Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Billeder efter dato > Billeder optaget 26. maj

Billeder optaget 26. maj

38 billeder

Ex. HT 1042 ved Bellahøj, København Ex. HT 1042, Leyland-DAB LS 575-690/5 (serie 6) årg. 1979, på Borups Allé ved Bellahøj. Bussen blev udrangeret fra HT/Busdivisionen i 1992 og har, efter at have overlevet en periode på et køreteknisk anlæg, siden været benyttet af kreative mennesker på en filmskole og nogle teatre. I januar 2017 var bussen 37½ år gammel, men stadig indregistreret og tilhørende Teater Vestvolden i Hvidovre!

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997

Bus Danmark 1244 på Axeltorv, København Bus Danmark 1244, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1979, som linje 16 på Axeltorv - med den nu nedrivningstruede, men farverige bygning Palads Teatret i baggrunden. Fra køreplansskiftet 1. juni 1997 sprang linje 16 dette stoppested over; bussen forlod driften i efteråret 1998, og i maj 2003 blev linje 16 nedlagt.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997

Unibus 7060 ved Husum Torv Unibus 7060, Leyland-DAB 7-1200L årg. 1985, som linje 200S ved Husum Torv. Bussens fortid som rutebil med enkeltedøre mv. afsløres bl.a. af den mindre siderude over forhjulet. Bussen er født til Nordfjends Rutebiler i Hald, men blev i 1994 sat i drift, ombygget til bybus, hos Unibus i København.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997

S-tog SA 100 ved Taastrup st. 26. maj 2013 var det 50 år siden, S-banen blev forlænget fra Glostrup til Taastrup. Siden er der sket en del på Taastrup st., som er ombygget til ukendelighed, ligesom busterminalen er flyttet to gange, og der er et centerbyggeri i gang langs banens sydside. SA 100 som linje B mod Høje Taastrup gør holdt, hvor linjen havde vestlig endestation fra 1963 til 1986.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2013

S-tog SA 66 ved Albertslund st. Albertslund station åbnede sammen med S-banens forlængelse fra Glostrup til Taastup 26. maj 1963. Dengang var det et ret ubebygget område, men forinden eksisterede der faktisk et trinbræt ved navn Vridsløselille beliggende lidt længere mod vest. I alle årene siden åbningen har S-togslinje B betjent stationen, og her ses SA 66 som linje B mod Hillerød i Albertslund på stationens 50-årsdag.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2013

Arriva 1033 som totalreklame i Gladsaxe garage Arriva 1033, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, er blevet udsmykket som totalreklame for filmen Sex and the City 2. Foto i Gladsaxe garage.

Foto: Sikandar Sahil, 26. maj 2010

Netbus 8000 vises frem på Stamholmen, Avedøre Onsdag 26. maj 2010 blev hybridprøvebussen til linje 5A vist frem for businteresserede hos Netbus på garageanlægget i Avedøre. Her ses bussen, inden de fremmødte fik en prøvetur.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010

Netbus 8000 ved Sundbyvester Plads, København Hybridprøvebussen på linje 5A umiddelbart inden afgang fra Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010

Netbus 8000 og 8473 på Sundbyvester Plads, København Netbus 8000, Volvo 7700-hybridprøvebus årg. 2010, og Netbus 8473, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, mødes som linje 5A på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010

Bus Danmark 1435 ved Husum Torv, København Bus Danmark 1435, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1982, som linje 5 ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997

Bus Danmark 1433 i Tingbjerg, København Bus Danmark 1433, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1981, som linje 8 på vendepladsen i Tingbjerg.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997

Unibus 107 på Nørreport st., København Unibus 107, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 185 på Nørreport st. Da linje 185 blev oprettet i 1996 fik Unibus kørslen på linjen som kompensation for en kraftig nedskæring af linje 2, som Unibus havde kørt siden 1994.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997

Bus Danmark 1453 på Husum Torv, København Bus Danmark 1453, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1982, som linje 350S på Husum Torv. Bussen var den første til HT med denne karrosserimodel.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997

Bus Danmark 1443 ved Husum Torv, København Bus Danmark 1443, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1982, som linje 5 ved Husum Torv. Linje 5 kørte da endnu til Husum st. på nogle ture, men det ændredes fra 1. juni 1997, hvor disse ture omlagdes til Gladsaxe Trafikplads. I dag kører linje 5A til Husum Torv, men der har været planer om at forlænge den det korte stykke ad Islevhusvej til Husum st.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997

