Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 4. august

Her vises alle billeder af busser taget 4. august i forskellige år:

Keolis 2569 i Ryparken, København

Keolis 2569 i Ryparken, København

Da Keolis måtte aflevere sin kørsel fra Helsinge garage i Nordsjælland til DitoBus og Nobina/De Blaa Omnibusser i december 2022, fik visse busser nye opgaver på andre garageanlæg. Bl.a. tilfaldt bus 2567 og 2569, Iveco Crossway LE årg. 2014, garagen på Naverland, der først brugte dem på linje 12. Senere har busserne været metrobusser og har kørt på linje 14. Bus 2569 soler sig her i linje 14's sløjfe i Ryparken, inden turen går i zig-zag tilbage til Nørreport st. I skyggen bag ved holder bus 8438.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2024.

De Blaa Omnibusser 4112 på Lyngbyvej, København

De Blaa Omnibusser 4112 på Lyngbyvej, København

De Blaa Omnibusser 4112, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 på Lyngbyvej i København.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2024.

De Blaa Omnibusser 4111 på Lyngbyvej, København

De Blaa Omnibusser 4111 på Lyngbyvej, København

De Blaa Omnibusser 4111, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 på Lyngbyvej i København.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2024.

Arriva 1668 ved Lergravsparken st., København

Arriva 1668 ved Lergravsparken st., København

Lergravsparken metrostation åbnede sammen med første etape af den københavnske metro i oktober 2002. Samtidig omlagdes bustrafikken på Amager, så den nye linje 2A kom forbi i stedet for den historie linje 5, som indtil da havde kørt på Østrigsgade, beliggende mellem Lergravsparken og Sundpark Skole. Linje 2A erstattede linje 5 mellem Amagerbrogade/Holmbladsgade og Øresundsvej lige ved Lergravsparken, hvorfra den fortsatte ad primært den tidligere linje 9-rute mod Kastrup. Sløjfen på hjørnet af Østrigsgade og Øresundsvej, som var en gammel sporvognssløjfe, var fra oktober 2002 uændret endestation for den hedengange linje 100S, men det blev fra december 2003 til oktober 2019 i stedet S-bussens erstatning, nemlig linje 4A, der boede i sløjfen. Den blev ved næste store metroåbning i 2019 udskiftet med buslinje 18, samtidig med at linje 2A blev erstattet af buslinje 31 på Østrigsgade. Herudover har bl.a. linje 12 og 77/78 betjent Lergravsparken st. Arriva 1668 (ex. Nettbuss 8468), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 2A på Østrigsgade ved Lergravsparken st. - en tidligere linje 5A-bus.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2019.

City-Trafik 2514 som Copenhagen Historic Grand Prix-ekstrabus i Hillerødgade, København

City-Trafik 2514 som Copenhagen Historic Grand Prix-ekstrabus i Hillerødgade, København

"Temporær tirsdag" har tidligere vist en af de ekstrabusser, der hvert år kører mellem Flintholm st. og Copenhagen Historic Grand Prix-løbet på Bellahøj. Ekstrakørslen har, i hvert fald nogle år, formelt været ekstrakørsel på linje 21. I sommeren 2013 kørte City-Trafik ekstrabusserne, hvor også de ordinære linje 21-busser optrådte. Her bus 2514, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, på Hillerødgade. Udover ekstrakørslen giver løbet også anledning til en mængde afspærrede gader med deraf følgende busomlægninger.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2013.

Nobina 6042 på Vejlebrovej, Ishøj

Nobina 6042 på Vejlebrovej, Ishøj

Arbejdet med at anlægge letbanen på Ishøj Stationsvej medførte over flere måneder i 2022, at linje 30E og 300S måtte køre en omvej ad Vejlebrovej og Ishøj Strandvej sydøst for den direkte rute ad Ishøj Stationsvej. Det var blot én af mange trafikændringer på ruten, der gav anledning til meget store daglige forsinkelser på Ring 3-linjerne. Nobina 6042, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 30E på Vejlebrovej i Ishøj lige efter en omkring 25 minutter forsinket afgang fra Ishøj st. Endestationsopholdet her kunne måles i sekunder.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2022.

