Myldretid

Menu

Billeder

Der er 6.196 billeder på Myldretid. Find billeder ud fra tags eller linjenummer, eller prøv lykken for at se tilfældige billeder.

Søg i Billeder efter:

Umove 7664 som sidste Umove-bus på linje 388, "Strandvejsbussen", ved Klampenborg st.

Umove 7664 som sidste Umove-bus på linje 388, "Strandvejsbussen", ved Klampenborg st.

"Skiftedage", hvor buslinjer skifter operatør efter et udbud, er i dag noget, der forekommer jævnligt og typisk ikke får den store opmærksomhed. Skiftedagen er blevet hverdag! Sådan var det bestemt ikke i begyndelsen, da HT fra 1989-90 ved lov var pålagt at sende dele af trafikken i licitation, men siden 2002 foregår al busdriften på baggrund af kontrakter, der har været i udbud. Man kan sige, at processen blev fuldført på 35 år, for 12. oktober 2025 blev skiftedagen på de to sidste buslinjer i Hovedstadsområdet, som både eksisterede før 1990 og ikke tidligere har skiftet operatør ved et udbud. Det var linje 176 og linje 388, som i øvrigt begge er linjer med omkring hundrede års historie. Linje 388, Strandvejsbussen mellem Helsingør, Rungsted og Klampenborg, blev oprettet i 1919, og den kørtes i årtier af den navnkundige Holger Salomon - først uden linjenummer og fra 1951 under linjenummer 188. Ruten blev fra 1975 kørt af De Hvide Busser under HT-ordningen, og det var først i 1989, den fik linjenummeret 388 og kom helt til Lyngby. Det lykkedes De Hvide Busser at genvinde linje 388 ved licitationerne i 1990, 1994, 1999, 2005 og 2013. Salget af De Hvide Busser til Umove fandt sted næsten samtidig med begyndelsen på den nye kontrakt i december 2013, og det er dermed også de sidste rester af De Hvide Busser, som er "udløbet" i oktober 2025. Umove tabte linje 388 til GoCollective, hvis busser fra 12. oktober trafikerer linjen. Den symbolske overgang blev markeret på linje 388' sidste tur natten mellem lørdag og søndag 11. og 12. oktober. Umove 7664, Iveco Crossway LE årg. 2016, stod for de sidste afgange, som blev udgjort af en dobbelttur Lyngby st.-Taarbæk Havn. Dette billede er fra Klampenborg (linjens endestation indtil 1989) på turen tilbage mod Lyngby, og banneret på fronten bærer teksten "Sidste 388 - De Hvide Busser, Umove".

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.

Umove 7664 som sidste Umove-bus på linje 388 ved Taarbæk Havn

Umove 7664 som sidste Umove-bus på linje 388 ved Taarbæk Havn

I maj 1989 blev Strandvejsbussen, linje 188, omlagt via Taarbæk Havn og forlænget fra Klampenborg station til Lyngby station. Samtidig ændredes linjenummeret til 388. Køreplanen er i nyere tid blevet reduceret noget, så der kun er timedrift mellem Helsingør og Taarbæk Havn. Mellem Taarbæk, Klampenborg og Lyngby kører der en tur mere i timen, som vender i rundkørslen på Taarbæk Havn. Disse ture har været kørt af Umoves garageanlæg i Bagsværd, mens "hovedlinjen" har været stationeret i Kvistgård. En undtagelse var dog aftenens sidste Taarbæk Havn-tur i hver retning alle ugedage, som kørtes af en bus, der ankom til Lyngby fra Helsingør. Den sidste Umove-bus på linje 388 natten til 12. oktober 2025 blev derfor en Kvistgård-bus og ikke en Bagsværd-bus - helt præcist blev det bus 7664, Iveco Crossway LE årg. 2016. Her ses den ved Taarbæk Havn, inden der køres mod Klampenborg station og Lyngby for sidste gang. Fra næste morgen er det GoCollective i Gladsaxe, der kører linje 388, hvilket indebærer tomkørsel helt til Helsingør og Rungsted ved driftens begyndelse! GoCollective havde i øvrigt allerede inden overtagelsen tabt linjen igen: Den overgår i december 2026 til Nobina, som ved samme lejlighed indsætter elbusser.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.

