Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 23. marts

Her vises alle billeder af busser taget 23. marts i forskellige år:

Arriva 1173 som sidste dieselbus på linje 150S ved Nørreport st., København

Arriva 1173 som sidste dieselbus på linje 150S ved Nørreport st., København

Sidste afgang med Arriva- og dieselbus på linje 150S sent om aftenen lørdag 23. marts 2024. Turen blev gjort af Arriva 1173, Scania OmniLink årg. 2012, som i løbet af sine tolv års daglige slid på linjen fik præsteret omkring 1,1 mio. km.

Foto: Sikandar Sahil, 23. marts 2024.

City-Trafik 2029 på Avedøre Havnevej, Avedøre Holme

City-Trafik 2029 på Avedøre Havnevej, Avedøre Holme

City-Trafik 2029, DAB 15-1200C mk. II årg. 1995, som linje 539E på Avedøre Havnevej på vej ud på Avedøre Holme, lige nord for Center Syd.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2010.

Arriva 1965 på Finsensvej, Frederiksberg

Arriva 1965 på Finsensvej, Frederiksberg

Arriva 1965, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 14 på Finsensvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2013.

Arriva 1855 og 1957 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1855 og 1957 ved Svanemøllen st., København

Engang delte sporvognslinjerne 4 og 14 sløjfen ved Svanemøllen. Fra december 2003 til marts 2013 var det buslinjerne 4(A) og 14. Det er dog slut nu. En kort tur på linje 14, der køres af Arriva 1957, Scania OmniLink årg. 2009, ankommer til Svanemøllen for at sætte passagerer af og køre i garage, mens bus 1855, Scania OmniLink årg. 2004, afventer tid til afgang.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2013.

Arriva 1963 på Finsensvej, Vanløse

Arriva 1963 på Finsensvej, Vanløse

Arriva 1963, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 14 på Finsensvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2013.

Arriva 1923 på Jydeholmen, Vanløse

Arriva 1923 på Jydeholmen, Vanløse

Fra 24. marts 2013 bruges den gamle sporvognssløjfe på Jydeholmen i Vanløse ikke længere. Arriva 1923, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 14 i sløjfen den sidste aften. Bussen er egentlig hjemmehørende på linje 40, men historisk udspringer både linje 14 og 40 jo af sporvognslinje 4...

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2013.

Arriva 1967 på Finsensvej, Frederiksberg

Arriva 1967 på Finsensvej, Frederiksberg

Arriva 1967, Scania OmniLink årg. 2009, passerer som linje 14 under S-banen på Finsensvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2013.

Arriva 1330 på Øster Allé, København

Arriva 1330 på Øster Allé, København

Arriva 1330, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 15 på Øster Allé.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 23. marts 2013.

Arriva 1914 i Smallegade, Frederiksberg

Arriva 1914 i Smallegade, Frederiksberg

Arriva 1914, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2006, var i trafik på linje 15 hele linjens sidste dag. Bussen var indsat i det løb, der sluttede af med den definitivt sidste tur på linjen, og kørte rundt med et skilt som den gamle sporvognslinje 15 på fronten. Derudover havde alle busserne på 15'eren et hvidt skilt med teksten "Sidste dag" i forruden. Foto i Smallegade.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2013.

Arriva 1962 på Østerbrogade ved Svanemøllen, København

Arriva 1962 på Østerbrogade ved Svanemøllen, København

Arriva 1962, Scania OmniLink årg. 2009, har netop forladt Svanemøllen-sløjfen for at køre ad Østerbrogade ind mod byen. De ret nye linje 14-busser bliver formentlig overført til bybuskørslen i Herning.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 23. marts 2013.

Arriva 1272 på Øster Allé, København

Arriva 1272 på Øster Allé, København

På linje 15's sidste dag optrådte en del busser på linjen, som ikke normalt kørte der. En af dem var bus 1272, Volvo B7RLE/Carrus årg. 2006, som normalt kører på linje 18. Her ses den på Øster Allé. Flagene skyldtes "Nordens dag" og ikke nedlæggelsen.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 23. marts 2013.

Arriva 1331 i Ryparken, København

Arriva 1331 i Ryparken, København

I buslinje 15's sidste dage kørte de fleste busser rundt med røde hjørner til den nye A-buslinje 9A, som busserne skulle overføres til. Farvekombinationen rød og gul var også linjefarverne for den gamle sporvognslinje 15, som blev nedlagt for 50 år siden - i 1963. Buslinje 15 og sporvognslinje 15 havde endda strækningen Hans Knudsens Plads-Trianglen til fælles. Sporvejshistorisk Selskabs navnkundige fotograf Torben Liebst (med medlemsnummer 15) i selskab med Arriva 1331, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, og sin bil, en Peugeot årg. 2002, der ikke kun har linje 15-skilte på kofangeren i denne anledning, ved linje 15's endestation i Ryparken. Han var også med til at tage afsked med sporvognslinjen i sin tid...

Foto: Torben Liebst, 23. marts 2013.

Solaris Urbino 12 LE bagfra på Toftegårds Plads, Valby

Solaris Urbino 12 LE bagfra på Toftegårds Plads, Valby

Bagenden af Solaris Urbino 12 LE-bussen ved præsentationen for Movia.

Foto: Jeppe Steensgaard, 23. marts 2009.

Solaris Urbino 12 LE på Toftegårds Plads, Valby

Solaris Urbino 12 LE på Toftegårds Plads, Valby

Solaris Urbino 12 LE-præsentationsbussen på Toftegårds Plads.

Foto: Jeppe Steensgaard, 23. marts 2009.

Solaris Urbino 12 LE

Solaris Urbino 12 LE

Kruse, Skørringe Turistbusser og Jørn Juul har bestilt Solaris Urbino-laventrébusser som denne til indsættelse på Lolland i 2009. Det er de første busser af typen i Movias område og repræsenterer den nye fortolkning af begrebet 'rutebil'! Bemalingen på dette eksemplar afslører et tilhørsforhold til trafikselskabet i det franske departement Loiret.

Foto: Kim Løvenskjold, 23. marts 2009.

Østbanen med firevognstog på Køge st.

Østbanen med firevognstog på Køge st.

Østbanen har endestation ved sin egen perron i sydenden af Køge st. Her er det et myldretidstog bestående af to togsæt, Ym 8-Ys 18 forrest, der kører til Fakse Ladeplads, og Ym 3-Ys 13 bagest, der kører til Rødvig. Østbanen er gaffeldelt, og i myldretiderne følges tog til hver af grenene ad mellem Køge og Hårlev, hvor forreste halvdel fortsætter mod Fakse Ladeplads, og bageste halvdel skifter retning og kører til Rødvig.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2004.