Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 12. april

Her vises alle billeder af busser taget 12. april i forskellige år:

Arriva 1974 som linje 123 ved Hedehusene st.

Arriva 1974 som linje 123 ved Hedehusene st.

En af de ældre buslinjer i Hovedstadsområdet er linje 123, som kører mellem Glostrup station, Taastrup station, Høje Taastrup station, Hedehusene station og Roskilde station ad den gamle landevej Roskildevej-Københavnsvej med en sydlig afstikker mellem Taastrup og Høje Taastrup. Ruten blev oprettet af private vognmænd i sommeren 1920 og kørte oprindeligt fra endestationen for den daværende sporvognslinje 17 ad Roskildevej til Glostrup, Vridsløse og Klovtofte, hvorfra den året efter forlængedes ned til Taastrup Nykro lige ved Taastrup station. Fra 1922 blev den indre endestation flyttet til Ålholm Plads i Valby, hvor der også var omstigning til Københavns sporvejsnet. En periode i 1925-26 forlængedes ruten første gang længere mod vest til landsbyen Høje Taastrup og Hedehusene, men endestationen var i Taastrup i foråret 1934, hvor DSB overtog ruten. I den modsatte ende førtes den til gengæld ind til den nye Valby Langgade station, da den åbnede sammen med S-banedriften Valby-Vanløse i september 1941. Linjenummeret 123 fik ruten i maj 1951, hvor alle bilruter i Københavns Amt fik tildelt numre. 1. oktober 1972 blev linjen igen forlænget mod vest, nemlig gennem Hedehusene til Roskilde station til erstatning for DSBs øvrige rutebiler på samme strækning. To år senere indlemmedes ruten sammen med DSBs buskørsel i Hovedstadsområdet i HT, men den kørte i det væsentlige uændret frem til åbningen af Høje Taastrup station i 1986, hvor ruten flyttedes fra Roskildevej til at køre ad Høje Taastrup Vej og Blekinge Boulevard via City 2 og den nye station. Dette er den længste ruteføring, linjen har haft, og siden er den afkortet i øst: 2001 blev endestationen flyttet fra Langgade station tilbage til Ålholm Plads, og i marts 2013 afkortedes ruten til Glostrup station, idet 123'eren blev erstattet af den nye linje 9A og en omlægning af linje 13 mellem Glostrup og Valby. Efter at linjen i 1994 blev omfattet af udbud, har den skiftet operatør et par gange, og der har siden stået Linjebus, Bus Danmark, Arriva og fra 2019 Nobina på busserne. Arriva 1974, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, ses her dreje ind i busterminalen ved Hedehusene st. som linje 123 mod Roskilde et par dage inden Nobinas overtagelse.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2019.

Vikingbus 4483 ved Næstved st.

Vikingbus 4483 ved Næstved st.

Vikingbus 4483, en helt ny Setra S415LE, som linje 620R i busterminalen ved Næstved st. Vikingbus overtog i april 2022 kørslen med omkring 25 busser fra DitoBus og Ørslev, og de fleste af de nye busser er af denne type.

Foto: Peter Hobel, 12. april 2022.

Keolis 2472 på Hillerødgade, København

Keolis 2472 på Hillerødgade, København

Det er påskedag, men alligevel en bus ude på linje 12, som ikke hører til der. Den bærer på vinduessiden en reklame for cirkus på Bellahøj, som er aflyst pga. Corona-krisen. Keolis 2472, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 12 i krydset Hillerødgade/Hulgårdsvej.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2020.

Arriva 1048 på Borups Allé, København

Arriva 1048 på Borups Allé, København

Arriva 1048, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 68 på Borups Allé ved Stærevej.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2020.

Arriva 1050 på Bellahøj, København

Arriva 1050 på Bellahøj, København

Arriva 1050, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, ankommer til Bellahøj på en af linje 68' korte ture med endestation her, som blev indført ved overgangen til "Nyt Bynet" i oktober 2019.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2020.

Keolis 2573 på Hulgårdsvej, København

Keolis 2573 på Hulgårdsvej, København

Keolis 2573, Ivecos Crossway LE årg. 2014, som linje 21 på Hulgårdsvej ved Borups Allé.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2020.

Keolis 2581 på Hulgårdsvej, København

Keolis 2581 på Hulgårdsvej, København

Keolis 2581, Iveco Crossway LE årg. 2014, som linje 21 på Hulgårdsvej ved Hillerødgade.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2020.

