Billeder
Der er 6.274 billeder på Myldretid. Find billeder ud fra tags eller linjenummer, eller prøv lykken for at se tilfældige billeder.
Sidste linje 161 ved Rødovre station

Det blev Umove 7558, Yutong E12LF årg. 2023, der fik æren af at køre den sidste omgang på linje 161 mellem Rødovre og Herlev stationer. Den sidste tur kørte fra Rødovre station kl. 0.15 natten til søndag 14. december 2025. Dermed sluttede 90 års bushistorie, og endnu en rest fra Forenede Rutebiler - engang landets største private rutebilselskab - forsvandt. Ruten, der senere kom til at hedde linje 161, blev oprettet 11. juli 1935 af vognmand Eigil Sørensen fra Gladsaxe Ruterne. Den udgik fra Gladsaxe og kørte gennem Mørkhøj til Husum Torv. I 1948 forlængedes den til Lyngby station og snart også en smule i den anden ende, nemlig til Husum station. Da der 20. maj 1951 blev indført linjenumre på rutebilerne i Københavns Amt, tildeltes den nummeret 161. 1. januar 1952 var Gladsaxe Ruterne med til at etablere Forenede Rutebiler, som herefter kørte linjen videre. Det store garageanlæg på Columbusvej i Gladsaxe er i sin tid etableret af Forenede Rutebiler, og Gladsaxe Trafikplads - som linje 161 fra trafikpladsens åbning i 1952 betjente - var omstigningssted mellem mange af Forenede Rutebilers linjer. Da økonomien i busdrift dog efterhånden gav behov for offentlige tilskud, endte det sådan, at Gladsaxe Kommune kom til at eje busselskabet, og dermed blev det overtaget af HT 1. oktober 1974 sammen med de 11 andre offentlige ejede busselskaber i Hovedstadsområdet. I april 1978 forlængedes linje 161 ad bl.a. Islevdalvej og Tårnvej til Rødovre station, og fra september 1983 desuden via Hvidovre Hospital til Friheden station. En stor ændring skete 2. juni 1991, hvor meget af linjens funktion blev overtaget af den nye linje 200S. Linje 161 forlagdes mellem Gladsaxe Trafikplads og Rødovre til at køre ad Ring 3 via Herlev station og Ejby Industrivej mv. Desuden overtog linje 200S også kørslen til Hvidovre Hospital og Friheden, så Rødovre station igen blev sydlig endestation. Dog fortsattes i myldretiden ad Avedøre Havnevej til Center Syd på Avedøre Holme - en betjening, som fra 28. marts 2010 forsvandt igen. I oktober 2019 blev ruten afkortet fra Lyngby til Herlev station, og den har siden da ikke haft med sin oprindelige ruteføring at gøre. Linjens endeligt blev dog åbningen af Hovedstadens Letbane, til hvilken busnettet blev tilpasset 14. december 2025. Mellem Rødovre station og Rødovre Centrum kører en ny linje 131 i stedet, og resten af vejen til letbanestationen Rødovre Nord kører den nye linje 130.
Foto: Thomas de Laine, 14. december 2025.
Sidste linje 167 ved Herlev station

