Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Jef F.P. Pallavicini

Jef F.P. Pallavicini har taget 173 billeder på Myldretid:

Umove 7748 ved Nørreport st., København

Umove 7748 ved Nørreport st., København

Umove 7748, Yutong U12 årg. 2025, afgår fra Nørreport st. som linje 184 mod Holte. Netop denne linje har faktisk kørt delvist elektrisk før, nemlig fra 1994 til 1997, hvor det ikke så vellykkede duobusforsøg medførte, at to Mercedes-ledbusser kørte på strøm fra køreledninger mellem City og Haraldsgade. Resten af turen foregik på diesel, og i praksis kørte de to duobusser ofte også på diesel under køreledninger.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. oktober 2025.

Umove 7735 på Sølvtorvet, København

Umove 7735 på Sølvtorvet, København

Umove 7735, Yutong U12 årg. 2025, som linje 184 mod Nørreport ved Sølvtorvet i København.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 12. oktober 2025.

Umove 43 ved Fredericia Banegård

Umove 43 ved Fredericia Banegård

Umove 43, Yutong U12 årg. 2025, på Fredericias bybuslinje 3 ved banegården. Bussen er egentlig nyleveret til kørsel for Movia, men er sammen med 11 søskende blevet indsat på bybusserne i Fredericia som midlertidig erstatning for de Isuzu-elbusser, Umove valgte at sende på meget tidlig pension. Nyt materiel er på vej til Fredericia, og vogn 43 vender tilbage til København, hvor den vist nok skal have internnummer 7724.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. august 2025.

Umove 690 i Fredericia garage

Umove 690 i Fredericia garage

Umove 690, VDL Citea LLE årg. 2015, parkeret på bybussernes garageanlæg i Fredericia. Bussen blev som ny leveret til Glostrup garage og A-buslinjerne 3A og 9A i København og hed dengang nr. 7503. Den kom i 2021 til Kvistgård garage, hvor den blev omnummereret til Kvistgårds nummerserie som 7690. Da den i 2023 rykkedes til Fredericia, tabte den 6-tallet foran på nummeret. Den anvendes øjensynligt til ekstrakørsel.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 25. august 2025.

Umove 7907 efter påkørslen af Sølvgades Kaserne, København

Umove 7907 efter påkørslen af Sølvgades Kaserne, København

Hvilken kaffe byder du uventede gæster...? Sådan spurgte en Gevalia-reklame engang, men da Umove 7907, Yutong E15 årg. 2024, torpederede en café ved siden af porten ind til den tidligere Sølvgades Kaserne fra 1760'erne, skete det cirka klokken 5.20 om morgenen, så der var ingen kaffe. Det blev også til en længere pause i serveringen på Nordhavn Coffee, som den uheldige café hedder, for den blev helt ødelagt. Muren var så beskadiget, at den skulle afstives med en trækonstruktion, før 7907 kunne trækkes fri. Derfor tog det omtrent 13 timer at fjerne bussen, hvis skader i øvrigt så ud til at være relativt begrænsede. Årsagen til uheldet var angiveligt, at chaufføren fik et ildebefindende. Bussen var netop afgået som linje 150S fra Nørreport, og den burde være drejet til venstre fra Øster Voldgade i retning mod Fredensbro i stedet for at trække mod højre ind i bygningen...

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 12. oktober 2025.

Umove 7907 med fronten i den ødelagte café på Georg Brandes Plads, København

Umove 7907 med fronten i den ødelagte café på Georg Brandes Plads, København

DSB havde 1926-2013 hovedkontor i den tidligere Sølvgades Kaserne på hjørnet af Sølvgade og Øster Voldgade - det sted, der også hedder Georg Brandes Plads. I DSB-tiden var der reception, hvor den café ligger, som tidligt om morgenen søndag 12. oktober 2025 blev smadret af en vildfaren 150S-bus. Synderen var Umove 7907, Yutong E15 årg. 2024, som her holder med fronten inde i caféen på Georg Brandes Plads.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 12. oktober 2025.

