Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Billeder efter dato > Billeder optaget 27. april

Billeder optaget 27. april

54 billeder

Arriva 1856 på Toftegårds Allé, Valby Arriva 1856, Scania OmniLink årg. 2004, som forholdsvis ny på linje 4A på Toftegårds Allé i Valby. På dette tidspunkt kørte linjens korte ture kun til Sjælør st.

Foto: Ib Erik Nielsen, 27. april 2004

Sidste sporvogn på linje 6 på Ålholm Plads, Valby Den sidste tur på sporvognslinje 6 afgik fra Ålholm Plads kl. 0.03 natten til 27. april 1969. Det var ledvogn nr. 802, der fik æren. Som det ses, var der mødt mange mennesker op for at tage afsked med sporvognen.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

KS 802 og 893 på Rådhuspladsen, København De to sidste sporvognstog på linje 6 mødes på Rådhuspladsen natten til 27. april 1969. Til venstre KS 802 mod Ryparken og til højre KS 893 mod Valby. Nummer 802 var oprindeligt ikke gul og hvid, men i en pastelfarve med grønt mavebælte. Det blev senere ændret. Begge vognene fandt senere vej til Alexandria i Egypten.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

KS 351 og 347 på Ålholm Plads, Valby Københavnske linje 6 overgik fra sporvejsdrift til busdrift med virkning fra 27. april 1969, hvilket bl.a. var belejligt pga. Lyngbyvejs ombygning til motorgade. Ved denne bussificering skete der ikke ændringer i linjens rute (bortset fra lige omkring Kgs. Nytorv), så linje 6 kørte fortsat mellem Ålholm Plads og Ryparken. Den nye buslinje fik indsat Leyland-DAB serie 2-busser. Her ses to af dem - nr. 351 til venstre og nr. 347 til højre - på Ålholm Plads på første dag som bus.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

KS 376 fra dørsiden på Ålholm Plads, Valby Serie 2-busserne til Københavns Sporveje blev en populær bustype. Prototypen (nr. 211) leveredes i 1966, og serieleverancen, der bestod af yderligere 250 busser (nr. 261-510), fandt sted i årene 1967-1970. Det skulle blive så sent som i 1989, at den sidste vogn udgik af driften. Heldigvis er to eksemplarer bevaret på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bus 376, der i april 1969 nyleveredes til linje 6, på Ålholm Plads på buslinjens første dag.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

KS 344 ved Ryparken, København KS 344, Leyland-DAB serie 2 årg. 1968, inden afgang som linje 6 fra Ryparken på første driftsdag som bus. Den høje mand til venstre for chaufføren er KS' direktør K.N. Andersen, der senere også blev HTs første direktør.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

Indvielse af buslinje 6 ved Ryparken, København Festivitas med orkester og fremmødt publikum ved endestationen ved Ryparken. April 1976 forlængedes linje 6 et kort stykke videre til en vendesløjfe ved Ryvangens militære anlæg, og stedet på billedet er uigenkendeligt i dag. Linjen betjente dog kun den nye sløjfe indtil maj 1989, hvor linjerne 1 og 6 ombyttedes på strækningerne nord for Trianglen: Linje 6 kom nu til at køre videre ad Østerbrogade og Strandvejen til Hellerup og på visse ture videre ad Strandvejen forbi Charlottenlund Fort og helt til Klampenborg st., mens linje 1 altså kom til Ryparken. Siden 2003 har linje 1 heddet linje 15, men den kører stadig til Ryparken.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

KS 376 fra vinduessiden på Ålholm Plads, Valby Linje 6 blev i maj 2003 omdøbt til 26 og samtidig indskrænket og omlagt i betydeligt omfang. Linjen overtog bl.a. kørslen ad Frederiksberg Allé fra linje 28 og den inderste del af Sølvgade fra linje 10, ligesom betjeningen af Østerbrogade og Strandvejen helt ophørte til fordel for forskellige linjegrene i Nordhavnen. Ålholm Plads er dog stadig endestation for linjen. KS 376, Leyland-DAB serie 2 årg. 1969, som linje 6 på Ålholm Plads.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

