Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 4.379 billeder på Myldretid:

Hovedstadens Letbane 111 på Søndre Ringvej, Glostrup

Hovedstadens Letbane 111 på Søndre Ringvej, Glostrup

Åbningen af Hovedstadens Letbane blev ikke ligefrem tilsmilet af vejrguderne, men i et kortvarigt glimt af ægte sollys ses her vogn 111 på Søndre Ringvej lige nord for rampen ned til Glostrup station. Letbanetoget er på vej mod Ishøj, og på dette sted skal sydgående letbanetog krydse bilernes nordgående vognbaner i niveau.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Hovedstadens Letbane 110 på Nordre Ringvej ved Ejby

Hovedstadens Letbane 110 på Nordre Ringvej ved Ejby

Hovedstadens Letbane 110 på Nordre Ringvej omtrent ud for Ejby Mose. Der er leveret 29 Siemens Avenio-letbanetog - en model, der også kendes fra byer som München og Haag.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Hovedstadens Letbane 116 på Nordre Ringvej ved Islev

Hovedstadens Letbane 116 på Nordre Ringvej ved Islev

Hovedstadens Letbane 116, Siemens Avenio leveret 2024, på Nordre Ringvej ved Islev og Ejby.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Hovedstadens Letbane 120 ved Rødovre Nord st.

Hovedstadens Letbane 120 ved Rødovre Nord st.

Hovedstadens Letbane 120 kort før ankomst til Rødovre Nord, hvor der er nordlig endestation indtil sommeren 2026.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Nobina 6019 på Nordre Ringvej ved Islev og Ejby

Nobina 6019 på Nordre Ringvej ved Islev og Ejby

Det er blevet efterår - også for linje 300S. Fra 27. oktober 2025 er linjen afkortet fra Ishøj til busterminalen ved Rødovre Nord letbanestation. Ved Ejby Mose og Islev forløber Nordre Ringvej med grønt på begge sider, og valgplakaterne er kommet op dagen før, for der er kommunalvalg om få uger. Nobina 6019, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, lægger an til landing ved stoppestedet "Slotsherrensvej", som nu ikke længere betjenes.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Hovedstadens Letbane 111 på Nordre Ringvej syd for Rødovre Nord st.

Hovedstadens Letbane 111 på Nordre Ringvej syd for Rødovre Nord st.

Hovedstadens Letbane 111 på Nordre Ringvej lige efter afgang fra Rødovre Nord station. Herfra er der knap en halv times køretid til Ishøj, og en dobbelttur gøres på lige godt en time.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Nobina 6027 på Ejby Mosevej ved Rødovre Nord st.

Nobina 6027 på Ejby Mosevej ved Rødovre Nord st.

Nobina 6027, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, på Ejby Mosevej i retning mod Ishøj st. Sådan her har linje 300S kun kørt en enkelt dag, nemlig på letbanens åbningsdag søndag 26. oktober 2025! Linjen var fra morgenstunden omlagt via den nye busterminal ved Rødovre Nord letbanestation, og i sydgående retning indebar det en afstikker ad Ejby Mosevej, Ballerup Boulevard/Slotsherrensvej og Lille Ringvej. Linje 300S kørte på dagen parallelt med letbanen mellem Rødovre Nord og Ishøj, og det var gratis at køre med begge linjer. Fra mandag morgen var linje 300S afkortet til Rødovre Nord station.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Nobina 6015 ved Rødovre Nord st.

Nobina 6015 ved Rødovre Nord st.

