Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 20. september

Her vises alle billeder af busser taget 20. september i forskellige år:

Selvkørende minibus fra Hanseatische Fahrzeug Manufaktur ved Bella Center, København

Selvkørende minibus fra Hanseatische Fahrzeug Manufaktur ved Bella Center, København

Endnu et bud på en selvkørende shuttle-minibus er denne her fra tyske Hanseatische Fahrzeug Manufaktur (HFM). Under ITS World-kongressen i København blev den demonstreret i et samarbejde med Ibeo Automotive Systems, Bestmile, Paravan (der bl.a. laver elektriske kørestole) og HFM. De små automatiske shuttlebusser kan f.eks. køre mellem stationer og nærliggende boligområder, arbejdspladser, hospitaler eller parkeringsområder, ligesom de kan "tilkaldes" lidt på samme måde som telebusser. "Urban Jungle"-demonstrationsområdet ved Bella Center.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2018.

HT 4230 på Lunftoftegårdsvej, Lyngby

HT 4230 på Lunftoftegårdsvej, Lyngby

HT 4230 (ex. DSB 230), Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1969, som linje 353 på Lundtoftegårdsvej i Lyngby. Bussen har fået udskiftet den DSB-røde farve med HTs egne farver (videreført fra Københavns Sporveje) i forbindelse med en renovering i 1983.

Foto: Niels Hertz, 20. september 1983.

Arriva 1127 på Gl. Kongevej, Frederiksberg

Arriva 1127 på Gl. Kongevej, Frederiksberg

Arriva 1127, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 14 på Gl. Kongevej, Frederiksberg. Gasbusserne forsvinder fra linjen senest til november 2009, hvor Arriva har forpligtet til at indsætte nyt materiel i stedet.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2008.

Veteran-S-toget på Glostrup st.

Veteran-S-toget på Glostrup st.

Lørdag d. 20. september 2003 afholdt Dansk Jernbane-Klub et større arrangement med kørsel med både første, anden og tredje generation af S-tog. Anledningen var, at DSB S-tog desværre har besluttet, at det gamle førstegenerations-S-tog ikke længere skal holdes køreklart. Her ses det gamle S-tog under et fotostop i Glostrup. Den 21. september kørte toget for sidste gang for et særligt indbudt selskab.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Veteran-S-toget på Klampenborg st.

Veteran-S-toget på Klampenborg st.

En af de S-banestationer, der åbnede helt tilbage i 1934 ved S-banens indvielse, er Klampenborg. Her ses trevognstoget på Klampenborg st., lidt efter klokken seks om aftenen, inden det for sidste gang kørte ind mod København H, hvor turen sluttede.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Veteran-S-toget bliver foreviget på Klampenborg st.

Veteran-S-toget bliver foreviget på Klampenborg st.

Fotograferne stod tæt på Klampenborg station. Faktisk var det nødvendigt at skiftes lidt til at fotografere, og klistre sig ind til siden, så de andre kunne komme til.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Bus 3078 på Gladsaxe Trafikplads

Bus 3078 på Gladsaxe Trafikplads

Denne Leyland-DAB serie II-bus overgik i 1974 fra Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne til HT, hvor den fik nr. 3078. Efter udrangering blev bussen bevaret, men i forbindelse med nedlæggelsen af HT-Museet overgår vognen til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Lørdag d. 20. september 2003 var bussen på sin uigenkaldeligt sidste opgave for HT-Museet, idet Foreningen Busfronten havde lejet den til en udflugt. Efter udflugten blev bussen kørt til Sporvejsmuseets depot i Kværkeby. Udflugten begyndte på Gladsaxe Trafikplads, hvor Forenede Rutebiler slog sine folder. Her er bussen skiltet linie 161, som Forenede Rutebiler kørte indtil 1974.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Bus 3078 på Husum Torv

Bus 3078 på Husum Torv

Forenede Rutebiler betjente også Husum Torv, der i dag er endestation for linie 5A. En sjov blanding af rødt, gult og sort.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Helsingørbussens Volvo B59-bus, ex. HT 695, på Ballerup st.

