Billeder
Der er 6.111 billeder på Myldretid. Find billeder ud fra tags eller linjenummer, eller prøv lykken for at se tilfældige billeder.
Arriva 1666 under ophugning i Glostrup

Efter at have trukket det store læs på først linje 5A og senere andre tunge linjer som 2A, 6A, 7A, 200S og 350S blev de sidste norskkarosserede Volvo B12BLE-busser taget ud af driften i København i februar 2022. Her bliver Arriva 1666 (opr. Nettbuss 8466), Volvo B12BLE-61/Vest Center årg. 2007, klippet i stykker hos HJM Recycling i Glostrup i maj 2022, tre måneder efter udrangeringen. Bussen forsvandt dog ikke hundrede procent fra jordens overflade, for motoren fik en anden bus at trække, nemlig Nobina 6032 - en B12BLE fra 2008, men med Säffle-karosseri, som er fast vogn på linje 300S.
Foto: Kim Løvenskjold, 23. maj 2022.
Vikingbus 4528 ved Høje Taastrup st.

Vikingbus indleder 11. februar 2024 en ny kontraktperiode på linjerne 114-119, 127/128 og 225, som herefter skal køres med elbusser. Allerede en måneds tid i forvejen tyvstartede man dog med elbuskørslen, men kun på en del af turene. Vikingbus 4528 afgår fra Høje Taastrup st. på myldretidslinje 119.
Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.
Vikingbus 4532 ved Høje Taastrup st.

Vikingbus 4532, MAN Lion's City 12E årg. 2024, som linje 114 mod Sengeløse ved Høje Taastrup st.
Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.
Vikingbus 4534 ved Høje Taastrup st.

Der har kørt bybusser i Taastrup siden 1968. Oprindeligt kørte vognmand Lars Iversen, De Blaa Rutebiler, som entreprenør for Høje-Taastrup Kommune. Han var heldig at kunne flytte sin forretning herud, efter at hans gamle område lidt længere mod øst, Rødovre Kommune, i 1967 havde valgt at lave en aftale med Københavns Sporveje, om at sporvejenes buslinjer blev forlænget ud i Rødovre Kommune til erstatning for Iversens. Fra 1975 til 1990 kørte Iversen videre som HT-entreprenør, men herefter begyndte licitationerne. 1990-98 havde Linjebus kørslen, som Combus vandt herefter. Linjenettet bestod siden 1986, hvor den nye banegård i Høje Taastrup var åbnet, af de dobbeltrettede ringlinjer 117 og 118, som dog fra 1993 fik selskab af en myldretidslinje 119 i Høje Taastrup. Combus' kørsel overtoges i 2001 af Connex, som dog tabte den til Arriva i 2005. Lokalbus vandt Taastrup bybusser med virkning fra december 2011 og har kørt dem siden. Februar 2024 påbegyndes en ny kontraktperiode af samme foretagende, som nu hedder Vikingbus, og det kommer meget sandsynligt til at betyde, at Vikingbus vil have kørslen til 2036 eller længere. Dermed vil Lokalbus/Vikingbus blive det busselskab, som historisk set har kørt Taastrup bybusser længst. På den nye kontrakt indsætter Vikingbus MAN Lion's City 12E-elbusser, og de første kom i drift fra uge 2, en god måneds tid før kontraktbegyndelse. Bus 4534 opsamler passagerer ved Høje Taastrup st. som linje 117 - bybuslinjen, der kører i urets retning.
Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.
Vikingbus 4531 på Taastrup Torv

Busterminalen ved Taastrup st. blev for omkring 10 år siden flyttet lidt mod vest for at gøre plads til et nyt butikscenter på stationens sydside. Pladsen, som den nye busterminal ligger på, hedder Taastrup Torv. Vikingbus 4531, en helt ny MAN Lion's City 12E, ses her på Taastrup Torv med den busterminal i baggrunden, bussen lige er afgået fra. Det er ikke nemt at være en skinnende ny bus i sådan en gang snevejr.
Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.
Vikingbus 4533 ved Taastrup st.

