Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Billeder efter dato > Billeder optaget 11. januar

Billeder optaget 11. januar

4 billeder

Pressefoto af Scania OmniCity-dobbeltdækker-prototypen Pressefoto af prototypen til Scania OmniCity som dobbeltdækker, der er Scanias nye model til det britiske dobbeltdækkermarked. Bussen er højrød og opfylder (i den her viste udgave) de krav, som Transport for London stiller til bybusserne i engelske hovedstad.

Foto: Scania, 11. januar 2005

Ex. DSB 773 i Taastrup På Bornholm var Volvo/Aabenraa-rutebiler med dørpl. 1-0-0 engang ret almindelige. DSB nr. 773 kørte hos en privat vognmand på Bornholm, i hvis bemaling bussen fremstår på billedet, efter at have tjent DSB. Her ses den i forbindelse med en optankning på tankstation på Køgevej i Taastrup.

Foto: Thomas de Laine, 11. januar 2004

Ex. Roskilde Omnibusselskab nr. 21 på Trekroner st. Roskilde Omnibusselskab fik i 1988 leveret to styk Volvo B10M med DAB-karrosserier (nr. 21 og 7). På daværende tidspunkt var det kun DSB, der fik bygget DAB-karrosserier på Volvo-chassis. Man skulle have mindst fem busser, hvis DAB skulle bygge på et andet chassis end sit eget, så Roskilde Omnibusselskab slog sig sammen med OHJ om at få leveret Volvo/DAB-busser. Senere fik HT en større serie Volvo B10M/DAB (nr. 1849-1884).
I forbindelse med HTs 1. og 2. udbud i 1990 valgte Roskilde Omnibusselskab ikke at byde på sin kørsel, hvorfor selskabet ophørte. Busserne blev indløst af HT, der videresolgte de fleste af dem til DSV-Bus, der samtidig overtog kørslen på linie 12, 13 og 18 i København. Hos DSV-Bus kom de to Volvo/DAB-busser til dagligt at køre nogle af de allerlængste vognløb på linie 12/13.
DSV-Bus blev i 1992 overtaget af Linjebus, der senere bl.a. anvendte de to busser (nu 8658/6658 hhv. 8659/6659) på linier i Nordsjælland. I 1998 tabte Linjebus dog det meste af sin kørsel for HT, og busserne blev udrangeret. Senere samme år eksporteredes de begge til Belgien, hvor de kørte som skolebusser.
Og i december 2003 er de vendt tilbage til Danmark! De skal dog formentlig videre til nye ejere i det store udland inden længe. Men 11. januar 2004 fik den først leverede bus (ex. Roskilde Omnibusselskab nr. 21) en lille tur rundt i Roskilde, hvor den trådte sine barnesko. Den ses her på Trekroner st.

Foto: Thomas de Laine, 11. januar 2004

Ex. Roskilde Omnibusselskab nr. 21 på Roskilde st. Ex. Roskilde Omnibusselskab nr. 21 genser Roskilde station på sine gamle dage. Netop her havde bybusserne i tidligere tider stoppested i den ene retning.

Foto: Thomas de Laine, 11. januar 2004

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
25. september 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis_dato.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.