Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 21. september

Her vises alle billeder af busser taget 21. september i forskellige år:

HT 2022 i Øster Farimagsgade, København

HT 2022 i Øster Farimagsgade, København

HT 2022 (ex. NESA 22), Leyland-DAB serie II årg. 1973, som linje 40 i Øster Farimagsgade.

Foto: Niels Hertz, 21. september 1983.

DSB S-tog SA 43 som linje B+ på Valby station

DSB S-tog SA 43 som linje B+ på Valby station

S-togenes +-linjer har kun eksisteret siden 1993, hvor linjerne L og K fik de nye betegnelser B+ hhv. A+. Samtidig oprettedes en ny linje H+. Endelig blev linje M i 2002 ændret til at hedde F+. Ved køreplansskiftet 23. september 2007 udgik +-betegnelserne, og i stedet kører linjerne A, B, C og E nu hvert 10. minut i dagtimerne. +-linjerne er dog ikke mere forsvundet, end at de ture, der kun kører i dagtimerne, kaldes A+, B+, C+ og E+ i tjenestekøreplanen. SA 43 som linje B+ på Valby station kort for nedlæggelsen.

Foto: Thomas de Laine, 21. september 2007.

Roskilde Biblioteks bogbus i Trekroner, Roskilde

Roskilde Biblioteks bogbus i Trekroner, Roskilde

Roskilde Biblioteks bogbus er en Volvo B10M/Kiitokori fra 2001. Den er her på vej mod holdepladsen på Isafjordvej i Trekroner, hvor lokale borgere har adgang til den nogle dage om ugen. Nordens Parkvej i Trekroner.

Foto: Thomas de Laine, 21. september 2005.

Ex. City-Trafik 2600 i Roskilde

Ex. City-Trafik 2600 i Roskilde

City-Trafiks vogn 2600 fra 1989 var en Leyland-DAB 7-1200L med DAF-motor. Den begyndte sin karriere i Jylland som rutebil med dørarrangement 1-1-0, men i 1993-94 blev den hos DAB ombygget til komfortbus med bl.a. meget fine sæder, tonede termoruder, tæppebeklædte hattehylder mv. og dørarrangement 2-2-1. Unibus havde nemlig købt den til brug som S-bus på linje 200S, og dengang skulle S-busser være noget særligt! Efter to år hos Unibus som vogn 68 blev den solgt til Volvo-forhandler Sommer i 1996, og herfra kom den til City-Trafik som nr. 2600. City-Trafik havde først bussen kørende fra sin garage i Hvidovre, Avedøre, og senere i Glostrup frem til maj 2003, hvor den blev udrangeret. I 2005 er den solgt til en brugtbusforhandler. Her leger 2600 linje 9 på Nordens Parkvej i Trekroner ved Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 21. september 2005.

Ex. City-Trafik 2600 i Roskilde, set fra dørsiden

Ex. City-Trafik 2600 i Roskilde, set fra dørsiden

At bussen er en ombygget rutebil kan faktisk ses på vognsiden: Pyntelisten flugter med toppen af hjuludskæringerne, hvilket indikerer det højere rutebilgulv (type L) - på fødte bybusser (type B) sidder pyntelisten lavere og er afbrudt af hjuludskæringerne. Forreste siderude og sideruderne lige før og lige efter midterdørene er endvidere utraditionelt små, hvilket skyldes at de er blevet gjort mindre, da man gik fra enkelt for- og midterdør til dobbelte for- og midterdøre. Endelig genbrugte man midterdøren som bagdør, hvorfor ruden i bagdøren har underkant i samme højde som siderudernes underkant i modsætning til de nye midterdøre.

Foto: Thomas de Laine, 21. september 2005.