Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Jef F.P. Pallavicini

Jef F.P. Pallavicini har taget 160 billeder på Myldretid:

Dørsiden på Irisbus-rutebil fra Pan Bus

Dørsiden på Irisbus-rutebil fra Pan Bus

En Irisbus Arway-rutebil fra Pan Bus set fra dørsiden.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 17. juni 2006.

Vinduessiden på Irisbus-rutebil fra Pan Bus

Vinduessiden på Irisbus-rutebil fra Pan Bus

En af Pan Bus' funklende nye Irisbus-rutebiler set fra vinduessiden på busanlægget i Viborg.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 17. juni 2006.

Nyborg Bybusser 23 i Nyborg

Nyborg Bybusser 23 i Nyborg

Nyborg Bybusser v. Aksel Kristensen kører bl.a. med denne Mercedes-Benz O.405N fra 2000. Bussen bærer internnr. V23 og ses her i busterminalen ved Nyborg station.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. marts 2006.

Nyborg Bybusser 21 i Nyborg

Nyborg Bybusser 21 i Nyborg

Som bybuspassager i Nyborg kan man f.eks. blive transporteret rundt med vogn 21, der er en DAB 15-1200C mk. II fra oktober 1996. Bussen er i øvrigt leveret samtidig med Svendborgs bybus med nr. 4006. Foto på Nyborg station.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. marts 2006.

Arriva 4027 i Svendborg

Arriva 4027 i Svendborg

Bybusterminalen i Svendborg er beliggende mellem forskellige nyere og ældre huse, der får stedet til at virke ganske hyggeligt. Bus 4027 er blandt de Vest-busser, der nåede at blive bygget i DAB, inden Silkeborg-fabrikken måtte dreje nøglen om i det tidlige forår 2003.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. marts 2006.

Arriva 4006 i Svendborg

Arriva 4006 i Svendborg

Selvom Volvo B10BLE/Vest præger bybusserne i Svendborg, har Arriva også et par DAB 15-1200C mk. II-busser fra 1996. En af dem er vogn 4006. Bussen er i sin tid nyleveret til Svendborg By- & Nærtrafik som vogn 36 og fulgte med, da Arriva købte dette selskab omkring årtusindskiftet. Billedet er taget på Arrivas busanlæg i Svendborg.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. marts 2006.

Wulff Bus 3121 på Hornslet rtb.

Wulff Bus 3121 på Hornslet rtb.

Wulff Bus 3121 er en af de få DAB 7-1800L-ledbusser, der er bygget. Bussen er bygget til Møns Omnibusser, hvor den havde internnr. 9 og kørte på STS-rute 52 og 62 mellem Vordingborg, Stege og Østmøn. Det er værd at bemærke, at bussen - som flere andre af Møns Omnibussers vogne - havde punktmatrixskilte allerede ved leveringen. Dog var det med grønne pixels i modsætning til senere praksis landet over. I 1996 overgik bussen til LF-bus, hvor den fik nr. 531, og i 1997 beholdt den dette nummer, da NyBus tog over. I 1999 indgik bussen i Linjebus. Bussen er fotograferet på Hornslet rtb., hvor den holder som linje 119 mod Århus. I gamle dage kørte Fris Busser her, men med andre busser.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. april 2006.

De Grønne Busser 41 i Århus

De Grønne Busser 41 i Århus

Denne bus er en 13,7 m lang Scania L94IB/Lahti Flyer 520 årgang 2001. Bussen er oprindeligt anskaffet af Connex til kørslen for Århus Amt, men den er senere overgået til De Grønne Busser som vogn 41. Billedet er taget ved Bilka i Århus.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. april 2006.

Århus Sporveje 350 i Århus

Århus Sporveje 350 i Århus

Nogle få morgenture på Århus Sporvejes linje 91 kører helt til Maersk-terminalen. ÅS 350, Volvo B10M/Aabenraa, ses her på en af disse ture.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Århus Sporveje 411 ved krydset Åby Ringvej/Jernaldervej

Århus Sporveje 411 ved krydset Åby Ringvej/Jernaldervej

Århus Sporveje nr. 411 er en DAB 12-1800B-ledbus med det gamle dørarrangement 2-2/1-1. Bussen er her fotograferet ved krydset Åby Ringvej/Jernaldervej i Århus.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. april 2006.

