Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 13. oktober

Her vises alle billeder af busser taget 13. oktober i forskellige år:

Umove 7532 som linje 9A på Madvigs Allé, Frederiksberg

Umove 7532 som linje 9A på Madvigs Allé, Frederiksberg

I vinteren og foråret 2024 behandles et spareforslag, hvor Københavns linje 9A frekvensreduceres og dermed kommer til at miste sin A-busstatus. Linjen, der har kørt siden marts 2013, fik efter Metrocityringens åbning en ny rute, hvor den ikke længere kommer ind til centrum. Derimod skal passagerer fra både vest og syd skifte til metroen på Frederiksberg Allé, hvorfra der er to stationer og et "kvalitetstillæg" ind til Hovedbanegården. Det tilbud har der ikke været helt nok, der har benyttet sig af. Her ses på første dag med den nye rute en næsten tom linje 9A på Madvigs Allé ved Frederiksberg Allé. Bussen er Umove 7532, en VDL Citea LLE 120 årg. 2015, som i sin tid blev nyleveret til linjen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2019.

DitoBus 4898 - første nye Volvo-bus til Movia i 5½ år - på garageanlægget i Skibby

DitoBus 4898 - første nye Volvo-bus til Movia i 5½ år - på garageanlægget i Skibby

For første gang i 5½ år er der i oktober 2023 nyleveret Volvo-busser til kørsel for Movia. Det er DitoBus, der har anskaffet en serie Volvo 7900 Electric, der også kaldes en Volvo B0E - altså en 0-litersmotor! I første omgang er der ankommet 6 busser til linjerne 55E og 65E, hvilket er færre, end der skal bruges, men de resterende busser er forsinkede i leveringen. Bl.a. blev en bus beskadiget under transporten til Danmark. Flere B0'ere følger altså, men det bliver så også de sidste Volvo-busser med polskbyggede karosserier - fabrikken i Wroclaw lukker nemlig, og fremover må Volvo-rutebuskunder i Europa få deres busser bygget hos eksempelvis Volvos egyptiske partner! DitoBus 4898 på garageanlægget i Skibby, der fra mandag morgen 16. oktober 2023 kører linje 65E, som overtages fra Keolis, der havde linjen stationeret præcis samme sted.

Foto: Sikandar Sahil, 13. oktober 2023.

DitoBus 4898 fra dørsiden i Skibby garage

DitoBus 4898 fra dørsiden i Skibby garage

DitoBus 4898, en af de nye Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric), på garageanlægget i Skibby. Selvom elbusversionen af Volvo 7900 ligner dieseludgaven, er der lavet nogle justeringer med skrå linjer mv. i forbindelse med den højere tagkant, der er en følge af batteriernes placering på taget.

Foto: Sikandar Sahil, 13. oktober 2023.

DitoBus 4898 i Skibby garage

DitoBus 4898 i Skibby garage

DitoBus 4898, Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) årg. 2023, i Skibby garage. Bussen skal bruges på E-buslinjerne 55E og 65E i Movias udbud A21, men E-busser får ikke længere grønne hjørner. A- og S-busser leveret til kørsel i samme udbud får ellers røde og blå hjørner.

Foto: Sikandar Sahil, 13. oktober 2023.

DitoBus 4898 bagfra i Skibby garage

DitoBus 4898 bagfra i Skibby garage

DitoBus 4898, Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) årg. 2023, set bagfra i Skibby garage. De gule hjulkapsler er et nyere Movia-designkrav, som alle nye busser nu får.

Foto: Sikandar Sahil, 13. oktober 2023.

DitoBus 4900 i Skibby garage

DitoBus 4900 i Skibby garage

DitoBus 4900, en helt ny Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric), i Skibby garage. Bussen er blandt de først ankomne i en serie Volvo-elbusser til DitoBus i Nordsjælland, der bl.a. tager dem i brug på ekspresbuslinjerne 55E og 65E, som overtages fra Keolis 15. oktober 2023.

