Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 16. september

Her vises alle billeder af busser taget 16. september i forskellige år:

Bus Danmark 1113 på Emdrup Torv, København

Bus Danmark 1113 på Emdrup Torv, København

Bus Danmark 1113, Scania BR112/DAB-ReBUS årg. 1979, som linje 16 på Emdrup Torv. Kun to af HTs mange Scania-busser var omfattet af det såkaldte ReBUS-program, og de blev begge udrangeret i september 1997.

Foto: Thomas de Laine, 16. september 1996.

Arriva 1953 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1953 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1953, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 14 i sløjfen ved Svanemøllen st.

Foto: Thomas de Laine, 16. september 2006.

Veolia 6363 på Folke Bernadottes Allé, København

Veolia 6363 på Folke Bernadottes Allé, København

Veolia 6363, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 26 på Folke Bernadottes Allé nær Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 16. september 2006.

Arriva 1827 på Nordre Fasanvej, Frederiksberg

Arriva 1827 på Nordre Fasanvej, Frederiksberg

Nordre Fasanvej opstod fra 1880'erne og til begyndelsen af det 20. århundrede. Vejen udgår fra Smallegade på Frederiksberg, hvor den ligger i forlængelse af den gamle Fasanvej, nuvændre Søndre Fasanvej, der er cirka 200 år ældre. Fra Smallegade strækker Nordre Fasanvej helt til Frederikssundsvej lige bag Nørrebro station, og vejen krydser således kommunegrænsen. Et markant element på den sydlige del af vejen var gennem årtier de krydsende jernbanelinjer mod både Roskilde og Frederikssund. Åbningen af Københavns nuværende hovedbanegård og godsbaneringen gjorde dog, at jernbanetrafikken fra 1934 alene bestod i S-tog til og fra Vanløse, og S-togene skar ikke længere Nordre Fasanvej i niveau, idet vejen fra 1928 blev ført over en bro. På S-banen oprettedes ved Nordre Fasanvejs vestside i 1986 stationen Solbjerg, som dog lukkede sammen med S-banestrækningen i januar 2000. Stationen genåbnede som underjordisk metrostation på østsiden af Nordre Fasanvej i oktober 2003. Nordre Fasanvejsbroen fjernedes i forbindelse med metroprojektet, således at Fasanvej nu igen er flad. Delen af Nordre Fasanvej forbi den gamle jernbanekrydsning fik sporvogne, da KS i 1927 oprettede linje 20 mellem Valby og Nørrebro ad Fasanvejene. Denne linje fik dog kun et forholdsvis kort liv, idet den i 1958 bortfaldt til fordel for en forlængelse af buslinje 39, der hidtil havde kørt fra Østerbro til Nørrebro. Linje 39 kørte helt til 2003, men var dog fra 1997 reduceret en del til fordel for S-buslinje 100S. Både linje 39 og 100S blev erstattet af linje 4A fra 2003. Nordre Fasanvej blev på delstrækningen fra nuværende Finsensvej til Smallegade i nogle år også betjent af en hesteomnibuslinje mellem Frederiksberg og Vanløse, og andre dele af Nordre Fasanvej har været betjent af bl.a. sporvognslinje 2 og 14. Endelig har buslinje 175E, der senere opdeltes i linje 171E og 172E, i HT/HUR-perioden betjent Nordre Fasanvej ved Solbjerg st. Stationen ændrede i øvrigt navn til Fasanvej i 2006. Arriva 1827, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 4A på Nordre Fasanvej ved Solbjerg st., september 2006.

Foto: Thomas de Laine, 16. september 2006.

Connex' bus 5261 på Kongens Nytorv

Connex' bus 5261 på Kongens Nytorv

Den 15.-16. september 2003 var metroen indstillet pga. sikkerhedsproblemer. Derfor kørte der metrobusser mellem Frederiksberg og Lergravsparken/Vestamager. Den 16. september kørte Connex mellem Kongens Nytorv og Lergravsparken. Her ses bus 5261, mens den gør endestationsophold på Kongens Nytorv. Bussen er i 1994 leveret til City-Trafik i Kolding, hvorfor den har grønne fælge, sort kofanger og grøn aptering indvendigt. I 1998 blev den arbejdsløs, da City-Trafik tabte bybuskørslen i Kolding, men kort efter blev den lånevogn hos Combus i HT-området, og dette selskab købte den senere. 1. maj 2001 overgik den med Combus' HT-kørsel til Connex Danmark.

Foto: Thomas de Laine, 16. september 2003.