Connex 2407 på Connex' anlæg i Kolding

Connex 2407 på Connex' anlæg i Kolding

Connex 2407 er, ligesom de fleste andre Volvo B10M/DAB-rutebiler, bygget til DSB, der modtog den sent i 1994. Bussen overgik senere til Connex, og 14. marts 2006 stod den på Connex' busanlæg i Kolding.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. marts 2006.

Connex 2487 ved Klostergården i Kolding

Connex 2487 ved Klostergården i Kolding

Den tidligere DSB busser nr. 2487 slår i dag sine folder hos Connex/Veolia som bybus i Kolding. Bussen ses her ved Klostergården. Bussen nyleveredes i 1996 til bybusserne i Horsens.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. marts 2006.

Bent Thykjær 80 i Vejle

Bent Thykjær 80 i Vejle

Til morgendubblering på VAT-rute 215 anvender Bent Thykjær denne Volvo/Aabenraa-rutebil fra 1988. Bussen lyder internnr. 80 og kom til Thykjær i 1999. Oprindeligt leveredes den til Papuga i Brørup, men den har også kørt hos DSB busser/Combus som nr. 8053. Foto i Vejle.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. marts 2006.

Bent Thykjær 25 i Vejle

Bent Thykjær 25 i Vejle

Bent Thykjærs vogn 25 er denne Volvo B10MA-55/Säffle-ledbus fra 1997. Bussen er oprindeligt leveret til DSB busser i Århus som vogn 2529. Tilsyneladende bruges den af Thykjær kun til en enkelt afgang på VAT-rute 202 fra Løsning til Vejle om morgenen. Her er bussen ankommet til Vejle.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. marts 2006.

Pan Bus 231 i Fjerritslev

Pan Bus 231 i Fjerritslev

Pan Bus/Limfjordsruterne vogn 231 leveret i forbindel X-Bus-systemets premiere i oktober 1995. Bussen er en Scania-DAB SC-1200L i den faceliftede udgave, der introduceredes samtidig. Bussen ses her som rute 970X på Fjerritslev busterminal.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 2436 i Fjerritslev

Connex 2436 i Fjerritslev

Det gamle DSB busser/Combus fik ikke leveret mange helt almindelige serie 12-busser. Men et mindre antal 12-1200L'er blev nyleveret til DSB i Nordjylland. En af disse var nr. 2436, der fulgte med over til Connex i 2001. Bussen ses her på NT-rute 70 i Fjerritslev. I baggrunden en Bova Futura fra Søndergaards Busser på ruten til København.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Solsidens serie 9'er i Løgstør

Solsidens serie 9'er i Løgstør

Solsidens Turistfart er et hyggeligt lille busselskab i Nordjylland. Der køres bl.a. som entreprenør for Nordjyllands Trafikselskab på en række lokalruter. En af disse er rute 543, der bl.a. betjener Løgstør, hvor billedet er taget. Bussen er en Leyland-DAB 9-0948L fra 1986. Bussen kom til Solsiden i 1999, men kørte først hos Dana Bus i Bjerringbro og senere hos Holger Nielsen, Spjald, og Klemmensøs eftf. i Holbøl.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 4027 i Løgstør

Connex 4027 i Løgstør

Connex anskaffede sin bus 4027, Volvo B10M/Aabenraa-rutebil, da man i 1998 overtog en mængde regionalbuskørsel for Nordjyllands Trafikselskab fra City-Trafik i Hadsund. Det blev i sin tid begyndelsen på selskabets karriere i det nordjyske. I 2006 er det slut med den, for Connex har tabt alle sine cirka 60 busser i Nordjylland! Løgstør busterminal.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 6165 i Hobro