Nobina 6041 på Vejlebrovej, Ishøj

Nobina 6041 på Vejlebrovej, Ishøj

Nobina 6041, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 30E på Vejlebrovej i Ishøj.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2022.

Holstebro Turistbusser 22 ved Lemvig st.

Holstebro Turistbusser 22 ved Lemvig st.

Holstebro Turistbusser 22, Scania OmniLink årg. 2009, ved Lemvig st., hvorfra den skal køre som rute 33 til Struer.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2017.

Herning Turist/Brande Buslinier 021 på Banegårdspladsen, Viborg

Herning Turist/Brande Buslinier 021 på Banegårdspladsen, Viborg

Herning Turist/Brande Buslinier vogn 021, Iveco Crossway årg. 2015, forlader Viborg st. som rute 953X mod Herning. Lige bagved følger Thinggaard Express, rute 980, fra Herning mod Aalborg, som også kører via Viborg.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2017.

Holstebro Turistbusser 28 i Storegade, Lemvig

Holstebro Turistbusser 28 i Storegade, Lemvig

Holstebro Turistbusser vogn 28, en Scania OmniExpress 320 årg. 2013, på Storegade i Lemvig, lige ved stationen.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2017.

Umove 7676 i Havnegade, Helsingør

Umove 7676 i Havnegade, Helsingør

Umove 7676, VDL Citea LLE 120 årg. 2015, som linje 803 på Havnegade i Helsingør.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2018.

De Blaa Omnibusser 4056 ved Helsingør st.

De Blaa Omnibusser 4056 ved Helsingør st.

I den omfattende togbuskørsel i sommeren 2018 har De Blaa Omnibusser stillet med nogle gule Movia-busser på Kystbanens røde togbuslinje. Rød togbus kører mellem Helsingør og Klampenborg med stop ved alle mellemstationerne samt Mørdrup, da heller ikke Lille Nord kan køre til Snekkersten og Helsingør. Om aftenen fortsætter rød togbus helt til Hellerup st. Lørdag 4. august var mindst tre af De Blaas fire 13,7 m-busser i brug på rød togbus. Disse busser anvendes normalt på pendulbuslinjerne mellem Lyngby st. og DTU (linje 180/181). Her har 4056, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2006, netop læsset af ved togbussernes afsætningsstoppested på Stationspladsen i Helsingør efter en tur på mere end halvanden time fra Klampenborg.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2018.

Helsingør Turisttrafik 3104 på Havnegade, Helsingør

Helsingør Turisttrafik 3104 på Havnegade, Helsingør

I foråret 2019 er det slut med Optare Solo-busserne i Movias område. Helsingør Turisttrafik er nu alene om at anvende typen, og selskabet genvandt ikke kørslen på linje 342, 840 og 841 i Helsingør, Espergærde, Ålsgårde og Hornbæk. Bus 3104, Optare Solo M920L årg. 2009, som linje 342 på Havnegade i Helsingør.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2018.

Arriva 5674 på Stubbekøbing Havneplads

Arriva 5674 på Stubbekøbing Havneplads

Arriva 5674, VDL Ambassador årg. 2011, holder pause på Stubbekøbing Havneplads.

Foto: Ronni Bjørn Svensson, 4. august 2011.

City-Trafik 2000 på Tietgensbro, København

City-Trafik 2000 på Tietgensbro, København

Med støtte fra en statslig pulje gennemfører Movia 2011-13 et forsøg med fire hybridbusser. Der prøvekøres to hybridbusser fra Volvo og to fra MAN. De Blaa Omnibusser og City-Trafik kører hver med én fra hver producent. Forsøget er bl.a. en sammenligning af parallelhybridteknologien (Volvo) og serielhybridbussen (MAN). Busserne ejes i øvrigt ikke af de to entreprenører, men af Movia. Her ses City-Trafik vogn 2000, Volvo 7700-hybridbus årg. 2011, som linje 1A på Tietgensbro én af de første dage på gaden.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2011.

