Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 13. februar

Her vises alle billeder af busser taget 13. februar i forskellige år:

City-Trafik 8966 på Hillerødgade, København

City-Trafik 8966 på Hillerødgade, København

City-Trafik 8966, BYD eBUS-12 årg. 2013, som linje 12 på Hillerødgade. Bussen er den ene af de to batteribusser i fuld størrelse, der nu afprøves i almindelig drift i København. Tilsvarende busser kører som forsøg i bl.a. London.

Foto: Thomas Weidekamp, 13. februar 2014.

Projektbus for unge og grafittimalere hos Carlsberg i Valby

Projektbus for unge og grafittimalere hos Carlsberg i Valby

En Leyland-DAB serie 6-rutebil fungerer nu som projektbus for unge og grafittimalere. Den var i februar 2009 opstillet hos Carlsberg i Valby. Bussen har snart 27 år på bagen, og har kørt rute- og skolebuskørsel helt frem til et tidspunkt omkring 2007 - de sidste år hos Gadstrup Bustrafik, men de første mange år på Bornholm. Bussen har nu ikke længere sæder mv. og er heller ikke indregistreret, så dens videre skæbne er nok usikker, men alligevel må dens levetid vel siges at være meget godt gået? Foto hos Carlsberg i Valby.

Foto: Jeppe Steensgaard, 13. februar 2009.

Serie 6-rutebil hos Carlsberg i Valby - lidt fra siden

Serie 6-rutebil hos Carlsberg i Valby - lidt fra siden

Leyland-DAB serie 6-rutebilen, der står hos Carlsberg i Valby, kan ses ved passage af stedet med S-tog - eller fra broen, der fører Vester Fælledvej over jernbanen.

Foto: Jeppe Steensgaard, 13. februar 2009.

Pan Bus 180 i garagen i Viborg

Pan Bus 180 i garagen i Viborg

En ægte jysk rutebilklassiker er Leyland-DAB 7-1200L. Pan Bus' vogn 180, der her ses i garagen i Viborg, er et eksempel. Bussen er leveret til Pan Bus i 1987, men blev i 1995 solgt til DAB. Herfra kom den samme år til Søren Hansen i Kjellerup, der imidlertid lod den gå til DAB igen i 1996. Fra 1996 vendte bussen tilbage til Pan Bus, hvor den fik sit gamle nummer igen. OK-nummerpladen stammer herfra. Bussen havde oprindeligt reg.nr. LC 91 610. Den røde farve, bussen fremstår i på billedet, er i øvrigt Pan Bus' egen rutebilbemaling.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

De Blaa Busser, Skive, vogn 45 i Skive

De Blaa Busser, Skive, vogn 45 i Skive

De Blaa Busser er ikke særlig blå på dette billede, men bussen er altså fra De Blaa Busser, der kører bybusserne i Skive. Bussen er en Volvo B10BLE-60/Aabenraa fra januar 1994 og har ikke, ligesom en del andre provinsbusser af typen ellers har, dørarrangement 2-2-0.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Arriva 9061 i garagen i Viborg

Arriva 9061 i garagen i Viborg

Arriva 9061 er en Volvo B10M-60/DAB-rutebil. DSB fik i cirka 10 år fra midten af 1980'erne til midten af 1990'erne hvert år leveret en hel serie sådanne busser. I 1986 leveredes nr. 061, der i første omgang huserede i Herning-området. Fra 1994 hed bussen 2061, og den fulgte med over i Arriva i 2001. Hos Arriva havde man i forvejen en bus med nr. 2061 (i VT-området), så bussen blev omnummereret til 9061. På billedet, der er taget på Arrivas garage på Ærøvej i Viborg, fremstår bussen i Arrivas VAFT-farver.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Arriva 2241 i garagen i Viborg

Arriva 2241 i garagen i Viborg

Arrivas bus 2241 er i sin tid leveret til DSB som vogn 241 i 1990. Bussen er af typen Volvo B10M-60/DAB. I 1994 fik den nummer 2241, og i 2001 overgik den med Combus' kørsel til Arriva. Bussen har den første del af sit liv kørt i Herning-området, men er nu stationeret i Viborg. Bussen fremstår endnu i DSB-rød og ses her på Arrivas garage i Viborg.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

NF Turistbusser 51 i Viborg

NF Turistbusser 51 i Viborg

Denne Scania-DAB SC-1200L med den officielle chassisbetegnelse L94IB er i sin tid nyleveret til Combus i Sydbus-området som vogn 2747 i 2000. Den er på et senere tidspunkt kommet til NF Turistbusser og er her fotograferet i Viborg.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Arriva 2260 på Viborg rtb.

Arriva 2260 på Viborg rtb.