Nobina 6015, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, i den nye busterminal ved Rødovre Nord letbanestation, som er linjens nye endestation i sydenden fra 27. oktober 2025. Uden for myldretiden er køreplanerne for linje 300S og letbanen tilrettelagt, så der ved rettidig kørsel er 4 minutter til at skifte i begge retninger. Men i myldretiderne har letbanen 10-minuttersdrift, hvor der kun er 7-8 minutter mellem busserne, og dét kan ikke koordineres på samme måde. Fra december 2025 bliver Rødovre Nord endestation for en del af turene på linje 7A, den nye linje 130 samt ekspresbuslinje 55E. På letbanens åbningsdag, søndag 26. oktober, var Rødovre Nord endnu ikke blevet linje 300S' endestation, men der kørtes via terminalen i begge retninger, og derfor var det også busterminalens åbningsdag.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Nobina 6042 på Lille Ringvej, Rødovre

Nobina 6042 på Lille Ringvej, Rødovre

Nobina 6042, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, bar i oktober 2025 stadig sine grønne hjørner fra linje 30E, der ellers blev integreret i linje 300S i eftersommeren 2022! Her ses bussen som linje 300S på Lille Ringvej ved Rødovre Nord letbanestation.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Hovedstadens Letbane 111 ved Rødovre Nord st.

Hovedstadens Letbane 111 ved Rødovre Nord st.

Hovedstadens Letbane 111 på vej fra depotet over Nordre Ringvej til afgangsstoppestedet på Rødovre Nord letbanestation. Indtil sommeren 2026, hvor letbanens nordlige del åbner, skal der seks gange i timen køre en tom vogn fra stoppestedet tværs over ringvejen til depotet og tilbage igen.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Hovedstadens Letbane 118 afgår fra indvielsen i Ishøj med særligt indbudte gæster

Hovedstadens Letbane 118 afgår fra indvielsen i Ishøj med særligt indbudte gæster

Hovedstadens Letbane blev indviet ved Ishøj station søndag 26. oktober 2025. Efter tale og snoreklipning mv. afgik et letbanetog for særligt indbudte gæster lidt over kl. 10.30. Turen blev kørt af vogn 118, som her er på vej fra endestationen ved Ishøj station ud på Vejlebrovej. Vognen indgik senere på dagen i den ordinære drift.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Hovedstadens Letbane 119 ved Ishøj st.

Hovedstadens Letbane 119 ved Ishøj st.

Det bliver tidligt mørkt! Åbningsdagen for Hovedstadens Letbane var også første dag efter sommertidens ophør, og solen gik ned omkring klokken kvart i fem. I den blå time og tilsat lidt regn har Hovedstadens Letbane vogn 119 endestationsophold i Ishøj.

Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.

Umove 7734 i bushavnen ved Nørreport st., København

Umove 7734 i bushavnen ved Nørreport st., København

Umove 7734, Yutong U12 årg. 2025, i bushavnen ved Nørreport efter ankomst som linje 185 fra Klampenborg og Ordrup. U12-typen har allerede et par år været brugt i Nordsjælland, men er et nyt syn i det centrale København. 21 busser af typen, Umove nr. 7734-7754, er blevet sat i trafik 12. oktober 2025. Hele leverancen omfatter 53 busser, hvoraf et dusin midlertidigt er indsat på bybusserne i Fredericia, mens resten står i depot i Slangerup garage. De skal alle fra december-køreplansskiftet 2025 i brug på linjerne 21, 23, 33 og 78.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.

Umove 7754 på Vandværksviadukten, København

Umove 7754 på Vandværksviadukten, København

Umove 7754, Yutong U12 årg. 2025, som linje 37 på Vandværksviadukten umiddelbart efter afgang fra Vesterport st. Busserne 7753 og 7754 er i første omgang de eneste, der er kommet til Umoves garage på Amager, hvor de er indsat på linje 37, men fra december 2025 følger yderligere en mængde, så U12'erne også kan dække linje 33 og 78, som overtages fra Keolis.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.

Umove 7741 i Øster Voldgade, København

Umove 7741 i Øster Voldgade, København

Umove 7741, Yutong U12 årg. 2025, som linje 185 i Øster Voldgade ved Georg Brandes Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.

Umove 7664 som sidste Umove-bus på linje 388, "Strandvejsbussen", ved Klampenborg st.

Umove 7664 som sidste Umove-bus på linje 388, "Strandvejsbussen", ved Klampenborg st.

