Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 23. maj

Her vises alle billeder af busser taget 23. maj i forskellige år:

Arriva 1666 under ophugning i Glostrup

Arriva 1666 under ophugning i Glostrup

Efter at have trukket det store læs på først linje 5A og senere andre tunge linjer som 2A, 6A, 7A, 200S og 350S blev de sidste norskkarosserede Volvo B12BLE-busser taget ud af driften i København i februar 2022. Her bliver Arriva 1666 (opr. Nettbuss 8466), Volvo B12BLE-61/Vest Center årg. 2007, klippet i stykker hos HJM Recycling i Glostrup i maj 2022, tre måneder efter udrangeringen. Bussen forsvandt dog ikke hundrede procent fra jordens overflade, for motoren fik en anden bus at trække, nemlig Nobina 6032 - en B12BLE fra 2008, men med Säffle-karosseri, som er fast vogn på linje 300S.

Foto: Kim Løvenskjold, 23. maj 2022.

Arriva 1511 ved Ballerup st.

Arriva 1511 ved Ballerup st.

Arriva 1511, MAN EL283 årg. 2009, ankommer til Ballerup st. som linje 147.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

Arriva 1512 på Linde Alle, Ballerup

Arriva 1512 på Linde Alle, Ballerup

Arriva 1512, MAN EL283 årg. 2009, som linje 157 på Linde Alle i Ballerup.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

Keolis 2841 ved Ballerup st.

Keolis 2841 ved Ballerup st.

Keolis 2841, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 42 ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

Nobina 6141 ved Ballerup st.

Nobina 6141 ved Ballerup st.

Nobina 6141, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2014, som linje 400S ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

Arriva 1224 ved Ballerup st.

Arriva 1224 ved Ballerup st.

Arriva 1224 (opr. Connex 6353), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 159 ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

Keolis 2471 ved Ballerup st.

Keolis 2471 ved Ballerup st.

Keolis 2471, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 143 ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

De Blaa Omnibusser 4168 på Frederiksborgvej, Farum

De Blaa Omnibusser 4168 på Frederiksborgvej, Farum

De Blaa Omnibusser 4168, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, som linje 332 på Frederiksborgvej i Farum. Minibusserne hos De Blaa bor egentlig på linje 196-199, men optræder også i et vist omfang på linje 332, 333 og 334. Lørdag 23. maj 2015 kørte 4168 således på linje 332/333, mens søstervognen 4167 gjorde et antal ture på både linje 332, 333 og 334.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

Nobina 6144 ved Ballerup st.

Nobina 6144 ved Ballerup st.

Nobina 6144, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2014, som linje 400S ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

Arriva 1514 ved Ballerup st.

Arriva 1514 ved Ballerup st.

Arriva 1514, MAN EL283 årg. 2009, som linje 147 ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

Arriva 1226 på Linde Alle, Ballerup

Arriva 1226 på Linde Alle, Ballerup

Arriva 1226 (opr. Connex 6355), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 156 på Linde Alle i Ballerup. Ballerup bybus, linje 156, nærmer sig støt og roligt sit 50 års jubilæum, idet linjen blev etableret af vognmand Jørgen Andersen i oktober 1967. De første år bar den enlige bus på ruten linjenummeret 1, ligesom firmanavnet Gråhundbus først kom til senere. Siden 1994 har andre busselskaber haft kontrakten på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

Keolis 2602 ved Ballerup st.

Keolis 2602 ved Ballerup st.

Keolis 2602, Volvo B7RLE/Säffle (8900LE) årg. 2011, som linje 500S ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

Nobina 6172 på Frederiksborgvej, Farum

Nobina 6172 på Frederiksborgvej, Farum

Nobina 6172, VDL Citea LLE 120 årg. 2014, som linje 310R på Frederiksborgvej i Farum.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015.

HT 456 på Toftegårds Plads, Valby

HT 456 på Toftegårds Plads, Valby

HT 456, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 39 på Toftegårds Plads. Bussen blev renoveret og opmalet i den nye gule farve i 1984 og holdt ud i drift til 1988.

Foto: Ib Erik Nielsen, 23. maj 1986.

Arriva 1149 på Rådhuspladsen, København

Arriva 1149 på Rådhuspladsen, København

Arriva 1149, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1994, som linje 69 på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2005.

Arriva 1085 ved Christiansborg, København

Arriva 1085 ved Christiansborg, København

Arriva 1085, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 29 ved Christiansborg.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2005.

Connex 5259 i Ejby

Connex 5259 i Ejby

Connex 5259, Scania N113CLB/DAB årg. 1990, hensat på en grund i Ejby-området, hvor Connex en overgang havde udrangerede busser stående. Bussen er på mange måder en rigtig HT-bus, men begyndte faktisk sin karriere hos en vognmand uden for Hovedstadsområdet, hvor den må have fremstået ganske alternativ! Bussen har siden kørt hos Frederikssund-Skibby Bustrafik, Partner Bus, Combus og Connex.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004.

Arriva 1104 på Rådhuspladsen, København

Arriva 1104 på Rådhuspladsen, København

Arriva 1104, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 i Amagerterminalen ved Rådhupladsen. Terminalen hedder sådan, fordi den indrettedes til KS og Amagerbanens mange buslinjer til Amager, men når dette skrives, er det kun linje 33, der kører til Amager herfra.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2005.

Arriva 1139 på Rådhuspladsen, København

Arriva 1139 på Rådhuspladsen, København

Arriva 1139, DAB 15-1200C-gabus årg. 1998, som linje 26 på Rådhuspladsen. Bussen blev anskaffet til linje 6 i 1998, og resterne af denne linje blev omdøbt til 26 i 2003.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2005.

