Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 21. december
Her vises alle billeder af busser taget 21. december i forskellige år:
Umove 7982 ved Greve st.

Fra foråret 2025 kører der over 150 BYD-elbusser på Movias linjer. I Danmark findes BYD-rutebusser foreløbigt kun øst for Storebælt, men her er det så også mere end hver tiende bus, der kommer fra bemeldte kinesiske producent, selvom en mindre del af de nyeste er bygget på europæisk grund, nemlig på BYDs fabrik i Ungarn. Det gør BYD-busser nogenlunde lige så almindelige i Movia-regi som busser fra MAN, Mercedes, VDL og Volvo. Hele dette felt ligger til gengæld et pænt stykke bag en anden kinesisk elbusproducent: Yutong. At man på denne måde bliver meget afhængig af kinesiske mærker har i øvrigt vakt kritik i bladet Ingeniøren i vinteren 2024-25, men hvis man ønsker ændringer på det område, skal man nok gå ind i politik. Det kniber i forvejen jævnligt med pengene til busdrift hos trafikbestillerne, og busoperatørerne er i konkurrence med hinanden om kontrakterne. Så der bliver købt busser efter pris, batterirækkevidde, pålidelighed, leveringssikkerhed og lignende kvalitetsparametre og ikke ud fra langsigtede geopolitiske overvejelser! Største bruger af BYD-busser er Umove med små 100 BYD'er fordelt på K9- og B12E-standardbusserne samt de 13 meter lange B13E-busser. Sidstnævnte variant findes på linje 250S og 600S og indsættes fra april 2025 desuden på linje 123. Umove 7982, BYD B13E årg. 2024, ses her ved Greve st. som helt ny og efterhånden ganske typisk Movia-bus.
Foto: Thomas de Laine, 21. december 2024.
Anchersen 3074 på Jydeholmen, Vanløse

Allerede i det sene efterår 2021 modtog Anchersen de nye MAN Lion's City E-elbusser, som fra 13. februar 2022 skal bruges, når selskabet overtager linje 7A fra Arriva. Og en del af de nye busser har optrådt lejlighedsvist på Anchersens eksisterende linjer, mens de venter på at få deres egentlige opgave. Her ses bus 3074 således på linje 31 på Jydeholmen i Vanløse en tidlig aften lige før jul 2021.
Foto: Thomas de Laine, 21. december 2021.
Første ordinære letbanevogn i Aarhus ved Skolebakken

Aarhus Letbanes første ordinære vogn under indkørsel til stoppestedet Skolebakken. Turen blev kørt af vogn 1105-1205.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 21. december 2017.
Aarhus Letbane 1105-1205 ved AU Hospital, Aarhus

Første ordinære vogntog på Aarhus Letbane, vogn 1105-1205, er netop ankommet til Universitetshospitalet i Skejby, der foreløbigt er nordlig endestation, og er nu skiltet om for at returnere mod Hovedbanegården.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 21. december 2017.
Aarhus Letbane 1105-1205 på Aarhus H

Første ordinære vogntog på Aarhus Letbane efter ankomsten til Aarhus H. Turen blev kørt af vogntog 1105-1205. Senere vil i dette spor på Aarhus H kunne stå på letbanen mod Odder.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 21. december 2017.
Aarhus Letbane 1110-1210 på Aarhus H

Aarhus Letbane 1110-1210 opsamler passagerer på Aarhus H før afgang mod AU Hospital som linje L2.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 21. december 2017.
Aarhus Sporveje 457 på Park Allé, Aarhus

Da Aarhus Letbane endnu ikke var åbnet, da bybusnettet i Aarhus søndag 17. december 2017 blev omlagt og tilpasset letbanen, måtte man midlertidigt etablere en letbaneerstatningsbuslinje. Det var linje 87 fra Park Allé gennem Busgaden til Randersvej og langs letbanen til AU Hospital. Der kørtes fire afgange i timen. Aarhus Sporveje 457, Solaris Urbino 18 årg. 2007, som linje 87 i Park Allé.
Foto: Peter Berggrén Brandsen, 21. december 2017.
City-Trafik 2490 ved Hellerup st.

City-Trafik 2490, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 166 ved Hellerup st. med den nye destination "Tuborg Havn". Ved køreplansskiftet i december 2010 omlagdes linjen fra Charlottenlund Fort til Tuborg Havn.
Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2010.
Arriva 1694 på Nørrebrogade, København

Arriva 1694, Scania OmniLink årg. 2002, som linje 3A på Nørrebrogade ved Elmegade.
Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2010.
Arriva 1017 ved Husum Torv, København

Arriva 1017, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 22 ved Husum Torv.
Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2010.
Arriva 1414 ved Husum Torv, København

Arriva 1414, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 350S ved Husum Torv.
Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2010.
Netbus 8487 på Husum Torv, København

Netbus 8478, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Husum Torv.
Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2010.
Arriva 1229 og 1228 i Gladsaxe garage

To totalreklamer i Gladsaxe garage: Til venstre Arriva 1229, der reklamerer for Haribo, og til højre bus 1228, som er reklame for Ice Age 3-filmen. Begge busser er DAF SB4000/Jonckheere-busser fra 2005, oprindeligt Connex nr. 6358 hhv. 6357.
Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2009.
Arriva 1693 ved Husum Torv, København

Arriva 1693, Scania OmniLink årg. 2002, som linje 350S ved Husum Torv.
Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2009.
City-Trafik 2486 ved Husum Torv, København

City-Trafik 2486, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 166 ved Husum Torv.
Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2009.
City-Trafik nr. 2810 på Avedøre st.

City-Trafiks bus 2810 som linie 65E på Avedøre st. Linien delte busser med 250S, og endnu i december 2004 optrådte der stadig busser med blå hjørner på linien.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 21. december 2004.