DitoBus 7119 på Store Valbyvej ved Gundsølille

DitoBus 7119 på Store Valbyvej ved Gundsølille

Der kører hver morgen på skoledage et større antal ekstrature på buslinjerne ind og ud af Roskilde, som huser flere store uddannelsesinstitutioner. På linje 358 er der f.eks. en tur fra Gundsølille kl. 7.30 med ankomst til Roskilde st. lidt før kl. 8. DitoBus 7119 (ex. Kruse 7119), Solaris Urbino 12LE årg. 2012, havde turen 17. september 2025, hvor bussen blev foreviget på vej til at starte fra Gundsølille. DitoBus kørte i øvrigt 2012-19 den ordinære linje 358, men i dag står Umoves batteribusser for dét.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 17. september 2025.

GoCollective 1640 ved Roskilde st.

GoCollective 1640 ved Roskilde st.

GoCollective 1640, MAN NG313 Lion's City CNG-ledbus årg. 2017, som ekstravogn på linje 600S i rundkørslen på sygehussiden af Roskilde station. Det er i efteråret 2025 et hverdagssyn med ledbusser fra linje 5C i drift på visse af linje 600S' mange faste morgenekstrature.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 22. august 2025.

DitoBus 7145 ved Tune Landboskole

DitoBus 7145 ved Tune Landboskole

DitoBus 7145 (ex. Kruse 7145), Solaris Urbino 12LE årg. 2012, som ekstrabus på linje 600S ved Tune Landboskole. Der er en række faste ekstrature på linje 600S hver morgen, og DitoBus kører i efteråret 2025 afgangen fra Tune kl. 7.18 til Roskilde og videre til Risø med ankomst lige efter klokken 8.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 1. oktober 2025.

Umove 7661 på Strandvejen, Kokkedal

Umove 7661 på Strandvejen, Kokkedal

Umove 7661, Iveco Crossway LE årg. 2016, som linje 388 på Strandvejen ved Lågegyde ved Kokkedal den sidste dag, Umove kørte linjen. Efter midnat var det også 7661, der kørte den sidste afgang. Næste morgen overtog GoCollectives Volvo-busser.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. oktober 2025.

Nobina 4108 på Kongevejen, Virum

Nobina 4108 på Kongevejen, Virum

Nobina 4108, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 på Kongevejen i Virum. Da Nobina i Holte dagen efter afleverede linje 184 og 185 til Umove, var 4108 blandt de busser, der blev til overs og udbudt til salg.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. oktober 2025.

Umove 7641 på Jægersborg Allé, Charlottenlund

Umove 7641 på Jægersborg Allé, Charlottenlund

Som Københavns Kommunes nærmeste nabo mod nord har Gentofte traditionelt haft en betjening med - i tidens løb - busser, trolleybusser og sporvogne, der har hængt meget sammen med hovedstadskommunens linjer. Der findes stadig busser, der kører over denne kommunegrænse, som f.eks. linje 23 og 185 samt linjerne på Helsingørmotorvejen/Lyngbyvej. Men de overvejende øst-vest-gående buslinjer er af mere lokal karakter. Ved de linjeomlægninger i Københavnsområdet, der fulgte med Metrocityringens åbning i efteråret 2019, blev de modsatrettede ringlinjer 171 og 172 etableret, og de forløber udelukkende inden for Gentoftes kommunegrænse. Fra Hellerup station kører linje 171 mod uret ad Strandvejen og Jægersborg Allé tæt forbi Charlottenlund Fort og Charlottenlund station, og den har overtaget den historiske krydsning på Femvejen med linjen ad Bernstorffsvej, der nu om dage er linje 185. Herfra fortsættes via bl.a. Gentofte station og Kildegårds Plads tilbage til Hellerup station. Linje 172 kører modsat. Der er kun timedrift på begge linjerne og kun til klokken 19. Umove har siden oprettelsen stået for driften, der i vinteren 2025 endnu i overensstemmelse med kontrakten fandt sted med dieselbusser, selvom Yutong-batteribusserne er hyppige gæster på linjerne. Umove 7641 (ex. De Hvide Busser 8789), Scania Citywide årg. 2013, passerer over jernbanen på Jægersborg Allé lige ved Charlottenlund station. Fra oktober 2025 indsættes der elbusser på linje 171/172.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 12. februar 2025.