Arriva 1472's sidste tur ved Hedehusene st.

Arriva 1472's sidste tur ved Hedehusene st.

Arriva 1472 blev den sidste Volvo B10BLE i drift som ordinær Movia-bus (dvs. ikke ekstrakørsel el.lign.). Det var fredag 12. april 2019, hvor bussen om morgenen kørte fem omgange på linje 202A mellem Roskilde st. og Musicon og om eftermiddagen kørte Glostrup-Roskilde-Glostrup-Roskilde (halvanden omgang) på linje 123. Her er bussen på vej ind til Hedehusene st. for allersidste gang. Bus 1472 indgik i serien 1455-1473, der nyleveredes til Arriva i Ballerup i foråret 2002. Den anvendtes frem til oktober 2008 på linje 400S og regionale natbuslinjer og var herefter ude af drift for Movia i en periode, hvor den bl.a. var i brug i Malmø. Fra omkring 2010 indsattes den sammen med 1471 af samme type i Roskilde, hvor begge busserne først og fremmest har kørt i myldretiderne mellem Roskilde st. og uddannelsesstederne omkring det, der nu kaldes Musicon, på linjerne 561E (indtil 2011), 208E (2011-2014) og senest 202A, samt på 10-minuttersturene i myldretiderne på linje 123. Mens Arriva kørte morgenekstrakørsel på linje 215 og 240, forekom busserne også ofte her. Volvo B10BLE-busser med 2000NL-karrosseriet udgjorde, da typen var mest talrig, omkring en tredjedel af busparken i Hovedstadsområdet, og Volvo B10BLE med forskellige karrosserimodeller har været anvendt i Hovedstadsområdet siden 1993. Dagen efter dette billede blev 1472 kørt til Arrivas lagerplads i Stilling. Volvo B10BLE vil herefter kun en kort tid endnu kunne opleves i Nordsjælland som morgenekstravogne på skoledage.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2019.

Ørslev Turisttrafik 7714 på Reerslevvej, Hedehusene

Ørslev Turisttrafik 7714 på Reerslevvej, Hedehusene

Ørslev Turisttrafik 7714, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2009, som linje 116 på Reerslevvej i Hedehusene. Ørslev Turisttrafik havde tabt denne kørsel til Nobina fra midten af april 2019, men inden man var kommet så langt, havde Nobina overtaget ejerskabet af selskabet. Linje 116 er på denne strækning desuden fra 14. april 2019 blevet erstattet af linje 224. Bus 7714 er i øvrigt i sin tid bygget som del af en større serie busser til Arriva, men brændte i 2013. Ørslev Turisttrafik anskaffede den genopbyggede vogn omkring årsskiftet 2014/15.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2019.

Arriva 1264 ved Hedehusene st.

Arriva 1264 ved Hedehusene st.

Arriva 1264, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2004, som linje 123 ved Hedehusene st. I baggrunden forlader Ørslev Turisttrafiks vogn 3603 busterminalen som linje 116. Begge busser forlod driften i weekenden 13.-14. april 2019.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2019.

Arriva 1071 ved Hedehusene st.

Arriva 1071 ved Hedehusene st.

Arriva 1071, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, forlader Hedehusene st. som linje 123. Bussen blev oprindeligt leveret til Veolia i Randers, men overførtes 2010 til Hovedstadsområdet og linje 123.

Foto: Thomas de Laine, 12. april 2019.

Arriva 1171 ved Ringsted st.

Arriva 1171 ved Ringsted st.

Arriva 1171, Scania L94UB/Berkhof årg. 1999, som Ringsteds bybuslinje 405 ved Ringsted st. Bussen kørte en overgang i Ringsted, fordi Arriva hurtigt måtte træde til, da Busserne A/S indstillede driften. De blå hjørner forsvandt igen sammen med bussen, men fra december 2009 er der kommet røde hjørner på Ringsteds bybusser, som nu er blevet opgraderet til A-busser i form af linje 401A.

Foto: Niels-Folke Vallin, 12. april 2009.

HT 1256 i Øster Farimagsgade, København

HT 1256 i Øster Farimagsgade, København

HT 1256, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1980, som linje 14 i Øster Farimagsgade. Bussen er den ene af de to B10R-busser, der forsøgsvist leveredes med ekstra udstigningsdør bagest. I forbindelse med ReBUS-renoveringen i 1990'erne blev en stor del af de andre vogne i serien ombygget tilsvarende.

Foto: Niels Hertz, 12. april 1984.