City-Trafik 2000 på Svanemøllebroen, København

City-Trafik 2000 på Svanemøllebroen, København

City-Trafik 2000, Volvo 7700-hybridbus årg. 2011, som linje 1A på Svanemøllebroen på Østerbro. Bussen skal køre på linje 1A, indtil linjen afgives til Arriva i foråret 2012. Derefter overflyttes den til linje 500S for senere at komme til afdelingen i Helsinge - efter planerne i hvert fald.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2011.

City-Trafik 2205 ved Glostrup st.

City-Trafik 2205 ved Glostrup st.

City-Trafik 2205, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 141 ved Glostrup st.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2007.

Ex. Århus Sporveje 027 i Grenå

Ex. Århus Sporveje 027 i Grenå

På en brandskole i Grenå henstod denne bus i august 2007. Der er tale om ex. Århus Sporveje nr. 027, som blev leveret til sporvejene i januar 1975. Den er af typen Leyland-DAB LIDRT 12/3, også kendt som serie 2, og var i brug som bybus i Århus til 1988. Herfra kom den i første omgang til Køreteknisk Institut i Tjæreby. Bussen har naturligvis dørarrangement 2-0-2 og bagperron som alle rigtige Århus-bybuser.

Foto: Carsten V.R. Nielsen, 4. august 2007.

Ex. Århus Sporveje 027 i Grenå

Ex. Århus Sporveje 027 i Grenå

Tidligere Århus Sporveje 027 bagfra ved en brandskole i Grenå. Bussen har tydeligvis kendt bedre dage, men er bestemt stadig til at genkende.

Foto: Carsten V.R. Nielsen, 4. august 2007.

Førerpladsen i Århus Sporveje 027

Førerpladsen i Århus Sporveje 027

Sådan ser førerpladsen ud i ex. Århus Sporveje 027, Leyland-DAB serie 2 årg. 1975.

Foto: Carsten V.R. Nielsen, 4. august 2007.

Fjord-bus 7495 på Hillerød st.

Fjord-bus 7495 på Hillerød st.

I foråret 2003 modtog Fjord-bus en enkelt Volvo B12BLE-62/Aabenraa, nr. 7495, til linje 600S. Bussen er anskaffet til erstatning for B10BLE-bus nr. 7491, der brændte i 2002. De første måneder kørte 7495 rundt uden S-busmarkering, men fik senere blå hjørner. På fototidspunktet havde linje 600S' øvrige busser stadig blå og hvide bolsjestriber i tagkanterne. Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2003.

Ex. Aalborg Omnibus Selskab 245 på Nytorv i Aalborg

Ex. Aalborg Omnibus Selskab 245 på Nytorv i Aalborg

Velkommen til årets julekalender! Det første billede viser sjovt nok en linje 1. Bussen er ex. Aalborg Omnibus Selskab 245, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1983, der er landets sidste Volvo B10R-bus. Bussen er i dag bevaret og er fotograferet på Nytorv i Aalborg i forbindelse med at den overtoges fra Aalborg Lufthavn tidligere på året. I dag befinder bussen sig på Sjælland.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2005.

Linie 704 på Hillerød st. den første dag

Linie 704 på Hillerød st. den første dag

Arrivas bus 1777 på linie 704 på Hillerød st. på liniens første driftsdag. Linie 704 samkøres i øvrigt med linie 575P. Bussen er en DAB serie 15-lavgulvsbus fra 1997, der oprindeligt er leveret til Bus Danmark i Fredericia som nr. 3054 og i 2002 overført til HT-området. Bussen er søstervogn til bus 1999, der altid har kørt i HT-området.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2003.