Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 13. juli
Her vises alle billeder af busser taget 13. juli i forskellige år:
Bus Danmark 1950 ved Husum Torv, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S ved Husum Torv. Her vender hver anden tur på 350S.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 ved Brønshøj Torv, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Frederikssundsvej ud for Brønshøj Torv.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 ved Hulgårds Plads, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Frederikssundsvej ved Hulgårds Plads.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 på Nørrebrogade, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Nørrebrogade. Kun hver anden 350S'er kører helt Dragør; resten vender ved Amager Centret.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 på Christianshavns Torv, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Christianshavns Torv.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 ved Sundbyvester Plads, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Amagerbrogade ud for Sundbyvester Plads. Her mødes linje 100S, 250S og 350S.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 ved Tårnby st.
I september 1998 omlagdes linje 350S til at køre via Tårnby st. i stedet for direkte ad Amager Landevej. Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S ved Tårnby st.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 i Tømmerup
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 350S på Englandsvej i Tømmerup.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Arriva 1576 og Bus Danmark 1950 på Dragør Stationsplads
Første og fjerde generation 350S-busser side om side: Bus Danmark 1950 (th.), DAB 15-1200 mk. III, blev nyleveret til linje 350S' opstart i 1995. Den blev i 1999 afløst DAF/Berkhof-gasbusser, der i 2002 erstattedes med DAB-gasbusser. Efter en periode med midlertidige busser i 2005-06 kom Scania OmniLink'erne, heriblandt Arriva 1576 (tv.). Hvilken bus kører mon først? Foto på Dragør Stationsplads.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 i Københavns Lufthavn
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III, som linje 250S i Københavns Lufthavn, Udenrigsterminalen.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Bus Danmark 1950 på Mozarts Plads, København
Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 100S på Mozarts Plads.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Arriva 1202 og Bus Danmark 1950 på Hammelstrupvej, København
Arriva 1202 (ex. Veolia 5153), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, og Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, ved linje 3A's endestation på Hammelstrupvej. Mon ikke 1950 er indsat som ekstrabus til Trianglen, fordi der er fodbold i Parken?
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
Arriva 1456 på Ballerup st.
Arriva 1456, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 400S på Ballerup st. Oktober 2008 overtager Concordia Bus denne linje.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2008.
TTTK-sporvogn nr. 131 i Tallinn, Estland
Antallet af Tatra KT6N-ledvogne, altså dem med lavgulvsmidterdel, i Tallinn er oppe på 13, når dette skrives. Den samlede sporvognpark tæller ca. 90 ledvogne, heraf 26 brugtimporterede. TTTK nr. 131 er et KT4-vogntog fra 1988, der er købt fra Gera i Tyskland i 1997. I Gera havde vognen nr. 343. Vognen fik lavgulvsmidterdel i 2005. Tallinns bymidte, Estland.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2005.
TAK 2755 i Tallinn, Estland
Ex. HT 1725, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa-bybus fra 1985, har de seneste omkring 10 år kørt hos TAK i den estiske hovedstad Tallinn. Dens identitet er nu TAK nr. 2755, og her ses bussen i Tallinn i TAKs grønne og hvide bemaling.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2005.
