Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Dennis Holm Petersen

Dennis Holm Petersen har taget 54 billeder på Myldretid:

A.P. Hansen, Roskilde, vogn 14 ved Roskilde st.

A.P. Hansen, Roskilde, vogn 14 ved Roskilde st.

A.P. Hansen, Roskilde Turisttrafik, var blandt de entreprenører, der drejede nøglen om i april 1990 i forbindelse med HTs 2. udbud. Roskilde Turisttrafik havde dog faktisk genvundet sin kørsel, men interne uenigheder om, hvorvidt man skulle fortsætte, endte med, at kontrakten blev overdraget til City-Trafik, der således stod for kørslen frem til 1994. Bus 14, Leyland-DAB 7-1200L fra december 1984, blev selskabets sidste bus i de gamle røde og hvide farver. I april 1990 blev bussen til City-Trafiks vogn 14, og i 1993 blev den solgt til DAB. Herfra er den senere kommet til Skjern Rute & Turist og senere igen til Malling Turistbusser. Bussen har dørarrangement 1-1-0 og ses her på vej ud af den gamle busterminal ved Roskilde station kort før overgangen til City-Trafik.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

A.P. Hansen vogn 5 på Østrup Trafikplads

A.P. Hansen vogn 5 på Østrup Trafikplads

A.P. Hansens linjer 146 mellem Roskilde og Ballerup og 147 mellem Jyllinge og Høje Taastrup mødtes på Østrup Trafikplads, hvor der var omstigning. Sådan er det faktisk stadig, men nu hedder linjerne bare 216 og 217. A.P. Hansens vogn 5 ses på Østrup Trafikplads juleaftensdag 1989. Bussen fulgte med over i City-Trafik, hvor den kørte med nr. 5. I 1994 solgtes den til DAB og blev ombygget med ekstra bagdør som S-bus til Unibus, der gav den nr. 82.

Foto: Dennis Holm Petersen, 24. december 1989.

A.P. Hansen vogn 1 på Østrup Trafikplads

A.P. Hansen vogn 1 på Østrup Trafikplads

A.P. Hansens vogn 1 var en DAB-Silkeborg 7-1200B med DAF-motor fra december 1988. Bussen overgik i 1990 til City-Trafik som nr. 1 og blev i 1994 solgt til DAB og ombygget til S-bus til Unibus. Hos Unibus blev den til vogn 84, fra 1996 nr. 7084, og i 1999 overgik bussen til Arriva, hvor den beholdt nr. 7084. Bussen ses her på Østrup Trafikplads kort før City-Trafiks overtagelse.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

City-Trafik vogn 7 på Roskilde st.

City-Trafik vogn 7 på Roskilde st.

A.P. Hansens vogn 7 leveredes i december 1989 sammen med den tilsvarende vogn 3 som selskabets to sidste nye busser. Busserne anskaffedes til erstatning for Leyland-DAB serie 3-busser, og begge vogne overgik i april 1990 med firmaets kørsel til City-Trafik i Roskilde, hvor de beholdt deres numre. Eftersom bussen på billedet har fået de ovale gule HT-bomærker, er billedet formentlig taget efter City-Trafiks overtagelse. Bussen holder pause i den gamle busterminal ved Roskilde st. I 1994 blev bussen solgt til DAB, og den blev ombygget til S-bus med ekstra bagdør mv. til Unibus, hvor den fik internnr. 86. Søstervognen gik i øvrigt samme vej og blev til Unibus nr. 85.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

A.P. Hansen vogn 3 på Østrup Trafikplads

A.P. Hansen vogn 3 på Østrup Trafikplads

Vogn 3 var den ene af de to sidste busser, A.P. Hansen, Roskilde Turisttrafik, fik leveret i december 1989. Her ses bussen senere på leveringsmåneden i trafik på linje 146 på Østrup Trafikplads. De særlige linjenummerruller, der kunne vise to linjenumre ad gangen, var i øvrigt en særlig A.P. Hansen-specialitet. Før HT-tiden kunne man endda opleve hele tre linjenumre ad gangen i form af linje 146/147/202. Også syd for Roskilde, på linje 213 og 214, kunne fænomenet ses.

Foto: Dennis Holm Petersen, 24. december 1989.

Roskilde Omnibusselskab 4 ved Roskilde st.