Arrivas bus 2260, der her ses på rutebilstationen i Viborg, har - som man måske kan gætte - en fortid hos DSB/Combus som vogn 260. Bussen, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa, er leveret i 1991 og begyndte sin karriere på Fyn, hvor den havde garage i Svendborg. Senere er bussen flyttet til Viborg.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

De Blaa Busser, Skive, vogn 29

De Blaa Busser, Skive, vogn 29

De Blaa Busser i Skive har endnu denne herlige Leyland-DAB serie 6 type 1-bybus i drift som reservevogn for bybusserne i Skive. Bussen har dørarrangement 2-2-0 som var det en HT-bus, men dog med enkeltsæder i dørsiden i den forreste del af bussen.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

De Blaa Busser, Skive, vogn 29 i garagen

De Blaa Busser, Skive, vogn 29 i garagen

De Blaa Bussers vogn 29, Leyland-DAB 6-1-TL11/3 fra september 1982 i garagen. Måske et bevaringsobjekt?

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Tidligere Birkerød-bus hos De Blaa Busser, Skive

Tidligere Birkerød-bus hos De Blaa Busser, Skive

De Blaa Busser i Skive er indehaver af denne Leyland-DAB 7-1200B fra 1987. Bussen er oprindeligt leveret til Birkerød Bus Compagni som vogn 55. I 1993 blev den solgt til DAB og ombygget til S-bus til Unibus, hvor den i 1994 kom i drift som vogn 62, senere 7062.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

De Blaa Busser 56 i Skive

De Blaa Busser 56 i Skive

De Blaa Busser i Skive overtog i forbindelse med VAFT-licitationen i 2002 denne DAB 12-1024L-rutebil fra Arne Nielsen i Skive. Bussen er fra 1994, er 10,24 m lang og kører hos De Blaa med internnr. 56.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Skave Turistfart 19 i Skive

Skave Turistfart 19 i Skive

Skave Turistfarts vogn 19 er en DAB 12-1200L-rutebil fra 1996. Bussen er oprindeligt leveret til Nordtrafik i Hjørring som vogn 122. Senere er den kommet til Skave Turistfart. Bussen ses her i Skive.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Pan Bus 248 i garagen i Viborg

Pan Bus 248 i garagen i Viborg

Pan Bus har erhvervet den tidligere Århus Sporveje nr. 215, der er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1986. Dens fortid fornægter sig ikke!

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Pan Bus 228 i Nykøbing Mors

Pan Bus 228 i Nykøbing Mors

Pan Bus købte Limfjordsruterne i Thisted i 1996. Ved den lejlighed overgik Limfjordsruternes vogn 10, en DAB 12-1200L fra 1993, til Pan Bus, hvor den fik nr. 228. Den har dog beholdt Limfjordsruternes farver. På X-Bus-rute 926X kører der dog stadig eller igen busser med Limfjordsruterne-navnet. Her ses Pan Bus 228 i Nykøbing Mors.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Pan Bus 209 i Viborg

Pan Bus 209 i Viborg

I 1994 fik Pan Bus leveret sin vogn 209 til bybusserne i Viborg. Bussen er en DAB 15-1200C mk. II med MAN-motor. Bussens registreringsnummer er dog af nyere dato.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Mønsted Turistbusser-bus i Viborg

Mønsted Turistbusser-bus i Viborg

I Viborg kan man møde Mønsted Turistbussers Volvo B10M-60/Aabenraa på rute 51. Bussen er tidl. DSB/Combus nr. 310/2310, men har vist også en fortid hos Fjends Rutebiler.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Scania OmniLine-rutebil fra De Gule Busser i Viborg

Scania OmniLine-rutebil fra De Gule Busser i Viborg

De Gule Busser er ejer af denne Scania OmniLine-rutebil, der her ses i Viborg. OmniLine-rutebilen er stort set ukendt på Sjælland, hvor der dog nu er indsat én i STS-området, mens typen er ganske udbredt i Jylland. For tiden (februar 2006) er 43 eksemplarer under bygning til Bent Thykjær.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Bendt Krogh-bus i Nykøbing Mors

Bendt Krogh-bus i Nykøbing Mors

Bendt Krogh i Rakkeby har bl.a. denne Volvo B10M-60/Aabenraa. Bussen er tidligere Fris, Hornslet, nr. 9411 og senere Wulff Bus 212. Billedet er taget i Nykøbing Mors.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Bus fra Poulsen & Søn i Nykøbing Mors

Bus fra Poulsen & Søn i Nykøbing Mors

Poulsen & Søn i Øster Assels er indehaver af denne Volvo B10M-60/Aabenraa-rutebil fra 1993, der har kørt hos selskabet fra ny. Nykøbing Mors.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.