GoCollective 1285 som sidste dieselbus på linje 176 på Emdrup Torv, København

GoCollective 1285 som sidste dieselbus på linje 176 på Emdrup Torv, København

Den ene af kun to buslinjer i det gamle HT-område, som endnu aldrig havde skiftet operatør ved et udbud, var indtil 12. oktober 2025 linje 176 mellem Emdrup, Vangede, Gentofte og Hellerup. Det var H.C. Stephansen, der i 1929 etablerede ruten, som dengang gik fra Søborghus via Vangede til Gentofte station, men senere blev forlænget. Fra 1975 kørte Stephansen ruten for HT, som i 1979 rykkede endestationen i Søborg-enden til Emdrup Torv. Også i den anden rute er ruten ændret nogle gange, og den kørte i en årrække til Skovshoved ved Strandvejen. Stephansen valgte i 1988 at sælge forretningen til HT, og linje 176 kom derfor ikke i udbud i 1989-90 som de andre "entreprenørlinjer". Faktisk blev den en af de absolut sidste buslinjer i Storkøbenhavn, der kom i udbud. Inden det kom så vidt, var HTs egen buskørsel i 1995 blevet udskilt som det selvstændige aktieselskab Bus Danmark, der i 1999 solgtes til britiske Arriva, som i 2001 genvandt linje 176, da linjen første gang var i udbud. Seks år senere tabte Arriva faktisk linje 176 til konkurrenten Veolia (Connex), men Veolias danske busselskab blev opkøbt af Arriva inden skiftedagen, så linje 176 kom heller ikke til at skifte operatør ved dén lejlighed, og efterfølgende genvandt Arriva linjen i 2015 og 2019. Linjen blev solgt sammen med Arrivas danske datterselskab til kapitalfonden Mutares i 2023, og siden april 2024 har foretagenet heddet GoCollective. Og GoCollective tabte linje 176 til Umove, som fra søndag 12. oktober 2025 kører linjen med nye, kinesiske elbusser. Det blev GoCollective 1285, en Scania Citywide LE leveret til begyndelsen af den sidste kontrakt i 2019, der kørte den sidste tur med GoCollective og diesel som drivmiddel på linje 176. Inden turens afgang fra Emdrup Torv cirka klokken halv tolv lørdag aften blev dette billede taget. Bannerets tekst var: "Sidste 176 på diesel - Stephansen, HT, Bus Danmark, Arriva, GoCollective".

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

GoCollective 1286 ved Vangede st.

GoCollective 1286 ved Vangede st.

GoCollective 1286, Scania Citywide LE årg. 2019, som linje 176 mod Emdrup ved Vangede station den sidste dag med GoCollectives busser på linjen. De fire busser 1284-1287, som i 2019 blev anskaffet til linje 176, kører foreløbigt videre hos GoCollective og er siden 12. oktober 2025 mest set på linje 155, 165, 167/168 og 200S samt som ekstravogne på linje 600S.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

GoCollective 1284 på Vangedevej, Vangede

GoCollective 1284 på Vangedevej, Vangede

GoCollective 1284, Scania Citywide LE årg. 2019, på Vangedevej i Vangede. Citywide-modellen blev aldrig rigtig udbredt i Movias område, men netop linje 176 var 2019-25 et sted, de kunne mødes.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