Roskilde Omnibusselskab 4 ved Roskilde st.

Roskilde Omnibusselskabs vogn 4 var en Volvo B10M/Aabenraa fra oktober 1986. Bussen overgik i 1990 til DSV i København som vogn 34, og kom herfra ind i Linjebus i 1992, hvor den fik internnr. 8654, fra 1994 nr. 6654. Ved køreplansskiftet i maj 1998, hvor Linjebus tabte størstedelen af sin HT-kørsel, blev bussen udrangeret. I 1999 blev den eksporteret til Polen.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Kurt W. Knudsen 6 på Roskilde st.

Kurt W. Knudsen 6 på Roskilde st.

Kurt W. Knudsens vogn 6 var en Leyland-DAB 7-1200B fra 1984. Vognmand knudsen kørte linje 211 mellem Roskilde, Tune og Greve. Ved HTs 2. udbud i 1990 tabte vognmanden kørslen til Linjebus, og på billedet ses bussen på Roskilde st. på Knudsens sidste driftsdag. Linjebus overtog også hele vognparken, og bus nr. 6 blev derved til Linjebus nr. 8551, senere 6551. I 1996 udrangeredes bussen og kom i trafik hos SMT Bus i Struer. Herfra kom den i 1999 til Wulff Bus i forbindelse med SMTs konkurs, og senere samme år eksporteredes den til Polen.

Foto: Dennis Holm Petersen, 31. marts 1990.

Kurt W. Knudsen 7 på Roskilde st.

Kurt W. Knudsen 7 på Roskilde st.

Kurt W. Knudsens vogn 7 var søsterbus til nr. 6, og den kom hos Linjebus til at hedde 8552 og fra 1994 6552. Også den kom i 1996 til SMT Bus og herfra i 1999 via Wulff Bus til Polen. Bussen er en Leyland-DAB 7-1200B årgang 1984, og den ses her på Roskilde st.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Kurt W. Knudsen 5 på Roskilde st.

Kurt W. Knudsen 5 på Roskilde st.

Knudsens vogn 5 var en Leyland-DAB 6-1-TL11/3 fra december 1982. Bussen fulgte med vognmandens kørsel over i Linjebus, hvor den fik nr. 8549. Den forblev i trafik til 1995 - det sidste år som vogn 6549 - hvor den solgtes til Bushistorisk Selskab. Der blev investeret en del i istandsættelsen af denne bus, men i 2003 opgav foreningen alligevel bussen, der efterfølgende blev ophugget. Her ses den i 1989 på Roskilde st.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Birkerød Bus Comapgni 29 på Bistrup Trafikplads

Birkerød Bus Comapgni 29 på Bistrup Trafikplads

I 1993 overførtes nogle DAB 12-1200B-busser fra Fjord-bus til Birkerød Bus Compagni (BBC). Busserne var nyleveret til den kørsel, Fjord-bus vandt i HTs 3. udbud i 1992, men allerede året efter modtog Fjord-bus DAB 15-1200C-lavgulvsbusser i stedet. En del af serie 12'erne overførtes derfor til BBC, Fjord-bus' moderselskab. BBC vogn 29 kom til Birkerød i november 1993 og kørte i trafik indtil 1. april 1994, hvor BBC som bekendt indstillede driften. Derefter blev bussen solgt til City-Trafik, hvor den blev bybus i Fredericia. På billedet ses bus 29 i sving på Bistrup Trafikplads som linje 334 mellem Holte og Farum. Vognnummeret 29 var i øvrigt genbrug: Dette nummer tilhørte 1976-92 en Leyland-DAB serie 3-bybus.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Birkerød Bus Compagni 35

Birkerød Bus Compagni 35

Birkerød Bus Compagni vogn 35 var en Volvo B58/Aabenraa fra 1979. I begyndelsen af 1990'erne kørte bussen rundt med "påskeægget" - de ovale gule HT-mærker, som entreprenørernes busser skulle forsynes med, hvis de ikke var i helgul bemaling. Bussen overførtes 1. april 1992 til Fjord-bus, hvor den fik nr. 13, fra 1994 nr. 12 og fra 1996 nr. 7412. Bussens registreringsnummer på billedet er fra 1983.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Birkerød Bus Compagni 40 på Holte st.

