Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 5. august

Her vises alle billeder af busser taget 5. august i forskellige år:

DitoBus 4298 ved baneoverskæringen syd for Køge station

DitoBus 4298 ved baneoverskæringen syd for Køge station

DitoBus 4298, Volvo B12BLE/Aabenraa (8500LE) årg. 2003, forlader Køge st. (øst) som den "gamle" linje 253 på linjens sidste driftsdag. På dette tidspunkt var linjen midlertidigt omlagt ad Søndre Allé i Køge i stedet for Toldbodvej, så bussen kørte over baneoverskæringen ved havnen og Teaterbygningen. Dengang busserne holdt på vestsiden af Køge station, kørte busser mod Store Heddinge også over denne baneoverskæring, men i modsat retning! Baneoverskæringen blev i øvrigt nedlagt for andet en gående fra slutningen af oktober 2016.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2016.

Veolia 5106 på Storegårdsvej, Husum

Veolia 5106 på Storegårdsvej, Husum

Veolia 5106, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 22 på Storegårdsvej i Husum.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007.

Arriva 1556 ved Husum Torv, København

Arriva 1556 ved Husum Torv, København

Arriva 1556, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Frederikssundsvej ud for Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007.

Arriva 1389 på Amagerbrogade, København

Arriva 1389 på Amagerbrogade, København

Arriva 1389, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 5A på Amagerbrogade ved Amagerbro st.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007.

Veolia 5166 på Allégade, Frederiksberg

Veolia 5166 på Allégade, Frederiksberg

Veolia 5166, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 18 på Allégade, Frederiksberg. Kort efter, billedet var taget, blev linjens gasbuser udskiftet med nye Volvo B7RLE-busser.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2006.

Veolia 6352 på Gl. Køge Landevej, Valby

Veolia 6352 på Gl. Køge Landevej, Valby

Veolia 6352, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 18 på Gl. Køge Landevej i Valby.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2006.

Arriva 1102 på Amagerbrogade, København

Arriva 1102 på Amagerbrogade, København

Arriva 1102, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 19 på Amagerbrogade ved stoppestedet Sønderport.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007.

Arriva 1451 ved Husum Torv, København

Arriva 1451 ved Husum Torv, København

Arriva 1451, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, som linje 15 på Frederikssundsvej ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007.

Veolia 5174 ved Husum Torv, København

Veolia 5174 ved Husum Torv, København

Veolia 5174, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 166 ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007.

Arriva 1087 på Sankt Annæ Plads, København

Arriva 1087 på Sankt Annæ Plads, København

Sankt Annæ Plads er opstået ved opfyldningen af en kanal i 1750. Langs pladsens nordside ligger den mondæne Frederiksstad, mens pladsen i øvrigt blot blev brugt til bl.a. brostenslager og staldplads. Først hundrede år senere kom haveanlægget i midten af pladsen. Kanalan mellem Toldbodgade og havnen blev senere også opfyldt, så Sankt Annæ Plads fik den udstrækning, den har i dag. Københavns første sporvognslinje, den senere linje 1, der oprettedes af C.F. Tietgens selskab Copenhagen Railway Company, havde 1863-65 endestation på Sankt Annæ Plads, og det samme havde Sølvgadelinjen, den senere linje 10, fra 1889 til 1893. Bortset fra disse korte perioder har Sankt Annæ Plads "kun" været betjent af sporvogne på Bredgade. I årene 1982-1991 havde Sankt Annæ Plads HT-bus to gange om dagen, hvor den særlige linje 66 kørte i tilknytning til Bornholmsfærgen, der udgik fra Kvæsthusbroen, der ligger i pladsens havneende. Fra 1991 omlagdes linje 28 til Kvæsthusbroen og kørte derefter via Sankt Annæ Plads, og linjen erstattede samtidig linje 66. Linje 28 blev skiftet ud med 1990'ernes flagskib, nemlig S-busser i form af linje 550S. Det skete i 1996. S-busperioden varede dog kun til 2003, hvor linjerne 29 og 65E i stedet førtes til pladsen, som også blev linje 65E's endestation, mens linje 29 i første omgang blot kørte tværs over pladsen i Toldbodgade. Den afkortedes dog senere til Sankt Annæ Plads, hvor der vendes ved at køre rundt om haveanlægget. Udover disse linjer har sightseeingbusser betjent pladsen i en årrække. Arriva 1087, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, afgår som linje 29 fra Sankt Annæ Plads.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007.