Veolia 5195 i Sydhavnen, København
Veolias bus 5195, en DAB 15-1200C-gasbus fra 1998, som linje 30 i Sydhavnen, København.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Arriva 6509 i Malmö
På bybusserne i Malmö anvender Arriva et mindre antal Volvo B10BLE-60/Carrus-CNG-gasbusser. En af disse er vogn 6509 fra 1997, der 13. juli 2006 kørte på linje 3, Ringlinjen. Foto på Norra Vallgatan.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Arriva 6836 i Malmö
Arrivas vogn 6836, en Volvo B10BLE-60/Säffle fra 2000, i Malmö.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Connex 3417 i Malmö
Gustav Adolfs torg er en bybusterminal i Malmö, der bl.a. passeres af linje 6, der køres af Connex (som i Sverige endnu ikke har skiftet navn til Veolia). Bus 3417 er en Volvo B10L-60/Säffle-CNG-gasbus fra 1997.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Swebus 4904 i Malmö
Swebus kører flere rutebilruter ind og ud af Malmö, bl.a. linje 134. Bus 4904, en Volvo B10BLE-70B/Carrus fra 2001, er på vej ud byen.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Swebus 4899 i Malmö
Laventrébusser er kun meget sjældent anvendt som rutebiler i Danmark. I Skåne-området er alle nye rutebiler til gengæld med lavt gulv. Her er en Volvo B10BLE-70B/Carrus fra 2001, der kører på Swebus' linje 130 på Drottinggatan i Malmö. Selvom forreste del af busserne har lavt gulv, er de indrettet med dørarrangement 1-1-0. Som det ses, er der tale om en lang bus: 14,5 m helt nøjagtigt.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Connex 3438 i Malmö
CNG-gasbusser anvendes også som rutebiler. Connex' bus 3438 er en 13,2 m CNG-drevet Volvo B10M-65/Säffle-rutebil fra 1998. Drottinggatan i Malmö.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Arriva 6246 ved Malmö C
Arriva har i 2005 fået leveret et antal Scania OmniLink-rutebiler til kørsel for Skånetrafiken. Busserne er bygget på Slupsk-fabrikken i Polen. Bus 6246 forlader Malmö C på linje 146 til Trelleborg.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Flygbussarna 0789 ved Malmö C
Flygbussarna i Malmö kører en rute mellem Malmö C og Sturup Lufthavn. Flygbussarna har bl.a. denne Volvo B10MA-55/Säffle-ledbus fra december 1996, som kører med vognnr. 0789. Bussen er oprindeligt leveret til Polarbuss Trafik. Dengang havde den et andet stelnummer end i dag, idet der var fejl i det oprindelige stelnummer.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Arriva 6504 ved Malmö C
Arriva 6504, Volvo B10BLE-60/Carrus CNG-gasbus fra 1997, er på vej ind til busterminalen ved Malmö C.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Connex 2673 ved Malmö C
Connex' vogn 2673 er en Volvo B12BLE/Carrus-rutebil fra 2002. Bussen ses her ved Malmö C.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Arriva 6920 ved Malmö C
Mens Volvo B10L i Danmark hastigt nærmer sig endelig udryddelse, er bustypen særdeles udbredt i Malmö. Arrivas bus 6920 er fra 1996 og har tidligere kørt hos Swebus som vogn 1120 og Linjebuss som nr. 3371. Bussen er CNG-drevet som de fleste andre af byens bybusser. Her er vognen indsat på linje 7 og har lige forladt busterminalen ved Malmö C.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Swebus 4928 ved Malmö C
Swebus' rutebil nr. 4928 er en 14,5 m Volvo B10BLE-70B/Säffle årg. 2000. På billedet holder den som linje 133 ved stoppestedet ved Malmö C.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Swebus 3726 ved Malmö C
På linje 133 anvender Swebus også ledbusser. Bus 3726 er en 18,1 m Volvo B10MA-55/Säffle fra 1996. Bussen er netop ankommet til Malmö C.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Arriva 6866 ved Malmö C
På Malmös bybuslinje 5 kan man møde ledbusser. Arriva har en hel serie Volvo B10LA-52/Säffle-CNG-gasbusser fra 2000-2001. Arrivas bus 6866, ex. Swebus 4866, der er fra 2000, holder i busterminalen ved Malmö C. Bemærk, hvordan opbygningen på taget, der bl.a. rummer gastankene, er ført hen over leddelingen.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Connex 3351 i Malmö
Connex' bus 3351 i Malmö. Bussen er en Volvo B10L-3000/Säffle-CNG-gasbus fra 1996.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Arriva 6252 i Malmö
Arriva 6252 er en af de Scania OmniLink-rutebiler, Arriva fik leveret i efteråret 2005. Bussen er på vej ud af Malmö mod Trelleborg.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Connex 3312 i Malmö
Connex' bus 3312 er en Volvo B10BLE-36/Säffle-CNG-gasbus fra 1995. Der er her tale om samme Säffle-karrosserimodel, som bl.a. Linjebus Danmarks nr. 6029-6099 m.fl. havde. Bussen er blandt de ældste bybusser i trafik i Malmö.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Arriva 6849 i Malmö
Arriva 6849 er en Volvo B10LA-52/Säffle-CNG-ledbus fra 2000. Bussen er indsat på linje 35, der er en såkaldt "pluslinje". 6849 har en fortid som Swebus nr. 4849 og ses her i Malmö.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Connex 3424 i Malmö
Connex' bus 3424 er en Volvo B10L-60/Säffle-CNG-gasbus fra 1997. CNG-gasbusserne er næsten enerådende i Malmö. CNG står for "compressed natural gas" (komprimeret naturgas) og er det system, der blev valgt de fleste steder i udlandet. Gasbusserne i København kører derimod på flaskegas (LPG-gas).