"Skiftedage", hvor buslinjer skifter operatør efter et udbud, er i dag noget, der forekommer jævnligt og typisk ikke får den store opmærksomhed. Skiftedagen er blevet hverdag! Sådan var det bestemt ikke i begyndelsen, da HT fra 1989-90 ved lov var pålagt at sende dele af trafikken i licitation, men siden 2002 foregår al busdriften på baggrund af kontrakter, der har været i udbud. Man kan sige, at processen blev fuldført på 35 år, for 12. oktober 2025 blev skiftedagen på de to sidste buslinjer i Hovedstadsområdet, som både eksisterede før 1990 og ikke tidligere har skiftet operatør ved et udbud. Det var linje 176 og linje 388, som i øvrigt begge er linjer med omkring hundrede års historie. Linje 388, Strandvejsbussen mellem Helsingør, Rungsted og Klampenborg, blev oprettet i 1919, og den kørtes i årtier af den navnkundige Holger Salomon - først uden linjenummer og fra 1951 under linjenummer 188. Ruten blev fra 1975 kørt af De Hvide Busser under HT-ordningen, og det var først i 1989, den fik linjenummeret 388 og kom helt til Lyngby. Det lykkedes De Hvide Busser at genvinde linje 388 ved licitationerne i 1990, 1994, 1999, 2005 og 2013. Salget af De Hvide Busser til Umove fandt sted næsten samtidig med begyndelsen på den nye kontrakt i december 2013, og det er dermed også de sidste rester af De Hvide Busser, som er "udløbet" i oktober 2025. Umove tabte linje 388 til GoCollective, hvis busser fra 12. oktober trafikerer linjen. Den symbolske overgang blev markeret på linje 388' sidste tur natten mellem lørdag og søndag 11. og 12. oktober. Umove 7664, Iveco Crossway LE årg. 2016, stod for de sidste afgange, som blev udgjort af en dobbelttur Lyngby st.-Taarbæk Havn. Dette billede er fra Klampenborg (linjens endestation indtil 1989) på turen tilbage mod Lyngby, og banneret på fronten bærer teksten "Sidste 388 - De Hvide Busser, Umove".

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.

Umove 7664 som sidste Umove-bus på linje 388 ved Taarbæk Havn

Umove 7664 som sidste Umove-bus på linje 388 ved Taarbæk Havn

I maj 1989 blev Strandvejsbussen, linje 188, omlagt via Taarbæk Havn og forlænget fra Klampenborg station til Lyngby station. Samtidig ændredes linjenummeret til 388. Køreplanen er i nyere tid blevet reduceret noget, så der kun er timedrift mellem Helsingør og Taarbæk Havn. Mellem Taarbæk, Klampenborg og Lyngby kører der en tur mere i timen, som vender i rundkørslen på Taarbæk Havn. Disse ture har været kørt af Umoves garageanlæg i Bagsværd, mens "hovedlinjen" har været stationeret i Kvistgård. En undtagelse var dog aftenens sidste Taarbæk Havn-tur i hver retning alle ugedage, som kørtes af en bus, der ankom til Lyngby fra Helsingør. Den sidste Umove-bus på linje 388 natten til 12. oktober 2025 blev derfor en Kvistgård-bus og ikke en Bagsværd-bus - helt præcist blev det bus 7664, Iveco Crossway LE årg. 2016. Her ses den ved Taarbæk Havn, inden der køres mod Klampenborg station og Lyngby for sidste gang. Fra næste morgen er det GoCollective i Gladsaxe, der kører linje 388, hvilket indebærer tomkørsel helt til Helsingør og Rungsted ved driftens begyndelse! GoCollective havde i øvrigt allerede inden overtagelsen tabt linjen igen: Den overgår i december 2026 til Nobina, som ved samme lejlighed indsætter elbusser.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.

