Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Billeder efter dato > Billeder optaget 25. maj

Billeder optaget 25. maj

38 billeder

City-Trafik 2462 på Rebildvej, Vanløse Siden 2007 har Movias busser hvert år 9. maj flaget med kombinationen af EU-flag og Dannebrog. Det skyldes Schuman-erklæringen fra 9. maj 1950, der ses som begyndelsen på det, der nu kendes som EU. For første gang flagede busserne 25. maj 2014 på samme måde i anledning af valget til Europaparlamentet. Her City-Trafik 2462, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 12 på Rebildvej i Vanløse. Én af kandidaterne, Margrete Auken, ser til fra lygtepælen i håb om at blive genvalgt.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014

Arriva 1332 ved Flintholm st. Arriva 1332, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2007, som linje 9A ved Flintholm st.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014

City-Trafik 2421 ved Flintholm st. City-Trafik 2421, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 21 ved Flintholm st. Bussen flager med Dannebrog og EU-flag i anledning af Europaparlamentsvalget denne dag. I samme anledning vogter Bendt Bendtsen i lygtepælen.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014

Arriva 1320 ved Flintholm st. Arriva 1320, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2007, som linje 9A på Grøndals Parkvej ved Flintholm st.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014

Arriva 1038 på Sallingvej, Vanløse Arriva 1038, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 i krydset mellem Sallingvej og Rebildvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014

Arriva 1032 på Rebildvej, Vanløse Arriva 1032, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 på Rebildvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014

City-Trafik 2486 på Flintholm st. City-Trafik 2486, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 12 på Flintholm st.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014

City-Trafik 2425 på Sallingvej, Vanløse City-Trafik 2425, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 21 i krydset Sallingvej/Rebildvej. Det er nok sidste gang, bussen kører med dansk flag og EU-flag, eftersom den senere på året erstattes af nyt materiel til den nye kontrakt på linje 21.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014

Arriva 1325 på Vanløse Allé, Vanløse Arriva 1325, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2007, som linje 9A på Vanløse Allé i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014

City-Trafik 2831 og Arriva 1170 i bushavnen ved Nørreport st., København Bustrafikken omkring Nørreport er endnu engang blevet omlagt. I pinsen 2013 toges den nye bushavn i Nørre Voldgade i brug. Busser med endestation på Nørreport, dvs. linje 6A (korte ture), 42, 150S, 173E, 184 og 185, afsætter nu passagerer i vejsiden af Nørre Voldgade ud for stationen og kører til bushavnen for udligning. Kort før afgang kører bussen fra bushavnen tilbage til Nørre Voldgade-stoppedet for at opsamle passagerer fra modsatte vejside. Ombygningen af stationen er endnu ikke så langt, at kørslen flyttes til den side af Nørre Voldgade, der vender væk fra byen, men det bliver den endelige ordning. Selve bushavnen er kun til vending af busser og udligning. Der er ikke stoppesteder her, og det er heller ikke planen, at der skal være det. Et nyt folkerum for chaufførerne er i øvrigt indrettet i tilknytning til bushavnen. City-Trafik 2831 (linje 42) og Arriva 1170 (linje 150S) i bushavnen i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2013

Nettbuss 8434 krydser Nørre Voldgade, København Fra pinsen 2013 er en række linjer, der passerer Nørreport station, omlagt til kørsel ad Vendersgade, hvor der er etableret stoppested for Nørreport station. Det gælder linje 5A mellem Amager og Husum, linje 14 mellem Enghave st. og Ryparken, linje 42 i retning mod Emdrup/Ballerup og de korte ture på linje 350S, der vestfra kun kører til Nørreport (disse standser dog ikke i Vendersgade), samt natbusserne på linje 95N og 96N. Mange vil nok kunne huske, at en tilsvarende omlægning eksisterede i årene 1997-2003, hvor metrobyggeriet i Frederiksborggade hærgede Nørreport, og linje 5, 14 og 16 var forvist til Vendersgade. Omlægningen indebærer, at linje 14 nu kører direkte på tværs af Nørre Voldgade til og fra Nørregade. Og at linjen igen betjener Kommunehospitalet, som i dag huser en del af Københavns Universitet. Nettbuss 8434 som linje 14 krydser Nørre Voldgade. I baggrunden til venstre er en linje 184 på vej fra bushavnen mod afgangsstoppestedet i Nørre Voldgade, og til højre skimtes bagenden af en linje 5A i Vendersgade.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2013

