Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Frank Pedersen

Frank Pedersen har taget 9 billeder på Myldretid:

TTTK nr. 103 med lavgulvsmidterdel i Koplí, Tallinn, Estland

TTTK nr. 103 med lavgulvsmidterdel i Koplí, Tallinn, Estland

Sporvejs- og trolleybusselskabet TTTK i Tallinn har ombygget et antal Tatra KT4-sporvogne med en lavgulvsmidterdel. Det giver et lidt sjovt udseende vogntog. TTTK nr. 103 ved Kopli-endestationen i sommeren 2005.

Foto: Frank Pedersen, 16. juli 2005.

Førerpladsen på TAK 1165 (ex. HT 1570) i Tallinn, Estland

Førerpladsen på TAK 1165 (ex. HT 1570) i Tallinn, Estland

TAK nr. 1165 er en Scania BR112/DAB med en fortid som HT nr. 1570. Bussen har kørt i Tallinn siden 1990'erne, og der er gennem årene sket et par ændringer. Her ses førerpladsen i bussen.

Foto: Frank Pedersen, 15. juli 2005.

Opstilling af Skoda-trolleybusser ved Õismäe Tee, Tallinn, Estland

Opstilling af Skoda-trolleybusser ved Õismäe Tee, Tallinn, Estland

Ved Õismäe Tee i Tallinn findes en opstillingsplads for såvel trolley- som dieselbusser. Her er det trolleybusdelen, og der ses både Skoda Tr14, der er den toakslede udgave (til venstre og bagest), og Tr15, der er ledbusudgaven (til højre).

Foto: Frank Pedersen, 15. juli 2005.

KS 571 ved Formosavej-sløjfen i København

KS 571 ved Formosavej-sløjfen i København

I juni 2005 foretog Sporvejshistorisk Selskab en tur med KS 571, Volvo B59/Aabenraa, i forbindelse med planlægningen af en fotoudflugt for busentusiaster et par måneder senere. Ved den lejlighed lagde man vejen forbi Formosavej-sløjfen i Sundbyøster, der var endestation for linje 5 frem til 2002.

Foto: Frank Pedersen, 16. juni 2005.

KS 571 ved Artillerivej-endestationen, København

KS 571 ved Artillerivej-endestationen, København

Ved enden af Artillerivej har linje 40 i mange år haft endestation, og frem til 1996 havde HT også garage på stedet. Linje 5H har dog aldrig betjent stedet, men beskiltningen er korrekt nok: Linje 5H havde endestation ved Kompagnistræde. Artillerivej i sommeren 2005.

Foto: Frank Pedersen, 16. juni 2005.

Connex 6294 som linje 2A ved Hovedbanegården i København

Connex 6294 som linje 2A ved Hovedbanegården i København

Nogle forandringer sker hurtigt. Connex 6294 er leveret i december 1999 til linje 350S, men blev i oktober 2002 overflyttet til den nyoprettede linje 2A. Efter licitationen i 2005, hvor linje 2A overgik til Arriva, er bussen foreløbigt kommet til Køge som almindelige landevejs-/forstadsbus. Bernstorffsgade ud for Hovedbanegårdens busterminal, foråret 2005.

Foto: Frank Pedersen, 24. april 2005.

City-Trafik 2820 ved Hovedbanegården i København

City-Trafik 2820 ved Hovedbanegården i København

Linje 250S har siden 2001 været betjent med City-Trafiks Volvo B7L-dobbeltdækkere. City-Trafik har netop genvundet kontrakten og kører videre frem til 2012. Udover linje 250S anvendes dobbeltdækkerne også på linje 65E. City-Trafik nr. 2820 ved Hovedbanegården.

Foto: Frank Pedersen, 24. april 2005.

City-Trafik 2081 (ex. HT 1856) fotograferet ved Sporvejsmuseet kort inden den endelige overdragelse til SHS

City-Trafik 2081 (ex. HT 1856) fotograferet ved Sporvejsmuseet kort inden den endelige overdragelse til SHS

HT fik i 1988-89 leveret en serie Volvo B10M/DAB-bybusser, nr. 1849-1884. Det blev den sidste serie bybusser, det gamle HT fik leveret, og når der ses bort fra servicebusser o.lign. kom der først igen nye busser i 1992. I årene 1985-89 fik alle nye HT-busser det særlige Kryger-interiør med orangerøde farver på væggene og særlig formgivning af chaufførskillevæg og loft mv. Dette design var arkitekttegnet og udviklet i samarbejde mellem HT, DSB, Aabenraa Karrosserifabrik og DAB i Silkeborg. Heldigvis er en sådan karakteristisk bus bevaret, nemlig HT nr. 1856. Den kom i 2000 via Sommer til City-Trafik som nr. 2081, og i foråret 2005 overgik den til Sporvejshistorisk Selskab (SHS) til bevarelse. Bussen ses her nær Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm kort inden overdragelsen til SHS.

Foto: Frank Pedersen, 26. februar 2005.

Arriva 1997 som linje 66 ved Hovedbanegården, København

Arriva 1997 som linje 66 ved Hovedbanegården, København

Arriva vandt i 1997 kørsel med 9 busser på linjer i Nordsjælland. Til denne kørsel anskaffedes 10 stk. Volvo B10BLE/Aabenraa, nr. 1989-1998, der blev de første busser med Aabenraa-bygget System 2000-karrosseri i Hovedstadsområdet. I dag er busserne godt spredt; nogle er sågar eksporteret. Bus 1997 som linje 66 ved Hovedbanegården i april 2005.

Foto: Frank Pedersen, 24. april 2005.