Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 18. september

Her vises alle billeder af busser taget 18. september i forskellige år:

PKS Chelm L00012 på rutebilstationen i Chelm, Polen

PKS Chelm L00012 på rutebilstationen i Chelm, Polen

Fra 2000 til 2016 kørte PKS Chelm i det østlige Polen med en Leyland-DAB 7-1200L fra 1984, der her soler sig på rutebilstationen i Chelm. Dens fortid hos Vestbanen fornægter sig ikke: Den var vogn 2, senere 207, men blev til bus L00012 hos PKS Chelm, som ellers lod den beholde bl.a. LDB-bomærket og en mængde danske påskrifter.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2012.

PKS Walcz ZWA 65JR i Czarnkow, Polen

PKS Walcz ZWA 65JR i Czarnkow, Polen

Polen var i 90'erne og 00'erne storaftager af brugte danske busser, men det var langt oftere DAB-busser end Volvo/Aabenraa, der blev købt. Rutebilselskabet PKS Walcz havde da også en stribe Leyland-DABbusser, men i vognparken indgik også enkelte Volvo B10M og desuden et par Bova'er med fortid på de danske veje. Denne bus, som er fotograferet på rutebilstationen i Czarnkow, er en Volvo B10M/Aabenraa nyleveret til DSB i Rønne og rutebilkørsel på Bornholm. Den er fra 1993 og havde hos DSB nr. 347, senere 2347. Linjebus overtog bussen sammen med regionalrutekørslen på Solskinsøen i 1999, og bussen forblev i brug her, til kontrakten måtte overlades til Iversen i 2006. Linjebus, som nu hed Veolia, flyttede da bussen til Jylland, hvor den blev benyttet et par år. Den fik desuden Veolias eget busdesign i grå og hvid med en rød stribe. Det var et temmelig konservativt, men nydeligt design, som bussen beholdt hos sin polske ejer, hvortil den kom i 2009. PKS Walcz benyttede bussen til selskabets bitre ende, og den blev hugget op i 2022.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2019.

Ex. Brændekilde 53 hos PKS Chelm, Polen

Ex. Brændekilde 53 hos PKS Chelm, Polen

Ex. Brændekilde vogn 53 (senere City-Trafik vogn 453), en Leyland-DAB 6-5-TL11/3 fra 1982, havde i 2001 fundet vej til PKS Chelm i Polen. Den henstod hos dette rutebilselskab i Chelm i september 2012, hvor mere end én del var blevet afmonteret...

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2012.

PKS Chelm 60016 i Chelm, Polen

PKS Chelm 60016 i Chelm, Polen

PKS Chelm vogn 60016, en Leyland-DAB 7-1200L årg. 1988, i Chelm i Polen. Bussen blev som ny leveret til Frank Hansen i Arden og blev ved det første udbud i Nordjylland overtaget af DSB busser i 1994. I perioden 1999-2004 var den hos Tylstrup og altså fortsat i Nordjylland. Den har været at finde på landevejene omkring Chelm siden midten af 00'erne.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2012.

PKS Chelm 10013 på rutebilstationen i Chelm, Polen

PKS Chelm 10013 på rutebilstationen i Chelm, Polen

Som 28 år gammel kan en Leyland-DAB 7-5-TL11/3 fra 1984 da godt agere fjernbus! Der er over 400 km fra rutebilstationen i Chelm i det østlige Polen, hvor billedet er taget, til destinationen Katowice via Radom og Czestochowa. Bussen er bygget til Hærvejens Bus Linier i 1984, kom via DAB til en vognmand på Næstved-kanten i 1992 og endte i 1997 hos Odense Taxa's Busser. PKS Chelm i Polen fik bussen i 2001 og gav den vognnummer 10013, men det er ikke helt klart, hvornår i bussens historie, den har fået NT-rutebildesign. Derimod har PKS Chelm kopieret Odense Taxa's Bussers blå og hvide bemaling til adskillige andre busser, bl.a. bussen i baggrunden til højre.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2012.

