Myldretid

Menu

Billeder

Nye billeder 30. december 2008

Disse 4 billeder blev tilføjet 30. december 2008:

KS 28 ved Svanemøllen, København

KS 28 ved Svanemøllen, København

Københavnske linje 14 opstod dagen før nytår 1908. Fra denne dag udskiltes nemlig de vogne på sporvognslinje 4, der fortsatte ad Strandvejen til Charlottenlund og Klampenborg, under det selvstændige linjenummer 14. Linjen kørte i første omgang kun til Rådhuspladsen og herfra ad Farimagsgaderne via Trianglen og ad Østerbrogade (dengang Strandvejen) til Svanemøllen, men fra 1931 overtog den linje 17's strækning fra Rådhuspladsen til Vanløse ad Gammel Kongevej, Smallegade, Peter Bangs Vej, Sønderjyllands Alle og Jernbane Allé. Fra 1936 havde 14'eren endestation i den nuværende sløjfe på Jydeholmen nær Ålekistevej. I årene efter 1937 var linjerne 1 og 14 dog byttet om, så linje 14 i stedet vendte ved P.G. Ramms Allé og senere Ålstrupvej/K.B. Hallen. Fra 1951 afkortedes linjen endvidere fra Klamenborg til Charlottenlund efter en årrække med begrænset drift på denne nordligste strækning, og fra 1953 vender linje 14 i Hellerup. Fra 17. oktober 1965 overgik linjen til busdrift, og sporvejene indsatte da Leyland-DAB serie I-busser på linjen. Her ses én af slagsen, vogn nr. 28, ved Svanemøllen st., som i de første mange år af buslinjens historie var dens nordlige endestation.

Foto: Torben Liebst, ukendt dato.

KS 342 ved Jydeholmen, Vanløse

KS 342 ved Jydeholmen, Vanløse

Ved endnu en ombytning af endestationer, kom linje 14 igen til at køre til endestationen i Jydeholmen, og det har været linjens endestation siden 1960'erne. Selv ikke metroforlængelsen til Vanløse i 2003 fik den ellers planlagt konsekvens, at linje 14 blev forlænget ad Ålekistevej til Jyllingevej. Til gengæld forlængedes linje 14 tidligere samme år på et antal ture via Hellerup og Charlottenlund til Klampenborg - og fik derved stort set sin ruteføring i 1936-37 igen. Københavns Sporvejes Leyland-DAB serie II-bus nr. 342 ved endestationen på Jydeholmen i Vanløse. Om linje 14's historie kan der i øvrigt henvises til Sporvejshistorisk Selskabs bøger med titlerne "Linie 14" og "Linie 17".

Foto: Torben Liebst, ukendt dato.

Dobbeltdækker fra Storstockholms Lokaltrafik på linje 14

Dobbeltdækker fra Storstockholms Lokaltrafik på linje 14

Omkring 1970 foretog Københavns Sporveje prøvekørsler med dobbeltdækkere i København. Man fravalgte efterfølgende konceptet, bl.a. pga. byens mange lave S-baneviadukter. Linje 14 kunne dog godt køre med dobbeltdækkere, og den fik derfor besøg af en fin rød Leyland-dobbeltdækker, som sporvejene i forsøgsperioden havde lånt fra Storstockholms Lokaltrafik. Foto på Rådhuspladsen. Først 30 år senere skulle dobbeltdækkere i almindelig drift blive en del af det københavnske bybussystem, men det har man vist siden fortrudt...

Foto: Torben Liebst, ukendt dato.

Arriva 1139 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1139 ved Svanemøllen st., København

På en grå tirsdag kunne linje 14 fejre sit 100 års jubilæum. Der var ikke gjort meget ud af dette fra officielt hold, men busserne kørte med flag, og passagererne fik det at vide hvorfor over busradioen! Flagsmykkede Arriva 1139 ses her ved Svanemøllen st. på jubilæumsdagen. I slutningen af 2008 er det også DAB-busser, man kan møde på linjen, men nu er det serie 15-gasbusser af årgang 1998. Bussernes kørselsretning i Svanemøllesløjfen er i øvrigt vendt siden siden 1960'erne.

Foto: Thomas de Laine, 30. december 2008.