Vikingbus 4533, MAN Lion's City 12E-elbus årg. 2024, som linje 127 fra Ishøj mod Høje Taastrup i busterminalen ved Taastrup st. Der er på denne tur en ægte viking bag rattet, hvis man skal tro hovedbeklædningen!
Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.
Vikingbus 4430 ved Høje Taastrup st.

I Høje Taastrup-, Ishøj- og Greve-området har Vikingbus siden slutningen af 2011 anvendt en vognpark af Irisbus Crossway-busser, som i øvrigt stadig kører rundt med bomærker fra det gamle firmanavn "Lokalbus". I vinteren 2024 sendes busserne dog på pension. Modellen har været en stabil og økonomisk bustype, som derfor også er blevet anskaffet af flere andre busselskaber, men med 12 år på bagen og over 1,1 mio. km på tælleren, er leverancen fra 2011 nu også ved at være slidt op. Vikingbus 4430 (med Lokalbus-bomærke) som linje 127 ved Høje Taastrup st. Til februar 2024 går Vikingbus ind i en ny kontraktperiode, hvor linjerne skal køres med elbusser.
Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.
Keolis 8431 ved Lille Triangel, København

Linje 14 i København blev oprettet 30. december 1908 og kunne således i slutningen af 2023 fejre sin 115-års fødselsdag. Lidt afhængigt af definitioner er linjen den ældste linje i København, som stadig kører på en del af sin oprindelige rute (hvis linje 2A og 5C godtages som direkte aflæggere af sporvognslinje 2 og 5, er de dog begge ældre). Sporvognslinje 14 blev ved oprettelsen udskilt fra den daværende sporvognslinje 4 som et selvstændigt linjenummer for dennes Klampenborg-ture. Linjen udgik fra Rådhuspladsen og førtes ad Farimagsgaderne, Østerbrogade og Strandvejen til Svanemøllen, Hellerup, Charlottenlund og Klampenborg. Fra 1918 kørte den via den nye Nørreport station, og i 1931 blev den forlænget til Vanløse. Linje 1 og 14 byttede dog vestlige endestationer i 1937, men ved linje 14's omstilling til busdrift i 1965, byttedes endestationerne igen, og frem til 2013 kørte linje 14 derfor på ny til Vanløse. I nordenden afkortedes linjen etapevist fra Klampenborg til Charlottenlund til Hellerup i årene 1949-53, men fra omstillingen til busdrift blev den nordlige endestation Svanemøllen. Herefter var linjen reelt uændret frem til maj-køreplansskiftet 2003, hvor den igen forlængedes til Hellerup, Charlottenlund og Klampenborg. Linjen blev til gengæld radikalt omlagt i marts 2013, og siden da har kun stykket fra krydset Frederiksborggade/Nørre Farimagsgade til Trianglen været tilbage af den oprindelige linjeføring. Keolis 8431 ved Lille Triangel, dvs. krydset Øster Farimagsgade/Østerbrogade, på 115-årsdagen. Bussen er en VDL Citea SLE 120, som blev leveret til Keolis' overtagelse af linjen i 2013, hvilket var sammenfaldende med dens omkalfatring.
Foto: Thomas de Laine, 30. december 2023.
Keolis 8436 på Østerbrogade, København

Københavnske linje 14 har nu været fast inventar på Østerbrogade gennem 115 år. I 2023 er dog kun stykket mellem Trianglen og Lille Triangel tilbage. Keolis 8436, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 på Østerbrogade ved Ryesgade på linjens 115-års fødselsdag.
Foto: Thomas de Laine, 30. december 2023.
Keolis 8438 i Øster Farimagsgade, København

Keolis 8438, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 i Øster Farimagsgade, hvor linjen denne dag havde kørt uafbrudt som sporvogn og senere bus i 115 år.
Foto: Thomas de Laine, 30. december 2023.
Keolis 2704 ved Hørsholm Posthus

Keolis 2704, Yutong E12LF årg. 2023, som linje 500S ved Hørsholm Posthus.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2023.
DSB S-tog SA 33 på Favrholm st.

