Billeder ➜
Nye billeder 12. februar 2025
Dette billede blev tilføjet 12. februar 2025:
De Hvide Busser 8787 ved Rungsted Kyst st. øst

Rungsted er blandt de finere forstæder nord for København og kan samtidig prale af en vis bushistorisk betydning, for den ældste kontinuerligt motorbusbetjente strækning i Hovedstadsområdet er forbindelsen ad Rungstedvej mellem Rungsted Kyst station og Hørsholm. Her har der kørt motorbus siden 1912, men over årene har det skiftet en del, hvilke linjer, det har været, og der har i perioder kørt flere linjer på samme tid. Siden 30. juni 2024 er det linje 330R, der holder den historiske fane højt. Også Strandvejsbussen, i dag linje 388, er en del af områdets historie: Denne rute kunne fejre 100 års jubilæum i 2019 og har siden oprettelsen forbundet Klampenborg med Hørsholm og senere Helsingør ad Strandvejen. Ruten forlod dog i årene 2004-13 Strandvejen for at køre "bybus" gennem Rungsted, Hørsholm og Kokkedal. Strandvejsbussen tilhører klubben af lange, radiale ruter, der udgik fra eller nær det centrale København og kørte gennem mange lag af omegnskommuner for til sidst at nå købstæderne. Øvrige sådanne linjer var 121 mellem Valby og Køge (nedlagt), 123 mellem Valby og Roskilde (udgår i dag fra Glostrup), 184 mellem København, Holte og Kokkedal (kører siden 1994 kun til Holte) og 353 mellem Lyngby, Hørsholm og Helsingør ad bl.a. Kongevejen (kører nu kun nord for Kokkedal). Hertil kommer selvfølgelig den nuværende linje 150S med dens forgængere (linje 75E og 173E) på strækningen fra København ad Helsingørmotorvejen til Hørsholm og Kokkedal. I HTs storhedstid udkom flere af linjerne fra midten af 1980'erne som natbusser. Og faktisk er denne type lange buslinjer fra København til købstæderne (og siden 1998 endda lidt længere i weekenden) efterhånden mest et natlinjefænomen, hvor vi finder linje 97N til Greve (tidligere til Køge og Herfølge), 93N til Roskilde og Gevninge og 94N til Hillerød. Billedet her er taget på Rungsted Kyst stations østlige side. Denne station åbnede sammen med Kystbanen i 1897, og den blev senere en af Nordsjællands knudepunktsstationer, da mere lokale Kystbanetog havde endestation her. Tidlige S-baneplaner for København indeholdt sågar en konvertering af Rungsted-togene til S-bane, men det er som bekendt aldrig blevet til noget. Omstilling af Kystbanen til S-bane er dog stadig en idé, der jævnligt luftes i debatten. Som knudepunkt toppede Rungsted Kyst i 1993-94, hvor stationen havde S-busbetjening med linje 500S mod Hørsholm, Birkerød, Farum, Værløse og Ballerup. Imidlertid omlagde DSB driften på Kystbanen i september 1994, ved hvilken lejlighed knudepunktet flyttedes til Kokkedal, hvortil også linje 500S omlagdes. På det tidspunkt havde togene med endestation i Rungsted allerede i en årrække været forlænget til Kokkedal og Nivå, og i det 21. århundrede har de tilmed fået inddraget stoppet i Rungsted! Også Strandvejsbussen er i dag næsten kun en skygge af sig selv med blot timedrift, men den kører fremdeles ind via Rungsted Kyst station. Her er den historiske linje eksemplificeret ved De Hvide Busser 8787, Scania CityWide årg. 2013, der afventer afgangstid mod Klampenborg og Lyngby, som ruten i 1989 blev forlænget til.
Foto: Thomas de Laine, 13. december 2014.