KS 375 i Valby garage, København Linje 6 havde garage i Valby fra omstillingen i 1969 og frem til garagens lukning i 1991. Her ses sporvejenes Leyland-DAB serie 2-bus nr. 375, som nyleveredes i forbindelse med linje 6' bussificering, i Valby garage på linjens første dag som bus.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

Afskeds-Y-tog fra Vestsjællands Lokalbaner på Holbæk station Kørslen med Y-tog på Vestsjællands Lokalbaner, der dækker over de gamle OHJ- og HTJ-strækninger, ophørte i begyndelsen af januar 2008. Dette markeredes med et afskedsarrangement i weekenden 26.-27. april, hvor man lørdag kørte fra Holbæk/Tølløse til Slagelse og søndag til Nykøbing Sjælland. Om søndagen bestod afskedstoget af hele fem vogne, der var fyldt godt op. Her ses afskedstoget på Holbæk station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. på Holbæk station Afskedstoget til Nykøbing Sjælland var oprangeret af Ym 54, Ys 254, Ym 56, Yp 151 og Ys 256, med Ym 54 forrest i retning mod Holbæk. Begge ender af toget var udsmykket med teksten "Sidste Y-tog på VL". Foto på Holbæk station inden afgang.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaners Lint-togsæt 27 på Holbæk st. Lint-togsæt nr. 27 fra Vestsjællands Lokalbaner på Holbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

DitoBus 642 på Holbæk st. DitoBus 642, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2007, som rute 66 på Holbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Gislinge Turistfart 55 på Holbæk st. Gislinge Turistfart anskaffede i 2007 en brugt bus fra Arriva, nemlig denne Volvo B10M-60/Aabenraa-lavbagperronbus. Bussen er oprindeligt leveret til Bus Danmark i 1997 som bus 2045 i forbindelse med et af de første VT-udbud. Hos Gislinge har den fået internnr. 55, og her er den på vej ind på Holbæk st., mens den er indsat på rute 555, "Hurtigbussen".

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Gislinge Afskedstoget i Gislinge.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Lint-tog fra Vestsjællands Lokalbaner i Gislinge Siden køreplansskiftet i januar 2008 har Lint- og IC2-togene stået for al trafikken på Vestsjællands Lokalbaner. Et Lint-tog er her på vej ind på Gislinge station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Y-tog og Lint-tog fra Vestsjællands Lokalbaner i Gislinge Afskedstoget mod Nykøbing Sjælland krydser med et ordinært tog mod Holbæk i Gislinge.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Hørve Afskedstoget i Hørve.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Asnæs Afskedstoget i Asnæs på vej mod Nykøbing Sjælland.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Grevinge Afskedstoget i Grevinge.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Vig Afskedstoget i Vig.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 og Lint-togsæt 27 i Nykøbing Sjælland Afskedstoget er netop ankommet til Nykøbing Sjælland, hvor Lint-togsæt 27 er parat til at afgå som ordinært tog mod Holbæk.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Nykøbing Sjælland Afskedstoget på Nykøbing Sjælland station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Lint-tog, IC2-tog og Y-tog fra Vestsjællands Lokalbaner i Nykøbing Sjælland Tre generationer af lokalbanetog i Nykøbing Sjælland: Fra venstre et af de nye Lint-togsæt, der i dag er den dominerende materieltype hos Vestsjællands Lokalbaner, i midten et IC2-togsæt fra 1997, og til højre afskeds-Y-toget.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

IC2-tog og Y-tog fra Vestsjællands Lokalbaner i Nykøbing Sjælland Allerede i 1997 kom der nyt materiel på Odsherredsbanen, det senere Vestsjællands Lokalbaner, nemlig i form af IC2-togene. Det var en slags privatbaneudgave af DSBs populære IC3-tog. De blev leveret til flere privatbaner, men blev aldrig særligt talrige. Vestsjællands Lokalbaners IC2-togsæt nr. 23 sammen med afskedstoget på Nykøbing Sjælland station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Lollandsbanen 1 forfra ved Nykøbing Sjælland st. Lollandsbanens bus nr. 1 var en Volvo B57-55/Aabenraa fra 1967. Bussen blev bevaret for eftertiden, og da der 27. april 2008 var et afskedsarrangement for Vestsjællands Lokalbaners Y-tog, holdt bussen ved stationen i Nykøbing Sjælland og ventede på turens deltagere. En interessant overraskelse!