Netbus 8000 og Københavns Rådhus Volvo 7700-hybridprøvebussen, Netbus vogn 8000, helt alene på Rådhuspladsen inden præsentationen for pressen.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 ved præsentationen på Rådhuspladsen Tirsdag 25. maj 2010 præsenterede Netbus, Volvo og Movia en Volvo 7700-hybridbus, der efterfølgende skulle prøvekøres på linje 5A, for pressen. Det skete på Rådhuspladsen under deltagelse af bl.a. medlemmer af Borgerrepræsentationen.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 fra vinduessiden ved præsentation på Rådhuspladsen, København Netbus' hybridprøvebus til linje 5A under præsentationen på Rådhuspladsen.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 fra vinduessiden på Rådhuspladsen, København Første tur med hybridprøvebussen på linje 5A fandt sted tirsdag 25. maj 2010 ved 12-tiden. Turen gik fra Rådhuspladsen mod Amager, og her er den fanget før afgang fra Rådhuspladsen.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 fra dørsiden på Rådhuspladsen, København Netbus 8000, Volvo 7700-hybridbussen, ved afgang fra Rådhuspladsen som linje 5A.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 og 8457 på Husum Torv, København Netbus 8000, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, og bus 8457, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007 - begge som linje 5A på Husum Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Arriva 1153 i Hammerichsgade, København Arriva 1153, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1994, som linje 15 i Hammerichsgade ved Vesterport st. Bussen er oprindeligt leveret til De Blaa Omnibusser i Holte.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Arriva 1033 på Emdrup Torv, København Arriva 1033, Volvo B10BLE-60/Säffle årg. 1998, som linje 176 på Emdrup Torv.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Bus Danmark 1950 i Knardrup Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, er nu tilbageført til sit oprindelige udseende som S-bus. Den blev leveret til oprettelsen af linje 350S i september 1995 og var en del af den første serie mk. III-busser, der blev bygget. Fra 1999 fik den andre kørselsopgaver, da linje 350S overgik til Linjebus ved en licitation, og næsten samtidig fulgte bussen med resten af Bus Danmark over til Arriva. Herfra udrangeredes den i 2006, og siden 2007 er den bevaret hos Busbevarelsesgruppen Danmark. Det er første gang, der bliver bevaret en S-bus, og da Busbevarelsesgruppen 25. maj 2008 holdt åbent hus, kunne bussen igen opleves med blå og hvide Matas-striber.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008

Combus 8227 i Knardrup Trafikselskabernes kontraktbemalinger er også en del af bushistorien, og Combus 8227 bevares i NTs sølvgrå rutebildesign. Bussen, der for nylig er blevet heloplakeret, ses her i Knardrup ved Busbevarelsesgruppens åbent hus-arrangement. Det er en Volvo B10M/Aabenraa fra 1986, som oprindeligt byggedes til Thorkild Christensen, Dronninglund.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008

Århus Sporveje 287 i Knardrup Jyllands hovedstad er repræsenteret i Busbevarelsesgruppens samling med Århus Sporveje nr. 287, der er en DAB serie 12-bybus fra 1991. Foto i Knardrup ved åbent hus-arrangementet i maj 2008.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008

Odense Bytrafik 130 i Knardrup Bybusserne i Odense har været kommunale siden 1. juli 1952, men i slutningen af juni 2008 overgår langt hovedparten til norske Tide Bus efter et udbud. Odense Bytrafik 130 er en Volvo B10M/Aabenraa fra 1982, og dengang var der fred og ingen farer for det kommunale selskab. Odense havde et meget stort antal busser af denne type, og de var i trafik helt til 2006. Heldigvis er et eksemplar bevaret hos Busbevarelsesgruppen Danmark, og det kunne beses i Knardrup ved gruppens åbent hus-arrangement.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008

Ex. Odense Bytrafik 129 fra Stenberg Transport i Knardrup En søstervogn til Odense Bytrafik 130, som Busbevarelsesgruppen har, er Odense Bytrafik 129, Volvo B10M/Aabenraa årg. 1982. Bussen tilhører nu firmaet Stenberg Transport, der har givet den en rigtig fræk bemaling med mange sjove detaljer. Bemærk f.eks. Volvo-mærket på hjørnet, og at Odense-nummeret 129 er bevaret. Bussen var med som gæst, da Busbevarelsesgruppen holdt åbent hus i Knardrup.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008

Ex. DSB busser 2354 i Knardrup Ex. DSB busser nr. 2354, Volvo B10M/Aabenraa-rutebil årg. 1993, var med i bonusrunden ved Busbevarelsesgruppen Danmarks åbent hus-arrangement. Bussen fremstår endnu i jysk X-Bus-design, men er altså ikke bevaret. Foto i "skoven" bag garagen i Knardrup.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008

Ex. Arriva 1972 og ex. DSB busser 2345 i Knardrup Da Busbevarelsesgruppen holdt åbent hus i Knardrup var et par ledbusser med som gæster. Stillet op ved siden af hinanden, kunne man se mange forskelle på dansk- og tyskbyggede busser. Til venstre ex. Arriva 1972, Mercedes-Benz O.405GN årg. 1996, og til højre ex. DSB busser nr. 2345, Volvo B10MA-55/Aabenraa årg. 1993.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008

