Billeder ➜
Nye billeder 5. april 2009
Disse 22 billeder blev tilføjet 5. april 2009:
Arriva 1928 ved Dragør Nordstrand
Linje 75E kan spores helt tilbage til midten af 1960'erne, hvor der blev indført nogle få afgange med hurtigbusser på linje 33 mellem Rådhuspladsen og Dragør i myldretiderne. Under HT udskiltes disse ture med nummeret 33H, som dermed blev den første hurtigbus på Amager. Linjen tiltrak dengang mange passagerer og fik derfor i begyndelsen af 1980'erne indsat HTs første ledbusser i bybusdrift. De blev dog siden flyttet til andre linjer. I april 1989 skiftede linjen nummer til 75E og er også med hensyn til ruteføring blevet ændret mange gange gennem årene. Væsentligst blev linjen i 1998 afkortet fra Rådhuspladsen til Tårnby st., da Kastrupbanen åbnede, og da metroen i 2002 kom til, omlagdes linjen til Ørestad st. Linjen havde indtil august 2003 endestation ved Dragør Nordstrand, som den herefter betjente i et sløjfearrangement, men i marts 2008 forlængedes den fra Nordstranden og øst om Lufthavnen til busterminalen i Lufthavnens terminal 2. Arriva 1928, Scania OmniLink årg. 2008, passerer den gamle vendesløjfe ved Nordstranden, som ligger på Nordre Dragørvej ved Blokhusvej. Nu er linjen nedlagt, og dermed forsvandt både den første og den sidste ekspresbus (bortset fra linje 350S) fra Amager.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2009.
Arriva 1332 som sidste linje 75E på Englandsvej, Tårnby
Den definitivt sidste bus på linje 75E blev Arriva 1332, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2007. Her ses bussen på Englandsvej nær Løjtegårdsvej medbringende linjens sidste passagerer, der nu må finde en anden vej hjem fra arbejde.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2009.
Arriva 1940 på A.P. Møllers Allé, Dragør
Linje 76E fik kun godt et år at leve i. Linjen oprettedes 16. marts 2008 mellem Lufthavnen, Dragør og Store Magleby som en linje, der standsede ved alle stoppesteder - til trods for E'et i linjenummeret, der jo ellers betyder "ekspresbus"! Linjen hang driftsmæssigt sammen med linje 75E og 36, idet der om morgenen kørtes på linje 76E fra Store Magleby til Lufthavnen, herfra en omgang på linje 36, dernæst som linje 75E fra Lufthavnen til Bella Center st. og endelig tom til Store Magleby for igen at afgå som linje 76E mod Lufthavnen. Om eftermiddagen kørtes modsat. Arriva 1940, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 76E på A.P. Møllers Allé i Dragør.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2009.
Arriva 1945 på Dragør Stationsplads
Linje 30 begyndte at køre til Dragør helt tilbage i april 1930, hvor Amagerbanen oprettede en rækker ruter til bl.a. Kastrup og Tårnby med udgangspunkt ved Sundby Remise, kaldet Sundby Omnibusstation. Disse ruter forlængedes fra 1947 i samarbejde med Københavns Sporveje ad bl.a. Irlandsvej og Sundholmsvej til Rådhuspladsen samtidig med, at nummeret 30 blev tildelt - i første omgang til alle rutevarianterne. I april 1951 splittedes ruten dog op i flere numre, og Dragør-grenen kom herefter til at hedde linje 33, mens nummeret 30 betegnede de ture, der alene kørte mellem Rådhuspladsen og Sundbyvester Plads. Fra 1960 forlængedes linje 30 dog, så også dén kørte til Dragør. Mange linjeændringer senere, blev linje 30 omlagt via Bella Center st., Sjællandsbroen og Kalvebod Brygge, da metroen begyndte at køre i 2002, og den fik også kørsel til Søvang. Senest mistede den 5. april 2009 sin Dragør-gren, men har i stedet fået en ny variant, hvor der fra Tømmerup køres til Nøragersmindevej via Ugandavej. Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, den næstsidste dag med linje 30-busser i Dragør.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2009.
Arriva 1931 i Store Magleby
Arriva 1931, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 på Englandsvej i Store Magleby - den sidste dag med dette linjenummer i byen.
Foto: Thomas de Laine, 4. april 2009.
City-Trafik 2417 på Stationsvej, Dragør
City-Trafik 2417, Scania N113CLL/Lahti årg. 1996, som linje 35 på Stationsvej i Dragør.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2009.
Arriva 1929 på Hartkornsvej, Dragør
Med nedlæggelsen af linje 30's Dragør-gren mistede den sydlige del af Hartkornsvej busbetjeningen. Arriva 1929, Scania OmniLink årg. 2008, på Hartkornsvej i Dragør.
Foto: Thomas de Laine, 4. april 2009.
Arriva 1941 på Ellehammersvej, Kastrup
Arriva 1941, Scania OmniLink årg. 2008, ankommer til Lufthavnen som linje 75E på linjens sidste driftsdag.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2009.
City-Trafik 2414 på Englandsvej, Tårnby
City-Trafik 2414, Scania N113CLL/Lahti årg. 1996, som linje 35 på Englandsvej nær Løjtegårdsvej.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2009.