Selvkørende Navya-minibusser ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibusser ved Bella Center, København

I dagene 17.-21. september 2018 afholdtes ITS World Congress for 25. gang, og værtsbyen var København. ITS står for "Intelligent Transport Systems" og er et bredt felt, men de senere år har selvkørende køretøjer og stigende grad af automatisering været et af de store temaer på ITS-kongresserne. Selve arrangementet foregik i Bella Center, hvor firmaet Autonomous Mobility bl.a. tilbød transport med selvkørende shuttlebusser på en afspærret rute mellem Bella Center station og kongressens hovedindgang ved Bella Centers indgang vest (lige nord for den gamle linje 46-endestation). I alt fire små Navya-busser blev anvendt - her ses to af dem ved endestationen ved indgang vest.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Selvkørende Navya-minibus fra Autonomous Mobility ankommer til Bella Center station på shuttlebusruten ved ITS World Congress i september 2018. En bus af samme type anvendes i et forsøg på Sjællands Universitetshospital i Køge og senere i Slagelse. Det er også Autonomous Mobility og Navya-minibussen, der skal bruges ved det kommende forsøg i Aalborg øst, ligesom en Navya-minibus skulle være en del af forsøget på DTU. Navya-shuttlebusserne bruges allerede på flere kontinenter.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Under ITS World Congress 2018 i september 2018 demonstrerede Autonomous Mobility deres selvkørende Navya-minibusser på en shuttlebusrute mellem Bella Center station og Bella Centers indgang vest, som var hovedindgang for kongressen. Busserne kørte ad en fast og afspærret rute, hvor fodgængere dog også kunne færdes. Endestationen ved Bella Center station var ud for Bella Centers indgang øst, og hele den østgående kørebane langs Bella Centers nordside var indhegnet og inddraget til formålet. Movias linje 4A, 34 og 250S måtte derfor omlægges i perioden 10.-22. september.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

På et stykke af vejen nord for Bella Center øst for Bella Sky-hotellet og vest for pladsen ved indgang øst kørte de selvkørende shuttlebusser på areal, der også blev benyttet af fodgængere.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-shuttlebus på vej gennem afspærringen til Bella Centers indgang vest.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-shuttlebus ved Bella Center, indgang øst.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Afgang med Navya-shuttlebus fra Bella Center st. mod Bella Center, indgang vest. Minibusserne har i øvrigt en hyggelig "sporvognsklokkelyd", der blev brugt ved ankomst og afgang.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Navya-shuttlebusserne på vej ad ruten gennem afspærringen langs Bella Centers nordside.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

En af de selvkørende Navya-shuttlebusser ved Bella Centers indgang øst og Bella Center st., der fungerede som vendeplads for shuttleservicen under ITS World Congress, som foregik i Bella Center.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Nayva-shuttlebus på vej fra Bella Center station til Bella Center, indgang vest. Med de hastigheder, der for nuværende køres med, kan busserne overhales i rask gang, men tophastigheden skulle være 25 km/t.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ankommer til "vendesløjfen" ved Bella Centers indgang vest.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Olli-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Olli-minibus ved Bella Center, København

Der findes flere bud på, hvordan en lille, selvkørende shuttlebus skal være. Det her er "Olli", der produceres af Local Motors, på en lille testbane foran Bella Center, indgang vest, indrettet i forbindelse med ITS World Congress 2018. Olli kører flere steder i verden og er bl.a. en af de typer, der bruges i forsøget med selvkørende minibusser på DTU.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

HSL 1614 ved Bella Center, København

HSL 1614 ved Bella Center, København

Denne Linkker-elbus var udstillet ved ITS World Congress i Bella Center i september 2018. To tilsvarende busser kører på linje 3A i København, men alligevel var dette eksemplar altså fragtet til København. Bussen kommer fra bybusserne i Helsinki, hvor den har vognnummer 1614. Fra 2019 skulle elbusser blive et hverdagssyn ved Bella Center, idet den nye linje 18 - som her skal erstatte linje 4A - kommer til at køre med garageopladte elbusser.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.