S-banens station nummer 87 (Høvelte fraregnet) åbnede søndag 10. december 2023, nemlig Favrholm station lige syd for Hillerød. Den formelle indvielse fandt først sted et par dage senere, men stationen blev betjent fra første tog søndag morgen. Det gjaldt såvel S-togene som Frederikværkbanens tog. Der er endnu ikke meget at køre med, men en del passagerer havde straks fra første dag fundet ud af, at man kan skifte mellem S-tog og Lokaltog her. DSB SA 33 (i nyt design) har optaget en mængde skiftende rejsende og er klar til afgang på linje A mod København og Køge, mens SA 60 (i gammelt design) som linje A mod Hillerød ankommer ved siden af.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2023.
Lokaltog LB 106-206 på Favrholm st.

Lokaltogs Lint-togsæt LB 106-206 fra Frederiksværk mod Hillerød ankommer til den nye station Favrholm på første dag med standsning her. Ganske mange passagerer benyttede muligheden for at skifte til S-toget mod København. I baggrunden ses parkeringspladsen (uden biler), busstoppestederne (uden busbetjening) og Hillerød Kraftvarmeværk (så vidt vides med varme). Uden for billedet til højre, på den modsatte side af Overdrevsvejen, bygges det nye nordsjællandske hospital, som stationens egentlige formål er at betjene. Muligvis vil der i de kommende år også ske en ombygning af Hillerød station, der vil muliggøre videreførelsen af lokalbanerne nordfra til Favrholm. Frederiksværkbanens perron er derfor også bygget som en øperron, som endnu ikke har spor på modsatte side.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2023.
DitoBus 4905 ved Favrholm st.

Favrholm station syd for Hillerød, som åbnede 10. december 2023, har en fin lille busterminal med stoppestedspladser til et par buslinjer. Men der er foreløbigt ingen busbetjening af stationen! Med tiden - f.eks. når stationens egentlige passagergrundlag i form af det nye hospital er færdigt - kan man dog forestille sig, at linjer som 337 eller 600S føres via stationen. Her er det DitoBus 4905, Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) årg. 2023, der leger linje 337 ved Favrholm st. en mørk og stormfuld dag. Til venstre ses Frederiksværkbanens perron.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 28. december 2023.
DitoBus 4901 ved Hillerød st.

Hillerød bybusser har i årtier været Volvo-land. Jørgen Andersen, som i 1979 overtog trafikken, svor til dette mærke, og da De Hvide Busser i 1994 tog over, var det også Volvo-busser, man indsatte. I Arriva- og Nobina-tiden har bybusserne ligeledes kørt med Volvo. Eneste undtagelse var perioden 1999-2005, hvor Arriva brugte DAB-gasbusser på bybuslinjerne. Volvo-traditionen bliver videreført af DitoBus, som 10. december 2023 har erstattet Nobina som bybusoperatør i den nordsjællandske by. DitoBus indsætter nemlig Volvo B0E-elbusser. De er dog forsinket i leveringen, så de første måneder køres der med indlånte busser, hvoraf en god del dog også er Volvo'er. Men om søndagen, hvor der ikke skal bruges så mange busser, og hvor Hillerød garage heller ikke skal have linje 55E på gaden, har man lige fra overtagelsen kunnet indsætte Volvo B0E'erne fra 55E som bybusser. Her ses således på overtagelsesdagen DitoBus 4901, Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) årg. 2023, som linje 302 ved Hillerød st.
Foto: Thomas de Laine, 10. december 2023.
DitoBus-lånevogn 1122 på Søndre Jernbanevej, Hillerød

Arriva 1122, Scania OmniLink årg. 2011, i brug som lånevogn hos DitoBus på linje 337 på Søndre Jernbanevej i Hillerød.
Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.
DitoBus-lånevogn 1053 ved Hillerød st.

DitoBus-lånevogn 1053, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 302 i busterminalen ved Hillerød st. Den 14 år gamle bus er lånt fra Arriva, indtil DitoBus' nye elbusser bliver leveret. De skal køre på linjerne 301, 302, 303, 305, 307 og 337, som fra overtagelsen i december 2023 og et stykke ind i 2024 må klare sig med indlejede dieselbusser.
Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.
DitoBus-lånevogn 1128 og 1124 ved Hillerød st.