GoCollective 1285 som sidste dieselbus på linje 176 på Emdrup Torv, København

GoCollective 1285 som sidste dieselbus på linje 176 på Emdrup Torv, København

Den ene af kun to buslinjer i det gamle HT-område, som endnu aldrig havde skiftet operatør ved et udbud, var indtil 12. oktober 2025 linje 176 mellem Emdrup, Vangede, Gentofte og Hellerup. Det var H.C. Stephansen, der i 1929 etablerede ruten, som dengang gik fra Søborghus via Vangede til Gentofte station, men senere blev forlænget. Fra 1975 kørte Stephansen ruten for HT, som i 1979 rykkede endestationen i Søborg-enden til Emdrup Torv. Også i den anden rute er ruten ændret nogle gange, og den kørte i en årrække til Skovshoved ved Strandvejen. Stephansen valgte i 1988 at sælge forretningen til HT, og linje 176 kom derfor ikke i udbud i 1989-90 som de andre "entreprenørlinjer". Faktisk blev den en af de absolut sidste buslinjer i Storkøbenhavn, der kom i udbud. Inden det kom så vidt, var HTs egen buskørsel i 1995 blevet udskilt som det selvstændige aktieselskab Bus Danmark, der i 1999 solgtes til britiske Arriva, som i 2001 genvandt linje 176, da linjen første gang var i udbud. Seks år senere tabte Arriva faktisk linje 176 til konkurrenten Veolia (Connex), men Veolias danske busselskab blev opkøbt af Arriva inden skiftedagen, så linje 176 kom heller ikke til at skifte operatør ved dén lejlighed, og efterfølgende genvandt Arriva linjen i 2015 og 2019. Linjen blev solgt sammen med Arrivas danske datterselskab til kapitalfonden Mutares i 2023, og siden april 2024 har foretagenet heddet GoCollective. Og GoCollective tabte linje 176 til Umove, som fra søndag 12. oktober 2025 kører linjen med nye, kinesiske elbusser. Det blev GoCollective 1285, en Scania Citywide LE leveret til begyndelsen af den sidste kontrakt i 2019, der kørte den sidste tur med GoCollective og diesel som drivmiddel på linje 176. Inden turens afgang fra Emdrup Torv cirka klokken halv tolv lørdag aften blev dette billede taget. Bannerets tekst var: "Sidste 176 på diesel - Stephansen, HT, Bus Danmark, Arriva, GoCollective".

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

GoCollective 1286 ved Vangede st.

GoCollective 1286 ved Vangede st.

GoCollective 1286, Scania Citywide LE årg. 2019, som linje 176 mod Emdrup ved Vangede station den sidste dag med GoCollectives busser på linjen. De fire busser 1284-1287, som i 2019 blev anskaffet til linje 176, kører foreløbigt videre hos GoCollective og er siden 12. oktober 2025 mest set på linje 155, 165, 167/168 og 200S samt som ekstravogne på linje 600S.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

GoCollective 1284 på Vangedevej, Vangede

GoCollective 1284 på Vangedevej, Vangede

GoCollective 1284, Scania Citywide LE årg. 2019, på Vangedevej i Vangede. Citywide-modellen blev aldrig rigtig udbredt i Movias område, men netop linje 176 var 2019-25 et sted, de kunne mødes.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

