Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 16. juni

Her vises alle billeder af busser taget 16. juni i forskellige år:

Allinge Turistfart 7 i Allinge

Allinge Turistfart 7 i Allinge

Anden generation af Setra-busser var 100-serien, som produceredes i 1960'erne og 1970'erne og havde typebetegnelser mellem S80 og S180. Men det var med 200-serien, at Setra for alvor fik sit indtog på dansk grund. Setra sad i 1980'erne ret godt på turistbusmarkedet i Danmark med sin 200-serie. En klassiker er således Setra S215HD, som her er eksemplificeret ved en 1983'er, der i 1998 kom brugt fra Tyskland til Allinge Turistfart på Bornholm, hvor den kørte som vogn 7. Den er fotograferet i Allinge. Også i 1980'erne lykkedes det at afsætte en del Setra-rutevogne, især S215UL-überlandbussen, og det primært til entreprenører for Vestsjællands og Storstrøms trafikselskaber.

Foto: Thomas de Laine, 16. juni 2012.

BAT 717 på Vang Havn

BAT 717 på Vang Havn

I 2009 løb Iversen Busser, der bl.a. havde regionalrutekørslen på Bornholm, ind i så store økonomiske problemer, at driften ikke kunne fortsætte, og løsningen blev i det bornholmske tilfælde, at trafikselskabet BAT selv overtog kørslen. Til formålet erhvervedes en mængde brugte busser fra Århus Sporveje, som de næste cirka tre år satte deres præg på øens landeveje. BAT 717 er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1999, der tidligere kørte i Aarhus som bus 367, men her passerer Vang Havn. Bussen blev taget ud af drift hos BAT i løbet af 2012, hvor man fik leveret nye Irisbus Crossway LE-busser, men den kørte frem til 2020 for Bornholms Frie Idrætsskole.

Foto: Thomas de Laine, 16. juni 2012.

En af Bornholms mange serie II'ere hos Bowlingcenter Rønne

En af Bornholms mange serie II'ere hos Bowlingcenter Rønne

Engang var der Leyland-DAB serie II-busser overalt, selvom de ikke længere kan kaldes "trivielle" i det 21. århundrede. Men de fleste forsvandt i løbet af 1980'erne. Bornholm var til gengæld endnu i 1990'erne et sted, hvor man kunne møde forholdsvis mange serie II'ere. Aakirkeby Turist- og Selskabskørsel havde f.eks. "Inge", en Leyland-DAB LIDRT 12/2 nyanskaffet i 1975, som var det sidste år, serie II-modellen blev bygget. Bussen nåede at køre 25 sommersæsoner på Bornholm, men blev i september 1999 afmeldt (for sidste gang). Den blev dog på Solskinsøen og stod 2007-13 ved Bowlingcenter Rønne, hvor dette billede er taget.

Foto: Thomas de Laine, 16. juni 2012.

Gråhundbus 28 i Ystad, Sverige

Gråhundbus 28 i Ystad, Sverige

Danske busser i udlandet har i visse tilfælde også form af danskdrevne (fjern)busruter, der krydser landegrænser. 1981-2023 stod Gråhundbus i Ballerup bag "Bornholmerbussen" alias rute 866 mellem Københavns Hovedbanegård og Ystad med færgeforbindelse til Rønne. Ruten kørte i mange år med ledbusser på en del af afgangene, og Gråhundbus har derfor ejet en del sådanne. Bus 28 var således en nyleveret Volvo B12MA-55-ledbus med Jonckheere-karosseri fra 2007, som kørte små 9 år hos Gråhundbus, ikke mindst på Bornholmerbussen. Omstigningen til færgen i Ystad så de senere år således ud.

Foto: Thomas de Laine, 16. juni 2012.

BAT 762 som shuttlebus til Folkemødet i Allinge

BAT 762 som shuttlebus til Folkemødet i Allinge

Hvert år siden 2011 (bortset fra Corona-året 2020) er "Folkemødet" blevet afholdt i Allinge på Bornholm. Det giver naturligvis anledning til en del ekstra transportopgaver for øens trafikselskab BAT. Vogn 762, en spritny Irisbus Crossway LE i længden 12,8 m, er her i brug som shuttlebus i Allinge bare tre dage efter, den fik sine nummerplader. Som noget i vore dage usædvanligt er bussen anskaffet og ejet af trafikselskabet, som selv står for en stor del af buskørslen på Bornholm.

Foto: Thomas de Laine, 16. juni 2012.

Bedford A5 i Aakirkeby

Bedford A5 i Aakirkeby

Der har i mange år været en vis efterspørgsel fra familier og turister m.fl. efter en køretur i gammeldags snudebusser. Aakirkeby Turist- og Selskabskørsel kunne i en årrække opfylde dette ønske, idet man havde "Tina" indregistreret på BK 99 718 mellem maj 2004 og oktober 2013. Bussen er en Bedford A5 med Ørum-P.-karosseri fra 1956, der som ny kom til Lauritsen i Skjern, men senere kørte hos Snitgaard i Højer. Her ses den ved Aakirkeby Turist- og Selskabskørsels garage.

Foto: Thomas de Laine, 16. juni 2012.

Østbornholms Lokaltrafiks "Gry" i Allinge

Østbornholms Lokaltrafiks "Gry" i Allinge

En DAB 12-1200L årg. 1993 fra Østbornholms Lokaltrafik på BAT-rute 7 i Allinge i juni 2012, mens "Folkemødet" fandt sted. Bussen er navngivet Gry og oprindeligt leveret til Faber i Randers. Herfra kom den via Dania Bustrafik og Combus til Connex/Veolia. Østbornholms Lokaltrafik havde den i årene 2007-13.

Foto: Thomas de Laine, 16. juni 2012.

Arriva 1954 på Tietgensbro, København

Arriva 1954 på Tietgensbro, København

Arriva 1954, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 10 på Tietgensbro.

Foto: Thomas de Laine, 16. juni 2001.

KS 571 ved Formosavej-sløjfen i København

KS 571 ved Formosavej-sløjfen i København

I juni 2005 foretog Sporvejshistorisk Selskab en tur med KS 571, Volvo B59/Aabenraa, i forbindelse med planlægningen af en fotoudflugt for busentusiaster et par måneder senere. Ved den lejlighed lagde man vejen forbi Formosavej-sløjfen i Sundbyøster, der var endestation for linje 5 frem til 2002.

Foto: Frank Pedersen, 16. juni 2005.

KS 571 ved Artillerivej-endestationen, København

KS 571 ved Artillerivej-endestationen, København

Ved enden af Artillerivej har linje 40 i mange år haft endestation, og frem til 1996 havde HT også garage på stedet. Linje 5H har dog aldrig betjent stedet, men beskiltningen er korrekt nok: Linje 5H havde endestation ved Kompagnistræde. Artillerivej i sommeren 2005.

Foto: Frank Pedersen, 16. juni 2005.