Foto: Sikandar Sahil, 13. oktober 2023.

DitoBus 4866 på Hovedgaden, Skibby

DitoBus 4866 på Hovedgaden, Skibby

DitoBus 4866, Golden Dragon Pivot E12C, som linje 230R på Hovedgaden i Skibby.

Foto: Sikandar Sahil, 13. oktober 2023.

Arriva 1358 som linje 18 ved Mozarts Plads, København

Arriva 1358 som linje 18 ved Mozarts Plads, København

I 2024 åbner Sydhavnsmetroen, som er en gren på Metrocityringen fra Hovedbanegården via bl.a. Sluseholmen og Sydhavnskvarteret til Ny Ellebjerg st. Den ene af de nye stationer ligger under Mozarts Plads, som i øvrigt også i gamle dage har været sporvognsendestation og i nyere tid skiftested mellem busruten, der forbandt Valby med Amager (i mange år linje 37, senere linje 100S, 4A og siden 2019 linje 18), og linjer ind til eller på tværs af byen (i mange år linje 16 henholdsvis 3, men i nyere tid også linjenumre som 7A, 9A og 10). Byggeriet af den kommende metrostation har i flere år medført omfattende afspærringer og visse omlægninger af de linjer, der passerer Mozarts Plads. I syd- og vestgående retning har busserne derfor holdt i Borgmester Christiansens Gade ud for det grønne område langs Louis Pios Gade i stedet for umiddelbart ud for Mozarts Plads, som ligger lidt længere nede ad gaden til højre for billedets kant. Den nuværende busbetjening af Mozarts Plads består af linjerne 7A, 9A, 18 og 23, som alle først kom til pladsen 13. oktober 2019, hvor Københavns linjenet blev omskabt i kølvandet på Metrocityringens åbning. På den første dag med "Nyt Bynet" opsamler Arriva 1358, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, passagerer ved det midlertidige stoppested for Mozarts Plads ved Louis Pios Gade.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2019.

Umove 7526 på Hammelstrupvej, København

Umove 7526 på Hammelstrupvej, København

Den definitivt sidste linje 3(A) i København kørte natten mellem lørdag og søndag 12. og 13. oktober 2019. Turen, der gik fra Nordhavn st. med afgang kl. 23.59 til Hammelstrupvej ved Valbyparken, blev kørt af Umove bus 7526, VDL Citea LLE årg. 2015. Linje 3A blev aflivet i forlængelse af Metrocityringens åbning, men dens afløser mellem Valbyparken og Frederiksberg Allé blev linje 9A, der omlagdes til Valbyparken i stedet for at køre gennem City til Christianshavn og Refshaleøen. Efter at bus 7526 således var ankommet til Valbyparken, skiltedes bussen om, og fortsatte i driften på linje 9A's nye rute. Bussen blev den tredje 9A'er med afgang herfra kl. 0.42 og ses her under opholdet ved Valbyparken. Umove overtog både linje 3A og 9A fra Arriva i december 2015 og fik leveret de 40 busser i denne serie til kørslen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2019.

Keolis 8411 på Enghavevej, København

Keolis 8411 på Enghavevej, København

Keolis 8411, MAN Lion's City-hybridbus årg. 2011, som linje 14 på Enghavevej.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2018.