Umove 7673 ved Femvejen, Gentofte

Umove 7673 ved Femvejen, Gentofte

Ved Femvejen i Gentofte mødes Bernstorffsvej, Jægersborg Allé, Ordrupvej, Vilvordevej og Fortunvej, og vest for det hele ligger Bernstorff Slotshave. Det store kryds - hvorfra man altså kan komme videre i fem retninger - blev i 1908-09 til en rundkørsel, som fra 30. december 1908 blev endestation for den nye sporvognslinje 15. Sporvognene blev senere afløst af NESAs trolleybusser, og gennem mange år fungerede Femvejen som skiftested mellem trolleybusserne og Therkildsens rutebiler på linje 165 mellem Charlottenlund, Lyngby og Bagsværd. Der har været mange linjeændringer gennem tiden, men helt indtil 00'erne mødtes busser i fire retninger ved Femvejens busstoppesteder flere gange i timen, så der var omstigningsmulighed i alle relationer. De tider er forbi, og i 2025 kommer busserne på linje 171, 172 og 185 ikke ved Femvejen på samme tid. Der er heller ikke mange, der står af og på her, men den overdækkede ventemulighed, som ses bag bussen på dette billede, er foreløbigt i behold. Bussen er Umove 7673, VDL Citea LLE årg. 2015, på linje 172. Linjen overgik dagen efter til kørsel med Umoves Yutong U12-elbusser, som derefter kører på alle de linjer, der mødes på Femvejen. Netop 7673 forblev til gengæld som eneste vogn af typen i Umoves Bagsværd garage, hvor den primært bruges på morgenekstrature på linje 183 fra Lyngby st. til Trongårdsskolen.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

Umove 7685 ved Femvejen, Gentofte

Umove 7685 ved Femvejen, Gentofte

Umove 7685, VDL Citea LLE årg. 2015, svinger fra Jægersborg Allé ind i rundkørslen ved Femvejen i Gentofte. Den er indsat på linje 171, der kører fra Hellerup st. via Charlottenlund til Gentofte og tilbage - en ensrettet ringlinje, hvor linje 172 kører i modsatte retning. Umove indledte 12. oktober 2025 en ny kontrakt på linje 171/172, som ved den lejlighed har fået elbusser. Bus 7685 flyttedes umiddelbart efter til Umoves garage i Ringsted. Femvejen var i øvrigt i december 2014 omdrejningspunktet for Myldretids satiriske julekalender "Almex Manifestet"!

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

Nobina 4106 på Ordrupvej ved Femvejen, Gentofte

Nobina 4106 på Ordrupvej ved Femvejen, Gentofte

Nobina 4106 (ex. De Blaa Omnibusser 4106), Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 fra København mod Ordrup og Klampenborg drejer op ad Ordrupvej efter ophold ved Femvejen. Obelisken i Femvejens rundkørsel er fra 1913 og skal ære Kong Christian IX og hans hustru Dronning Louise, som mange somre boede på Bernstorff Slot lige vest for stedet.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

Umove 7907 efter påkørslen af Sølvgades Kaserne, København

Umove 7907 efter påkørslen af Sølvgades Kaserne, København

Hvilken kaffe byder du uventede gæster...? Sådan spurgte en Gevalia-reklame engang, men da Umove 7907, Yutong E15 årg. 2024, torpederede en café ved siden af porten ind til den tidligere Sølvgades Kaserne fra 1760'erne, skete det cirka klokken 5.20 om morgenen, så der var ingen kaffe. Det blev også til en længere pause i serveringen på Nordhavn Coffee, som den uheldige café hedder, for den blev helt ødelagt. Muren var så beskadiget, at den skulle afstives med en trækonstruktion, før 7907 kunne trækkes fri. Derfor tog det omtrent 13 timer at fjerne bussen, hvis skader i øvrigt så ud til at være relativt begrænsede. Årsagen til uheldet var angiveligt, at chaufføren fik et ildebefindende. Bussen var netop afgået som linje 150S fra Nørreport, og den burde være drejet til venstre fra Øster Voldgade i retning mod Fredensbro i stedet for at trække mod højre ind i bygningen...

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 12. oktober 2025.

Umove 7907 med fronten i den ødelagte café på Georg Brandes Plads, København

Umove 7907 med fronten i den ødelagte café på Georg Brandes Plads, København

DSB havde 1926-2013 hovedkontor i den tidligere Sølvgades Kaserne på hjørnet af Sølvgade og Øster Voldgade - det sted, der også hedder Georg Brandes Plads. I DSB-tiden var der reception, hvor den café ligger, som tidligt om morgenen søndag 12. oktober 2025 blev smadret af en vildfaren 150S-bus. Synderen var Umove 7907, Yutong E15 årg. 2024, som her holder med fronten inde i caféen på Georg Brandes Plads.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 12. oktober 2025.

