Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 28. maj

Her vises alle billeder af busser taget 28. maj i forskellige år:

DitoBus 348 i Stamholmen garage

DitoBus 348 i Stamholmen garage

Setras 300-serie var den fjerde generation af Setra-busser, og som turistbusser havde de et ret karakteristisk udseende med deres sidespejle og kurvede form på de forreste sideruder. En S317HDH bygget i 1999 til DitoBus, hvor den kørte omkring 12 år som vogn 348, ses her på Nettbuss' garageanlæg på Stamholmen, Avedøre Holme, som DitoBus i en årrække havde nogle turist- og minibusser garagereret på. Den korte version af Setra 300-turistbussen, S309 med 9 sæderækker, blev en overgang samlet på Aabenraa Karrosserifabrik.

Foto: Thomas de Laine, 28. maj 2011.

Arriva 1715 i Hillerød garage

Arriva 1715 i Hillerød garage

Volvo B10BLE med Säffle System 2000NL-karosseri blev mellem 1997 og 2002 leveret i langt over 300 eksemplarer til kørsel i Hovedstadsområdet, og da busserne var stabile, velkørende og tålte lange perioder med dårlig vedligeholdelse, kunne man træffe dem på gaden som ordinære rutebusser helt frem til foråret 2019. En af leverancerne af typen var de 34 busser med numrene 1700-1733, der leveredes til Arriva i Køge forud for kontraktbegyndelsen i 8. udbud på linjerne 121, 126 og 127 m.fl. Busserne erstattede en vognpark bestående af en anden klassiker, nemlig aldrende Volvo B10M'er, men ved 8. udbud var det første gang, kørslen i Køge Bugt-området var i udbud, så der skete en kraftig fornyelse, og området fik en temmelig sen premiere på busser med lavt gulv. Da kontrakten udløb i 2005, måtte Arriva dog aflevere kørslen, og 1700-vognene spredtes til forskellige andre opgaver. Et par håndfulde kom til Arriva i Hillerød, hvor de blev brugt frem til december 2011. Denne her, bus 1715, som er fotograferet på det daværende garageanlæg i Hillerød i maj 2011, kan med lidt held faktisk træffes på gaden i 2023, idet den anvendes som partybus.

Foto: Thomas de Laine, 28. maj 2011.

City-Trafik 8953 ved Helsinge st.

City-Trafik 8953 ved Helsinge st.

Volvo-demobus 8953, Volvo B7RLE-60/Säffle (Volvo 8500LE med "ny front") årg. 2010, ved Helsinge st. Bussen var på dette tidspunkt lånt af City-Trafik i Helsinge. Efter at have turneret til en række busselskaber kom bussen fra 2012 til at indgå permanent i vognparken hos De Blaa Omnibusser, Holte, som bus 4092.

Foto: Thomas de Laine, 28. maj 2011.

Arriva 1377 i Østergade, Helsinge

Arriva 1377 i Østergade, Helsinge

Arriva 1377, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, som linje 390R i Østergade i Helsinge.

Foto: Thomas de Laine, 28. maj 2011.

HT 1803 ved Trekroner st.

HT 1803 ved Trekroner st.

HT 1803, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1988, som linje 310 ved Trekroner station på stationens åbningsdag lørdag 28. maj 1988. Linje 310 blev også oprettet i forbindelse med stationens åbning og kørte mellem Trekroner og Jyllinge.

Foto: John Christensen (arkiv: Foreningen Busfronten), 28. maj 1988.

Lokaltog og DSB MF 52 i Stenlille

Lokaltog og DSB MF 52 i Stenlille

Som noget ellers ganske usædvanligt kunne man i perioden 24. april-29. maj 2019 opleve DSB InterCity-tog på Tølløsebanen. Dette skyldtes sporarbejdet mellem Ringsted og Korsør, men gjaldt kun tre tog i hver retning mandag-fredag - to midt på dagen et tidligt på aftenen. Disse tog førtes altså via Tølløse og Tølløsebanen mellem Roskilde og Slagelse og måtte krydse med Tølløsebanens ordinære tog på den enkeltsporede lokalbane. Her er det en krydsning i Stenlille mellem et 6-vogns-IC-tog mod København med den røde MF 51 i front og Lokaltogs 2-vognstog mod Slagelse.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 28. maj 2019.

Lokaltog 2124 og DSB MF 31 i Ruds Vedby

Lokaltog 2124 og DSB MF 31 i Ruds Vedby

Krydsning mellem Tølløsebanens almindelige tog og DSB InterCity-tog på Ruds Vedby station. Til venstre er det Lokaltogs nordgående Alstom Lint 2024-2124 fra 2007 som linje 410 mod Tølløse og til højre en IC-stamme mod Fyn og Jylland bestående af 2 IC3-tog med MF 31 forrest.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 28. maj 2019.

Selvkørende bus på Sjællands Universitetshospital, Køge

Selvkørende bus på Sjællands Universitetshospital, Køge

Fra mandag 28. maj 2018 kører der en selvkørende el-minibus i vandrehallen på Sjællands Universitetshospital, Køge. Ruten, der er helt indendøre, er cirka 300 meter lang og har to stoppesteder undervejs. Den kører mandag-fredag fra om morgenen til midt på eftermiddagen, svarende til lidt ud over åbningstiden i ambulatorierne i vandrehallen, med en hastighed på omkring 5 km/t. Den har fået tildelt linjenummer 249! Selve bussen rummer 11 siddepladser og 4 ståpladser og er i ægte Movia-gul. Den skal senere flyttes til kørsel på Slagelse Sygehus, inden den til sidst kommer tilbage til Sjællands Universitetshospital, Køge, for at køre undendørs mellem hospitalet og Ølby station. Køretøjet er bygget af franske Navya og har modelnavnet Arma.

Foto: Torben Liebst, 28. maj 2018.

Thorkils Rutebiler 11 på Vordingborgvej, Herfølge

Thorkils Rutebiler 11 på Vordingborgvej, Herfølge

Thorkils Rutebiler 11, Leyland-DAB LIDRT 6857/3 (serie III) årg. 1975, som linje 504 på Vordingborgvej i Herfølge i maj 1985. Bussen har fået internnummer samme år og er desuden inden for de seneste år oplakeret i "opdateret" bemaling uden den grå farve, firmaet tidligere brugte.

Foto: Thomas Hildebrand, 28. maj 1985.