Helsingørbussens Volvo B59-bus, ex. HT 695, på Ballerup st.

Tilfældet ville, at foreningen Helsingørbussen holdt skovtur samme dag, som Busfronten holdt udflugt, og at Helsingørbussens Volvo B59-bus kom til Ballerup station, samtidig med, at 3078 holdt frokostpause her. Bussen er ex. HT nr. 695, der blev genopbygget med nyt karrosseri efter et uheld, og derfor ikke helt ligner sine søskende fra samme serie. Senere blev bussen kunstbus.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Bus 695 og 3078 side om side på Ballerup st.

Bus 695 og 3078 side om side på Ballerup st.

Helsingørbussens Volvo B59/Aabenraa, ex. HT 695, og HT-Museets Leyland-DAB serie II, nr. 3078, side om side på Ballerup st. Bemærk i øvrigt 3078' beskiltning. Dels har bussen faktisk kørt på linie 153E, dels havde man endnu ikke dengang fundet fælles fodslag om, hvordan man staver til Høje Taastrup. Bussen har her det lidt sjældne "Høje-Tåstrup", men HT og DSB har senere lagt sig fast på "Høje Taastrup". De øvrige versioner er "Høje-Taastrup", som kommunen selv foretrækker, og "Høje Tåstrup".

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Bus 1791, 695 og 3078 på Ballerup st.

Bus 1791, 695 og 3078 på Ballerup st.

En spontant arrangeret opstilling: En næsten helt ny Scania OmniLink fra Arriva, nr. 1791, en Volvo B59/Aabenraa fra foreningen Helsingørbussen, ex. HT nr. 695, og bus 3078 side om side på Ballerup st. Historien melder ikke noget om, hvordan Torben Liebst fik overtalt chaufføren i 1791 til at deltage.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Bus 3078 på Husum station

Bus 3078 på Husum station

Sløjfen ved Husum station stammer fra Forenede Rutebilers tid. Faktisk har 3078 ved en tidligere lejlighed været her som museumsbus, nemlig i forbindelse med udgivelsen af bogen om Herlev-Ruterne i 1995.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Bus 3078 ved endestationen, der kaldtes Ring 4

Bus 3078 ved endestationen, der kaldtes Ring 4

En lille grusplads var engang sløjfen ved den endestation, der kaldtes Ring 4.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Bus 3078 i Værebroparken

Bus 3078 i Værebroparken

Linie 167 betjener også i dag Værebroparken, men det er mange år siden, det var Forenede Rutebiler, der kørte der. Værebroparkens busterminal er stadig den samme - dog ser stoppestedsstanderen noget anderledes ud end dengang, bussen var ny.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Bus 3078 ved Flyvestation Værløse

Bus 3078 ved Flyvestation Værløse

Ingen af turens deltagere havde været ved Flyvestation Værløse for nyligt, så det var lidt spændende, om man kunne vende bussen derude, men det kunne man. Her ses bussen med porten til flyvestationen i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Bus 3078 ved Tårbæk Havn

Bus 3078 ved Tårbæk Havn

Turen gik også via Tårbæk Havn. Dels har Forenede Rutebiler kørt hertil, dels har Foreningen Busfronten tidligere været her, dengang man i 1991 afholdt udflugt med HTs bus 766.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.

Bus 3078 i garagen på Columbusvej, nuv. Connex i Gladsaxe

Bus 3078 i garagen på Columbusvej, nuv. Connex i Gladsaxe

Turen sluttede passende på 3078' gamle hjem: Connex' garage på Columbusvej i Gladsaxe et stenkast fra Gladsaxe Trafikplads. Bussen fra linie 6A, der er dekoreret med børnetegninger, er på vej i garage bag ved 3078.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003.