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Arriva 6544 i Malmö
Malmös bybusflåde består hovedsageligt at vogne leveret i årene 1995-2001. Bus 6544, en Volvo B10LA-52/Säffle-CNG-ledbus, er således en af de nyeste. Bussen er nyleveret til Arriva og er fotograferet som linje 4 på Gustav Adolfs torg.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Connex 3322 i Malmö
Det er Connex, der har æren af at være enteprenør på Malmös bybuslinje 1. Bus 3322, en Volvo B10BLE-36/Säffle-CNG-gasbus fra 1995, nær bybusterminalen på Gustav Adolfs torg.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
Arriva 6526 i Malmö
Arrivas bus 6526 er en Volvo B10BLE-60/Säffle-CNG-gasbus fra 2001. Bussen er fotograferet i det centrale Malmö nær Gustav Adolfs torg.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2006.
TEM1 1751 på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
På det tekniske museum i Togliatti har man bevaret dette rangerlokomotiv af litra TEM1, nr. 1751. TEM1 er et rangerlokomotiv, der byggedes af Bryansk i årene 1958-68. Man valgte at masseproducere TEM1 for hurtigere at kunne afvikle damprangering.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
TEM1 1751 set forfra på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
Her ses TEM1 1751 forfra. Lokomotivet er opstillet på det tekniske museum i Togliatti, Rusland.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
Tre forskellige damplokomotiver på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
Tre damplokomotiver på det tekniske museum i Togliatti. Til venstre E*R 765 06, i midten Ye*A 2441 og til højre TE 4844.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
E*R-lokomotiv på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
Litra E*R var et sovjetisk godstogslokomotiv, der byggedes af flere forskellige fabrikker i knap 3000 eksemplarer fra 1932 til 1957. E-typen, der findes i flere varianter, skulle ifølge en bog om sovjetiske lokomotivtyper tegne sig for over 11.000 maskiner og dermed være verdens talrigeste damplokomotivtype. E*R 765 06 er opstillet på det tekniske museum i Togliatti i Rusland.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
E*R 765 06 på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
E*R 765 06 set fra siden på det tekniske museum i Togliatti, Rusland.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
Ye*A-lokomotiv på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
Godstogslokomotivet type Ye*A er bygget i noget over 2000 eksemplarer fra 1944 til 1947 af Alco og Baldwin. Nummer 2441 ses her på det tekniske museum i Togliatti.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
TE-lokomotiv på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
De sovjetiske TE-godslokomotiver byggedes af 17 forskellige fabrikker i Tyskland, Østrig, Polen og andre lande i 1942-45. I alt er der bygget omkring 6.700 lokomotiver af typen. Her er det nr. 4844 på det tekniske museum i Togliatti.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
SO-lokomotiv på det tekniske museum i Togliatti, Rusland
Type SO blev opkaldt efter Politburo-medlemmet Sergei Ordzhonikidze og bygget på flere forskellige fabrikker mellem 1934 og 1951. SO var et godstogslokomotiv, og det blev til omkring 4.400 maskiner samt maskiner til industribaner. SO 17-715 på det tekniske museum i Togliatti.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
Ikarus 280-ledbus i Togliatti, Rusland
En af verdens mest serieproducerede busser er den ungarske busfabrik Ikarus' 200-serie. Disse busser er leveret i meget stort tal til østblokken. Her ses typen eksemplificeret ved en 280-ledbus på linje 18 i den russiske by Togliatti i sommeren 2004.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
Scania L113CLB/Baltscan fra TAK i midten af Tallinn, Estland
En Baltscan er en ordinær Scania-bus med et billigt karrosseri bygget af Baltscan i Tartu, Estland. TAK har et større antal af disse busser i forskellige generationer på både Scania L113CLB og Scania L94UB. De nyeste, L94UB'erne, er trinfri i fordørene, men har trin ved både midter- og bagdøre. De øvrige har trin ved alle døre. Lavgulvsbusserne har med andre ord endnu ikke holdt sit indtog i Tallinn. Den her viste udgave er en Scania L113CLB/Baltscan med 26 siddepladser og en samlet kapacitet på op til 111 passagerer. Billedet er taget midt i Tallinn, hvor buslinje 3 kører parallelt med sporvejslinje 3. Sporvognen i baggrunden er en Tatra KT4.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2005.