Umove 7907 under afstivning af muren ved indgangspartiet til Sølvgades Kaserne, København

Umove 7907 under afstivning af muren ved indgangspartiet til Sølvgades Kaserne, København

Det var hofarkitekt Nicolas-Henri Jardin, der tegnede Sølvgades Kaserne med port ud mod Georg Brandes Plads. Over porten ses kongerne Christian VII og Christian X's monogrammer. Umove 7907 ramte til venstre for porten, altså på den side, hvor bygningen langs Øster Voldgade ligger - den såkaldte "Voldfløj". Her er man ved at afstive det påkørte murværk med en trækonstruktion, så det bliver sikkert at hale bussen fri.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.

Umove 7680 i Sølvgade, København

Umove 7680 i Sølvgade, København

I Sølvgade kørte i mange år sporvogns- og buslinje 10, der bl.a. forbandt Tagensvej med Kongens Nytorv. Dengang var det en højfrekvent og passagertung linje, der kørte i Sølvgade, men da man i 2003 omlagde busnettet som tilpasning til metroen, blev 10'erens erstatning - linje 6A - ført til Nørreport station i stedet for Kongens Nytorv. Det var nok også dér, langt de fleste passagerer egentlig ville hen. Men siden har Sølvgade inden for voldene kun været betjent af mere lavfrekvente linjer. Fra 2003 til 2019 var det linje 26, og siden 2019 kører blot de to busser i timen på linje 23 her. Til december 2025 bliver linjen til gengæld opgraderet til elbusser. Umove 7680, VDL Citea LLE årg. 2015, som linje 23 i Sølvgade. I baggrunden ses Umove 7907, der adskillige timer tidligere samme dag var braget ind i bygningen til højre i billedet, nemlig den gamle Sølvgades Kaserne!

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.

HT 1856 på Kongens Nytorv, København

HT 1856 på Kongens Nytorv, København

Under Kulturnatten i København fredagen op til skolernes efterårsferie har der siden cirka 2003 de fleste år kørt en veteranbuslinje rundt i byen med busser fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Det er mest de nyere museumsbusser, der anvendes, hvilket nok giver god mening, når passagerpresset og den forholdsvis intensive kørsel tages i betragtning. Samtidig er busserne dog gamle og anderledes nok til, at der bliver lagt mærke til dem, og mange almindelige mennesker viser interesse for at køre med dem. HT 1856, Volvo B10M-60/DAB årg. 1988, afgår fra Kongens Nytorv først på aftenen.

Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2025.

Århus Sporveje 272 i Vester Voldgade, København

Århus Sporveje 272 i Vester Voldgade, København

Århus Sporveje 272, DAB-Silkeborg 12-1200B årg. 1990, som kulturnatbus i Vester Voldgade i København. Ud over denne bus var landets næststørste by i 2025 repræsenteret ved Århus Sporveje 165, Volvo B655/Nordisk fra 1961.

Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2025.

HT 322 ved Kongens Nytorv, København

HT 322 ved Kongens Nytorv, København

HT 322, Leyland-DAB serie II årg. 1968, ved Kongens Nytorv. Siden 2019 passerer kun to Movia-busser hver time Kongens Nytorv, men under Kulturnatten lægges der 7-8 veteranbusser fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm oveni. Der er også nok at køre med...

Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2025.

Birkerød Bus Compagni 43 i Vester Voldgade, København

Birkerød Bus Compagni 43 i Vester Voldgade, København

Birkerød Bus Compagni 43, Leyland-DAB 7-1-TL11/8 årg. 1984, på Kulturnattens veteranbuslinje i Vester Voldgade ved Københavns Rådhus.

Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2025.