Birkerød Bus Compagni 40 på Holte st.

Vogn 40 var Birkerød Bus Compagnis første serie 7'er. Bussen er mere præcist af typen Leyland-DAB 7-1-TL11/8, idet bussen oprindeligt leveredes med Leyland Hydracyclic-automatgear. Dette blev dog i 1985 erstattet med ZF. Bussen kørte fra 1983 til 1994 hos BBC, hvorefter den gjorde en kort karriere hos Holger Danske Bustrafik i Billund. Efterfølgende blev den overført til Fjord-bus som vogn 15 og i 1996 omnummereret til 7415. Den er senere eksporteret.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Birkerød Bus Compagni 43 ved Stenløse st.

Birkerød Bus Compagni 43 ved Stenløse st.

Fra 1977 til 1998 kørte linje 332 mellem Farum st., Ganløse og Stenløse st., hvorefter linjenummeret bortfaldt. Linje 334 blev i stedet på nogle ture forlænget fra Farum til Stenløse i køreplanen fra 1998. Birkerød Bus Compagnis vogn 43, en Leyland-DAB 7-1-TL11/8 fra 1984, ses her som linje 332 på Stenløse st. med en DAB serie 12 fra Fjord-bus i baggrunden. Bus 43 var efter 1. april 1994, hvor BBC indstillede kontraktkørslen for HT, den eneste vogn tilbage i drift, idet den udførte skolebuskørsel i Farum. Senere overførtes bussen til Fjord-bus, hvor den fik nr. 18, fra 1996 nr. 7418, og den anvendes stadig i dag hos Fjord-bus i Frederiksværk.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Birkerød Bus Compagni 52 ved Farum st.

Birkerød Bus Compagni 52 ved Farum st.

Birkerød Bus Compagnis vogn 52 ligner ved første øjekast en helt almindelig Leyland-DAB 7-1200B årg. 1986. Bussen er dog speciel derved, at den i 1992 blev ombygget til flaskegasdreven bus. Bussen opnåede derved bl.a. øgenavnet "Sneglen". Efter at det mislykkedes at videreføre bussen som flaskegasbus efter 1. april 1994, overførtes bussen til Fjord-bus, hvor den igen blot er almindelig dieselbus. Hos Fjord-bus fik vognen internnr. 26, og den kører stadig i dag som vogn 7426 hos Fjord-bus i Slangerup. Dens tid er dog nok snart ved at rinde ud, selvom Fjord-bus havde held til at genvinde sin kørsel i endnu seks år fra efteråret 2006.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Birkerød Bus Compagni 57 ved Birkerød st.

Birkerød Bus Compagni 57 ved Birkerød st.

Busserne 56-58 var de sidste busser, Birkerød Bus Compagni fik leveret i sine egne farver. Busserne er af typen DAB-Silkeborg 7-1200B, og er leveret i eftersommeren 1989. Selvom der endnu anvendtes Leyland-komponenter i chassiset på dette tidspunkt, var busserne udstyrede med DAF-motorer. Busserne solgtes i 1993-94 til DAB, der ombyggede dem til S-busser til Unibus. Hos Unibus kørte busserne indtil 1996 med numrene 65-67 (i anden nummerrækkefølge), hvorefter de solgtes til Volvo-forhandler Sommer i Taastrup. Herfra kom de for en kort overgang til City-Trafik som nr. 2601-2603, men er herefter spredt for alle vinde. Bus 57 ses her indsat som linje 328 på Birkerød st. Linje 328 kørte mellem Birkerød, Høsterkøb, Hørsholm, Usserød og Kokkedal. Da linje 500S i september 1994 blev omlagt fra Rungsted Kyst st. til Kokkedal st., blev linje 328 nedlagt.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Birkerød Bus Compagni 60 ved Svaneparken, Birkerød

Birkerød Bus Compagni 60 ved Svaneparken, Birkerød

Birkerød Bus Compagni fik i 1991 leveret 3 stk. DAB 12-1200B, nr. 59-61. Det blev selskabets første busser i den nye, krævede kontraktgule bemaling. Den ene af vognene, nr. 59, udgik af vognparken efter en kollission med en lastbil, mens bussen var i trafik på linje 335 i Vassingerød. Chaufføren mistede livet ved uheldet. Bussen blev derimod senere genopbygget og indsat hos City-Trafik i Kolding. De to øvrige vogne, nr. 60-61, solgtes pr. 1. april 1994 til Linjebus, hvor de fik nr. 8696-8697. BBC nr. 60 ved linje 327's endestation ved Svaneparken i Birkerød.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Birkerød Bus Compagni 63 ved Birkerød st.

