Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Billeder efter dato > Billeder optaget 26. april

Billeder optaget 26. april

12 billeder

HT 433 på Rådhuspladsen, København HT 433, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 2 på Rådhuspladsen. Bussen blev i sin tid anskaffet til linje 2's omstilling til busdrift.

Foto: Niels Hertz, 26. april 1983

City-Trafik 2524 på Ballerup st. City-Trafik udførte 24.-26. april 2009 ekstrakørsel mellem Skovlunde, Ballerup st. og Måløvhallen i forbindelse med en børneteaterfestival. Til formålet benyttedes bl.a. bus 2524, en Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, der normalt kører på linje 500S. I det hele taget er det ofte 500S-busserne, City-Trafik bruger til diverse ekstrakørsler.

Foto: Sikandar Sahil, 26. april 2009

City-Trafik 2523 på Ballerup st. City-Trafik 2523, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som børneteaterfestivalekstrabus på vej ind på Ballerup st.

Foto: Sikandar Sahil, 26. april 2009

Arriva 1313 efter branden i Roskilde garage Natten til 26. april 2009 udbrændte hele fem busser på Arrivas garageanlæg på Navervej i Roskilde. Branden opstod bag i en af busserne, og spredte sig til de busser, der stod parkeret på nabopladserne. Arriva 1313 (ex. Wulff Bus 3013, opr. Combus 5031), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1997, i Roskilde garage efter branden. Dette var en af de mest intakte busser!

Foto: Sikandar Sahil, 26. april 2009

Arriva 1250 efter branden i Roskilde garage Arriva 1250 (opr. Wulff Bus 3050), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2004, på garageanlægget i Roskilde efter branden.

Foto: Sikandar Sahil, 26. april 2009

Resterne af Arriva 1312 og 1250 i Roskilde garage De sørgelige rester af tre udbrændte busser på Arrivas busanlæg i Roskilde. Fra venstre bus 1312, i midten bus 1250 og til højre enten bus 1301 eller 1306. Ingen af de fem busser kommer ud at køre igen.

Foto: Sikandar Sahil, 26. april 2009

Alle fem udbrændte busser i Roskilde garage Alle fem udbrændte busser hos Arriva i Roskilde. Busserne var nr. 1312, 1250, 1301, 1306 og 1313 Branden medførte vognmangel, hvorfor der i al hast måtte indlånes tre Volvo B10BLE-busser fra andre garageanlæg.

Foto: Sikandar Sahil, 26. april 2009

KS 812 på Ålholm Plads, Valby KS-ledvogn nr. 812 som linje 6 i sløjfen på Ålholm Plads lige før overgangen til busdrift. Linjeskiltene er blevet snuppet af en entusiast - en del af hverdagen op til bussificeringen af en linje. Efter linje 6' overgang til busdrift, var kun linje 2, 5, 7 og 16 tilbage som sporvognslinjer i København, og tre år senere var det helt slut. Bemærk i øvrigt bussen fra Hvidovre Rutebiler i baggrunden.

Foto: Torben Liebst, 26. april 1969

Arriva nr. 1065 på Roskilde st. Arriva anskaffede i 1998 30 stk. Mercedes-Benz O.405N-busser (nr. 1051-1080) til de landruter, man overtog fra Linjebus i 7. udbudsrunde. Nu har Arriva selv tabt kørslen, og busserne sælges tilbage til EvoBus, og forsvinder dermed fra gadebilledet den 23. maj 2004. Her er det bus 1065 som linje 215 på Roskilde st. Linjen overtages 23. maj af Wulff Bus.

Foto: Thomas de Laine, 26. april 2004

Arriva nr. 7029 på Roskilde st. Arrivas bus 7029, Scania/Wiima-laventrébus årg. 1992, på Roskilde st. De gule firkanter med HT-bomærker vækker minder til årene 1990-96, hvor de HT-entreprenørbusser, der endnu ikke var gule, skulle bære gule HT-bomærker på front og sider - dog forsynet med underteksten "Kontraktkørsel for HT".

Foto: Thomas de Laine, 26. april 2004

Arriva nr. 7029 på Roskilde st. 29. marts 1992 indsatte Unibus Danmarks første lavgulvsbusser af normal busstørrelse, når der ses bort fra DAB-Travolator-prototypen hos Århus Sporveje, der kørte 1987-92. Unibus indsatte 5 stk. Scania/Wiima-laventrébusser på københavnske linje 29, som selskabet samtidig overtog i HTs 3. udbudsrunde. I den anledning var busserne særligt udsmykkede, og linje 29's køreplan var udformet, så ture med lavgulsbusser var særligt markerede. Senere mistede busserne dog udsmykningen og fremstod blot HT-gule som de øvrige bussser. I 1997 ændredes numrene til 7026-7030, og i 1998 overførte Unibus vognene til bybusserne i Herning, som selskabet havde vundet ved licitation. Busser i trafik for Herning Offentlige Trafik (HOT) skal være hvide med gule HOT-striber i tagkanten, og busserne 7026-7030 ommaledes i overensstemmelse hermed. Ved sammenlægningen med Bus Danmark i 1999 skiftede selskabet navn til Arriva Danmark. Kun én af busserne kører stadig, nemlig nr. 7029, og den er vendt tilbage til Hovedstadsområdet. Bussen har siden ultimo 2003 kørt hos Arriva i Roskilde, der anvender den som servicebus på de linjer, som selskabet med kort varsel overtog fra ES-Bus, der gik i betalingsstandsning. Selvom bussen kører for HUR, fremstår den stadig i hvid HOT-bemaling - dog suppleret med små gule HT-bomærker. Bussen kan nok forventes udrangeret 23. maj 2004, hvor mere passende materiel overflødiggøres fra tabt kørsel. Her ses nr. 7029 - en af Danmarks første lavgulvsbusser - holde pause på Roskilde st.

Foto: Thomas de Laine, 26. april 2004

Arrivas lånevogn nr. 4000 som bybus i Roskilde. Bus 4000 som linje 606, "Roskilde citybus", på Stændertorvet i Roskilde. I 1997-99 leverede DAB i Silkeborg sin serie 15-lavgulvsbus i en særlig gasbusversion. Denne version er kun leveret til Combus (nr. 5042-5092, 5149-5209 og 5267), Bus Danmark (nr. 1082-1147, 1173-1181 og 4000 samt 1172, der opr. var Combus nr. 5209) og Linjebus (nr. 6225-6265). Bus Danmarks busser kører i dag hos Arriva Danmark, mens Combus' og Linjebus' kører hos Connex Danmark (alle internnumre uændrede). De to sidste gasbusser med internnumrene 4000 og 5267 har dog kun kørt hos selskaberne som lånevogne (dvs. mere løst end de øvrige, der reelt også er leasede alle sammen). Bus 4000, der ses på billedet, kørte først hos Arriva i Ryvang på den gamle linje 6 i en længere periode. Herefter har den bl.a. været en kort tur i Aalborg, ligesom den har nået at køre for Connex. Senere er den kommet tilbage til Arriva. 26. april 2004 dukkede den pludselig op som bybus i Roskilde. Bussen leveres tilbage til udlejeren 23. maj 2004, hvor også et større antal af de i 1998 leverede gasbusser udrangeres.

Foto: Thomas de Laine, 26. april 2004

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
23. november 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis_dato.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.