City-Trafik 651 i Aalborg garage Aalborg har haft en mangeårig tradition for at bruge Volvo-hækmotorbusser. Byen har således haft både Volvo B59, B10R, B10BLE, B10L og B12BLE i større antal. Endda en enkelt B7L er det blevet til. City-Trafik 651, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2002, i Aalborg garage.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 2717 i Aalborg garage City-Trafik fik i maj 2003 leveret 30 Volvo B12BLE-62/Aabenraa-busser til linje 1A i København. Mindre end et år senere blev linjen skåret ned, og City-Trafik flyttede da tre af busserne, nr. 2715-2717, til bybuskørslen Aalborg. Her er bus 2717 på City-Trafiks garageanlæg i det nordjyske, og som det ses ved chaufførruden, er det ikke alle spor fra tiden som A-bus, der er slettet...

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 624 i Aalborg garage En bustype, der ikke er så almindelig uden for Hovedstadsområdet, er Volvo B10BLE i 13,7 m-version. Aalborg har dog en del, heraf mange med Aabenraa-karrosseri. City-Trafiks bus 624 fra 2002 i Aalborg garage.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 2110 i Aalborg garage City-Trafik 2110, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, i Aalborg garage.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 622 i Aalborg garage Aalborgs version af stambusser hedder "metrobusser", og konceptet blev introduceret i april 2004, hvor Aalborgs bybusnet blev omlagt. Ved den lejlighed indførte NT det røde metrobusdesign. Almindelige bybusser er gule med blå og hvide skråbånd. City-Trafik 622 er en Volvo B10BLE-63/Aabenraa fra 2002, som indtil 2004 også var i bybusgul farve.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 2105 i Aalborg garage Aalborg fik lov at arve en del af City-Trafiks 2100-vogne, dvs. københavnske DAB 15-1200C mk. III-busser fra 1996. Bus 2105 er i sin tid i Aalborg blevet metrobus og fremstår derfor i rød bemaling.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 665 i Aalborg garage City-Trafik 665, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2002, i Aalborg garage.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 617 i Aalborg garage Da City-Trafik i 2002 skulle overtage halvdelen af bybusserne i Aalborg, anskaffede man et større antal Volvo B10BLE-busser. En del af disse var i lang 13,7 m-udgave, som denne, bus 617. Alle busserne var oprindeligt i NTs gule bybus-design, men efter introduktionen af "metrobusserne" i 2004 blev en del af dem røde. Bus 617 på City-Trafiks garageanlæg i Aalborg.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 2716 i Aalborg garage City-Trafik 2716 er en af de tre busser, der i 2003 nyleveredes til københavnske linje 1A, men under et år senere blev flyttet til bybusserne i Aalborg. Busserne var 13,7 m-busser af typen Volvo B12BLE med Aabenraa-karrosserier. Bus 2716 befandt sig 26. maj 2007 endnu hos City-Trafik i Aalborg, hvor den kørte som metrobus, men bare et par måneder senere var den tilbage i daglig drift i Hovedstadsområdet.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 2519 i Aalborg garage City-Trafiks bus 2519 tilhører de håndfulde busser, der efter forholdsvis kort tids drift i Hovedstadsområdet er blevet flyttet til Nordjylland. Udover City-Trafik har både Arriva og Connex foretaget sådanne flytninger. Bus 2519 er en Volvo B12BLE-59/Aabenraa, der er nyleveret til kørsel for HUR vundet med virkning fra maj 2004. Nu er den bybus i Aalborg, og er her fotograferet på City-Trafiks garageanlæg i byen.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 2104 i Aalborg garage Til nyvunden kørsel for HT anskaffede City-Trafik i 1996 102 stk. DAB 15-1200C mk. III. I 2002 blev et mindre antal flyttet til City-Trafiks jyske afdelinger i Fredericia og Aalborg. Bus 2104 var en af disse busser, og den ses her i Aalborg garage i maj 2007 i NTs metrobusbemaling. Bussen kører ikke længere hos City-Trafik, idet den nu er eksporteret.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 674 i Aalborg garage City-Trafik 674, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2002, er en almindelig NT-bybus. Foto i Aalborg garage.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