Umove 7673 ved Femvejen, Gentofte

Umove 7673 ved Femvejen, Gentofte

Ved Femvejen i Gentofte mødes Bernstorffsvej, Jægersborg Allé, Ordrupvej, Vilvordevej og Fortunvej, og vest for det hele ligger Bernstorff Slotshave. Det store kryds - hvorfra man altså kan komme videre i fem retninger - blev i 1908-09 til en rundkørsel, som fra 30. december 1908 blev endestation for den nye sporvognslinje 15. Sporvognene blev senere afløst af NESAs trolleybusser, og gennem mange år fungerede Femvejen som skiftested mellem trolleybusserne og Therkildsens rutebiler på linje 165 mellem Charlottenlund, Lyngby og Bagsværd. Der har været mange linjeændringer gennem tiden, men helt indtil 00'erne mødtes busser i fire retninger ved Femvejens busstoppesteder flere gange i timen, så der var omstigningsmulighed i alle relationer. De tider er forbi, og i 2025 kommer busserne på linje 171, 172 og 185 ikke ved Femvejen på samme tid. Der er heller ikke mange, der står af og på her, men den overdækkede ventemulighed, som ses bag bussen på dette billede, er foreløbigt i behold. Bussen er Umove 7673, VDL Citea LLE årg. 2015, på linje 172. Linjen overgik dagen efter til kørsel med Umoves Yutong U12-elbusser, som derefter kører på alle de linjer, der mødes på Femvejen. Netop 7673 forblev til gengæld som eneste vogn af typen i Umoves Bagsværd garage, hvor den primært bruges på morgenekstrature på linje 183 fra Lyngby st. til Trongårdsskolen.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

Umove 7685 ved Femvejen, Gentofte

Umove 7685 ved Femvejen, Gentofte

Umove 7685, VDL Citea LLE årg. 2015, svinger fra Jægersborg Allé ind i rundkørslen ved Femvejen i Gentofte. Den er indsat på linje 171, der kører fra Hellerup st. via Charlottenlund til Gentofte og tilbage - en ensrettet ringlinje, hvor linje 172 kører i modsatte retning. Umove indledte 12. oktober 2025 en ny kontrakt på linje 171/172, som ved den lejlighed har fået elbusser. Bus 7685 flyttedes umiddelbart efter til Umoves garage i Ringsted. Femvejen var i øvrigt i december 2014 omdrejningspunktet for Myldretids satiriske julekalender "Almex Manifestet"!

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

Nobina 4106 på Ordrupvej ved Femvejen, Gentofte

Nobina 4106 på Ordrupvej ved Femvejen, Gentofte

Nobina 4106 (ex. De Blaa Omnibusser 4106), Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 fra København mod Ordrup og Klampenborg drejer op ad Ordrupvej efter ophold ved Femvejen. Obelisken i Femvejens rundkørsel er fra 1913 og skal ære Kong Christian IX og hans hustru Dronning Louise, som mange somre boede på Bernstorff Slot lige vest for stedet.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

Umove 7907 under afstivning af muren ved indgangspartiet til Sølvgades Kaserne, København

Umove 7907 under afstivning af muren ved indgangspartiet til Sølvgades Kaserne, København

Det var hofarkitekt Nicolas-Henri Jardin, der tegnede Sølvgades Kaserne med port ud mod Georg Brandes Plads. Over porten ses kongerne Christian VII og Christian X's monogrammer. Umove 7907 ramte til venstre for porten, altså på den side, hvor bygningen langs Øster Voldgade ligger - den såkaldte "Voldfløj". Her er man ved at afstive det påkørte murværk med en trækonstruktion, så det bliver sikkert at hale bussen fri.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.

Umove 7680 i Sølvgade, København

Umove 7680 i Sølvgade, København

I Sølvgade kørte i mange år sporvogns- og buslinje 10, der bl.a. forbandt Tagensvej med Kongens Nytorv. Dengang var det en højfrekvent og passagertung linje, der kørte i Sølvgade, men da man i 2003 omlagde busnettet som tilpasning til metroen, blev 10'erens erstatning - linje 6A - ført til Nørreport station i stedet for Kongens Nytorv. Det var nok også dér, langt de fleste passagerer egentlig ville hen. Men siden har Sølvgade inden for voldene kun været betjent af mere lavfrekvente linjer. Fra 2003 til 2019 var det linje 26, og siden 2019 kører blot de to busser i timen på linje 23 her. Til december 2025 bliver linjen til gengæld opgraderet til elbusser. Umove 7680, VDL Citea LLE årg. 2015, som linje 23 i Sølvgade. I baggrunden ses Umove 7907, der adskillige timer tidligere samme dag var braget ind i bygningen til højre i billedet, nemlig den gamle Sølvgades Kaserne!

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.