Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 16. december

Her vises alle billeder af busser taget 16. december i forskellige år:

Nettbuss 8480 ved Hovedbanegården, København

Nettbuss 8480 ved Hovedbanegården, København

Omkring 2004 var Vest-fabrikken klar med nye karosserimodeller: Vest Center til bybusser og Vest Contrast til rutebiler. Det var et design, man måske lige skulle vænne sig til at se på... Til kørsel på landets største buslinje, linje 5A, anskaffede norske Nettbuss 43 Volvo B12BLE med Center-karosseri, som blev sat i drift i efteråret 2007. Busser af samme type blev af et andet norsk busselskab, Tide Bus, også indsat i Odense i et pænt antal. Nettbuss 8480 afgår fra Københavns Hovedbanegård som linje 5A mod Nørrebro og Husum. "Gå ikke over for rødt! Især unge bliver ramt," lyder kampagnefolieringen på bussen. Netop i den fodgængerovergang, bussen krydser på billedet, er der mange, der skynder sig over for rødt, men pigen til venstre for bussen har tydeligvis forstået budskabet!

Foto: Thomas de Laine, 16. december 2009.

Nobina 6488 på garageanlægget i Glostrup

Nobina 6488 på garageanlægget i Glostrup

Den første brintbus i Movia-regi bliver kørt af Nobina i Glostrup. Det er en Caetano H2.City Gold, som i begyndelsen af 2022 skal sættes i drift på linje 300S (Ishøj-Glostrup-Herlev-Gladsaxe-Lyngby-Gl. Holte). Her ses bussen, alias vogn 6488, på garageanlægget i Fabriksparken i Glostrup i midten af december 2021.

Foto: Bo Kristensen, 16. december 2021.

EasyMile EZ10-bus hos Nobina, Glostrup

EasyMile EZ10-bus hos Nobina, Glostrup

Den første af de selvkørende shuttlebusser til forsøget på DTU er nu blevet testet hos Nobina i Glostrup. Det er nemlig Nobina, der er operatør på busserne. Her ses en af de i alt tre små busser på Glostrup-anlægget 16. december 2020. Denne type er fra EasyMile og hedder EZ10. Der er plads til omkring 10 passagerer ombord, og under forsøget vil busserne køre højst 15 km/t. Ligesom de andre forsøg med selvkørende shuttlebusser, der for tiden foregår på dansk jord, er busserne selvkørende på niveau 3. Kørslen på DTU forventes at begynde i januar 2021.

Foto: Bo Kristensen, 16. december 2020.

To EasyMile EZ10-busser til forsøget på DTU

To EasyMile EZ10-busser til forsøget på DTU

To af de tre EasyMile EZ10, der skal bruges til forsøget på DTU med selvkørende shuttlebusser. Der vil blive rejst en telthal på DTU som "garage" for busserne, der køres af Nobina.

Foto: Bo Kristensen, 16. december 2020.

De Blaa Omnibusser 6255 ved Lyngby st.

De Blaa Omnibusser 6255 ved Lyngby st.

De Blaa Omnibusser 6255, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2015, som linje 170 ved Lyngby st. Bussen kørte fra ny til august 2020 på Randers bybusser og er efter indbygning af bagdør blevet sat i drift hos De Blaa Omnibusser. De Blaa er blevet begavet med tre tidligere Randers-busser, vogn 6254-6256, som erstatter tre Volvo B7RLE fra leveringen i 2009. Busser overført fra andre Nobina-enheder fylder dermed efterhånden en del hos De Blaa Omnibusser, idet også vognene 3602, 3604, 6107-6108 og 6402 kører hos De Blaa.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. december 2020.

De Blaa Omnibusser 3602 på Holte Stationsvej, Holte

De Blaa Omnibusser 3602 på Holte Stationsvej, Holte

De Blaa Omnibusser 3602, Volvo B7RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2012, som linje 334 på Holte Stationsvej, omgivet af andre Volvo'er fra De Blaa, som jo er helt dominerende i området.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. december 2020.

Nobina 6253 på Toftebæksvej, Lyngby

Nobina 6253 på Toftebæksvej, Lyngby

Nobina 6253, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2013, krydser Nærumbanen på Toftebæksvej i Lygnby som linje 40E mod Høje Taastrup. Bussen blev nyanskaffet til Randers bybusser, som Nobina imidlertid måtte aflevere i august 2020. Den er derpå overført til kørsel i Movias område og har derfor fået (gen)indbygget bagdør bag bagakslen. Bussen er efterfølgende tilgået Glostrup garage.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. december 2020.

De Hvide Busser 8723 ved Helsingør st.

De Hvide Busser 8723 ved Helsingør st.

De Hvide Busser 8723, VDL Ambassador årg. 2007, som bybuslinje 803 ved Helsingør st.

Foto: Thomas Weidekamp, 16. december 2010.

Arriva 1377 ved Helsingør st.

Arriva 1377 ved Helsingør st.

Arriva 1377, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, som linje 390R ved Helsingør st.

Foto: Thomas Weidekamp, 16. december 2010.

De Hvide Busser 8715 ved Helsingør st.

De Hvide Busser 8715 ved Helsingør st.

De Hvide Busser 8715, VDL Ambassador årg. 2007, som bybuslinje 801 ved Helsingør st.

Foto: Thomas Weidekamp, 16. december 2010.