Arriva 1036 ved Sydhavn st., København

Arriva 1036 ved Sydhavn st., København

Linje 10 havde været buslinje i 50 år 13. oktober 2018. Frem til 1968 havde den som sporvogn kørt fra Emdrup ad Tagensvej, over Kgs. Nytorv, Hovedbanegården og Enghave Plads til Toftegårds Plads i Valby, men ved omstillingen til busdrift valgte sporvejene at bytte om på ruteføringerne for linje 10 og 16 sydvest for Enghave Plads. Derfor kom linje 10 som buslinje til at køre ad Enghavevej og Borgbjergsvej til Mozarts Plads i stedet. Med denne ombytning ophørte sporvognsdriften på Enghavevej, hvilket gjorde det forestående arbejde med at bygge nye broer for den kommende S-bane mod Køge Bugt nemmere. Derudover havde man ambitioner om en forlængelse af linjen fra Mozarts Plads, hvilket dog først gennemførtes året efter, hvor linje 10 blev fortsat ad Ellebjergvej og Folehaven til Vigerslev. Linje 10 og 16 byttede igen sydvestgrene i 1974, hvorefter linje 10 på ny kom til Toftegårds Plads, men historien har det jo med at gentage sig, og i 1996 ombyttedes 10'eren og 16'eren nok engang. Når "Nyt Bynet" indføres 15. juli 2019, bliver linje 10 endnu engang omlagt til at køre over Toftegårds Plads. Arriva 1036, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 på Enghavevej med Køge Bugt-banens broer i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2018.

De Blaa Omnibusser 4101 ved Holte st.

De Blaa Omnibusser 4101 ved Holte st.

De Blaa Omnibusser 4101, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 190 ved Holte st.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. oktober 2014.

De Blaa Omnibusser 4019 ved Holte st.

De Blaa Omnibusser 4019 ved Holte st.

De Blaa Omnibusser 4019, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2004, som linje 193 ved Holte st.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. oktober 2014.

City-Trafik 8966 forfra på værkstedet hos City-Trafik, Naverland

City-Trafik 8966 forfra på værkstedet hos City-Trafik, Naverland

Den ene af de to BYD-batteribusser på City-Trafiks værksted på Naverland et par dage efter ankomsten til Danmark. Bussen fik senere nummeret 8966.

Foto: Oliver Løvgard, 13. oktober 2013.

City-Trafik 8966 på værkstedet hos City-Trafik, Naverland

City-Trafik 8966 på værkstedet hos City-Trafik, Naverland

City-Trafiks BYD-elbus på værkstedet på Naverland garage. Som det ses, er bussen kun udstyret med for- og midterdøre.

Foto: Oliver Løvgard, 13. oktober 2013.

BAT 728 på Bornholm

BAT 728 på Bornholm

BAT 728, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, som rute 6 på Bornholm. Bussen er ex. Århus Sporveje 365.

Foto: Peter Bo Nielsen, 13. oktober 2009.

BAT 729 på Nexø Busstation

BAT 729 på Nexø Busstation

BAT 729, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, som rute 6/5 på Nexø Busstation. Bussen er ex. Århus Sporveje 371.

Foto: Peter Bo Nielsen, 13. oktober 2009.

BAT 719 på Nexø Busstation

BAT 719 på Nexø Busstation

BAT 719, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, som rute 6 på Nexø Busstation. Bussen er ex. Århus Sporveje nr. 363.

Foto: Peter Bo Nielsen, 13. oktober 2009.

To serie 7-busser i Nowy Sacz, Polen

To serie 7-busser i Nowy Sacz, Polen

To styk jyske DAB serie 7-bybusser fra rutebilselskabet PPKS Nowy Sacz på rutebilstationen i Nowy Sacz, Polen. Til venstre en tidligere Fredericia-bybus (City-Trafik 117/2517) fra 1987 og til højre en Smed-bybus (nr. 67) fra Silkeborg årgang 1989. Oktober 2004.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004.

HT 1501 på Toftegårds Plads

HT 1501 på Toftegårds Plads

I foråret 2006 erhvervede Sporvejshistorisk Selskab ex. HT 1501 fra produkthandler Ståling i Viborg. Bussen er en Leyland-DAB 6-1-TL11/5 og var i sin tid en Valby-vogn og i en periode fast på linje 6. Billedet er taget på Toftegårds Plads i Valby, hvor linje 6 dog ikke kørte.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.

