Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 24. marts
Her vises alle billeder af busser taget 24. marts i forskellige år:
Lineær lørdag: Arriva 1319 på Jernbane Allé, Vanløse

Linje 9A blev til virkelighed søndag 24. marts 2013. Den føjede sig til rækken af københavnske A-linjer, som indtil da kun talte 1A, 2A, 3A, 4A, 5A og 6A. Det var første gang siden nedlæggelsen af den "rigtige" linje 9 i oktober 2002, at linjenummeret blev brugt, og denne gang kom det til at betegne en strækning fra Operaen over Christianshavn til Hovedbanegården og videre ad Gl. Kongevej, Smallegade, Peter Bangs Vej og Sønderjyllands Allé til Vanløse samt videre til Rødovre og Glostrup. Linjen var en slags sammenlægning af Christianshavn-enden af linje 66, Frederiksberg-Vanløse-delen af linjen 14 og stumper af et par andre linjer, og alle de delvist erstattede linjer fik nye ruter. Det blev Arriva, der kørte den nye A-bus, hvilket primært skete med tidligere linje 14-busser. På premieredagen var bl.a. bus 1319, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2007, indsat på linjen, og som det ses kørte den - og andre - rundt med skiltet "Velkommen i den nye A-buslinje 9A". De første syv måneder gik linje 9A direkte fra Finsensvej ad Jernbane Allé til Vanløse station, mens et større ombygningsprojekt ved Flintholm station fandt sted. Siden da har linje 9A kørt via Flintholm st. og Apollovej til downtown Vanløse. Bus 1319 gør her holdt ved Frode Jakobsens Plads i Vanløse, som linje 9A efter oktober 2013 ikke længere kom forbi.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1945 ved Operaen, København

Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 9A ved Operaen - linjens eneste Scania-bus.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1322 ved Grøndals Parkvej, Vanløse

Arriva 1322, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A i krydset mellem Finsensvej, Grøndals Parkvej og Jernbane Allé.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Nettbuss 8438 ved Nørreport st., København

Nettbuss 8438, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 i Nørre Voldgade ved Nørreport st.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1331 ved Vanløse st.

Arriva 1331, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A ved Vanløse st.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1945 og 1320 ved Operaen, København

Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, og 1320, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A ved endestationen ved Operaen på Holmen.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1317 på Grøndals Parkvej, Vanløse

På linje 9A's første dag var det ikke alle busser, der fandt den rigtige vej gennem omlægningen, som var nødvendiggjort af et forsinket vejarbejde på Sønderjyllands Allé. Arriva 1317, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, tog således turen via Grøndals Parkvej i stedet for Dalgas Boulevard og Finsensvej. Her ses den i krydset Grøndals Parkvej/Finsensvej parat til at svinge tilbage ind på ruten.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1331 i Hammerichsgade, København

Arriva 1331, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A i Hammerichsgade.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1320 ved Operaen, København

Arriva 1320, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A ved Operaen.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Nettbuss 8433 ved Nørreport st., København

Nettbuss 8433, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 ved Nørreport st.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1326 i Prinsessegade på Christianshavn

Arriva 1326, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, og en søstervogn som linje 9A i Prinsessegade på Christianshavn.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Nettbuss 8434 ved Frihedsstøtten, København

Nettbuss 8434, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 på Vesterbrogade ved Frihedsstøtten.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1320 ved Vanløse st.

Arriva 1320, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A på Jernbane Allé ved Vanløse st.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Anchersen 3241 ved Flintholm st.

Anchersen 3241, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 på Dirch Passers Allé ved Flintholm st. En klassisk Amager-linje, nu på Frederiksberg...!
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Første bus på linje 9A ved Vanløse st.

