Myldretid

Menu

Billeder

Der er 5.610 billeder på Myldretid. Find billeder ud fra tags eller linjenummer, eller prøv lykken for at se tilfældige billeder.

Søg i Billeder efter:

Sidste bus går i drift fra Ryvang garage på lukningsdagen

Sidste bus går i drift fra Ryvang garage på lukningsdagen

Den sidste bus, der kørte i drift fra Ryvang garage på Østerbro, blev Arriva 1186, en Scania OmniLink fra 2012. Bussen havde udkørsel lidt efter kl. 9.30 lørdag morgen 12. november 2022, og den skulle til Kokkedal for at gå i drift på linje 150S. Med denne bus var alle linje 150S' 11 lørdagsvogne kommet på gaden. På garagens sidste driftsdag havde man derudover blot en enkelt bus ude på linje 27. Ryvang garage nåede at eksistere i 53 år. Den blev åbnet af Københavns Sporveje i oktober 1969 og fulgte med ind i HT fem år senere. Herfra kom garageanlægget via Busdivisionen og Bus Danmark med ind i Arriva i 1999. Fra søndag 13. november 2022 er det Gladsaxe garage, der kører linje 150S. Busserne med de grønne hjørner, der ses i baggrunden, hører til linje 15E, som ikke kører om lørdagen. (D7200-167-1232)

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2022.

Arriva 1187 på Ryvang garage, København

Arriva 1187 på Ryvang garage, København

Arriva 1187, Scania OmniLink årg. 2012, blev den næstsidste bus, der kørte i drift fra Ryvang garage 12. november 2022, som blev garagens sidste driftsdag. Med to tredjedele af garagens vognpark og en endnu større andel af chaufførvagterne var linje 150S den absolut største af Ryvang garages tilbageværende aktiviteter, efter at linje 1A overgik til Umove i juni 2022. (D7200-167-1225)

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2022.

Arriva 1178 på Sibeliusgade, København

Arriva 1178 på Sibeliusgade, København

Den tredjesidste bus, der kørte i drift fra Ryvang garage på lukningsdagen lørdag 12. november 2022, blev Arriva 1178, en Scania OmniLink årg. 2012, der lidt over kl. 9 om morgenen kørte mod Nørreport for at blive indsat som linje 150S mod Gl. Holte. Her ses bussen på vej ud ad garagen, der ligger for enden af Sibeliusgade, som ellers det meste af garageanlæggets levetid har heddet Borgervænget. (D7200-167-1220)

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2022.

Sidste bus er kommet hjem til Ryvang garage på lukningsnatten

Sidste bus er kommet hjem til Ryvang garage på lukningsnatten

Arriva 1185, Scania OmniLink årg. 2012, i Ryvang garage på Østerbro natten til søndag 13. november 2022 efter at være kommet hjem som sidste vogn i drift fra garagen i døgnets femte time. Med ankomsten er der ikke længere nogen aktive Movia-busgarager tilbage i København, for denne nat lukkede Ryvang garage.

Foto: Jens Palmqvist, 13. november 2022.

Lokalbus 4404 på Fændediget, Køge

Lokalbus 4404 på Fændediget, Køge

Lokalbus 4404, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 101A på Fændediget i Køge. Siden 2021 har Lokalbus heddet Vikingbus, men busserne i Køge-området var i efteråret 2022 stadig ikke ommærket. Det sker nok, når Vikingbus' nye kontrakt træder i kraft i februar 2024. Ved den lejlighed udskiftes alle Crossway-busserne også med nye elbusser, som på A-busserne i Køge bliver af typen Mercedes-Benz eCitaro. (D7200-132-4180)

Foto: Thomas de Laine, 13. april 2018.

Keolis 2458 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2458 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2458, DAB SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 55E på Fiskebækvej i Værløse. Hele Keolis' flåde af Jonckheere Transit-busser udgår af vognparken i december 2022. Busserne i 2400-serien blev i sin tid anskaffet til overtagelsen af linjerne 12 og 69 i efteråret 2006, men blev senere flyttet til andre linjer. Da Region Hovedstadens E-buseventyr i foråret 2016 blev en realitet, indsattes en serie af busserne her - deriblandt 2458, som frem til udrangeringen havde rundet 1,4 millioner kilometer, hvoraf omkring en tredjedel er tilbagelagt på linje 55E. (D7200-132-4162)

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2018.

Keolis 2455 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2455 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2455, DAB SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 55E på Fiskebækvej i Værløse. (D7200-132-4171)

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2018.

Keolis 2605 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2605 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2605, Volvo B7RLE/Säffle (Volvo 8900LE) årg. 2011, som linje 500S på Fiskebækvej i Værløse. Linje 500S runder i maj 2023 sin 30-årsdag, og bus 2605 vil til den tid have trafikeret linjen i mere end en tredjedel af dens liv. (D7200-132-4160)

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2018.