Ex. Arriva 1972 i Knardrup I foråret 2008 ophørte ledbusdrift som del af Hovedstadsområdets kollektive trafik. Arriva 1972, Mercedes-ledbus årg. 1996, var med til at slutte den godt 30 år lange ledbusæra af. På vej mod nye ejere kunne den opleves i Knardrup i maj 2008. Bussen er her skiltet som linje 334, hvor den rent faktisk har kørt i forbindelse med natbuskørsel på linje 96N, men normalt var den at træffe på linje 300S og før da linje 250S.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008

Ex. DSB busser 2345 i Knardrup DSB busser nr. 2345, Volvo B10M-ledbus fra 1993, blev leveret til DSB i Vejle i 1993. Den blev nogle år senere ombygget til kørsel i X-Bus-systemet, men som det ses, fik den senere andre opgaver på Vestsjælland. Foto i Knardrup.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008

Aalborg Omnibus Selskab 268 ved Flyvestation Værløse Busbevarelsesgruppens seneste anskaffelse er Aalborg Omnibus Selskab nr. 268, der er en Volvo B10M/Aabenraa-bybus fra 1988. Ved åbent hus-arrangementet kørte bussen en lille demonstrationstur til Flyvestation Værløse, der ligger som nabo til landsbyen Knardrup, hvor bussen jo normalt bor. Selvom bussen trænger til en heloplakering, er den et fint køretøj, og det skyldes bl.a., at Vejstruprød Busimport sponsorerede en del arbejde på den, inden Busbevarelsesgruppen overtog den.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008

Bus Danmark 1950 ved Flyvestation Værløse Også Bus Danmark 1950 var et smut forbi Flyvestation Værløse. Som man kan se, støttede vejrguderne op om Busbevarelsesgruppens åbent hus-arrangement...

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2008

Arriva 7110 i Kastrup Lufthavn Arriva 7110, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 12 i Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Arriva 1710 på Solrød Strand st. Arriva 1710, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 121 på Solrød Strand st.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Arriva 7115 i Njalsgade, København Omkring 2005 kørte Arriva med DAB serie 15 mk. II-busser på linje 12. Bus 7115 var netop sådan én og er her fanget i Njalsgade på Islands Brygge. Bussen er bygget til Unibus i 1994.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Arriva 7116 på Axeltorv, København Arriva 7116, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 12 på Axeltorv i København. Denne bus anskaffedes sammen med 31 andre af samme slags til linje 2 og 6, da Unibus skulle overtage disse i 1994. Unibus blev i 1997 opkøbt af Arriva.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Arriva 1862 ved Vesterport st., København Arriva hentede i 2003 bl.a. denne DAB 15-1200C mk. II-bus til Hovedstadsområdet. Bussen er oprindeligt bygget til City-Trafik i Fredericia, hvor den havde nr. 129, men blev sammen med bybuskørslen i byen overtaget Bus Danmark i 1996. Her fik bussen nr. 3045, og den fulgte med over i Arriva i 1999. Da City-Trafik i 2002 vandt kørslen tilbage fra Arriva, blev bussen overtallig, og efter et par års drift i Hovedstadsområdet blev bussen udrangeret i november 2005. Den var i øvrigt nummer to ud af (foreløbigt) tre københavnske Arriva-busser med internnummer 1862. Her ses bussen som linje 14 ved Vesterport st.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Metrotogsæt 28 på Islands Brygge Metrotogsæt 28 er på vej op fra Islands Brygge metrostation mod højbanen til Vestamager.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Arriva 1859 ved Vesterport st. Arrivas har foreløbig haft to busser med nummer 1859. Den seneste har kørt i HUR-området i perioden 2003-2005 og var en Volvo B10L/Aabenraa fra 1996. Den er oprindelig leveret til DSB busser i Herning som vogn 2488, men fulgte med ind i Arriva i 2001. Den er senere omlakeret i gul. I maj 2005 var den fast vogn på linje 14, men den blev udrangeret senere på året. Vesterport station.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Connex 5067 på Nørreport st. Linje 40 på Nørreport station!? Jo, den er god nok. I perioden 1. marts-16. september 2005 er linje 40 omlagt i retning mod Artillerivej ad Frederiksborggade - Nørre Voldgade - Hammerichsgade med stop ved stoppestederne undervejs. I modsat retning køres som normalt ad Farimagsgade. Omlægningen skyldes arbejde med en ny fjernvarmeledning, der har betydet lukning af hele den ene halvdel af Nørre Farimagsgade. Den sydgående trafik må derfor søge andre veje.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
23. november 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis_dato.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.