AVL 416 i Luxembourg

AVL 416 i Luxembourg

Dette er ikke en serie 11! I hvert fald påstår et mærke på fronten af bussen, at det er en "Scania MidiCity"... Et mindre antal DAB 11-0860S'ere er leveret til Luxembourg, og de sidste leveredes i maj 2001. Det indebærer, at den sidste "rigtige" DAB-bus, altså en bus af DABs egen konstruktion, er leveret hertil. Bussen på billedet har internnr. 416, og det er ikke den sidstbyggede, men den er fra samme levering. Den tilhører firmaet Autobus de la ville de Luxembourg (AVL). Bemærk i øvrigt, hvor kortfattet en nummerplade kan være i et lille land med under 500.000 indbyggere!

Foto: Patrick Zijp, 23. maj 2006.

Et par Wulff-busser før hhv. efter istandsættelse

Et par Wulff-busser før hhv. efter istandsættelse

Wulff Bus har som tidligere omtalt købt et antal Volvo B10BLE/Aabenraa fra Connex. Busserne er blevet shinet op - i Jylland - og har fået Wulff Bus' 3000-numre. Her er et rigtigt "før og efter"-billede fra Bus Center Vest i Kolding: Til venstre ex. Connex 5030, til højre Wulff Bus 3008.

Foto: Jakob Lønbæk Nygaard Christensen, 23. maj 2004.

En stribe Scania MaxCi'er hos Wulff Bus i Roskilde

En stribe Scania MaxCi'er hos Wulff Bus i Roskilde

Første dag med Wulff Bus som HUR-entreprenør. Wulff deler garage med Arriva på Navervej i Roskilde, dog således at Wulff-busserne holder for sig selv på pladsen ud mod motorvejen, hvor Arriva tidligere havde for vane at stille sine Mercedes-busser. Her ses 10 af de Scania MaxCi-busser, Wulff har købt fra Connex. En del af disse busser er faktisk oprindeligt leveret til Roskildes bybusser. Busserne er her dog kun midlertidigt - senere på året leveres 26 nye Volvo B12BLE/Aabenraa-busser. Scania'erne og deres afløsere skal køre på linie 216, 217, 561P, 601, 602, 603, 604, 605, 606 og 607.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004.

Volvo-busser hos Wulff Bus i Roskilde

Volvo-busser hos Wulff Bus i Roskilde

Wulff Bus har også overtaget linierne 212, 213, 215, 223E og 232. Disse linier skal primært køres med Volvo B10BLE/Aabenraa-busser af årgang 1997, som Wulff Bus ligeledes har købt fra Connex. Volvo-busserne er dog oprindeligt leveret til Combus. Her er nogle stykker af dem hjemme på garagen på Navervej i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004.

Wulff Bus' vogn 3028 på Roskilde st.

Wulff Bus' vogn 3028 på Roskilde st.

Scania MaxCi/Katrineholm-busserne er vendt tilbage til Roskildes bybusser! Wulff Bus' bus 3028 som linie 602 på Roskilde st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004.

Wulff Bus' vogn 3022 i Trekroner

Wulff Bus' vogn 3022 i Trekroner

Wulffs busser kørte med flag den første driftsdag, hvilket var meget passende, da det samtidig var vognmandens fødselsdag. Bus 3022, tidligere Linjebus/Connex nr. 6191, på Nordens Parkvej i Trekroner ved Roskilde. Bussen er oprindelig leveret til Linjebus i Roskilde, hvor den dog ikke anvendtes som bybus men på bl.a. linie 213/223E, som Wulff Bus også har overtaget.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004.

Arriva 1037 kører linie 194 for De Blaa Omnibusser

Arriva 1037 kører linie 194 for De Blaa Omnibusser

De skilter ikke ligefrem med det: De Blaa Omnibussers bomærke på chaufførens uniform er det eneste, der afslører, at Arrivas bus 1037 i virkeligheden kører for De Blaa Omnibusser. Arrivas logo er ikke overdækket. Der er næppe mange passagerer, der har opdaget, at linierne 170, 190, 191, 192, 193, 194 og 195 23. maj 2004 overgik til De Blaa Omnibusser i Holte. Indtil "De Blaas" nye busser kan leveres, har man lejet et antal Volvo B10BLE/Säffle årgang 1998 fra Arriva.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004.

City-Trafik 2215 på Valby st.

City-Trafik 2215 på Valby st.

City-Trafik overtog 23. maj 2004 linjerne 129, 130, 132, 133, 135, 136, 137, 200S, 530P, 531P og 539P fra Connex og linje 335 fra Arriva - dels i forbindelse med HURs 14. udbud, dels som kompensation for nedskæringer på andre af City-Trafiks linjer. Til kørslen er nyleveret 5 stk. 12 m Volvo B12BLE/Aabenraa og 3 stk. 13,7 m Volvo B12BLE/Aabenraa. Herudover er der 10 stk. Scania OmniLink 13,7 m-busser på vej. Der er desuden indsat forskellige brugte busser, City-Trafik har til rådighed, samt lånebus 4050, en 13,7 m-Scania OmniLink. På linje 200S vil en del ture blive gennemført med DAB serie 12-højgulvsbusser, indtil de nye Scania-busser kommer. Her ses City-Trafiks bus 2215, DAB 15-1200C årgang 1996, som linje 133 på Valby st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004.