HT 1501 på Regnbuepladsen, København

HT 1501 på Regnbuepladsen, København

HT 1501, Leyland-DAB 6-1-TL11/5 årg. 1982, krydser Regnbuepladsen ad Lavendelstræde. Veteranbuslinjen, der hvert år kører under Kulturnatten i København, har fået ændret ruten en del gange i årenes løb, og i 2025 gik den bl.a. ad Slutterigade og Lavendelstræde - mindre gader, hvor man ikke normalt møder store busser.

Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2025.

HT 571 i Vester Voldgade, København

HT 571 i Vester Voldgade, København

HT 571, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, i Vester Voldgade ved rådhuset på veteranbusruten under Kulturnatten i København.

Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2025.

HT 1856 i Vester Voldgade, København

HT 1856 i Vester Voldgade, København

HT 1856, Volvo B10M-60/DAB årg. 1988, i Vester Voldgade ved Rådhuspladsen. Bussen er netop påbegyndt en runde på veteranbusruten under Kulturnatten i København, som i 2025 nok engang var en ringlinje, der begyndte og sluttede på Rådhuspladsen. Virkelighedens linje 1 kørte også i Vester Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2025.

HT 1501 på Kongens Nytorv, København

HT 1501 på Kongens Nytorv, København

HT 1501, Leyland-DAB 6-1-TL11/5 årg. 1982, ankommer til Kongens Nytorv på veteranbusruten under Kulturnatten i København. Bussen er skiltet som linje 6 til Ålholm Plads, som da også netop kørte her, omend Ålholm Plads var destinationen i den modsatte retning. En linje 6 som på billedet ville have kørt til Ryparken.

Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2025.

DitoBus 7119 på Store Valbyvej ved Gundsølille

DitoBus 7119 på Store Valbyvej ved Gundsølille

Der kører hver morgen på skoledage et større antal ekstrature på buslinjerne ind og ud af Roskilde, som huser flere store uddannelsesinstitutioner. På linje 358 er der f.eks. en tur fra Gundsølille kl. 7.30 med ankomst til Roskilde st. lidt før kl. 8. DitoBus 7119 (ex. Kruse 7119), Solaris Urbino 12LE årg. 2012, havde turen 17. september 2025, hvor bussen blev foreviget på vej til at starte fra Gundsølille. DitoBus kørte i øvrigt 2012-19 den ordinære linje 358, men i dag står Umoves batteribusser for dét.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 17. september 2025.

GoCollective 1640 ved Roskilde st.

GoCollective 1640 ved Roskilde st.

GoCollective 1640, MAN NG313 Lion's City CNG-ledbus årg. 2017, som ekstravogn på linje 600S i rundkørslen på sygehussiden af Roskilde station. Det er i efteråret 2025 et hverdagssyn med ledbusser fra linje 5C i drift på visse af linje 600S' mange faste morgenekstrature.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 22. august 2025.

DitoBus 7145 ved Tune Landboskole

DitoBus 7145 ved Tune Landboskole

DitoBus 7145 (ex. Kruse 7145), Solaris Urbino 12LE årg. 2012, som ekstrabus på linje 600S ved Tune Landboskole. Der er en række faste ekstrature på linje 600S hver morgen, og DitoBus kører i efteråret 2025 afgangen fra Tune kl. 7.18 til Roskilde og videre til Risø med ankomst lige efter klokken 8.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 1. oktober 2025.

Umove 7661 på Strandvejen, Kokkedal

Umove 7661 på Strandvejen, Kokkedal

Umove 7661, Iveco Crossway LE årg. 2016, som linje 388 på Strandvejen ved Lågegyde ved Kokkedal den sidste dag, Umove kørte linjen. Efter midnat var det også 7661, der kørte den sidste afgang. Næste morgen overtog GoCollectives Volvo-busser.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. oktober 2025.

Nobina 4108 på Kongevejen, Virum

Nobina 4108 på Kongevejen, Virum

Nobina 4108, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 på Kongevejen i Virum. Da Nobina i Holte dagen efter afleverede linje 184 og 185 til Umove, var 4108 blandt de busser, der blev til overs og udbudt til salg.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. oktober 2025.