City-Trafik 621 i Aalborg garage En af City-Trafiks metrobusser i garagen i Aalborg: Vogn 621, der er en 13,7 m Volvo B10BLE/Aabenraa fra 2002.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007

Arriva 4028 i Svendborg Da Fyns Amt ikke har et trafikselskab, kan man opleve forskellige bemalinger af busserne i de enkelte byer. I Svendborg holder man f.eks. fast i den gamle blå og hvide bemaling, som man ellers har iklædt busser, vi er mest vant til at se i trafikselskabernes standardfarver. Svendborgs bybusser køres af Arriva, der bl.a. anvender bus 4028. Bussen er Volvo B10BLE-60 med DAB-bygget Vest-karrosseri fra november 2002.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Arriva 4023 i Svendborg I Svendborg mødes bybusserne på Tolbodvej ved stationen to gange i timen. Dog kører ikke alle bybusserne, der er nummereret 200-209, hver halve time. Arrivas bus 4029 på linje 205 med bus 4023 på linje 204 i baggrunden på Tolbodvej.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Arriva 4022 i Svendborg Arrivas bus 4022 er også en Volvo B10BLE-60 med Vest-karrosseri, men den er ikke bygget hos DAB, selvom den er fra november 2002 ligesom flere andre af Svendborgs bybusser. Bussen holder her på Toldbodvej med stationsbygningen i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Arriva 4025 i Svendborg Arrivas bus 4025 i Svendborg som bybuslinje 206.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Arriva 4026 i Svendborg Volvo-laventrébusserne præger mildest talt bybusbilledet i Svendborg. Her er en række samlet i bybusterminalen ved Svendborg st.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Odense Bybusser 81 i Odense I Odense bliver store dele af vognparken i disse måneder skiftet ud. De nye vogne er, som noget nyt i Odense, leasede, og det har gjort det muligt at få et meget stort antal nye busser samtidig. Det betyder desværre også, at der er blevet rigtig langt mellem højgulvsbusserne. En af de nyeste busser, vogn 81, der er indregistreret så sent som 9. maj 2006, ses her på Rugårdsvej i Odense. Bussen er en Volvo B12BLE-59/Säffle. Bemærk, at de nye busser nu har indhentet de ældste lavgulvsbusser i trafik i Odense: Den første Volvo B10L har vognnummer 82!

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Odense Bybusser 64 i Odense Odense Bybussers vogn 64 er en af de mange nye Volvo B12BLE/Säffle-busser, der er indsat i 2006. Bussen er indregistreret i januar.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Odense Bybusser 141 i Odense Endnu i slutningen af maj 2006 kunne man møde Volvo B10M'er i trafik i Odense, men det lakker mod enden. Bus 141 fra 1987 var således på gaden som personaletransportbus. Foto ved Odense Banegård Center.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Arriva 2901 i Odense Arrivas bus 2901/UJ 92 826, der er indregistreret første gang 28. marts 2006, er landets første bus med Lahtis Scala-karrosseri. Bussen er en laventrérutebil, hvilket man nu gør forsøg med på Fyn. Bussen, der i øvrigt er 13,7 m lang, kan træffes på FynBus-rute 890, Odense-Kerteminde. Bussens udseende kan man jo så have sine meninger om... Foto på rutebilstationen ved Odense Banegård.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Thameslinks Class 319 nr. 451 i Gatwick Lufthavn Thameslink-tog nr. 451 af typen 319 ses her i Gatwick Lufthavn på vej mod Bedford. De første Class 319-tog blev sat i drift i 1988.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2005

Southerns Class 377 Electrostar nr. 164 i Gatwick Lufthavn Dette må vel siges at være en af de mere uskønt udformede togfronter! Pointen er dog logisk nok og ret IC3-agtig, nemlig at skabe overgang mellem flere togsæt, når de er koblet sammen. Harmonikaovergangen sidder i fronten på Class 377 Electrostar-togsættet. Typen er bygget af Adtranz/Bombardier og bestilt af Connex, der tidligere kørte på South Central og South Eastern men blev opsagt på grund af stor utilfredshed med selskabet. Togene er i stedet leveret til Govia, hvis datterselskab Southern nu kører strækningerne. En 377'er med nummer 164 ses her på stationen i Gatwick-lufthavnen ved London.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2005

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
25. september 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis_dato.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.