Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 28. juni

Her vises alle billeder af busser taget 28. juni i forskellige år:

Linietrafik EC 92 717 ved Ryparken st., København

Linietrafik EC 92 717 ved Ryparken st., København

Jomfruturen for EC 92 717 hos det nyetablerede busselskab Linietrafik blev som "Orange togbus" fra Ryparken st. uden stop til Holte om eftermiddagen lørdag 28. juni 2025. Ejeren, der vist må være Danmarks yngste vognmand, ses til venstre for bussen inden afgangen fra Ryparken. I baggrunden en af hans andre busser.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

Linietrafik EC 92 717 ved Holte st.

Linietrafik EC 92 717 ved Holte st.

Linietrafik EC 92 717, Volvo B12BLE-61/Vest Center årg. 2009, som "Orange togbus" mod Ryparken i busterminalen ved Holte st. Bussen var i trafik hos Linietrafik første gang 28. juni 2025. Så sent som den foregående morgen var den i brug på fast ekstrakørsel hos den foregående ejer, nemlig Umove! Den havde dér været stationeret i Slangerup og haft busnr. 7969. Det nordjyske design skyldes, at bussen i cirka to år kørte for Keolis på først Aalborgs bybusser og dernæst på regionalruter. Den er dog oprindeligt leveret til Tide Bus' daværende bybuskontrakt i Odense.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

Linietrafik 83 på Lyngbyvej, Gentofte

Linietrafik 83 på Lyngbyvej, Gentofte

Linietrafik vogn 83, Volvo B12BLE/Wroclaw årg. 2010, som "Orange togbus" uden stop fra Ryparken st. til Holte st. på Lyngbyvej i Gentofte. Bussen er i juni 2025 erhvervet af det nystartede busselskab Linietrafik i Kirke Hyllinge, som foreløbigt kører med en bus for Vikingbus på togbuskørslen på Nordbanen i sommeren 2025. Bussen er blandt dem, der kørte hos Morsø Bustrafik (vogn 83) indtil konkursen. Den er nyleveret til Norgesbuss i Norge.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

DHT-Bus EJ 80 110 på Lyngbyvej, København

DHT-Bus EJ 80 110 på Lyngbyvej, København

Efter Morsø Bustrafiks konkurs har en del af selskabets busser fundet nyt arbejde rundt omkring i landet. Flere optræder således på ekstrakørsel og som togbusser. Ex. Morsø Bustrafik vogn 79 er kommet til DHT-Bus i Skovlunde, som bruger den og en søstervogn på togbuskørsel under Vikingbus for DSB. Her er den lige afgået fra Ryparken st. som "Gul togbus" mod Holte med stop undervejs ved Lyngby st. Bussen er en Volvo B12BLE/Wroclaw årg. 2010, som er nyleveret til Norgesbuss, og som kom til Morsø Bustrafik i 2020.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

Ballerup Turistfart 3 ved Holte st.

Ballerup Turistfart 3 ved Holte st.

Ballerup Turistfart vogn 3, Scania Citywide LE årg. 2013, som togbus Holte-Ryparken ved Holte st. Bussen fremstår stadig i gult NT-bybusdesign fra sin tid hos Arriva i Aalborg som bus 3132, men siden udrangering fra den nordjyske hovedstad har bussen nået at køre som lånevogn hos BAT på Bornholm.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

Busselskabet Pletten DX 92 537 på Lyngbyvej, København

Busselskabet Pletten DX 92 537 på Lyngbyvej, København

Busselskabet Pletten i Hellerup deltager i 2025 i den omfattende togbuskørsel på Nordbanen. Bussen med reg.nr. DX 92 537 er en Mercedes-Benz O550 Integro fra 2004, som oprindeligt blev nyleveret til Østtrafik som bus 207. Ved slutningen af den kontrakt, bussen leveredes til, blev den busovertaget af Ørslev Turisttrafik, som dog meget hurtigt skilte sig af med den. Senere har bussen tilhørt Venø Bussen i en årrække, men i 2025 har Pletten anskaffet den. Her kører den "Orange togbus", der er direkte mellem Holte og Ryparken, på Lyngbyvej i København.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

Gudhjem Bus EE 64 971 på Lyngbyvej, København

Gudhjem Bus EE 64 971 på Lyngbyvej, København

Gudhjem Bus EE 64 971, Volvo B7R/Wroclaw (Volvo 8900) årg. 2013, som "Gul togbus", Ryparken st.-Lyngby st.-Holte st., på Lyngbyvej ved Ryparken i København. Bussen har kørt i Danmark siden 2024 og er importeret fra Norge, hvor den tilhørte Nettbuss som bus 26262.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

Netbus 11 og 114 på Århus rtb.

