Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 1. september

Her vises alle billeder af busser taget 1. september i forskellige år:

Anchersen 3222 som linje 132 på Hvidovrevej, Hvidovre

Anchersen 3222 som linje 132 på Hvidovrevej, Hvidovre

Movias linje 132 kan føre historien tilbage til årene omkring 1920, selvom vi skal lidt længere op i tiden, før ruten begyndte at minde mere om nutidens version. Linjen indgik i rutebilpionéren J.P. Pedersens forretning som "Hvidovre Ringlinie". Denne rutebilforretning eksisterede helt frem til 1990 under navnet Hvidovre Rutebiler, og den var fra 1975 HTs største private entreprenør. Hvidovre Ringlinie kørte allerede i løbet af 1920'erne som netop en ringlinje fra Toftegårds Plads ad Gl. Køge Landevej forbi Flaskekroen over Friheden og op ad Hvidovrevej til Vigerslev Allé og tilbage til Toftegårds Plads, men udvidedes efterhånden med en afstikker til Strandmarksskolen og fik senere også kørsel ud på det nye industriområde Avedøre Holme. Ringlinjestrukturen blev brudt 1. oktober 1972, hvor kørslen på Vigerslev Allé mellem Hvidovrevej og Toftegårds Plads faldt bort, og linjen i stedet forlængedes nordpå via Hvidovre st. og Damhustorvet til Ålholm Plads, hvilket fandt sted samtidig med S-banens åbning langs Gl. Køge Landevej. HT udskilte desuden i foråret 1979 kørslen mellem Valby og Avedøre Holme som en separat "hurtigbuslinje" 132H. Endestationen i Valby flyttedes endvidere i september 1981 til busterminalen ved Valby st. Ved de store linjeomlægninger og besparelser i foråret 1989 afkortedes ruten i den anden ende fra Ålholm Plads til Hvidovre st., men det varede kun til 2. juni 1991, hvor den i stedet forlængedes via Damhustorvet til Rødovre Centrum. 1. april 1990 overtog Linjebus kørslen, og Hvidovre Rutebiler ophørte med at eksistere. Det blev til otte år med Linjebus ved roret, hvorefter Combus vandt linjen fra maj 1998. 27. september samme år bortfaldt den på Gl. Køge Landevej mellem Valby st. og Friheden, hvor den ellers havde kørt i omkring 80 år. Den vendte fra maj 2003 tilbage til Valby, men dog ikke med helt samme rute. 24. marts 2013 kom den ekstra langt mod nord, da den i Rødovreenden videreførtes over Husum Torv til Tingbjerg. Den seneste ændring fandt sted ved tilpasningen af busnettet til Metrocityringens åbning 13. oktober 2019, hvor kørslen mellem Valby st. og Friheden nok engang faldt bort. I det 21. århundrede har linjen skiftet operatør tre gange: Connex overtog Combus' aktiviteter i Hovedstadsområdet i foråret 2001, og fra maj 2004 vandt City-Trafik den, men siden oktober 2011 har Anchersen - i øvrigt med garage på Avedøre Holme - haft linjen. Det ændrer sig i december 2023, hvor Umoves elbusser tager over. Her er det Anchersen 3222, en Solaris Urbino 12LE nyleveret til netop linje 132 i efteråret 2011, på Hvidovrevej lige syd for Hvidovre st.

Foto: Thomas de Laine, 1. september 2023.

Concordia Bus 6020 som totalreklame for S-busserne

Concordia Bus 6020 som totalreklame for S-busserne

Der er efterhånden ved at være mange totalreklamer blandt Movia-busserne. Concordia Bus 6020 er blevet totalreklame for et af Movias egne produkter, nemlig S-busserne. Reklamen er samtænkt med S-bussens blå hjørner og inkluderer sloganet "Overraskende hurtig". Her ses bussen som linje 400S på Lyngby st.

Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009.

Concordia Bus 6020 bagfra på Lyngby st.

Concordia Bus 6020 bagfra på Lyngby st.

Bagenden af Concordia Bus 6020 udsmykket som S-bus-totalreklame. Lyngby st.

Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009.

Arriva 1867 på Lyngby st.

Arriva 1867 på Lyngby st.

Arriva 1867 (opr. Combus 5098), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1997, som linje 591E på Lyngby st. Pendulbusserne mellem Lyngby st. og DTU overgår i december 2009 til De Blaa Omnibusser, og 1867 går en usikker fremtid i møde.

Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009.

Arriva 1458 i Nærum

Arriva 1458 i Nærum

Arriva 1458, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 173E på Helsingørmotorvejen nord for Nærum st.

Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009.

Arriva 1412 ved Lundtofteparken

Arriva 1412 ved Lundtofteparken

Arriva 1412, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 150S på Helsingørmotorvejen ved Lundtofteparken. Linje 150S har gennem et stykke tid haft en håndfuld busser af denne type i drift som følge af udvidelser af antallet af afgange.

Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009.

Arriva 1813 ved Nærum st.

Arriva 1813 ved Nærum st.

Arriva 1813, Scania OmniLink årg. 2003, er på vej ud på Helsingørmotorvejen igen efter stop ved Nærum st. på linje 150S.

Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009.