Arriva 1394 på Toftegårds Plads, Valby
Arriva 1394 er for nylig blevet udstyret med tv-skærme, der bl.a. viser nyheder fra TV2 News, satiriske videoklummer og bussens aktuelle position på kort. Derudover giver bussen passagererne adgang til trådløst internet samt 220 V-stik til den medbragte computer. Det hele sker under navnet "Den intelligente rejse", som bussen også er blevet udsmykket med, og er en del af Bedre Bustur-projektet på linjerne 150S og 173E, der er omfattet af en såkaldt incitamentskontrakt mellem Movia og Arriva. Busselskabet får ekstra betaling, hvis passagertallene stiger, og der gøres derfor forsøg med forskellige initiativer, der kan tiltrække flere passagerer. Foto fra præsentationen på Toftegårds Plads 26. marts 2009. Bussen er i øvrigt en Volvo B10BLE-63/Aabenraa, som har kørt på linje 173E siden efteråret 2007. Før da har den kørt på linje 11 og 5A.
Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2009.
Arriva 1394 ved Nørrebro st., København
Arriva 1394, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 5A ved Nørrebro st.
Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.
KS 531 og AOS 245 mødes
Københavns Sporveje 531 (til venstre), Volvo B59 med chassisnummer 1 årgang 1970, og Aalborg Omnibus Selskab 245 (til højre), Volvo B10R med chassisnummer 3800 årgang 1983, mødes. Volvo B10R var en videreudvikling af B59, og Aabenraas karrosserimodel er også den samme, men tilpasset over flere omgange, så den sene udgave fremstår væsentligt "rundere" end det oprindelige udseende. På bagenden af 531 ses også en forskel fra serieleverancen, nemlig de runde lygter øverst.
Foto: Thomas de Laine, 4. april 2009.
KS 531 fra dørsiden
Dørene var nok den tydeligste forskel på KS 531, der ses her, og serieleverancen, som fik "glasdøre" med vinduer i fuld højde. Den første bus efter prototypen, nr. 511, fik dog døre med samme udseende som bus 531, mens den blev som de øvrige vogne med hensyn til f.eks. fronten.
Foto: Thomas de Laine, 4. april 2009.
Iveco-bus 07 NPO 41 i Alanya, Tyrkiet
I Tyrkiet har man en mellemting mellem kollektiv og individuel transport kaldet "dolmus" - en slags delte taxaer. I Alanya har man også tidligere haft dette system betjent med de også i Danmark velkendte Mercedes-Benz Sprinter-minibusser, men nu er man gået over til at køre med egentlige busser. Her anvendes mindre vogne med omkring 26 siddepladser af mærkerne Izuzu og Iveco. Eksempelvis anvendes denne Iveco (reg.nr. 07 NPO 41). Foto på Alanya Centrum Bazaar - i daglige tale blot "dolmusstationen".
Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.
Izuzu-bus 07 NNR 67 i Alanya, Tyrkiet
Izuzu-bus (reg.nr. 07 NNR 67) på Alanya Centrum Bazaar.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.
Izuzu-bus 07 N 6245 i Alanya, Tyrkiet
Izuzu-bus (reg.nr. 07 N 6245) på dolmusstationen i Alanya.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.
Iveco-bus 07 ND 880 i Alanya, Tyrkiet
Lille Iveco-bus (reg.nr. 07 ND 880) på Alanya Centrum Bazaar.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.
Anchersen Rute 3208 på Gladsaxe Møllevej ved Gladsaxe Trafikplads
Anchersen Rute 3208 ved Gladsaxe Trafiksplads inden afgang som ekstravogn på linje 200S.
Foto: Jeppe Steensgaard, 18. marts 2009.
Anchersen Rute 3208 på Gladsaxe Trafikplads
Anchersen Rute 3208, Mercedes-Benz O.530K årg. 2009, som ekstrabus på linje 200S på Gladsaxe Trafikplads.
Foto: Jeppe Steensgaard, 18. marts 2009.
KS 531 efter ankomsten til Danmark
Prototypen for Volvo B59 blev udviklet i forbindelse med en ordre til Københavns Sporveje. Efter at have været på prøve hos sporvejene som ny, kom den til at indgå i serieleverancen, og serien efterfulgtes frem til 1981 af endnu flere Volvo B59'ere og efterfølgeren B10R til KS og HT. Prototypen forlod den almindelige drift i 1982 og kom et par år senere til Volvo i Sverige, hvor den blev bevaret for eftertiden. I foråret 2009 er den igen på dansk grund, nu hos Busbevarelsesgruppen Danmark.
Foto: Kim Løvenskjold, 3. april 2009.
Solaris Urbino 12 LE bagfra på Toftegårds Plads, Valby
Bagenden af Solaris Urbino 12 LE-bussen ved præsentationen for Movia.
Foto: Jeppe Steensgaard, 23. marts 2009.
Solaris Urbino 12 LE på Toftegårds Plads, Valby
Solaris Urbino 12 LE-præsentationsbussen på Toftegårds Plads.
Foto: Jeppe Steensgaard, 23. marts 2009.