Birkerød Bus Compagni 63 ved Birkerød st.

Birkerød Bus Compagni modtog i foråret 1993 sine to sidste busser, nr. 62-63. Det blev samtidig selskabets to første og eneste lavgulvsbusser. Busserne var af typen DAB 15-1200C mk. I, og de indsattes på linje 338, der bl.a. betjente plejehjemmet Solskrænten i Birkerød. Busserne kørte også på linje 327 om aftenen og søndagen, da linjerne havde kombinerede vognløb. Bus 63, BBCs sidste nyleverede bus, ved Birkerød st.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

City-Trafik 2735 ved Toftegårds Plads

City-Trafik 2735 ved Toftegårds Plads

Mellem jul og nytår 2005 blev Danmark ramt af et kraftigt snevejr. City-Trafiks bus 2735, en Volvo B12BLE/Aabenraa fra 2003, ses her sammen med en makker ved Toftegårds Plads i Valby 29. december. Som man nok kan regne ud, var det ikke muligt at afvikle bustrafikken uden forsinkelser.

Foto: Dennis Holm Petersen, 29. december 2005.

De Blaa Rutebiler HN 91 933 på Taastrup st.

De Blaa Rutebiler HN 91 933 på Taastrup st.

Fra 1968 til 1990 stod Lars Iversen, De Blaa Rutebiler, for bybuskørslen i Taastrup. De første år kørte vognmanden på en form for entreprenørkontrakt med Høje-Taastrup Kommune, men fra 1975 indgik kørslen i HT-ordningen, som Iversen dermed blev entreprenør for. Bybusserne bestod fra 1986 af to store dobbeltrettede ringlinjer, linje 117 og 118, der krævede i alt fire busser. Vognmanden tabte kørslen til Linjebus pr. 1. april 1990. Her ses en Leyland-DAB LS 575-690/3, HN 91 933, fra 1981 på Taastrup st. i sommeren 1989. Bussen kom i 1990 til DAB og efter et gæstevisit i Svendborg som vogn 28A blev bussen eksporteret til Szczecinek i Polen.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

De Blaa Rutebiler HZ 95 255 ved City 2, Taastrup

De Blaa Rutebiler HZ 95 255 ved City 2, Taastrup

Lars Iversen i Taastrup havde en del busser med dørarrangement 2-2-2 og bagperron. Af hensyn til de lokale rødder var der desuden særligt hærværkssikrede (dvs. hårde) sæder i den bageste del af en del af busserne. Denne Leyland-DAB 6-3-TL11/3 er fra 1982 og holder ved City 2 i Taastrup. I 1990 blev Iversens busser indløst af HT, der forpligtede City-Trafik til at overtage dem i forbindelse med dette selskabs indtog på linje 9 og 30/33 i København. City-Trafik anvendte dog ikke busserne, idet de blev givet direkte i bytte for et antal nye og brugte busser hos DAB. I 1991 blev de fleste af Iversen-busserne eksporteret til Oswiecim i Polen, deriblandt den her viste.

Foto: Dennis Holm Petersen, 26. februar 1990.

De Blaa Rutebiler LJ 96 920 på Taastrup st.

De Blaa Rutebiler LJ 96 920 på Taastrup st.

Lars Iversen fik selvfølgelig også serie 7-busser som f.eks. denne Leyland-DAB 7-1200B med bagperron og dørarrangement 2-2-2 fra december 1987. Bussen kom via HT og City-Trafik til DAB, men blev ikke eksporteret til Polen, som vognmandens andre vogne. I stedet blev udlånt til DSV-Bus, der havde problemer med nogle af de busser, man overtog fra HT, og senere blev bussen solgt til Unibus, hvor den fik nr. 39, senere 7039. I 1998 blev bussen taget ud af drift hos Unibus. LJ 96 920 på Taastrup st. i sommeren 1989.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Roskilde Omnibusselskab 12 på Roskilde st.