Til opstarten af Hillerød bybusser lånte DitoBus en håndfuld Scania OmniLink-busser fra Arriva, som i oktober 2023 var blevet udrangeret fra linje 26 i København. Busserne blev efter et par måneders henstand dermed igen sat i drift fra 10. december 2023, men et pænt stykke fra deres hjemmebane. Bus 1128, Scania OmniLink årg. 2011, afgår fra Hillerød st. som bybuslinje 302, mens søstervogn 1124 holder hvil til højre.
Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.
DitoBus-lånevogn 1052 på Søndre Jernbanevej, Hillerød

Arriva 1052, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som lånevogn hos DitoBus i Hillerød på bybuslinje 301. Bussen kørte indtil oktober 2023 på linje 68 i København. Foto på Søndre Jernbanevej.
Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.
DitoBus 4893 ved Hillerød st.

I den første tid efter overtagelsen af kørslen på Hillerød bybusser i december 2023 var enkelte busser udlånt til Hillerød garage fra andre DitoBus-anlæg. Blandt disse var DitoBus 4893, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2015, som i øvrigt har en fortid hos Kruse som bus 7139. Her afgår den som linje 301 fra stationen med et par indlånte Scania OmniLink'er i baggrunden.
Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.
DitoBus-lånevogn 1128 ved Hillerød st.

DitoBus overtog 10. december 2023 kørslen på Hillerød bybusser fra Nobina. Til den nye kørsel er der bestilt Volvo-elbusser, men de kan først leveres nogle måneder efter kørselsovertagelsen. Derfor er der lånt 15 dieselbusser fra Arriva - en blanding af Scania OmniLink'er og Volvo B7RLE'er, der alle er fra 2009-11 og blev til overs fra henholdsvis linje 26 og 68 i oktober. Scania OmniLink nr. 1128, der er leveret i 2011, som bybuslinje 302 mod Fredskovhellet ved Hillerød st.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. december 2023.
DitoBus' Iveco Crossway Low Entry Elec-demobus på Frederiksborgvej, Allerød

I 2023 meldte Iveco sig ind i klubben af elbusleverandører med en batteridrevet version af Iveco Crossway LE, som i snart 15 år er bygget i stort tal som dieselbus til danske kunder. En 13 meter lang demobus af Crossway Low Entry Elec-modellen er i december 2023 blevet sat i trafik hos DitoBus i Hillerød som en midlertidig bus 4921. På grund af længden kører den primært på linje 55E og ses her på Frederiksborgvej i Allerød.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. december 2023.
Nobina 6481 på Solnavej, Søborg

Nobina 6481, VDL Citea LLE 120 årg. 2016, som linje 166 på Solnavej i Søborg. Bussen er egentlig nyleveret til Nobina i Finland og kørsel i Helsinki-området, men blev i efteråret 2021 overført til Danmark og fra december-køreplansskiftet samme år indsat på bl.a. linje 166 under Nobinas garage i Glostrup. Det var mindre end to år siden, da dette billede blev taget, men ikke desto mindre var linje 166 allerede på vej i udbud igen på samme tidspunkt.
Foto: Thomas de Laine, 4. september 2023.
DitoBus 4902 og 4905 ved Allerød st.

DitoBus 4902 og søstervogn 4905, begge helt nye Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric)-elbusser, ved Allerød st., som er den nordlige endestation for Movias ekspresbuslinje 55E, Malmparken st.-Værløse-Farum-Allerød st. 4902 skilter her linjenummer på grøn baggrund, mens 4905 ikke gør.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. oktober 2023.
DitoBus 4902 på Frederiksborgvej, Farum

DitoBus 4902, Volvo B0E/Wroclaw (Volvo 7900 Electric) årg. 2023, som linje 55E ved Farum Midtpunkt den første dag med elbusser på linjen.
Foto: Thomas de Laine, 16. oktober 2023.