DitoBus 4808 på Kristiansholmsvej nær Skafterup

DitoBus 4808 på Kristiansholmsvej nær Skafterup

Blandt de sidste højgulvsbastioner i Movialand er i foråret 2024 linje 615 mellem Sorø, Fuglebjerg og Bisserup. DitoBus 4808 (ex. Thykjær 3544), Volvo B12M-62/Carrus (Volvo 8700) årg. 2005, i den lille bussløjfe på Kristiansholmsvej sydøst for Skafterup.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 17. maj 2024.

DitoBus 4905 ved Favrholm st.

DitoBus 4905 ved Favrholm st.

Favrholm station syd for Hillerød, som åbnede 10. december 2023, har en fin lille busterminal med stoppestedspladser til et par buslinjer. Men der er foreløbigt ingen busbetjening af stationen! Med tiden - f.eks. når stationens egentlige passagergrundlag i form af det nye hospital er færdigt - kan man dog forestille sig, at linjer som 337 eller 600S føres via stationen. Her er det DitoBus 4905, Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) årg. 2023, der leger linje 337 ved Favrholm st. en mørk og stormfuld dag. Til venstre ses Frederiksværkbanens perron.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 28. december 2023.

DitoBus-lånevogn 1128 ved Hillerød st.

DitoBus-lånevogn 1128 ved Hillerød st.

DitoBus overtog 10. december 2023 kørslen på Hillerød bybusser fra Nobina. Til den nye kørsel er der bestilt Volvo-elbusser, men de kan først leveres nogle måneder efter kørselsovertagelsen. Derfor er der lånt 15 dieselbusser fra Arriva - en blanding af Scania OmniLink'er og Volvo B7RLE'er, der alle er fra 2009-11 og blev til overs fra henholdsvis linje 26 og 68 i oktober. Scania OmniLink nr. 1128, der er leveret i 2011, som bybuslinje 302 mod Fredskovhellet ved Hillerød st.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. december 2023.

DitoBus' Iveco Crossway Low Entry Elec-demobus på Frederiksborgvej, Allerød

DitoBus' Iveco Crossway Low Entry Elec-demobus på Frederiksborgvej, Allerød

I 2023 meldte Iveco sig ind i klubben af elbusleverandører med en batteridrevet version af Iveco Crossway LE, som i snart 15 år er bygget i stort tal som dieselbus til danske kunder. En 13 meter lang demobus af Crossway Low Entry Elec-modellen er i december 2023 blevet sat i trafik hos DitoBus i Hillerød som en midlertidig bus 4921. På grund af længden kører den primært på linje 55E og ses her på Frederiksborgvej i Allerød.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. december 2023.

DitoBus 4902 og 4905 ved Allerød st.

DitoBus 4902 og 4905 ved Allerød st.

DitoBus 4902 og søstervogn 4905, begge helt nye Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric)-elbusser, ved Allerød st., som er den nordlige endestation for Movias ekspresbuslinje 55E, Malmparken st.-Værløse-Farum-Allerød st. 4902 skilter her linjenummer på grøn baggrund, mens 4905 ikke gør.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. oktober 2023.

DitoBus 4901 ved Allerød st.

DitoBus 4901 ved Allerød st.