GoCollective 1354, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, inden afgang fra Herlev station kl. 23.33 som sidste bus på linje 167, der blev nedlagt 14. december 2025. Selvom linjen ved tidligere omlægninger er forvrænget næsten til ukendelighed, har den kørt kontinuerligt i 110 år. I marts 1915 blev ruten officielt etableret som motorbilrute mellem Bispebjerg og Søborg. Forinden havde ruten muligvis kørt et års tid uden tilladelse, og i alle tilfælde havde ruten nogle forgængere i form af hestevognsruter med videre. Men den motorbusrute, der begyndte i 1914-15, blev oprettet af Rasmus Jensen, Søborg Omnibil, der efter nogle år lod ruten fortsætte gennem Buddinge til Bagsværd. I foråret 1926 overtoges ruten af vognmand Laurits Nielsen, som dog senere samme år blev slået ihjel, da den rutebil, han førte, blev ramt af et tog i en af Slangerupbanens overkørsler. Derefter drev hans kone Oline ruten videre. Yderligere et par ejerskift fulgte, før Niels Marius Hansen og Einar Jørgensens virksomhed De røde Omnibusser blev indehavere. Fra 1949 forlængedes ruten til Skovbrynet, i 1951 tildeltes den linjenummer 167, og fra 1. januar 1952 var De røde Omnibusser en del af det nye, store Forenede Rutebiler. Fra december 1967 blev Skovbrynet forladt af en del af turene til fordel for en rute via Værebroparken til Herlev station, og tre år senere blev de resterende ture til Skovbrynet i stedet ført til Værebroparken. 1. oktober 1974 blev Forenede Rutebiler overtaget af HT, som umiddelbart efter forlængede den københavnske linje 43 til Værebroparken i stedet for linje 167. Til gengæld fik linje 167 fra 1975 til 1989 tilføjet en strækning fra Bagsværd til Gentofte. Efter 1989 var linje 167 dog blot en rute mellem Herlev og Bagsværd, og fra marts 2010 blev det endda den omlagte linje 165, der overtog kørslen til og fra Bagsværd, mens linje 167 blev reduceret til en dobbeltrettet ringlinje i Herlev-Hjortespring-området. Kørselsretningen mod uret blev betegnet med nyt linjenummer 168, og da nye linjeændringer i området fandt sted 14. december 2025 i forbindelse med letbanens åbning, blev linje 168 den fortsættende, mens gode gamle linje 167 altså er lukket og slukket.
Foto: Thomas de Laine, 13. december 2025.
Sidste linje 13 ved Rødovre Centrum

Efter 110 år og 10 måneder kørte Københavns linje 13 for sidste gang natten til søndag 14. december 2025. Linjen blev oprettet 1. februar 1915 af Københavns Sporveje som en elektrisk sporvognslinje fra Rådhuspladsen ad Rantzausgade til krydset mellem Borups Allé og Hillerødgade. Herfra forlængedes den i to etaper i 1919 og 1922 til Ålekistevej, hvor der var endestation de næste mange år. For en kort bemærkning var linjen i 1923-24 forlænget i den anden ende via Christiansborg til Havnegade, men herefter omlagdes den til at køre over Langebro og ad Amagerbrogade til Sundby Remise. 1. november 1964 blev linjen omstillet til busdrift som en af de første i den systematiske "bussificering", og samtidig flyttede linjen fra Amagerbrogade til Sundbyøster med kørsel ad Kastrupvej frem til Grækenlandsvej. Ruten blev på Amagersiden efterfølgende ændret utallige gange. Fra 1. april 1967 lod Rødovre Kommune Københavns Sporveje overtage det meste af den lokale busbetjening af kommunen i stedet for De Blaa Rutebiler ved Lars Iversen, som i stedet måtte flytte sin forretning til Taastrup. Overtagelsen skete rent praktisk ved, at flere af sporvejenes buslinjer forlængedes ind i Rødovre. Den ene var linje 13, som nu fortsatte fra Ålekistevej ad Jyllingevej til Rødovre. Det var ved den lejlighed, linje 13 første gang kom til Rødovre Centrum, men også i Rødovre har der været mange ændringer og flere linjevarianter i tidens løb. I september 1981 blev linje 13 forlænget helt til Brøndbyøster station med endestation på Nygårds Plads på nordsiden af S-banen. Den definitivt sidste afgang på linjen 44 år senere var netop en tur fra Rødovre Centrum til Nygårds Plads ved Brøndbyøster station. Linjen afkortedes dog til Rødovre Centrum igen i juni 1996. Den ændrede fuldstændig karakter 25. maj 2003, hvor nogen nok vil mene, at den "rigtige" linje 13 forsvandt. Hele strækningen mellem Vanløse og Amager bortfaldt, og i stedet fik linjen endestation på Bellahøj. Fra Rødovre Centrum blev linjen til gengæld forlænget til Glostrup st. Det havde nok været meget naturligt, hvis linje 13 allerede på dette tidspunkt havde været omnummereret i 100-serien, men sådan blev det altså ikke. I marts 2013 overtog den nye buslinje 9A strækningen mellem Vanløse, Rødovre Centrum og Glostrup, og linjen fik ny rute ad bl.a. Roskildevej til Rødovre Centrum, hvorfra den førtes via Brøndbyøster st. til Brøndby Strand st. til erstatning for linje 135, der nedlagdes. Også ved denne lejlighed kunne det synes oplagt, om det havde været linjenummeret 135, der var overlevet. Endelig blev strækningen mellem Rødovre Centrum, Vanløse og Bellahøj helt overladt til anden betjening fra oktober 2019, hvorefter linje 13 ikke engang har været i kontakt med Københavns Kommune. Ved køreplansskiftet 14. december 2025 ændredes linjen nok engang, hvor anledningen var det storkøbenhavnske busnets tilpasning til Hovedstadens letbane. Linjen har langt om længe skiftet nummer til 130 og er samtidig forlænget ad Tårnvej, Jyllingevej og Islevdalvej mv. til Rødovre Nord letbanestation, hvorved den har erstattet en del af en anden rigtig gammel linje, der samtidig er nedlagt, nemlig linje 161. Endelig er den forlænget fra Brøndby Strand st. til Vallensbæk st. Umove 7844, Yutong E12LF årg. 2023, inden afgang fra Rødovre Centrum for absolut sidste gang. Turen herfra til Brøndbyøster st. tog kun ti minutter og begyndte kl. 0.29.
Foto: Thomas de Laine, 14. december 2025.
GoCollective 1374 på Vedbæk Strandvej, Vedbæk

