Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Billeder efter dato > Billeder optaget 22. februar

Billeder optaget 22. februar

12 billeder

DSB 688 på Solrød Strandvej Den sidste morgentur på linje 122E fra Køge til Valby blev kørt af DSB med en vogn fra Præstø-ruten. Her ses DSB 688, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1979, som linje 122E på Solrød Strandvej ud for garageanlægget.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983

HT 4241 på Solrød Strand garage HT 4241, ex. DSB 241, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1969, i Solrød Strand garage lige efter renovering og oplakering i KS-farver, februar 1983. Bussen blev udrangeret i 1986.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983

HT 807 på Jersie Strand HT 807, Saurer-Leyland-DAB SLG 18-550/3 årg. 1977, som linje 122E på Jersie Strand en februarmorgen i 1983.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983

HT 628 på Vasebækvej ved Køge HT 628, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1975, som linje 271 på Vasebækvej udenfor Køge. Linje 271 var en linje, der betjente en række småbyer rundt om Køge med nogle ture et par dage om ugen.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983

HT 1072 på Jyllingevej, Vanløse HT 1072, Leyland-DAB LS 575-690/5 årg. 1979, som linje 13 på Jyllingevej i Vanløse.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1980

City-Trafik 2304 som linje 250S, Sundbyvester Plads Landet blev i dagene omkring torsdag 22. februar 2007 ramt af det, der efter danske forhold er en snestorm. Det gav anledning til, at mange buslinjer holdt stille, og busser kørte fast og sneede inde. City-Trafik valgte denne torsdag at holde dobbeltdækkerne hjemme fra linje 250S og kørte i stedet med vogne fra andre Amager-linjer. Udover DAB 15-1200C-bus nr. 2304, der her ses lægge an til landing ved Sundbyvester Plads, var Scania/Lahti-busserne 2414, 2417, 2418 og 2419 også i trafik på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2007

Overblik over Jernbanepladsen ved Lyngby st. I et samarbejde mellem bl.a. HUR, DSB og Lyngby-Taarbæk Kommune er Jernbanepladsen ved Lyngby station, der bl.a. rummer en stor busterminal, blevet moderniseret. Terminalen indviedes 22. februar med et arrangement på stationen, flag og veteranbusser. Her er et overblik over terminalen. Yderst til venstre ses en Scania OmniLink på linie 300S (uden blå hjørner), et antal Volvo B10BLE og B12BLE samt ikke mindst den røde og sorte Leyland-DAB serie II, museumsbussen HT 3078. Tidligere var terminalen indrettet med "lommer" ved hvert enkelt stoppested. Nu er der anlagt en ny bred busperron med lige kantsten hele vejen. Der er flag i dagens anledning.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

Snoren klippes efter moderniseringen af Jernbanepladsen i Lyngby Efter flere taler klippede Lyngby-Taarbæk Kommunes borgmester Rolf Aagaard-Svendsen (delvist skjult bag den ældre kvindes hvide hat i venstre side af billedet) symbolsk en rød snor over under assistance af HURs formand og Frederiksbergs borgmester Mads Lebech (midt i billedet).

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

KS 41 ved Lyngby st. Efter Jernbanepladsen var blevet officielt indviet var der gratis kørsel med veteranbusser. Den ene var Københavns Sporvejes omnibus nr. 41, en Triangel fra 1933 med karrosseri bygget af sporvejene selv på hovedværkstedet. Bussen var indtil 2003 bevaret af HT-Museet og overgik siden med hele museets samling til Sporvejshistorisk Selskab, der nu har bussen. KS 41 ses her ved Lyngby station inden indvielsesarrangementet begyndte.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

HT 3078 på Lyngby st. Den anden veteranbus, der gratis kørte rundtur med de fremmødte ved indvielsen af den moderniserede terminal ved Lyngby station, var HT 3078. Bussen er en Leyland-DAB serie II fra 1973 og er oprindelig bygget til Herlev-Ruterne. Typen kørte i et betydeligt antal hos Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne og trafikerede i den egenskab bl.a. Jernbanepladsen i Lyngby og linie 161. Bussen var derfor oplagt til arrangementet. I 1974 overgik bussen til HT, der gav den nr. 3078, og efter udrangeringen i 1986 blev den udtaget til bevarelse. Den er senere blevet renoveret, og sammen med resten af HT-Museets samling overgik den til Sporvejshistorisk Selskab i 2003.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

HT 3078 bagfra på Lyngby st. Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne havde ret mange døre i sine Leyland-DAB serie I- og II-busser. Denne bus har dørpl. 1-2-2 og en stor bagperron, hvilket giver gode muligheder for at transportere rigtig mange mennesker. Med højgulvsbussens forsvinden er bagperronbusserne også forsvundet som højkapacitetsbusser. HT 3078 bagfra på Jernbanepladsen ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

HT 3078 holder pause på Lyngby st. Dette billede kunne have været taget for 25 år siden og set stort set lige sådan ud, hvis ikke lige det var for de gule lavgulvsbusser omkring HT 3078. HT 3078 på Lyngby st., inden indvielsesarrangementet.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
25. september 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis_dato.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.