Movia har besluttet, at busserne i trafik under de forskellige bogstavkoncepter fremover ikke skal bære farvede hjørner. A- og S-busserne, der sættes i drift i perioden oktober 2023-marts 2024, bliver derfor de sidste med henholdsvis røde og blå hjørner. Til gengæld går man muligvis over til at anvende "produktfarven" som baggrund på linjenummeret foran. De nyeste LED-skilte skal kunne vise alle farver, hvilket dog foreløbigt generelt ikke udnyttes. Som det første sted ses produktfarven på skiltene på DitoBus' nye linje 55E-busser, som blev indsat i oktober 2023. Nogle af disse kører med hvidt linjenummer på grøn baggrund, mens andre busser på linjen som normalt kører med såvel linjenummer som destination i ravgul på sort baggrund. DitoBus 4901, Volvo B0E/Wroclaw (Volvo 7900 Electric) årg. 2023, som linje 55E med grønt linjenummer ved Allerød st.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. oktober 2023.

DitoBus 4905 ved Allerød st.

DitoBus 4905 ved Allerød st.

DitoBus 4905, Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) årg. 2023, som linje 55E ved Allerød st.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. oktober 2023.

Keolis 2703 på Stamholmen, Hvidovre

Keolis 2703 på Stamholmen, Hvidovre

Keolis har på eget initiativ indsat elbusser på linje 500S i forbindelse med overgangen til ny kontrakt på linjen i oktober 2023. Den var ellers kun vundet for 2 år, hvilket dog allerede er blevet forlænget til 4. 17 af linjens 28 busser er blevet udskiftet med nye Yutong E12LF-batteribusser, men driften er dog indrettet sådan, at de tilbageværende dieselbusser i høj grad bruges i de lange løb på linjen. Selvom de nye busser var leveret forud for kontraktskiftet i midten af oktober, måtte de dog stå uvirksomme hen i mere end fem uger, fordi der endnu ikke var strøm til garageanlæggets ladestandere. Elbuspremieren på 500S fandt sted onsdag 22. november 2023, hvor en lille håndfuld elbusser kom i drift, og dagen efter var antallet på gaden større. Keolis 2703 på Stamholmen på Avedøre Holme ikke langt fra garageanlægget.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. november 2023.

Keolis 2705 på Stamholmen, Hvidovre

Keolis 2705 på Stamholmen, Hvidovre

Keolis 2705, Yutong E12LF årg. 2023, som linje 500S på Stamholmen på Avedøre Holme i Hvidovre - så vidt vides på bussens første driftsdag.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. november 2023.

DitoBus 4902 i Hillerød garage

DitoBus 4902 i Hillerød garage

DitoBus 4902, Volvo 7900 Electric årg. 2023, på DitoBus' garageanlæg i Hillerød.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. oktober 2023.

DitoBus 4901 i Hillerød garage

DitoBus 4901 i Hillerød garage

DitoBus 4901, Volvo 7900 Electric årg. 2023, inde på garageanlægget i Hillerød, som er genåbnet af DitoBus til overtagelsen af kørslen på linje 55E mellem Allerød, Farum, Værløse, Egebjerg og Malmparken st. Senere overtages mere kørsel, som også placeres på garageanlægget i Hillerød. Anlægget er en gammel kending, idet det blev opført af HT tilbage i 1970'erne.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. oktober 2023.

Nobina 6467 ved Albertslund st.

Nobina 6467 ved Albertslund st.

Nobina 6467, Ebusco 2.2-elbus årg. 2021, som linje 149 ved Albertslund st. I baggrunden en søstervogn på linje 141 og en af Nobinas Mercedes-busser på linje 143 eller 144.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 12. januar 2022.

Arriva 1855 og 1138 på Refshaleøen, København

Arriva 1855 og 1138 på Refshaleøen, København

Der har i en periode været problemer med nogle af ladestanderne på linje 2A, og for at kunne opretholde driften har Arriva derfor ladet nogle løb køre med dieselbusser. Derved har man igen kunnet opleve Scania OmniLink'er på linje 2A. Her får 1855, VDL Citea SLFA 180-ledbus årg. 2019, noget tiltrængt strøm, med bus 1138, Scania OmniLink årg. 2012, ved siden af. Sidstnævnte bus måtte lånes fra linje 1A for dagen.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. februar 2021.