Den første bus på linje 9A er nået til Vanløse.
Foto: Torben Liebst, 24. marts 2013.
Første bus på linje 9A ved Hovedbanegården, København

Den første tur på linje 9A natten mellem lørdag 23. og søndag 24. marts 2013 blev kørt af linjens enlige Scania, Arriva 1945, der er en Scania OmniLink fra 2008, som 9A har arvet fra linje 14. Med døgndriften på A-linjerne følger også nogle ret lange vognløb, selv om det ikke er noget nyt, at dag- og natlinjerne ligger i samme, lange løb. 1945 begyndte således kørslen kl. 1.12 fra Operaen og sluttede samme sted kl. 22.57 - 21 timer og 45 minutter senere! Så sent som lørdag eftermiddag var bussen i trafik på linje 14 med sine røde hjørner.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Nettbuss 8434 ved Enghave st., København

Nettbuss 8434, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 ved Enghave st. Linje 14 erstatter fra 24. marts 2013 linje 10's korte ture mellem Rådhuspladsen og Enghave st.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Sidste linje 15-bus på Kgs. Nytorv

Den sidste tur på linje 15 er nået til Kgs. Nytorv. Klokken er cirka kvart i ét natten til søndag 24. marts, og bussen er vogn 1914, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2006. Linjen har kørt under nummeret 15 siden maj 2003, men hed indtil da linje 1 og kan føre sin historie tilbage til den første sporvognslinje i København, der indledte driften i oktober 1863. Det er således i en vis forstand Københavns ældste linje, der har ladet livet.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Sidste linje 15 efter ankomst til Ryparken

Den sidste linje 15-bus, behørigt udsmykket med smag og skilte, efter ankomsten til Ryparken natten mellem lørdag 23. og søndag 24. marts 2013.
Foto: Torben Liebst, 24. marts 2013.
City-Trafik 2721 på Danneskiold-Samsøes Allé, Holmen, København

Linje 9A viderefører den ekstrakørsel, der har været på linje 66 i forbindelse med forestillinger i Operaen. Allerede på linjens premieredag udførte City-Trafik således ekstrakørsel mellem Operaen og Hovedbanegården. Her med bus 2721, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2003, i Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1323 på Holmen, København

Arriva 1323, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, forlader Operaen som linje 9A.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.
Arriva 1728 ved Værløse st.

Den gamle linje 151 blev omlagt radikalt ved køreplansskiftet 28. marts 2010, så den nu er en lokal linje i Hareskov-Værløse-området. Arriva 1728, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 151 på Kollekollevej ved Værløse st.
Foto: Christian Lindencrone Giersing, 24. marts 2011.
Arriva 1016 ved Værløse st.

Arriva 1016 (opr. Bus Danmark 1016), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 152 ved Værløse st.
Foto: Christian Lindencrone Giersing, 24. marts 2011.
Arriva 1773 ved Værløse st.

Arriva 1773 (opr. Bus Danmark 3059), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 152 ved Værløse st. Bussen var fast vogn på linje 300S fra nedlæggelsen af linje 174E i efteråret 2006 og frem til lukningen af Ballerup garage i foråret 2008. Da flyttedes både bussen og linjen til Ejby garage, og ved køreplanskiftet den 28. marts 2010 flyttedes bus og linje nok engang, nemlig til Gladsaxe garage. Bussen blev herefter fast vogn på linje 142, 145, 151, 152, 165, 167 og 168.
Foto: Christian Lindencrone Giersing, 24. marts 2011.
DSB 355 ved Valby st.

DSB 355, Volvo B58-60/DAB årg. 1972, som linje 121 ved Valby st. Bussen overgik i 1974 til HT som vogn 4355 og kørte til 1985, hvorefter den kom til A. Petersens køreskole i Valby.
Foto: Arne Unterschlak, 24. marts 1973.
Bus Danmark 1316 på Køge st.

Bus Danmark 1316, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1981, som linje 121 på Køge st.
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 1997.
Jørn Juul HV 91 510 ved Roskilde st.

A.P. Hansen, Roskilde Turisttrafik, kørte i marts 1982 med denne Fiat/Ringsted lånt hos Jørn Juul i Stokkemarke. Bussen var formentlig en "demobus" på prøve. Her ses den som linje 212 på den daværende Roskilde rutebilstation.
Foto: Thomas Hildebrand, 24. marts 1982.
Arriva 1091 ved Østerport st.

Efter flere års ombygning kan broen med Oslo Plads ved Østerport st. nu igen benyttes i fuld bredde, og der er påny etableret stoppesteder på pladsen. Disse er nu placeret langs vejsiden og ikke, som i den gamle terminal, i midten af gaden med gangtunneler. Arriva 1091, DAB 15-1200C-bus fra 1998, som linje 15 på Oslo Plads.
Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2007.