HT 1501 bagfra på Toftegårds Plads

HT 1501 bagfra på Toftegårds Plads

HT 1501 bagfra i indkørslen til den gamle busterminal på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.

HT 1501 i Vester Voldgade, København

HT 1501 i Vester Voldgade, København

I forbindelse med veteranbuskørslen under Kulturnatten 2006 i København fungerede HT 1501 som opholdsrum mv. for Sporvejshistorisk Selskabs medarbejdere. Linjebus-logoet findes endnu på vinduessiden af bussen. Foto i Vester Voldgade med rådhuset i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.

KS 571 ved Den lille Lurblæser, København

KS 571 ved Den lille Lurblæser, København

KS 571 i Vester Voldgade i København i forbindelse med årets kulturnat. Bussen er skiltet som linje 9, der også i en årrække betjentes af vogne af denne type: Volvo B59-59/Aabenraa.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.

KS 571 fra vinduessiden ved Den lille Lurblæser, København

KS 571 fra vinduessiden ved Den lille Lurblæser, København

KS 571 i Vester Voldgade, København. En detalje ved den første serie B59'ere var knækket i pyntelisten under vinduerne.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.

KS 322 ved Den lille Lurblæser, København

KS 322 ved Den lille Lurblæser, København

Sporvejshistorisk Selskabs Leyland-DAB serie 2, ex. KS nr. 322, ved Den lille Lurblæser i Vester Voldgade, København. Bussen var i København i forbindelse med Kulturnatten 2006.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.

Århus Sporveje 165 på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2006

Århus Sporveje 165 på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2006

Årets kulturnat i København fandt sted fredag 13. oktober 2006. Traditionen tro kørte Sporvejshistorisk Selskab med veteranbusser, og i tidsrummet ca. 17.30-23.30 kørtes der hvert 10. minut ad følgende ringrute: Rådhuspladsen (Vester Voldgade) > Christians Brygge > Slotsholmsgade > Holmens Kanal > Kgs. Nytorv > Bredgade > Grønningen > Østerport st. > Øster Voldgade > Nørreport st. > Nørregade > Gammeltorv > Nytorv > Rådhusstræde > Vandkunsten > Løngangstræde > Vester Voldgade > Stormgade > Tietgensgade > Hovedbanegården > Bernstorffsgade > Hammerichsgade > Jernbanegade > Rådhuspladsen (Vester Voldgade). En af de anvendte busser var Århus Sporveje nr. 165, der er en Volvo B655/Nordisk fra 1961. Denne og de øvrige anvendte busser tilhører Sporvejshistorisk Selskab. ÅS 165 bagfra på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.

Århus Sporveje 272 i busterminalen ved Københavns Hovedbanegård

Århus Sporveje 272 i busterminalen ved Københavns Hovedbanegård

Århus Sporveje nr. 272 er en DAB 12-1200B fra 1990 og dermed Danmarks nyeste veteranbus. Bussen var i drift på veteranbusruten ved Kulturnatten i København i 2006, hvilket nok skyldtes, at KS 772 for tiden er på værksted. Her ses ÅS 272 ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.

HT 3078 på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2006

HT 3078 på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2006

HT 3078, Leyland-LIDRT 6857/2 fra 1973, gjorde også tjeneste på veteranbusruten under Kulturnatten i 2006. Her ses bussen ved stoppestedet på Rådhuspladsen over for Den lille Lurblæser. Stoppestedet benyttes normalt af linje 33 og 999, som det ses på stoppestedsstanderen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.

KS 322 på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2006

KS 322 på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2006

Ud på aftenen blev et par af veteranbusserne, der kørte som kulturnatbusser, skiltet med de gamle bogstavbetegnelser for natlinjer. Bus 322, Leyland-DAB LIDRT 12/4 årg. 1968, skiltet som natlinje C på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.

KS 571 på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2006

KS 571 på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2006

KS 571, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, skiltet som natlinje D på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2006.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2006.