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Lollandsbanen 1 fra vinduessiden i Nykøbing Sjælland Lollandsbanen 1 har været museumsbus siden 1986, men ikke i hele perioden med samme ejer. Bussen er nu tilsyneladende privat ejet, hvilket altså ikke har forhindret, at den er indregistreret og i øvrigt fremstår rigtig pænt.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Lollandsbanen 1 fra dørsiden i Nykøbing Sjælland Dørsiden af den bevarede Lollandsbanen 1 ved Nykøbing Sjælland station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

DitoBus 639 i Nykøbing Sjælland garage DitoBus fik en del DAF SB4000/Jonckheere Transit i rutebiludgave i 2007. En af dem var bus 639, der her ses i Nykøbing Sjælland garage, der ligger lige ved byens station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

DitoBus 640 i Nykøbing Sjælland garage DitoBus 640, DAF SB4000/Jonckheere-rutebil årg. 2007, i Nykøbing Sjælland garage.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. i Nykøbing Sjælland Afskedstoget med Ys 256 forrest på Nykøbing Sjælland station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 og Lint-tog i Nykøbing Sjælland Afskedstoget holder i Nykøbing Sjælland og er snart klar til afgang mod Holbæk, nu med Ym 54 bagest (nærmest fotografen). Et Lint-togsæt er netop ankommet fra Holbæk.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Y-tog og Lint-tog fra Vestsjællands Lokalbaner i Nykøbing Sjælland Afskedstoget på Nykøbing Sjælland station side om side med afløseren: Et Lint-togsæt.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. i Højby Afskedstoget i Højby.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. mellem Højby og Nr. Asmindrup Afskedstoget et sted mellem Højby og Nr. Asmindrup.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. i Nr. Asmindrup Afskedstoget i Nr. Asmindrup.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. i Asnæs Afskedstoget i Asnæs på vej mod Holbæk.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 i Fårevejle Afskedstoget i Fårevejle.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaners Lint-togsæt 27 i Svinninge Lint-togsæt 27 fra Vestsjællands Lokalbaner på vej ind til Svinninge station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. i Svinninge Afskedstoget i Svinninge.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 og Lint-togsæt 27 i Svinninge På grund af de mange fotostop blev afskedstoget en del forsinket på vejen tilbage mod Holbæk, og den planlagte krydsning med et ordinært tog mod Nykøbing Sjælland blev henlagt fra Gislinge til Svinninge. Afskedstoget og Lint-togsæt 27 i Svinninge.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. mellem Gislinge og Ny Hagested Afskedstoget på fri bane et sted mellem Gislinge og Ny Hagested.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. på Holbæk st. Afskedstoget er ankommet til Holbæk st. med Ys 256 i front.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Connex 5085 på Vallensbæk st. Connex 5085 (senere Arriva 1587) som linje 131 på Vallensbæk st. en måneds tid, før linjen blev nedlagt. Bussen er en DAB 15-1200C-gasbus fra 1997.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 6162 på Hvidovre st. I en kortere periode kørte der Scania MaxCi'er på en del af turene på linje 22, Tingbjerg-Brøndbyøster st. Bus 6162, Scania CN113CLL MaxCi/Katrineholm årg. 1994, som linje 22 ved Hvidovre st. I 2008 kan linje 22 i øvrigt fejre sin 70 års fødselsdag.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Arriva 1073 på Glostrup st. Arriva 1073, Mercedes-Benz O.405N årg. 1998, som linje 123 på Glostrup st.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 5109 som linie 129 på Hvidovre st. Linie 129 overgår 23. maj 2004 til City-Trafik, der får linien som kompensation for kørselsnedskæringer på andre af City-Trafiks linier. Samtidig udløber Connex' kontrakt på denne og andre linier, der gives i kompensation. Connex' bus 5109, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, på Hvidovre st.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 5020 som linie 130 på Brøndbyøster st. Linie 130 overgår også fra Connex til City-Trafik som kompensation pr. 23. maj 2004. Connex' bus 5020, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1997, på Brøndbyøster st. Bemærk, at bussen er blevet omregistreret til TB 95 825. Dette hænger sammen med, at bussen har været udrangeret i en periode. Bussen er nu blevet genindsat. I alt 25 vogne af denne type er i øvrigt blevet solgt til Wulff Bus.