Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 27. september
Her vises alle billeder af busser taget 27. september i forskellige år:
CCH Crazy Car XV 90 193 på Drewsensvej, Silkeborg

CCH Crazy Car i Herning har denne Leyland-DAB LK 575-680/3-rutebil fra 1977, der stammer fra Kurt W. Knudsen i Roskilde og dermed HT-linje 211. Men den er i meget høj grad ombygget og er i dag indregistreret som lastbil. Stort set intet indvendigt er originalt, og under gulvet har man formået at erstatte 680-motoren med en TL11-motor! Endelig er den blevet malet temmelig orange. Drewsensvej i Silkeborg.
Foto: Jakob Lønbæk Hollesen, 27. september 2025.
Hirtshals Taxi & Godstransport XT 94 483 på Funder Bakke ved Silkeborg

Sidste bus i paraden af DAB-busser, der ved DAB-bustræffet 27. september 2025 kørte gennem Silkeborg og vestlige omegn, var Hirtshals Taxi & Godstransports Leyland-DAB serie 6-bus fra Læsø. Det var en populær bus, hvor alle sæder var optaget. Det samme har nok ikke været tilfældet i den Iveco på Midttrafiks rute 124, der ligger bag ved!
Foto: Jakob Lønbæk Hollesen, 27. september 2025.
Hirtshals Taxi & Godstransport med den tidligere Læsø-bus ved den gamle DAB-fabrik, Silkeborg

Firmaet Hirtshals Taxi & Godstransport ved Lars D. Andersen har denne meget flotte Leyland-DAB 6-5-TL11/3 fra 1982, der deltog i DAB-bustræffet i Silkeborg 27. september 2025. Bussen kørte omkring et kvart århundrede på Læsø, og den har beholdt bemalingen fra Læsø Rute & Turistfart. Indvendigt er den særdeles velholdte bus i høj grad i original udformning. Foto fra pladsen ved den gamle DAB-fabrik.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2025.
Ex. SCR "Centrol" PKR 17XL ved den tidligere DAB-fabrik, Silkeborg

Gotschalk Rejser har ladet den ene af tre busser, der i 2025 er hentet hjem fra Polen, foliere i et særligt design, der viser bussens vej gennem livet. Bussen, en Leyland-DAB 7-1024L fra 1984, blev bygget på Leyland-DAB A/S i Silkeborg i 1984, eksporteret til Polen i 2008 og sidst, men ikke mindst, hjemtaget til Danmark i 2025. Den kom først til Danmark igen kort før bustræffet i Silkeborg i slutningen af september 2025, og den bærer her stadig den polske nummerplade PKR 17XL, som den kørte med hos den polske ejer SCR "Centrol" i Kozmin Wielkopolski. Foto på parkeringspladsen ved den tidligere DAB-fabrik i Silkeborg.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2025.
Gotschalk Rejser HW 39 147 på Funder Bakke ved Silkeborg

Klaus Gotschalk fra Gotschalk Rejser var arrangøren af DAB-bustræffet i Silkeborg i september 2025. Den stolte arrangør sidder her ved rattet i en af sine egne busser, en DAB-Silkeborg 12-1200L fra 1992 med reg.nr. HW 39 147. Bussen stammer fra Secher i Rostved, som også er en del af Gotschalks opvækst med busser. Funder Bakke vest for Silkeborg.
Foto: Jakob Lønbæk Hollesen, 27. september 2025.
DAB-busser på Henry Hansen, Esbjerg, og Danmarks Busmuseum på Funder Bakke ved Silkeborg

To af busserne i den kolonne DAB-byggede busser, som ved bustræffet 27. september 2025 kørte gennem Silkeborg - her på Funder Bakke. Forrest er det en DAB-Silkeborg 7-1024L fra 1988, som tilhører Henry Hansen i Esbjerg. Den efterfølges af en Leyland-DAB 7-1024L fra 1985 fra Danmarks Busmuseum i Skælskør.
Foto: Jakob Lønbæk Hollesen, 27. september 2025.
Ex. Staby Efterskole DR 57 551 ved den tidligere DAB-fabrik, Silkeborg

I bemaling fra Staby Efterskole deltog denne DAB-Silkeborg 12-1024L fra 1992 med reg.nr. DR 57 551 i DAB-bustræffet i Silkeborg i september 2025. Som ny kørte bussen hos Vestsallings Buslinieir. Her står den parkeret ved den tidligere DAB-fabrik, hvor den i sin tid blev bygget.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2025.
Ex. SCR "Centrol" PKR 07WF på Funder Bakke ved Silkeborg

En af de tre busser, Gotschalk Rejser i 2025 har hentet hjem til Danmark fra SCR "Centrol" i Kozmin Wielkopolski i Polen. Som den grønne bemaling antyder, har bussen før eksporten til Polen kørt for Wulff Bus, men den kørte fra ny hos Buerup Bilruter på Vestsjælland. Der er tale om en Leyland-DAB 7-1024L fra 1987, og billedet er taget på Funder Bakke ved Silkeborg. Nummerpladen PKR 07WF stammer fra Polen.
Foto: Jakob Lønbæk Hollesen, 27. september 2025.
John Papuga, Brørup, med DS 66 138 på Bredhøjvej, Silkeborg

John Papuga, Brørup, deltog i DAB-bustræffet i Silkeborg i september 2025 med denne DAB-Silkeborg 12-1024L fra 1994. Den blev bygget til Vestsallings Buslinier og kørte siden for De Blaa Busser i Skive. Her ses bussen på Bredhøjvej i Silkeborg, lige inden rundturen gennem byen slutter på pladsen foran den gamle fabrik.
Foto: Jakob Lønbæk Hollesen, 27. september 2025.
Hovedstadens Letbane 101 på kontrol- og vedligeholdelsescentret, Ejby

