Billeder ➜
Nye billeder 24. oktober 2025
Disse 16 billeder blev tilføjet 24. oktober 2025:
Umove 7734 i bushavnen ved Nørreport st., København

Umove 7734, Yutong U12 årg. 2025, i bushavnen ved Nørreport efter ankomst som linje 185 fra Klampenborg og Ordrup. U12-typen har allerede et par år været brugt i Nordsjælland, men er et nyt syn i det centrale København. 21 busser af typen, Umove nr. 7734-7754, er blevet sat i trafik 12. oktober 2025. Hele leverancen omfatter 53 busser, hvoraf et dusin midlertidigt er indsat på bybusserne i Fredericia, mens resten står i depot i Slangerup garage. De skal alle fra december-køreplansskiftet 2025 i brug på linjerne 21, 23, 33 og 78.
Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.
Umove 7748 ved Nørreport st., København

Umove 7748, Yutong U12 årg. 2025, afgår fra Nørreport st. som linje 184 mod Holte. Netop denne linje har faktisk kørt delvist elektrisk før, nemlig fra 1994 til 1997, hvor det ikke så vellykkede duobusforsøg medførte, at to Mercedes-ledbusser kørte på strøm fra køreledninger mellem City og Haraldsgade. Resten af turen foregik på diesel, og i praksis kørte de to duobusser ofte også på diesel under køreledninger.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. oktober 2025.
Umove 7743 ved Femvejen, Gentofte

Umove 7743, Yutong U12 årg. 2025, som linje 185 ved Femvejen.
Foto: Sikandar Sahil, 12. oktober 2025.
Umove 7752 ved Gentofte st.

Umove 7752, Yutong U12 årg. 2025, som linje 176 ved Gentofte st.
Foto: Sikandar Sahil, 12. oktober 2025.
Umove 7754 på Vandværksviadukten, København

Umove 7754, Yutong U12 årg. 2025, som linje 37 på Vandværksviadukten umiddelbart efter afgang fra Vesterport st. Busserne 7753 og 7754 er i første omgang de eneste, der er kommet til Umoves garage på Amager, hvor de er indsat på linje 37, men fra december 2025 følger yderligere en mængde, så U12'erne også kan dække linje 33 og 78, som overtages fra Keolis.
Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.
Umove 7737 ved Femvejen, Gentofte

Umove 7737, Yutong U12 årg. 2025, som linje 171 ved Femvejen.
Foto: Sikandar Sahil, 12. oktober 2025.
Umove 7740 på Lyngby Hovedgade, Lyngby

Umove 7740, Yutong U12 årg. 2025, som linje 184 på Lyngby Hovedgade.
Foto: Sikandar Sahil, 12. oktober 2025.
Umove 7736 på Brogårdsvej, Gentofte

Umove 7736, Yutong U12 årg. 2025, som linje 172 på Brogårdsvej ved Gentofte st.
Foto: Sikandar Sahil, 12. oktober 2025.
Umove 7747 ved Gentofte st.

Umove 7747, Yutong U12 årg. 2025, som linje 176 ved Gentofte st.
Foto: Sikandar Sahil, 12. oktober 2025.
Umove 7735 på Sølvtorvet, København

Umove 7735, Yutong U12 årg. 2025, som linje 184 mod Nørreport ved Sølvtorvet i København.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 12. oktober 2025.
Umove 7741 i Øster Voldgade, København

Umove 7741, Yutong U12 årg. 2025, som linje 185 i Øster Voldgade ved Georg Brandes Plads.
Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.
Umove 43 ved Fredericia Banegård

Umove 43, Yutong U12 årg. 2025, på Fredericias bybuslinje 3 ved banegården. Bussen er egentlig nyleveret til kørsel for Movia, men er sammen med 11 søskende blevet indsat på bybusserne i Fredericia som midlertidig erstatning for de Isuzu-elbusser, Umove valgte at sende på meget tidlig pension. Nyt materiel er på vej til Fredericia, og vogn 43 vender tilbage til København, hvor den vist nok skal have internnummer 7724.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. august 2025.
Umove 690 i Fredericia garage

Umove 690, VDL Citea LLE årg. 2015, parkeret på bybussernes garageanlæg i Fredericia. Bussen blev som ny leveret til Glostrup garage og A-buslinjerne 3A og 9A i København og hed dengang nr. 7503. Den kom i 2021 til Kvistgård garage, hvor den blev omnummereret til Kvistgårds nummerserie som 7690. Da den i 2023 rykkedes til Fredericia, tabte den 6-tallet foran på nummeret. Den anvendes øjensynligt til ekstrakørsel.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 25. august 2025.
GoCollective 1287 ved Gladsaxe Rådhus

GoCollectives fire Scania Citywide-busser fra linje 176 nord for København blev til overs, da man 12. oktober 2025 måtte aflevere linjen til Umove. Et af de steder, busserne siden har kunnet mødes, er på linje 200S, som også køres fra garageanlægget i Gladsaxe. Det er dog en stakket frist, for linjens nye elbusser, som skal indsættes fra midten af december, er allerede blevet leveret. Bus 1287, Scania Citywide LE årg. 2019, som linje 200S på Buddingevej ved Gladsaxe Rådhus, kort før endestationen ved Buddinge st.
Foto: Thomas Hildebrand, 21. oktober 2025.
GoCollective 1286 på Gladsaxe Ringvej, Buddinge

GoCollective 1286, Scania Citywide LE årg. 2019, på Gladsaxe Ringvej ved Gladsaxe Gymnasium. I baggrunden er arbejdet med at anlægge Hovedstadens Letbane langt fremme, men køreledningsanlægget er ikke færdigt endnu. Når letbanen i sommeren 2026 åbner mellem Rødovre Nord og Lundtofte, bliver linje 200S afkortet til Gladsaxe Trafikplads og vil dermed ikke mere passere gymnasiet.
Foto: Thomas Hildebrand, 21. oktober 2025.
GoCollective 1374 ved Lyngby st.

GoCollectives to Volvo B8RLE-busser i "rutebiludgave" med døre 1-2-0 - nr. 1372 og 1374 - er tidligere blevet til overs fra linje 37 i København, hvortil de oprindeligt er leveret. Deres indretning passer nok godt til "Strandvejsbussen", linje 388, som GoCollective overtog fra Umove 12. oktober 2025, og de er blevet faste vogne her. Bus 1374, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 388 ved Lyngby st.
Foto: Sikandar Sahil, 12. oktober 2025.