Ex. Fjord-bus 7433 ved Hvalsø st.

Ex. Fjord-bus 7433 ved Hvalsø st.

Det er efterhånden blevet en tradition, at der nogle sommersøndage hvert år kører damptog København H-Hvalsø med museumsbusser som forbindelse videre til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Det er naturligvis busser fra museets samling, der anvendes - de fleste dog ældre end denne: Fjord-bus 7433 årg. 1993. Bussen kom til museet i 2006, direkte fra driften, og er en DAB 15-1200C mk. I. Bussen er oprindeligt leveret til Birkerød Bus Compagni som vogn 63, der blev selskabets sidstanskaffede bus. Foto ved Hvalsø st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. august 2007.

Århus Sporveje 165 og 272 ved Hvalsø st.

Århus Sporveje 165 og 272 ved Hvalsø st.

To meget forskellige Århus Sporveje-busser ved Hvalsø st.: Nærmest nr. 165, Volvo B655/Nordisk årg. 1961, og i baggrunden nr. 272, DAB 12-1200B årg. 1990. Begge busser tilhører Sporvejshistorisk Selskab.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. august 2007.

KS 571 ved Hvalsø st.

KS 571 ved Hvalsø st.

Sporvejsmuseets Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, ex. KS 571, ved Hvalsø st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. august 2007.

KS 322 ved Hvalsø st.

KS 322 ved Hvalsø st.

Ex. KS 322, Leyland-DAB LIDRT 12/4 fra 1968, på Hvalsø st. som veteranbus til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 5. august 2007.

Flintholm station under bygning

Flintholm station under bygning

I august 2003, cirka et halvt år før åbningen, var Flintholm station endnu en byggeplads. Her ses stationen omgivet af afspærringer, mens man endnu kun havde fået sat glas i en del af den store tagkonstruktion. Flintholm station er i øvrigt senere hen blevet belønnet med forskellige priser.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2003.

Ringbanen under anlæg ved Finsensvej, Frederiksberg

Ringbanen under anlæg ved Finsensvej, Frederiksberg

I august 2003 var man igang med at anlægge Ringbanen på den gamle godsbanering. Her er nogle skinner lagt ud, hvor Finsensvej er ført over Ringbanen.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2003.

Nedlagt jernbanestrækning nord for C.F. Richs Vej, Frederiksberg

Nedlagt jernbanestrækning nord for C.F. Richs Vej, Frederiksberg

Før S-banestrækningen Frederiksberg-Vanløse blev ombygget til metro eksisterede der en sporforbindelse fra Ringbanen til Frederiksberg, der var ført under C.F. Richs Vej lidt øst for det sted, hvor selve Ringbanen forløb. Dette spor er nu en sti. Udsigt mod nord fra C.F. Richs Vej, Frederiksberg.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2003.

Nedlagt jernbanestrækning syd for C.F. Richs Vej, Frederiksberg

Nedlagt jernbanestrækning syd for C.F. Richs Vej, Frederiksberg

Den nordlige forbindelse mellem Frederiksbergstrækningen og Ringbanen set mod syd fra C.F. Richs Vej på Frederiksberg. Der eksisterede også en forbindelse fra godsbanen syd for Vanløse til og fra Frederiksberg. Denne forbindelse var beliggende lige ved den nuværende Flintholm station.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2003.

Arriva 1164 på Farum st.

Arriva 1164 på Farum st.

Denne lidt spøjst udseende bustype er en Scania med Berkhof-karrosseri. En serie på 15 sådanne busser, nr. 1157-1171, leveredes til det daværende Bus Danmark omkring årsskiftet 1998/99 og indsattes på de nordsjællandske garagers linjer. I 2002 skulle busserne faktisk have været leveret tilbage (de er leasede), men man endte med at beholde dem alle sammen alligevel. I foråret 2005 kørte de alle i Ballerup garage. Bus 1164 på Farum st.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2003.