Billeder ➜
Nye billeder 22. februar 2009
Disse 9 billeder blev tilføjet 22. februar 2009:
Arriva 1327 ved Hovedbanegården, København
Arriva 1327, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2007, som totalreklamebus for Haribo i januar 2009. Bussen er fast vogn på linje 15 og her fanget ved Hovedbanegården.
Foto: Sikandar Sahil, 13. januar 2009.
City-Trafik 2815 i Thorvald Borgs Gade garage efter branden
Under nogen dramatik udbrændte City-Trafiks dobbeltdækkerbus nr. 2815 mandag morgen 16. februar 2009 på Åboulevard ved Ingemannsvej. Bussen var da i trafik på linje 250S. Heldigvis kom ingen til skade ved ulykken, men bussen kan vist godt afskrives! Ifølge dagspressen samme dag mente Politiet, at branden nok skyldtes et overophedet bremsesystem. Senere blev ruinerne af 2815 fragtet tilbage til City-Trafiks garageanlæg på Thorvald Borgs Gade, hvor Sikandar Sahil har fotograferet den.
Foto: Sikandar Sahil, 17. februar 2009.
Henning Svendsen, Aakirkeby, bus AX 99 940 i Aakirkeby på Bornholm
Vognmand Henning Svendsen i Aakirkeby på Bornholm har haft flere Leyland-DAB serie 2-rutebiler. Denne bus, som nyleveredes til firmaet i 1974, bærer navnet "Mary" og kunne en dag i 1987 træffes på øens rute 3. Bussen er i øvrigt stadig (februar 2009) i vognmandens varetægt, men ikke i drift.
Foto: Felix Ormerod, ukendt dato.
Ejvind Holm HY 94 524 på Bornholm
Denne Leyland-DAB serie 6-rutebil blev i sommeren 1982 nyleveret til Ejvind Holm i Gudhjem på Bornholm. Bussen var i drift på solskinsøen i en årrække, men senere hos vognmand Henning Svendsen i Aakirkeby. Fra 2002 og cirka 6 år frem var den i brug hos Gadstrup Bustrafik som skolebus på Sjælland, hvorefter den nogle måneder i 2008 henstod grafittibemalet på Toftegårds Plads i København. Her er den i februar 2009 ikke længere at finde, men bussen fik altså et liv på omkring 26 år. Ikke dårligt. Foto i 1987, mens den var i trafik hos den første ejer på Bornholm.
Foto: Felix Ormerod, ukendt dato.
HT 1478 på Rådhuspladsen, København
Da HT i 1981 modtog sine første nye busser med bagperron og dobbelte bagdøre blev de bl.a. indsat på linje 2, der dengang var en af byens største linjer målt på passagertal. Der var tale om 25 busser af typen Leyland-DAB 6-3-690/5 (serie 6), og de fleste af dem blev udrangeret i 1994. Bus 1478, den sidste i serien, på Rådhuspladsen engang i sidste halvdel af 1980'erne.
Foto: Felix Ormerod, ukendt dato.
HT 1519 på Rådhuspladsen, København
HTs første ledbusser bygget til bybusdrift var serien 1510-1519 af typen Leyland-DAB serie 6, der leveredes sent i 1982. De første år blev de bl.a. brugt på linje 33H mellem Rådhuspladsen og Dragør. De fleste af dem var i drift til 1996. Her ses nr. 1519 i Rådhuspladsens Amagerterminal omkring 1987.
Foto: Felix Ormerod, ukendt dato.
Arriva 1734 ved Halmtorvet, København
Under modeugen 5.-8. februar var en håndfuld af Arrivas DAB-servicebusser (nr. 1734, 1736, 1750, 1751 og 1764) i drift på en særlig gratis shuttlebuslinje mellem Halmtorvet og Otto Busses Vej. Busserne kørtes fra Vasbygade garage, hvor de også har været hensat siden udrangeringen i begyndelsen af januar. Med andre ord var det nok sidste gang både busserne og Vasbygade garage udførte buskørsel. Bus 1734, DAB serie 11 årg. 1995, ses her ved Halmtorvet. Denne bus var den eneste, som ikke bar særlige modeugereklamer, ligesom den anden servicebus i baggrunden.
Foto: Mick Bruce, 6. februar 2009.
Arriva 1229 på Ålholm Plads, København
To af Arrivas busser er i januar 2009 blevet udsmykket som totalreklamer for Haribo-slik. Det er bus 1327 fra linje 15 og bus 1229 fra linje 26. Her ses den sidstnævnte på Ålholm Plads.
Foto: Peter Hobel, 3. februar 2009.
Arriva 1993 på Teglholmen, København
Arriva 1993 og 1994, de to sidste tilbageværende busser af den oprindelige 1900-serie, kører nu fast på linje 16E mellem Valby st. og Teglholmen. Busserne er af typen Volvo B10BLE-60/Aabenraa fra 1997 og i sin tid anskaffet til bl.a. linje 190 og 354 i Nordsjælland. Foto ved endestaionen på Teglholmen.
Foto: Peter Hobel, 5. februar 2009.