Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Torben Liebst
Torben Liebst har taget 69 billeder på Myldretid:
KS 100 ved Sundby Remise, København
![KS 100 ved Sundby Remise, København](/busbilleder3/linje2kavalkade_ks100_sundbyremise_tn.jpg)
KS' museumssporvogn nr. 100 deltog i kavalkaden ved afskeden med linje 2. Vognen er stadig bevaret og findes i dag på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Sundby Remise.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
KS 50 og 190 ved Sundby Remise, København
![KS 50 og 190 ved Sundby Remise, København](/busbilleder3/linje2kavalkade_ks50og190_sundbyremise_tn.jpg)
Et par af vognene fra sporvognslinje 2's afskedskavalkade ved ankomsten(?) til Sundby Remise: nærmest KS-bus nr. 50 og midt i billedet hovedtypemotorvogn nr. 190 fra 1902, der i dag er bevaret på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
KS 1582 ved Sundby Remise, København
![KS 1582 ved Sundby Remise, København](/busbilleder3/linje2kavalkade_ks1582_sundbyremise_tn.jpg)
KS' bogiebivogn 1582 og en større menneskemængde foran Sundby Remise i forbindelse med afskedskavalkaden for sporvognslinje 2.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
KS-ledvogn ved Sundby Remise, København
![KS-ledvogn ved Sundby Remise, København](/busbilleder3/linje2kavalkade_ledvogn_sundbyremise_tn.jpg)
En af linje 2's ledvogne foran Sundby Remise omgivet af fotografer og københavnere, der ønskede at sige farvel til deres sporvogne.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
Henstillede vogne i Sundby Remise, København
![Henstillede vogne i Sundby Remise, København](/busbilleder3/ks604og549mfl_sundbyremise_tn.jpg)
Efter lukningen blev Sundby Remise brugt til henstilling af udrangerede sporvogne. Her ses i vinteren 1969/70 en mængde bogievogne, bl.a. 549 og 604, der afventer at blive brændt.
Foto: Torben Liebst, ukendt dato.
Sundby Remise efter nedlæggelsen, København
![Sundby Remise efter nedlæggelsen, København](/busbilleder3/sundbyremise_tn.jpg)
Der er lukket og slukket i Sundby Remise efter indstillingen af sporvejsdriften på linje 2 i oktober 1969. Remisen er senere nedrevet, og i 2009 ligger der en idrætshal og "Sundbyøster Plads" på stedet.
Foto: Torben Liebst, ukendt dato.
KS 402 på Rådhuspladsen, København
![KS 402 på Rådhuspladsen, København](/busbilleder3/ks402_raadhuspladsen_tn.jpg)
Første bus på linje 2 efter omstillingen til busdrift blev KS-vogn 402, der var en nyleveret Leyland-DAB serie II. Foto på Rådhuspladsen.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
KS 402 på Sundbyvester Plads, København
![KS 402 på Sundbyvester Plads, København](/busbilleder3/ks402_sundbyvesterplads_tn.jpg)
Første linje 2-bus fra Sundbyvester Plads blev KS 402, en nyleveret Leyland-DAB serie II.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
KS 400 i Irlandsvej garage, København
![KS 400 i Irlandsvej garage, København](/busbilleder3/ks400_irlandsvej_tn.jpg)
Indvielse af busdriften på linje 2 i Irlandsvej garage tidligt om morgenen 19. oktober 1969. Bussen er KS nr. 400, en Leyland-DAB serie II leveret samme måned. Irlandsvej garage lå under en kilometers kørsel fra linje 2's endestation på Sundbyvester Plads. Sporvejene havde haft planer om en forlængelse af linje 2 ad Amagerbrogade og Gyldenrisvej til et nyt remiseanlæg på Irlandsvej, men ingen af delene blev nogensinde til noget. Grunden blev i stedet brugt til et nyt busanlæg, som åbnedes i 1967 og fungerede som garage for linje 2 fra omstillingen til busdrift og frem til garagens nedlæggelse i marts 1992.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
KS 402 i Irlandsvej garage, København
![KS 402 i Irlandsvej garage, København](/busbilleder3/ks402_irlandsvej_tn.jpg)
KS 402, Leyland-DAB serie II årg. 1969, i Irlandsvej garage, inden den gik i drift på linje 2 for første gang.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
Linje 2-busser i Irlandsvej garage, København
![Linje 2-busser i Irlandsvej garage, København](/busbilleder3/serie2busser_irlandsvej_tn.jpg)
En stribe helt nye Leyland-DAB serie II-busser parat til indsættelse på buslinje 2 i Irlandsvej garage. Det er første morgen med busdrift på linjen.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
KS 416 på Sundbyvester Plads, København
![KS 416 på Sundbyvester Plads, København](/busbilleder3/ks416_sundbyvesterplads_tn.jpg)
Københavns Sporvejes linje 2-bus nr. 416 i sløjfen på Sundbyvester Plads efter omstillingen til busdrift. Linjen fortsatte med at have endestation her resten af sin levetid. En tidlig morgen 33 år senere kørte den første bus på linje 5A, som erstattede den nedlagte linje 2 mellem Sundbyvester Plads og Amager Boulevard.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
KS 403 m.fl. på Brønshøj Torv, København
![KS 403 m.fl. på Brønshøj Torv, København](/busbilleder3/ks403_broenshoejtorv_tn.jpg)
KS 403 og andre Leyland-DAB serie II-busser på Brønshøj Torv den første dag med busdrift på linje 2. I alt leveredes der 70 nye serie II-busser til Københavns Sporveje i efteråret 1969, herunder linje 2-vognene.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
KS 416 på nært hold på Sundbyvester Plads, København
![KS 416 på nært hold på Sundbyvester Plads, København](/busbilleder3/ks416_vinduessiden_sundbyvesterplads_tn.jpg)
KS 416, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 2 på Sundbyvester Plads den første dag med busser på linjen.
Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.
Ryvang garage kort efter åbningen
![Ryvang garage kort efter åbningen](/busbilleder3/ryvang1969_tn.jpg)
Københavns Sporveje tog Ryvang garage i brug 19. oktober 1969, og garagen har derfor netop haft 40 års jubilæum. Garagen afløste busopstillingen i den tidligere Århusgade Remise og var den første i København, hvor opstillingspladsen var belagt med de såkaldte sf-sten, der til dels kunne opsamle spildolie. Her ses garagen kort efter åbningen. "Serie 0"-busserne til højre i billedet trafikerede linje 23/24, og jernbanesporet i venstre side gik mod Lersøen og blev i årene 1969-72 bl.a. brugt til transport af ledvogne. Sporet er senere fjernet.
Foto: Torben Liebst, ukendt dato.
Netbus 8473 på Frederikssundsvej, København
![Netbus 8473 på Frederikssundsvej, København](/busbilleder3/netbus8473_frederikssundsvej_tn.jpg)
Netbus 8473, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, er én af de busser, der for tiden kører rundt med A-bus-totalreklame. Den seksakslede bus ses her på Frederikssundsvej som linje 5A.
Foto: Torben Liebst, 12. oktober 2009.
Lars Iversen HT 92 302 i Niels Hemmingsens Gade, København
![Lars Iversen HT 92 302 i Niels Hemmingsens Gade, København](/busbilleder3/irma_city_tn.jpg)
København har før haft "citybusser", nemlig 16. oktober-31. december 1981, hvor Københavns City Centerforening stod for en ringlinje, der med udgangspunkt på Israels Plads kørte ad en række af den gamle bys små gader. Også dengang var intervallet ca. 7 minutter, men ruten var væsentligt kortere. Her ses den ene af linjens tre små Steyr-busser i Niels Hemmingsens Gade.
Foto: Torben Liebst, ukendt dato.
Lars Iversen HT 92 302 på Israels Plads, København
![Lars Iversen HT 92 302 på Israels Plads, København](/busbilleder3/irma_bagfra_city_tn.jpg)
Det var Københavns City Centerforening, der havde hyret Lars Iversen som entreprenør på citybuslinjen, der kørte i efteråret 1981. I forsøgsperioden stillede den østrigske fabrik Steyr de tre minibusser vederlagsfrit til rådighed for busselskabet. Alle tre busser var totalreklamer, og Steyr-minibussen HT 92 302 reklamerede således for Irma. Foto på Israels Plads.
Foto: Torben Liebst, ukendt dato.
To af citybusserne på Israels Plads, København
![To af citybusserne på Israels Plads, København](/busbilleder3/irmaogmagasin_city_tn.jpg)
De citybusser, der kørte i København i 1981, havde endestation på Israels Plads. Her ses to tredjedele af vognparken i Linnésgade ved pladsen, nemlig Irma-bussen og Magasin-bussen. Den tredje bus var reklame for Daells Varehus.
Foto: Torben Liebst, ukendt dato.
Arriva 1956 fra siden på Ryvang garage, København
![Arriva 1956 fra siden på Ryvang garage, København](/busbilleder3/elbus_siden_ryvang_tn.jpg)
Arriva 1956, en helt ny Urban 40 Elettrico-batteribus, i Ryvang garage. Bussen er udsmykket med miljøsommerfugl, linjefrise i tagkanten og "CityCirkel"-reklamer mm. Tilsyneladende er den under "optankning" fra den grønne stander til højre i billedet.
Foto: Torben Liebst, 31. maj 2009.
Arriva 1956 i Ryvang garage, København
![Arriva 1956 i Ryvang garage, København](/busbilleder3/arriva1956_ryvang_tn.jpg)
Arriva 1956, en af de nye batteribusser til CityCirkel-linjen, i Ryvang garage, endnu inden driften var påbegyndt.
Foto: Torben Liebst, 31. maj 2009.
Arriva 1190 på Emdrup Torv, København
![Arriva 1190 på Emdrup Torv, København](/busbilleder3/arriva1190_emdruptorv_tn.jpg)
Arriva 1190 (opr. Combus 5065), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, var i en periode i drift i Gladsaxe garage på linje 6A. Bussen har tidligere kørt på linje 3A, hvorfra dens røde hjørner stammer. Foto på Emdrup Torv i selskab med en af linje 6A's almindelige Volvo B12BLE-busser.
Foto: Torben Liebst, 2. juni 2009.
Arriva 1190 ved Bispebjerg st., København
![Arriva 1190 ved Bispebjerg st., København](/busbilleder3/arriva1190_bispebjerg_tn.jpg)
Arriva 1190 (opr. Combus 5065), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, på Tagensvej ved Bispebjerg st.
Foto: Torben Liebst, 2. juni 2009.
En udbrændt gasbus i Ryvang garage, København
![En udbrændt gasbus i Ryvang garage, København](/busbilleder3/braendtgasbus_ryvang_tn.jpg)
En af Arrivas kasserede gasbusser med udbrændt bagende. Ryvang garage.
Foto: Torben Liebst, 31. maj 2009.
Sidste sporvogn på linje 6 på Ålholm Plads, Valby
![Sidste sporvogn på linje 6 på Ålholm Plads, Valby](/busbilleder3/ks802_aalholmplads_tn.jpg)
Den sidste tur på sporvognslinje 6 afgik fra Ålholm Plads kl. 0.03 natten til 27. april 1969. Det var ledvogn nr. 802, der fik æren. Som det ses, var der mødt mange mennesker op for at tage afsked med sporvognen.
Foto: Torben Liebst, 27. april 1969.