Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 2. august

Her vises alle billeder af busser taget 2. august i forskellige år:

Bergholdt 5332 i Langeskov

Bergholdt 5332 i Langeskov

Til de nye kontrakter for FynBus har Bergholdt brugtanskaffet 7 Solaris Urbino-busser, der tidligere har kørt hos Hartmann i Berlin. Ex. Hartmann 8075 alias Bergholdt vogn 5332, Solaris Urbino 12 årg. 2004, som rute 885 i Langeskov - lige efter skiftedagen. Ligesom det lave gulv, er firecifrede internnumre nu hverdag på Fyn.

Foto: Niels-Folke Vallin, 2. august 2010.

De Hvide Busser 8734 på Lyngby st.

De Hvide Busser 8734 på Lyngby st.

De Hvide Busser 8734, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, som linje 388 på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2007.

City-Trafik 2116 på Albertslund st.

City-Trafik 2116 på Albertslund st.

City-Trafik 2116, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 149 på Albertslund st.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2005.

City-Trafik 2030 på Glostrup st.

City-Trafik 2030 på Glostrup st.

City-Trafik 2030, der er en DAB 15-1200C mk. II, blev nyanskaffet til linje 9 i København i 1995. Her kørte den indtil 2002, hvor linje 9 blev nedlagt. Derefter var den i brug på andre linjer i København til 2003, hvor der ikke længere var opgaver til den, hvorfor den blev afmeldt. I 2004 fik City-Trafik bl.a. kørsel på linje 530P/531P i Glostrup, og bussen kom igen i drift. Foto på Glostrup st.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2005.

Duobus 2 ved præsentationen på Rådhuspladsen, København

Duobus 2 ved præsentationen på Rådhuspladsen, København

Det københavnske duobusforsøg kunne 2. august 1993 indlede driften. Det skete på en særlig linje 50E mellem Hovedbanegården, Rådhuspladsen, Nørreport, Tagensvej og Hans Knudsens Plads. Forsøget var dog forfulgt af problemer og på premieredagen kunne ingen af busserne køre på strøm. Ledningerne med kørestrøm blev pillet ned i efteråret 1997. De to duobusser, der var leveret af Mercedes-Benz, ved præsentationen på Rådhuspladsen med nr. 2 nærmest.

Foto: Troels Zahren Martens, 2. august 1993.

Duobus 2 på Rådhuspladsen, København

Duobus 2 på Rådhuspladsen, København

Det første års tid kørte de to duobusser beklædt med en foliereklame, hvor nogle af forsøgsprojektets parter var nævnt: AEG og Nesa. Selvom busserne blev leveret i 1993 var det højgulvsbusser. Duobus nr. 2 ved præsentationen på Rådhuspladsen.

Foto: Troels Zahren Martens, 2. august 1993.

KS 314 på Rådhuspladsen, København

KS 314 på Rådhuspladsen, København

Ved duobuspræsentationen i 1993 deltog også HT-Museets Reo-bus fra 1934. Bussen kørte i sin tid hos Københavns Sporveje, hvor den havde nr. 314. I dag tilhører bussen Sporvejhistorisk Selskab.

Foto: Troels Zahren Martens, 2. august 1993.

Østtrafik 7632 på Køge st.

Østtrafik 7632 på Køge st.

Østtrafiks bus 7632 er efterhånden en gammel sag: Den er leveret til Østbanen i 1988. Som højgulvsbus, kun 10,24 m lang og med døre 1-1-0 er 7632 og den tilsvarende bus 7640 noget usædvanlige i Hovedstadsområdet. Trods alderen er busserne i regelmæssig trafik. Østtrafik kører telebuslinierne 525, 825 og 826 i Køge-området, og nogle ture skal køres med store busser, som her, hvor en eftermiddagsafgang på linie 525 køres af bus 7632.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2004.

Østtrafik 7657 på Køge st.

Østtrafik 7657 på Køge st.

STS-rute 255 Køge-Hårlev-Karise blev ved STS' køreplansskift den 1. juli 2004 afkortet, så den nu kun kører mellem Køge og Hårlev. Derved kører linien udelukkende inden for HUR-området, og følgelig har HUR overtaget ansvaret for linien. Østtrafik er fortsat entreprenør på linien, men nu for HUR, og på billedet ses firmaets Scania OmniCity nr. 7657 netop afgået fra stoppestedet på Køge stations busterminal.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2004.

Sidste linie 31 fra Dragør

Sidste linie 31 fra Dragør

Linie 31s sidste tur fra Dragør blev kørt af bus 5062. Den ses her ved ankomsten til Ørestad st. Når linie 31- og 32-busserne ankom til Ørestad st. fortsatte de som linie 33 til Rådhuspladsen. I City-Trafik-tiden viste skilterne "fortsætter til Rådhuspladsen" under "Ørestad st.". I dag er det ikke lige til at se, at bussen faktisk kører hele vejen ind til byen.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2003.

Stoppestedsstanderen på Ørestad st.

Stoppestedsstanderen på Ørestad st.

Stoppestedsstanderen ved Ørestad st. d. 2. august 2003. Standeren bærer endnu skiltet for linie 31, der kørte sidste gang samme dag, og for metrobusserne, der faktisk slet ikke holder her men omme på Ørestads Boulevard på den anden side af stationen.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2003.

Den sidste linie 31 fra Ørestad st.

Den sidste linie 31 fra Ørestad st.

Linie 31 blev nedlagt med sidste afgang lørdag d. 2. august kl. 13:49 fra Ørestad st. Turen kørtes af bus 5067. Den sidste tur fra Dragør, der afgik noget tidligere, var i øvrigt bus 5062. Flagene var medbragt af allestedsnærværende Torben Liebst.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2003.