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 5012 som linie 135 på Brøndby Strand st. City-Trafik overtager 23. maj 2004 linie 135 fra Connex som kompensation for kørselsnedskæringer på andre linier. Connex' bus 5012, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1997, på Brøndby Strand st. (eller "Brømby Stram", som nogen ville sige). Bussen er omregistreret til TB 93 775, da den har været ude af drift i en periode.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 5010 som linie 531P på Glostrup st. Også pendulbuslinierne 530P og 531P i Glostrup overgår 23. maj 2004 til City-Trafik som kompensation. Samtidig omlægges linierne fra Glostrup stations sydside til busterminalen på nordsiden af stationen. Fra 23. maj kobles linierne driftsmæssigt med linie 548P og 549P, og det betyder bl.a., at der fremover kommer til at optræde både 13,7 m- og ledbusser på linie 530P og 531P. Som et eksempel på, at historien gentager sig, kan det oplyses, at HT i 1996 lod linie 530P/531P flytte endestation fra Glostrup stations nordside til sydsiden! Connex' bus 5010, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1997, på Glostrup stations sydside.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 5001 som linie 131 på Brøndby Strand st. Den 23. maj 2004 sammenlægges linierne 131, Vallensbæk st.-Brøndby Strand st.-Glostrup st., og 166, Glostrup st.-Husum-Gladsaxe-Vangede-Hellerup st.-Charlottenlund Fort, til én linie. Den nye linie 166 kører således hele vejen Vallensbæk st.-Glostrup st.-Charlottenlund Fort. Linie 131 og 166 har dog reelt allerede været driftsmæssigt sammenkoblet i flere år, men over for publikum som selvstændige linier. Connex' bus 5001, der her ses på Brøndby Strand st., har dog tyvstartet. Bussen er linie 131 mod Glostrup st., men prøv at se skiltet i forruden! Bussen, der er en Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1997, er omregistreret til TB 95 781, da den har været udrangeret.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 5108 som linje 136 og 5085 som linje 131 på Vallensbæk st. På Vallensbæk st. mødes linje 136 fra Albertslund og 131 fra Glostrup. Dette billede vil dog være ændret fra 23. maj 2004, hvor linje 131 og 166 sammenlægges, således at linje 166 kommer til at køre til Vallensbæk st. i stedet for linje 131. Linje 136 overgår samtidig til City-Trafik, der får linjen i kompensation for kørselsnedskæringer på andre af City-Trafiks linjer. Connex' busser 5108, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, på linje 136 (tv.) og 5085, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, på linje 131 (th.) på Vallensbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 6165 bagfra som linie 22 på Hvidovre st. Som noget lidt utraditionelt anvender Connex Scania MaxCi-busser på linie 22 mellem Tingbjerg og Brøndbyøster st. Disse busser leveredes 1994-95 til Linjebus, som Connex dengang hed, hvor de bl.a. prægede bybuslinierne i Roskilde. Bus 6165, der her ses bagfra på Hvidovre st., blev således leveret i 1994 til anvendelse som bybus i Roskilde. 23. maj 2004 udrangeres typen, og ironisk nok har Wulff Bus købt Scania MaxCi'erne, hvilket resulterer i, at de i en periode vender tilbage til Roskildes bybusser, indtil fabriksnyt materiel kan leveres. Endnu et tilfælde, hvor historien gentager sig... Og ja: Billeder er taget bagfra. Bagenden er en ofte overset vinkel, der bør foreviges som de andre.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Arriva 1072 som linie 123 på Glostrup st. I HURs 14. udbud lykkedes det kun for Arriva at genvinde linie 123 mellem Roskilde og Valby. Linien har siden den nuværende kontrakts begyndelse været kørt med Mercedes-busser som den her viste. Disse busser tages alle ud af drift pr. 23. maj 2004, hvor den nye kontrakt begynder. I stedet tilføres Volvo-busser fra andre Arriva-garager. Bus 1072, Mercedes-Benz O.405N årg. 1998, på Glostrup st.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
20. september 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis_dato.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.