Ex. Smed, Silkeborg, nr. 51 hos PPKS Nowy Sacz, Polen

Ex. Smed, Silkeborg, nr. 51 hos PPKS Nowy Sacz, Polen

Denne Leyland-DAB 7-1-TL11/3 er prototypen på DABs serie 7 som bybus. Den er leveret i 1982 til Smed, Silkeborg, som vogn 51 og adskiller sig udseendemæssigt en smule fra senere serie 7'ere. Særligt tydeligt er de store, firkantede baglygter. Bussen blev i 1993 solgt til PPKS Nowy Sacz i Polen og ses her ved rutebilstationen i Nowy Sacz.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004.

Ex. HT 975 hos PPKS Nowy Sacz, Polen

Ex. HT 975 hos PPKS Nowy Sacz, Polen

PPKS Nowy Sacz er et af de busselskaber i Polen, der har Leyland-DAB serie 4-busser fra HT kørende. Denne her Leyland-DAB LS 575-680/5 fra 1978 er ex. HT 975, og den holder på billedet på rutebilstationen i Nowy Sacz. Den kom til Polen i 1993.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004.

Ex. HT 945 hos PPKS Nowy Sacz, Polen

Ex. HT 945 hos PPKS Nowy Sacz, Polen

PPKS Nowy Sacz har også ex. HT 945, Leyland-DAB LS 575-680/5 årg. 1977. Bussen blev eksporteret til Polen i 1993.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004.

Autosan-rutebiler i Nowy Sacz, Polen

Autosan-rutebiler i Nowy Sacz, Polen

Autosan-rutebiler som disse er uhyggeligt udbredte i Polen. Personligt finder jeg dem ret kedelige, men de er en stor del af busscenen i Polen. Her er en række på rutebilstationen i Nowy Sacz.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004.

Ikarus-ledbus hos PKS Rybnik i Rybnik, Polen

Ikarus-ledbus hos PKS Rybnik i Rybnik, Polen

I Rybnik hedder rutebilselskabet PKS Rybnik. De har også nogle danske busser, men langt hovedparten af selskabets busser er helt andre typer. Et eksempel er denne Ikarus 280-ledbus, der egentlig er en bysbustype. Rutebilstationen i Rybnik, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004.

Importeret Scania/Katrineholm i Trzebinia, Polen

Importeret Scania/Katrineholm i Trzebinia, Polen

Polen har også brugte busser fra andre lande. Her er det f.eks. en Scania/Katrineholm med dørpl. 2-1-1 - et usædvanligt dørarrangement i Danmark. Bussen er - i modsætning til danske busser af samme årgange - bygget af stål, der jo ruster. De danske busser er populære, fordi de er bygget af aluminium. Trzebinia, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004.

Importeret Scania/Katrineholm i Trzebinia, Polen

Importeret Scania/Katrineholm i Trzebinia, Polen

Denne Scania/Katrineholm-bus, der er brugtimporteret, skulle afhente et større antal skolebørn som linie 349 i Trzebinia, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004.

Ex. HT 1230 hos Transgor Myslowice, Trzebinia, som vogn 07

Ex. HT 1230 hos Transgor Myslowice, Trzebinia, som vogn 07

Transgor Myslowices Volvo B10R-busser kører i Trzebinia, hvor man i oktober 2004 havde i alt 11 tidligere HT-busser. Herudover havde man 8 tidligere HT-busser og 2 tidligere Roskilde Omnibusselskab/Linjebus-busser i Myslowice. Her er det ex. HT 1230, der nu fremstår i blå og hvid bemaling som vogn 07. Trzebinia, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004.

Ex. HT 1240 hos Transgor Myslowice, Trzebinia, som vogn 08

Ex. HT 1240 hos Transgor Myslowice, Trzebinia, som vogn 08

Forhenværende HT 1240 tilhører også Transgor Myslowice i Trzebinia som nr. 08 og fremstår endnu i gul bemaling.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004.