Fra oktober 2025 kører der efter nogle års fravær igen busser i 1000-nummerserien til Helsingør. På Strandvejsbussen, linje 388, har GoCollective indsat en håndfuld 1300-Volvo'er, som i 2017 blev nyleveret til linje 8A og 37 i København. Bus 1372 og 1374 fra linje 37 var i "rutebiludførelse" med enkelt fordør mv. og dermed oplagte på Strandvejen. GoCollective 1374, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 388 mod Helsingør på Vedbæk Strandvej.
Foto: Thomas de Laine, 7. december 2025.
GoCollective 1372 ved Rungsted Kyst st.

GoCollective 1372, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 388 mod Klampenborg og Lyngby i busterminalen ved Rungsted Kyst station.
Foto: Thomas de Laine, 7. december 2025.
GoCollective 1359 på Østre Stationsvej, Rungsted

GoCollective 1359, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, afgår fra Rungsted Kyst station som linje 388 mod Helsingør. Klokken er ikke engang blevet fire om eftermiddagen, men solen er gået ned, og om lidt er der bælgmørkt!
Foto: Thomas de Laine, 7. december 2025.
Nordsjællands Veterantog med DSB K 563 som julemarkedsveterantog på Rungsted Kyst station

"Jul på Kronborg": I weekenderne 29.-30. november, 6.-7. december, 13.-14. december og 20.-21. december 2025 kører Nordsjællands Veterantog nogle fuldt udsolgte veterantog mellem Københavns Hovedbanegård og Helsingør. Turene er tilrettelagt, så der er cirka 3½ time til at besøge julemarkedet på Kronborg Slot. Mens veteranbanen selv lægger en lang vognstamme til, er det Danmarks Jernbanemuseums damplokomotiv DSB K 563 fra 1899, der leverer trækkraften. Her er toget på vej gennem Rungsted Kyst station tilbage mod hovedstaden.
Foto: Thomas de Laine, 7. december 2025.
DSB SA 01 som linje E på Sjælør station

Når S-togene skifter køreplan søndag 14. december 2025, mister Sjælør station betjening med E-toget. S-togslinje E begyndte at standse på Sjælør 25. september 1983, hvor Køge Bugt-banens fjerde og sidste etape fra Solrød Strand til Køge åbnede. Ved samme lejlighed blev linje E udvidet til at køre i hele driftstiden, hvor den hidtil blot havde suppleret linje A langs Bugten mandag-fredag i dagtimerne. Linje E var fra 1979 den hurtige linje på Køge Bugt-banen, og den kørte indtil 1983 uden stop mellem København H og Hundige. Stoppet på Sjælør blev indført for at give forbindelse til Valby og Amager med buslinje 37 (nuværende arvtager er linje 8A). Senere er der kommet gradvist flere stop på E'eren, som fra 1989 også holdt i Ishøj, fra 2002 på Friheden og fra 2007 ved alle stationer inden for Ny Ellebjerg (nuv. København Syd). Den tætte S-togstrafik nu om dage umuliggør, at mere end fem stationer kan springes over, uden at det foregående A-tog indhentes. Da man imidlertid ønsker at give forbedre forbindelse til letbanen i Vallensbæk, har DSB valgt at "flytte" stoppet på Sjælør til Vallensbæk station. Rejsende mellem den sydlige del af Køge Bugt-banen og Amager får derved et ekstra skift mellem linje A og E, for bussen mellem Valby, Sjælør og Amager betjener ikke det nye vidunder København Syd station. Til gengæld er lokalområdets behov nok dækket med linje A alene, da både København Syd station og metrostationen på Mozarts Plads ligger i nærheden. Kort før ændringen af standsningsmønstret afslutter SA 01 passagerudveksling på Sjælør station som linje E mod Køge. Togsættet blev nyleveret til DSB 15. november 1995 og har således netop haft 30 års jubilæum som det ældste tog i fjerde generation. Det blev dog først indsat i passagertrafik (i øvrigt netop på Køge Bugt-banen) fra 15. juni 1996. Toget er for ikke så længe siden blevet frisket op i nyt design og har fået LED-skiltning i stedet for rullebåndene.
Foto: Thomas de Laine, 4. december 2025.
GoCollective 1626 på Bellahøj, København