Netbus 11 og 114 på Århus rtb.

To af Netbus' MAN Lion's Regio-busser på Århus rutebilstation: Til venstre vogn 11 fra rute 918X og til højre vogn 114 på rute 113. Vogn 11 har endnu PP Busselskabs logo på, mens vogn 114 har fået Netbus-bomærke. En anden forskel er, at vogn 11 er X-Bus, mens 114 er Midttrafik-blå.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 28. juni 2007.

Netbus 111 på Århus rtb.

Netbus 111 på Århus rtb.

Netbus overtog 1. maj 2007 rutekørslen for Midttrafik fra PP Busselskab. Der er tale om kørsel med 13 busser på ruterne 113, 913X og 918X. En af de overtagne busser er vogn 111, der er en 13,7 m lang MAN N313ÜL fra 2003. Bussen er oprindeligt leveret til Abildskou som vogn 37, men blev overtaget herfra af PP Busselskab sammen med X-Bus-rute 918X ved licitation. Foto på Århus rtb.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 28. juni 2007.

To ADns-styrevogne i Roskilde

To ADns-styrevogne i Roskilde

I 1990'erne lykkedes det for Roskilde Festivalen at få et ønske om et trinbrædt ved festivalpladsen taget seriøst, og resultatet er, at man som festivalgæst har frit valg mellem tog og bus fra Roskilde station. Trindbrædtet er beliggende på "Lille Syd" mellem Roskilde og Gadstrup, og særtogene til og fra festivalpladsen betyder, at driften på Lille Syd er voldsomt indskrænket i perioden - noget, der ikke annonceres, når det sker, men blot nævnes i fodnoter i køreplanen! I Roskilde afgår togene mod festivalpladsen fra spor 6 og 7, og her ses to lange vognstammer bestående ADns-styrevogne, Bn-vogne og ME-lokomotiver. Til højre er det ADns 543, der er forrest, og til venstre ADns 547. Det er første år med blå tog til festivalen.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2006.

City-Trafik 2028 i Roskilde

City-Trafik 2028 i Roskilde

City-Trafik udfører hvert år særlig ekstrakørsel i forbindelse med Roskilde Festivalen. Der køres i år flere ruter: Dels ruterne mellem Roskilde station (sygehussiden) og festivalpladsen til hhv. East- og West-indgangen, dels en shuttlebusforbindelse mellem indgang East og Camping South. Endelig køres der natbusser mellem festivalpladsen og København H. Shuttlebussen er noget nyt i forhold til tidligere år, og derfor er der nu brug for cirka 18 busser plus reserve for at dække behovet. Det er lidt mere end de foregående år, og samtidig har City-Trafik solgt en del af deres højgulvsbusser siden sidste festival. Derfor kan man nu møde lavgulvsbusser i trafik, og således benyttes bl.a. bus 2028, en DAB-bygget Scania OmniLink fra 2001, der her ses under en pause på Roskilde st. Bussen er normalt stationeret i Helsinge. 28. juni 2006, hvor billedet er taget, anvendtes busserne 2028, 2051-2053, 2055-2059, 2061, 2064 og 2067 på ruterne til og fra Roskilde station, mens shuttlebussen benyttede bus 2307-2308, 2523, 2525 og 2526.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2006.

City-Trafik 2064 i Roskilde

City-Trafik 2064 i Roskilde

16 år er ingen alder, så City-Trafik 2064 hjalp til med at transportere festivalgæsterne i Roskilde i sommeren 2006. Bussen er indlånt fra afdelingen i Fredericia, hvor den og søstervognen 2067 normalt kører. City-Trafik fik leveret bus 2064, en DAB 12-1200B, i 1990, hvor man i HTs 1. udbud overtog halvdelen af turene på den daværende linje 30/33.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2006.

City-Trafik 2052 i Roskilde

City-Trafik 2052 i Roskilde

Selvom City-Trafiks bus 2052, DAB 12-1200B, efterhånden er 14 år gammel, er den for nylig blevet nylakeret. På billedet har den netop forladt Roskilde st. på vej mod festivalpladsen, mens andre festivaldeltagere kan spejle sig i lakken...

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2006.

City-Trafik 2055 i Roskilde

City-Trafik 2055 i Roskilde

City-Trafiks bus 2055 er på vej mod Roskilde st. ad Køgevej efter at have læsset en ordentlig bunke festivalgæster af ved festivalpladsen. Bussen fik for nogle år siden monteret punktmatrixskilte. Bussen er en af de i alt 20 stk. DAB 12-1200B, som City-Trafik fik leveret til HT-kørslen i årene 1990-92. 15 af disse kører endnu for City-Trafik, dog generelt ikke som ordinære HUR-busser.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2006.