Connex 6165 i Hobro

Connex 6165 er efterhånden en gammel bus. Den blev i 1994 leveret til Linjebus i Hovedstadsområdet som del af den første serie Scania MaxCi-busser i Danmark. Linjebus/Connex havde den i trafik i Københavnsområdet helt til 2004. I 2005 blev den sat i trafik igen, men nu i Nordjylland, hvorfor den har fået Nordjyllands Trafikselskabs bybusstriber. Connex anvender bussen i Hobro, hvor den er fanget ved Handelsskolen.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 6165 fra siden i Hobro

Connex 6165 fra siden i Hobro

Connex' bus 6165 er nok landets eneste tilbageværende Scania MaxCi. Typen nåede kun at blive udbredt i Hovedstadsområdet, hvor Linjebus i 1994-95 fik leveret 41 stk., mens Swebus Sjælland fik 10 vogne i 1996. En enkelt bus har derudover været i trafik i Vestsjælland som ethanol-bus, men den var lånt i Sverige. Foto i Hobro.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 6165 indefra

Connex 6165 indefra

Da Linjebus i efteråret 1994 indsatte Scania MaxCi-busserne på bl.a. Taastrups bybuslinjer udløste det et vredt læserbrev, hvoraf det fremgik, at skribenten mente, at man nærmest skulle være akrobat for at kunne bruge dem! Som tidlige lavgulvsbusser var MaxCi'erne med til at tage skraldet ved folkets lidt kølige modtagelse af lavgulvskonceptet. I dag har alle Hovedstadsområdets busbrugere glemt, at busser kan have højt gulv. 6165 og dens søskende blev i 1998 "renoveret", hvor Linjebus' eget blå og hvide sædebetræk blev erstattet af det betræk, der her ses anvendt. Man "glemte" dog tæppebeklædningen af loftet...

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 5272 på Sundbyvester Plads, København

Connex 5272 på Sundbyvester Plads, København

I forbindelse med indførelsen af nye parkeringsrestriktioner i brokvartererne forstærkedes trafikken på bl.a. linje 3 og 18 i foråret 2000. Dette medførte naturligt nok et forøget vognbehov, og Combus valgte at supplere vognparken ved at købe to gamle Volvo B10M-bybusser, nr. 1421 og 1427, af Arriva. De fik nummer 5271 hhv. 5272 og blev faste vogne på linje 18. Begge busserne overgik med Combus' HUR-kørsel til Connex i maj 2001. Bus 5272 holder her ved Sundbyvester Plads som personaletransportvogn eller lignende en dag i 2001. I baggrunden to af Connex' gasbusser på linje 34.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, ukendt dato.

City-Trafik 2045 på Fredericia st.

City-Trafik 2045 på Fredericia st.

City-Trafik i Fredericia har et par højgulvsbusser i drift til ekstrakørsel. 15. marts 2006 var det bl.a. 2045, Volvo B10M/Aabenraa fra 1992, der blev brugt. Bussen var taget ud af drift og eksporteret inden månedens udgang!

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. marts 2006.

Papuga Bus vogn 42 i Vejle

Papuga Bus vogn 42 i Vejle

Papuga Bus fik i 2000 leveret nogle lidt specielle Volvo B10M/Aabenraa-busser. Busserne er nemlig 13,0 m lange, hvilket jo er en noget utraditionel buslængde i Danmark. Indretningen med dørarrangement 2-2-0 og kun to aksler mv. gør dog, at bussen kun får 51 sidde- og 15 ståpladser, altså en samlet kapacitet, de fleste 12 m-rutebiler kan slå. Det reelle antal ståpladser er dog formentlig noget højere end de 15. Foto i Vejle.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. marts 2006.

Connex 2620 i Kolding

Connex 2620 i Kolding

Da Connex i 2004 genvandt Kolding bybusser fik man leveret to Scania OmniCity-ledbusser, der til stadighed er landets eneste. Her ses den ene, vogn 2620, på bybuslinje 4 i Kolding. I Vejle Amt må entreprenørerne selv bestemme bussernes bemaling, og dette blå og gule design er Connex' eget design, selvom det minder en del om STS' bybusbemaling.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. marts 2006.