Det lykkedes for GoCollective at genvinde flagskibslinje 5C i Movias udbud A23X. Skiftedagen er 29. marts 2026, hvor linjens nye BYD eBus B19E-elbusser tager over. Til den tid er det helt slut med motorbusser i københavnsk Movia-trafik, og samtidig forsvinder det særlige turkisblå og gule "Cityline"-design, for de nye ledbusser er helgule. GoCollective 1626, MAN NG313 Lion's City CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Bellahøj.
Foto: Thomas de Laine, 1. december 2025.
Keolis 2574 på Hulgårdsvej, København

Keolis 2574, Iveco Crossway LE årg. 2014, som linje 21 på Hulgårdsvej i København.
Foto: Thomas de Laine, 1. december 2025.
Keolis 2576 på Hulgårdsvej, København

Keolis 2576, Iveco Crossway LE årg. 2014, som linje 21 på Hulgårdsvej i Københavns Nordvestkvarter. Fra 14. december 2025 bliver linjen kørt af Umoves Yutong U12-elbusser.
Foto: Thomas de Laine, 1. december 2025.
GoCollective 1620 på Bellahøj, København

GoCollective 1620, MAN NG313 Lion's City CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C passerer Bellahøj på sin vej mod Nørrebro, Nørreport og Amager.
Foto: Thomas de Laine, 1. december 2025.
Umove 7501 på Jernbane Allé, Vanløse

Vintermørket har sænket sig over København, og julepynten er kommet op. Den sidste dag i november er Umove 7501, VDL Citea LLE årg. 2015, på vej ad Jernbane Allé i Vanløse som linje 19 mod Glostrup. Om fire måneder er det slut med dieselbusser på linje 19 - og i København!
Foto: Thomas de Laine, 29. november 2025.
Umove 7531 på Jernbane Allé, Vanløse

Det er ikke kun bussernes diodeskilte, der kan drille en fotograferende busentusiast nu om dage. Også juleudsmykningen kan have LED-lys, og her kom de tre lysguirlander bag bussen ikke med, selvom der var lys i dem! Umove 7531, VDL Citea LLE årg. 2015, som linje 19 på Jernbane Allé i Vanløse.
Foto: Thomas de Laine, 29. november 2025.
Umove 7675 på Rådhuspladsen, København

Umove 7675, VDL Citea LLE årg. 2015, som linje 23 på Rådhuspladsen i København godt to uger før overgangen til elbusser på linjen.
Foto: Thomas de Laine, 26. november 2025.
Keolis 3298 på Rådhuspladsen, København

Det lakker mod enden for dieselbusserne på Københavns linje 33, som er blandt de sidste linjer i byen, der endnu ikke er elektrificeret i efteråret 2025. Men datoen for indsættelsen af Umoves Yutong-elbusser er 14. december 2025. Keolis 3298 (ex. Anchersen 3298), Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2016, ankommer til Rådhuspladsen som linje 33 fra Amager.
Foto: Thomas de Laine, 26. november 2025.
GoCollective 1115 på Avedøre Havnevej, Hvidovre