TAKs Scania/Baltscan nr. 2210 i Tallinn, Estland
Scania L113CLB/Baltscan fra TAK, nr. 2210, i Tallinn. Baltscan, der siden leveringen af TAK 2210 har skiftet navn til Baltcoach, ligger i Tartu i Estland og er en samlefabrik for Scania-busser. Fabrikken har også bygget svejtsiske Hess-busser på Scania-chassis. Endelig blev fabrikationen af Scania OmniLine-rutebiler flyttet fra DAB i Silkeborg til Baltcoach i forbindelse med Scanias frasalg af DAB. De fleste Scania OmniLine-rutebiler i Danmark er således bygget hos Baltcoach i Estland - samme sted som den her viste.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2005.
TAKs Scania/Hess/Baltcoach nr. 2259 i Tallinn, Estland
Dette er en Scania L94UB med Hess-karrosseri bygget hos Baltcoach i Tartu, Estland. Denne udgave har lavt gulv og knælefunktion ved fordørene (men ingen af delene ved midterdørene), 38 siddepladser og en samlet kapacitet på 111 passagerer. Dette karroseridesign er forsynet med en front lignende Scanias Omni-serie-busser. Typen er indsat fra begyndelsen af 2003. TAK nr. 2259 i Tallinn.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2005.
Baltscan-vogntog i Tallinn, Estland
TAK anvender også "vogntog" som dette: En Scania L94UB fra Baltscan med påhængsvogn. Tilsammen er bus og påhængsvogn 23,2 meter lange og har plads til over 200 passagerer - heraf 29 siddende i såvel for- som bagvogn og op til 111 i alt i forvognen. Vogntogene, der har dørarrangement 2-2-2+0-2-2, har kørt siden oktober 1999. Påhængsvognene har principielt den fordel, at de kan sættes af, når der ikke er brug for dem. I modsætning til f.eks. ledbusser, er man ikke bundet til at køre med stor kapacitet på trafiksvage tidspunkter og kan i stedet spare noget brændstof og vedligeholdelse mv. Om dette sker i praksis og kan betale sig, må TAK vide. Et enkelt dansk trafikselskab har dog set lyset: I sit 4. udbud bad Sydbus om tilbud med påhængsvogne, men der blev dog ikke indgået kontakter om kørsel med sådanne. I ældre tid har bl.a. DSB og Amagerbanen anvendt påhængsvogne herhjemme. Baltscan-vogntog i centrum af Tallinn som linje 60.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2005.
TAK 1026 i Tallinn, Estland
Der kører mange brugte skandinaviske busser i Tallinn. Her er det en Volvo B10MA-55/Säffle-ledbus med en fortid i Sverige. Bussen er TAK nr. 1026, der kører gennem centrum som linje 40.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2005.
DAF/Aabenraa-ledbus i Tallinn, Estland
Vi er vant til at se Aabenraa-karrosserier på Volvo-busser og sekundært på Scania. Men faktisk har Aabenraa også bygget på forskellige andre mærker - bl.a. et par ledbusser på DAF MBG205-chassis til Ludvig Paulsens Bilsentraler i Norge. En af disse kører nu hos et privat selskab i Tallinn, Estland. Bussen er fra 1985 og udstyret med en tilpasset udgave af Aabenraa Karrosserifabriks såkaldte M82-karrosseri.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2005.
DAF/Aabenraa-ledbus bagfra i Tallinn, Estland
DAF/Aabenraa-ledbussen i Tallinn set bagfra.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2005.
Liaz 5256-bus i Togliatti, Rusland
Den nyere Liaz-model, der hedder 5256, ligner noget tysk Mercedes eller Neoplan. Denne her kører på linie 24 i Togliatti, Rusland.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.
Gaz Gazelle-minibus i Togliatti, Rusland
Gaz Gazelle-minibus, der følger linie 93s rute i Togliatti, Rusland. Karrosseriet er et licensbygget Ford Transit-karrosseri.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004.