Roskilde Omnibusselskab 12 på Roskilde st.

I september 1982 leveredes denne Volvo B10M/Aabenraa til Roskilde Omnibusselskab, hvor den kørte som vogn 12. Roskilde Omnibusselskab kørte bybusserne i Roskilde, dvs. linje 220/221 og 601-605 samt den lidt specielle linje 600, men ved overgangen til licitationer i 1990, valgte selskabet ikke at deltage. Kørslen blev i stedet vundet af Linjebus, der også overtog det ret nye busanlæg på Navervej i Roskilde. Busserne blev til gengæld for de flestes vedkommende via HT solgt til DSV-Bus i København, og det kom også til at gælde for vogn 12, der beholdt sit vognnummer hos DSV, der indsatte den på linje 12 og 13. I 1992 købte Linjebus DSV, og så blev vogn 12 til vogn 8642, fra 1994 nr. 6642. I 1996 blev bussen taget ud af drift.

Foto: Dennis Holm Petersen, 7. marts 1990.

Roskilde Omnibusselskab 10 på Roskilde st.

Roskilde Omnibusselskab 10 på Roskilde st.

En del HT-entreprenører aftog i 1970'erne og begyndelsen af 1980'erne busser med karrosseri bygget på den norske karrosserifabrik VBK. Dette ophørte dog, da den norske krone steg i kurs. Roskilde Omnibusselskab fik i 1980 leveret dette eksemplar på Volvo B10M-chassis. Ved firmaets ophør i 1990 indløstes vognparken af HT, og denne bus blev sammen med de fleste af de øvrige busser videresolgt til DSV-Bus, der havde overtaget linje 12, 13 og 18 fra HT i København. DSV var imidlertid ikke tilfredse med købet og anlagde en voldgiftssag mod HT om denne og flere andre busser. Bussen blev hensat på en mark, og sagen kørte frem til 1992, hvor den blev afjort til DSVs fordel. Det faldt dog nogenlunde sammen med, at DSV-Bus opgav sin HT-entreprenørkørsel, som man solgte til Linjebus. Linjebus overtog også denne bus, som man satte i drift igen på sit busanlæg i Roskilde. Bussen anvendtes på den særlige linje mellem Lejre st. og Lejre Forsøgscenter (linje 233) og fik internnr. 8531 hos Linjebus.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Roskilde Omnibusselskab 21 på Roskilde st.

Roskilde Omnibusselskab 21 på Roskilde st.

Roskilde Omnibusselskab var det første selskab, der fik Volvo B10M/DAB i bybusudgave, idet man i samarbejde med OHJ bestilte nogle Volvo/DAB-busser til levering i 1988. Dermed var man forud for HT, der fik en serie efter samme princip leveret i 1988-89 (nr. 1849-1884). Bus 21, der her ses som linje 220 på Roskilde st., var den første Volvo B10M/DAB-bybus, og den leveredes i marts 1988. Frem til 1990 kørte den hos Roskilde Omnibusselskab som vogn 21, hvorefter den fulgte med over til DSV-Bus, hvor den beholdt sit nummer. I 1992 overgik den sammen med DSVs kørsel til Linjebus, der gav den internnummer 8658, fra 1994 nr. 6658. Efter udrangering af bussen i 1998 blev den solgt til Belgien, hvor den kørte til 2003. Derefter blev den købt hjem til Danmark af en brugtbusforhandler, for i 2004 at blive videresolgt til Transgor Myslowice i Polen, hvor den stadig kører i efteråret 2005.

Foto: Dennis Holm Petersen, 7. marts 1990.

Roskilde Omnibusselskab 3 i garagen i Roskilde

Roskilde Omnibusselskab 3 i garagen i Roskilde

Ikke alle busser bliver lige gamle. Roskilde Omnibusselskabs vogn 3, en Leyland-DAB LS 575-680/3 (serie 4) fra 1977, fik kun 11 år i trafik. I 1988 blev den givet i bytte til DAB for en ny DAB 7-1200B, der arvede internnummeret. Året efter blev den hugget op i Rødkærsbro. Den ses her i 1988 på det dengang helt nye busanlæg på Navervej i Roskilde. Anlægget overtoges 1990 af Linjebus, og det anvendes den dag i dag af Arriva.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.