Både bustypen Scania OmniLink og buslængden 13,7 meter synger på sidste vers i Movialand i efteråret 2025. Når linje 200S overgår til BYD-batteribusser i midten af december, er det slut med Scania OmniLink i ordinær Movia-trafik efter 24 år. Denne model var ellers en overgang særdeles udbredt, og i forskellige perioder har Scania OmniLink udgjort mere eller mindre hele vognparken på større linjer som 1A, 2A, 4A, 6A, 26, 42/43, 150S og 350S samt ikke mindst på linje 200S, som fik typen første gang i 2004 og desuden bliver finalisten. 13,7 meter-busserne findes i november 2025 kun på linje 200S og 300S plus en enkelt bus på linje 40E og tre vogne, der bruges til fast ekstrakørsel på Vestsjælland. Også denne buslængde var en overgang meget udbredt, men 13,7 meter var mest en skandinavisk specialitet, som desuden krævede en ekstra bagaksel. I dag anskaffes i stedet typisk nye busser på lige omkring 13 meter, som kun behøver to aksler. GoCollective 1115, en 13,7 meter lang Scania OmniLink fra 2011, som linje 200S på Avedøre Havnevej i Hvidovre.
Foto: Thomas de Laine, 16. november 2025.
GoCollective 1199 på Avedøre Havnevej, Hvidovre

GoCollective 1199, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 200S på Avedøre Havnevej i Hvidovre.
Foto: Thomas de Laine, 16. november 2025.
GoCollective 1136 på Kettegård Allé, Hvidovre

GoCollective 1136, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 200S på Kettegård Allé i Hvidovre.
Foto: Thomas de Laine, 16. november 2025.
GoCollective 1142 ved Hvidovre Hospitals Kollegium

GoCollective 1142, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 200S ved Hvidovre Hospitals Kollegium.
Foto: Thomas de Laine, 16. november 2025.
GoCollective 1098 ved Friheden st., Hvidovre

GoCollective 1098, Scania OmniLink årg. 2011, afgår fra Friheden st. som linje 200S via Rødovre, Husum og Gladsaxe til Buddinge st.
Foto: Thomas de Laine, 16. november 2025.
GoCollective 1103 ved Friheden st., Hvidovre

GoCollective 1103, Scania OmniLink årg. 2011, ankommer til Friheden st. som linje 200S.
Foto: Thomas de Laine, 16. november 2025.
Lokaltog Lm 24 ved Brede st.

Landets korteste lokalbane er Nærumbanen, som nu til dags kører mellem Jægersborg S-togsstation og Nærum. Ved åbningen tilbage i 1900 gik den dog mellem Lyngby og Vedbæk. Siden 1999 har fire Duewag RegioSprintere - en slags dieselsporvogne - stået for betjeningen, men disse togsæt nærmer sig deres forventede levealder. Nye batteritog var derfor under indkøb i efteråret 2025. Lokaltog Lm 24 mod Jægersborg nord for Brede station.
Foto: Thomas de Laine, 9. november 2025.
Lokaltog Lm 22 ved Ravnholm st., Lundtofte

Lokaltogs Duewag RegioSprinter Lm 22 på vej mod Jægersborg øst for Ravnholm station. De røde mærker i vinduerne blev placeret på toget tidligere på året i anledning af Nærumbanens 100-årsjubilæum i august 2025.
Foto: Thomas de Laine, 9. november 2025.
Præstøbanen M7 og DSB MO 1835 hos Østsjællandske Jernbaneklub, Køge

Det er ikke nemt at drive veteranbane i det 21. århundrede. Østsjællandske Jernbaneklub (ØSJK) er spærret inde af nye elektroniske signalsystemer på såvel fjern- som S-banen, og i en lang periode har også Østbanen været lukket land, mens den totale fornyelse af sporene fandt sted. Og samtidig er det ikke mange år siden, byudviklingsprojektet Køge Kyst forviste klubben fra dens plads i nordenden af godsdelen af Køge station. Men ØSJK har ikke givet op, og selvom der nu i et par år ikke har kunnet køres veterantog, bød foreningen offentligheden inden for til et åbent hus-arrangement lørdag 15. november 2025. Ved den lejlighed ses her Næstved-Præstø-Mern Banens motorvogn M7, som blev bygget af Triangel i 1932 og kørte på Præstøbanen til dens nedlæggelse i 1961. Herefter var den en årrække på Østbanen, indtil ØSJK i 1978 overtog den. Den har i ØSJK-regi kørt til både Roskilde og Vordingborg, ad S-banen til København og "rundt om husene" samt ikke mindst på Østbanen. Bag ved til venstre ses DSB MO 1835, bygget på Frichs i 1953, som endnu ikke har kørt veterantog i ØSJK-regi.
Foto: Thomas de Laine, 15. november 2025.