Den første letbanevogn, der blev leveret til Hovedstadens Letbane, var nr. 101, som ankom i august 2023. Vognen er faktisk færdigbygget tilbage i 2022, men har været et testprogram igennem, inden den blev leveret til Ring 3. Vognen er en Siemens Avenio i længden 36,9 meter med plads til 64 siddende og små 200 stående. De resterende 28 vogne leveres fra oktober 2023 og frem til 2025, hvor letbanen begynder driften.
Foto: Hans Andersen, 27. september 2023.
Arriva 1535 ved Brønshøj Torv, København

Arriva 1535, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Frederikssundsvej ved Brønshøj Torv.
Foto: Thomas Weidekamp, 27. september 2010.
Ikarus-trolleybus i Bukarest

Ikarus 415T-trolleybus fra trafikselskabet RATB i Bukarest.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009.
RATB 5279 i Bukarest, Rumænien

RATB 5279, Ikarus 415T-trolleybus, i Bukarest.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009.
RATB 5386 i Bukarest, Rumænien

RATB 5386, Irisbus Citelis-trolleybus, i Bukarest.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009.
RATB 5323 i Bukarest, Rumænien

RATB 5323, en Irisbus Citelis-trolleybus, i Bukarest.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009.
RATB 5274 i Bukarest, Rumænien

RATB 5274, Ikarus 415T-trolleybus, i Bukarest.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009.
RATB 5285 i Bukarest, Rumænien

RATB 5285, en Ikarus 415T-trolleybus, i Bukarest.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009.
Arriva 1486 på Amagerfælledvej, København

Arriva 1486 (ex. Veolia 5200), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Amagerfælledvej.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1491 på Røde Mellemvej, København

Ved oktober-køreplansskiftet 2008 blev linjerne 33 og 77/78 ombyttet, så linje 33 ikke mere kører ad Røde Mellemvej, men i stedet ad Peder Lykkes Vej - Englandsvej - Vejlands Allé. Amagers rullende dagcenter, linje 77/78, betjener således nu i stedet Røde Mellemvej en gang i timen. Arriva 1491 (ex. Veolia 6226), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, på Røde Mellemvej, mens der endnu var kollektiv trafik på vejen. Linje 33 har siden fået nye Scania OmniLink-busser, men bussen lever videre lidt endnu på linje 185.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1493 på Røde Mellemvej, København

Arriva 1493 (ex. Veolia 6240), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 33 på Røde Mellemvej umiddelbart efter passage af Vejlands Allé. Linje 33 overtog denne strækning fra linje 31 i 2002. Fra oktober 2008 kører linje 33 kun på en ganske lille stump af Røde Mellemvej, nemlig stykket mellem Vejlands Allé og Stenlandsvej. Her har der kun været busbetjening siden omkring 1977/78, selvom buskørslen ad Røde Mellemvej og Kongelundsvej går tilbage til 1930'erne. Oprindeligt kørte busserne nemlig fra Røde Mellemvej ad Vejlands Allé med stoppested fælles med linje 37 frem til Kongelundsvej.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1483 på Kongelundsvej ved Kanadavej, København

Da KS i 1950 oprettede linje 31 ad Kongelundsvej, skete det på bekostning af den nordligste del af den private rutebilrute fra Amagerfælledvej ad bl.a Kongelundsvej til Nøragersmindevej. Delepunktet mellem linje 31 og Kongelundsvejens rutebil blev ved Kanadavej. Det varede dog kun få måneder, før den private rutebilrute forsvandt, og KS-busserne fortsatte mod syd til Finderupvej. I dag er der ikke meget at se ved Kanadavej, men der er faktisk stadig busstop på stedet. Arriva 1483 (ex. Veolia 5189), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Kongelundsvej ved Kanadavej. Linje 33 erstattede i 2002 linje 31.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1331 på Kongelundsvej, København

Arriva 1331, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 33 på Kongelundsvej.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1489 på Kongelundsvej, København

Arriva 1489 (ex. Veolia 5207), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 33 på Kongelundsvej.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
Arriva 1492 i Ørestad, København

Linje 33 var i en periode i efteråret 2008 omlagt i Ørestad i sydgående retning, så der kørtes ad Arne Jacobsens Allé og Center Boulevard mv. Arriva 1492 (ex. Veolia 6239), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, drejer fra Arne Jacobsens Allé. Som det ses, er Ørestad endnu en byggeplads...
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2008.
City-Trafik 2462 på hjørnet af Sorrentovej og Italiensvej, København

Københavnske linje 12 har kørt til Italiensvej lige siden oprettelsen i 1978, hvor den i øvrigt overtog opgaven fra linje 13. Da metroen kom, blev linje 12 omlagt noget, men betjente dog stadig området ved den yderste del af Italiensvej. Nu er det slut, idet linjen pr. 30. september 2007 er rettet ud, så der ikke længere køres ud via Strandlodsvej og Italiensvej. City-Trafiks bus 2462, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, på hjørnet af Sorrentovej og Italiensvej et par dage før omlægningen. Ved de to træer, hvis kroner ses bag bussen, ligger i øvrigt en lille vendeplads, der 1951-1965 var endestationen for Københavns Sporvejes buslinje 37. Området betjenes nu alene af Amager Strand metrostation.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2007.
City-Trafik 2457 på Italiensvej, København

City-Trafiks bus 2457, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 12 på Italiensvej. Få dage senere ophørte linjen med at køre her. At nye tider er på vej varsles også af destinationsskiltet, der viser "Femøren st." til trods for, at stationen først åbnede dagen efter, billedet blev taget.
Foto: Thomas de Laine, 27. september 2007.