Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 21. maj

Her vises alle billeder af busser taget 21. maj i forskellige år:

Nobina 6015 ved Ishøj st.

Nobina 6015 ved Ishøj st.

Ishøj station på S-banen langs Køge Bugt åbnede i september 1976 og havde fra begyndelsen en busterminal på østsiden af stationen, som særligt efter 1990 blev relativt vigtig, fordi både buslinje 300S og 400S her gav forbindelse til S-toget. Som de fleste andre af Køge Bugt-banens busterminaler er den i Ishøj siden blevet erstattet af en ny, som åbnede i november 2010 efter et par måneder, hvor busserne midlertidigt måtte køre ad omveje til og fra midlertidige forhold i Stenbjerggårds Allé sydvest for stationen. I foråret 2011 var den nye busterminal dog ikke mere færdig, end at der stadig var lidt byggerod omkring den og midlertidig anvendelse af gamle, grønne venteskure. Nobina 6015, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, ankommer til den nye busterminal som linje 300S. I 2023 var terminalen under ombyggning, fordi Ring 3-letbanen skal føres ind i terminalens nordside, hvor den vil ende i en "sæk". Når den åbner, forsvinder linje 300S fra Ishøj station og landkortet i øvrigt, men der vil stadig komme to S-buslinjer til Ishøj, for det er meningen, at linje 600S skal forlænges fra Hundige st. til Ishøj st. og træde i stedet for linje 400S på samme rute.

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2011.

City-Trafik 2300 ved Herlev st.

City-Trafik 2300 ved Herlev st.

City-Trafik 2300, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 ved Herlev st. i maj 2011. Bussen blev udrangeret senere samme år.

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2011.

Netbus 8000 på Stamholmen garage, Avedøre

Netbus 8000 på Stamholmen garage, Avedøre

Netbus har nu modtaget den Volvo 7700-hybridbus, som i maj-juni 2010 skal prøvekøres på linje 5A. Bussen er blevet indregistreret, har fået påsat røde hjørner og er blevet forsynet med internnr. 8000. Den anden demobus på linje 5A, en VDL Citea, bærer nummeret 7000! Her ses bussen på garageanlægget på Stamholmen på Avedøre Holme.

Foto: Sikandar Sahil, 21. maj 2010.

Netbus 8000 fra dørsiden på Stamholmen garage, Avedøre

Netbus 8000 fra dørsiden på Stamholmen garage, Avedøre

Netbus 8000, Volvo 7700-hybridbussen, fra dørsiden på Stamholmen garage.

Foto: Sikandar Sahil, 21. maj 2010.

Netbus 8000 fra vinduessiden på Stamholmen garage, Avedøre

Netbus 8000 fra vinduessiden på Stamholmen garage, Avedøre

Netbus 8000 fra vinduessiden på Stamholmen garage.

Foto: Sikandar Sahil, 21. maj 2010.

Netbus 8000 bagfra på Stamholmen garage, Avedøre

Netbus 8000 bagfra på Stamholmen garage, Avedøre

Netbus 8000, Volvo 7700-hybridbussen, bagfra på garageanlægget på Stamholmen i Avedøre.

Foto: Sikandar Sahil, 21. maj 2010.

Interiør af Volvo 7700-hybridbussen på linje 5A

Interiør af Volvo 7700-hybridbussen på linje 5A

Interiør af Volvo 7700-hybridbussen, som Netbus i maj og juni 2010 prøvekører på linje 5A i København. Volvo 7700 er en "rigtig" lavgulvsbus med lavt gulv i hele bussens længde, også bag midterdørene. Motoren står bagest i vinduessiden.

Foto: Sikandar Sahil, 21. maj 2010.

Sidste afgang på linie 608

Sidste afgang på linie 608

Fredag den 21. maj 2004 kl. 17.55 kørte den sidste linie 608. Linien nedlægges i forbindelse med nedskæringerne af busdriften i HUR-området. At denne linie nedlægges må anses for helt forståeligt. Der var, meget sigende, 0 passagerer med på denne afgang. Det er aldrig rigtig lykkedes at overbevise særlig mange mennesker om fordelene ved at køre fra Veddelev til stationen i Trekroner i stedet for stationen i Roskilde. Sikkert bl.a. fordi, der er mange flere regionaltogsafgange fra Roskilde, end de to tog i timen, der standser på Trekroner station, og fordi skiftet til-fra bussen ofte ikke fungerer godt. Seneste ankomst fra København med forbindelse til den fotograferede bus er således kl. 17.26 - 29 minutters ventetid! Bus 1117, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, ved Trekroner st. på liniens sidste afgang. Linie 608 var i øvrigt en dieselbuslinie, men ingen regel er som bekendt uden undtagelse...

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2004.

Arriva 1052 i Roskilde

Arriva 1052 i Roskilde

Det var også sidste gang, at Arriva kørte på linie 223E den 21. maj 2004. Samtidig er var det nok sidste gang, bus 1052 var i Arriva-trafik. Alle Mercedes'erne i Roskilde udrangeres, og allerede fredag aften begyndte man at køre dem væk. Bus 1052 som linie 223E ved Roskilde sygehus.

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2004.

Bortkørsel af udrangerede Arriva-busser

Bortkørsel af udrangerede Arriva-busser

De 30 Mercedes-Benz O.405N-busser fra 1998, der hidtil har kørt hos Arriva i Roskilde, forsvandt 23. maj 2004. Allerede tidligt fredag aften den 21. maj var man begyndt at køre Mercedes-busserne væk, selvom der stadig var en hel driftsdag tilbage. Bus 1060 (tv.) og 1072 (th.) på Navervej i Roskilde, hvor Arrivas garage ligger.

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2004.

Arriva 1063 på fejeblad på Roskilde st.

Arriva 1063 på fejeblad på Roskilde st.

Arrivas bus 1063 havde 21. maj opgivet ævred på Roskilde stations busterminal og måtte køres væk af et Falcks "fejeblade". Ironisk nok var det formentlig alligevel den sidste dag, bussen ville have været i Arriva-trafik.

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2004.

Opstilling af ældre laventrébusser hos Arriva i Roskilde

Opstilling af ældre laventrébusser hos Arriva i Roskilde

Arriva i Roskilde beholder foreløbigt deres ældre laventrébusser. Her er det fra venstre bus 7029, Scania/Wiima årg. 1992 (Danmarks ældste lavgulvsbus i drift) samt 1935, 1937, 1151 og 1152, alle Volvo/Aabenraa årg. 1994, på anlægget på Navervej i Roskilde (her set fra Navervænget). Af samme type som de sidstnævnte haves også fortsat bus 3025, der hvid ligesom 7029. Herudover består Arrivas Roskilde-vognpark efter 23. maj 2004 mestendels af Volvo B10BLE/Aabenraa-busserne i 1000- og 1300-serierne fra hhv. 1998 og 2000 samt et par korte Volvo/Vest-lavgulvsbusser i VT-design, nr. 2474-2475, der anvendes som servicebusser.

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2004.