Keolis 2610 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2610 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2610, Volvo B7RLE/Säffle (Volvo 8900LE) årg. 2011, som linje 500S på Fiskebækvej i Værløse efter passage af Kollekollevej. Keolis genvandt linje 500S i Movias 21. udbud. Selskabet, der indtil 2014 hed City-Trafik, har nu kørt linjen i mere end 25 år, og i forbindelse med den nye kontrakt udskiftes Volvo B7RLE-busserne, som blev anskaffet ved forrige kontraktfornyelse i efteråret 2011. (D7200-132-4159)

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2018.

Metrotogsæt 02 ved Øresund st., København

Metrotogsæt 02 ved Øresund st., København

Metrotogsæt 02 er netop passeret under Øresundsvej og vil om få øjeblikke ramme tunnelmundingen på sin vej mod Vanløse. Toget ser først dagslys igen efter passage af Fasanvej på Frederiksberg på den modsatte side af byen. Togsæt 02 var i øvrigt det første metrotog, der kom på dansk jord, da det blev leveret til Ørestad i foråret 1999. (D90-A-087-0551)

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2011.

Metrotogsæt 07 mellem Vestamager og Ørestad

Metrotogsæt 07 mellem Vestamager og Ørestad

De høje glasbygninger omgiver metroens højbane i Ørestad på dette billede fra februar 2014. Da metroen åbnede i 2002, stod næsten ingen af dem der. Metrotogsæt 07 er netop afgået fra Vestamager station mod Vanløse og lidt længere væk er et tog på vej fra Ørestad mod Vestamger. (D90-B-117-0250)

Foto: Thomas de Laine, 23. februar 2014.

Metrotogsæt 27 ved Amager Strand

Metrotogsæt 27 ved Amager Strand

Metrotogsæt 27 nærmer sig Amager Strand station fra syd en sen forårseftermiddag i 2014. En del af Østamagerbanen forløber ad den gamle privatbane Amagerbanens tracé, der bl.a. går ned gennem et villakvarter i Sundbyøster, hvor man ikke var udelt begejstrede for den nye nabos støj- og barrierevirkninger. (D90-B-117-0801)

Foto: Thomas de Laine, 29. marts 2014.

Metrotogsæt 11 mellem Lindevang og Fasanvej, Frederiksberg

Metrotogsæt 11 mellem Lindevang og Fasanvej, Frederiksberg

Metrotogsæt 11 på linje M1 mod Nørreport, Ørestad og Vestamager nærmer sig Fasanvej. Det kan være svært at forestille sig, at der indtil 2000 kørte S-tog her! I baggrunden ses Lindevang station, som blev radikalt ombygget af Ørestadsselskabet, da strækningen Vanløse-Frederiksberg konverteredes til metro. Der kom helt nye skinner og perroner mv. Blandt andet ønskede man kun ø-perroner på metroen, hvor Lindevang station i S-banetiden havde haft sideliggende perroner. (D90-B-117-0597)

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2014.

Metrocityringens tunnelboremaskine Eva i Nordhavnen

Metrocityringens tunnelboremaskine Eva i Nordhavnen

Metrotunnelboremaskinen Eva under en fremvisning i Nordhavnen søndag 6. april 2014, inden maskinen kom i brug i byggeriet af metrocityringen. Det røde og hvide borehoved var omkring 6 meter i diameter, og hele maskinen var over 100 meter lang og vejede 800 tons. Så det var en tung dame, der sammen med sine tre søstre - Tria, Nora og Minerva - skulle bore metrocityringens to 15,5 km lange tunneler. De fire boremaskiner var opkaldt efter byens gamle telefoncentraler, som i en anden forstand engang bandt byens indbyggere sammen, og de måtte i alt bore 3,1 mio. tons jord, før metrocityringens tunneler var færdige. (D90-B-117-0901)

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2014.

DitoBus 4602 på Toldbodvej, Køge

DitoBus 4602 på Toldbodvej, Køge

Den sidste danskbyggede bus i ordinær trafik for Movia blev DitoBus 4602, en Volvo B12M-60/Aabenraa fra 2003, som var på gaden sidste gang i august 2022. Bussen havde da nået at køre 19½ år på Sjælland for først Vestsjællands Trafikselskab og siden for Movia - og alle årene hos DitoBus. Ved udrangeringen viste kilometertælleren omkring 2 millioner kilometer. Her ses bussen som linje 251 på Toldbodvej i Køge på vej mod Store Heddinge en sen eftermiddag i marts 2022. (D7200-162-2056)

Foto: Thomas de Laine, 25. marts 2022.

DitoBus 4601 på Hårlev Stationsvej, Hårlev

DitoBus 4601 på Hårlev Stationsvej, Hårlev

DitoBus 4601, Volvo B12M-60/Aabenraa årg. 2003, ankommer til Hårlev station som linje 252. Linjen overgik et par uger senere til Vikingbus, men 4601 kørte videre i DitoBus-regi en kortere periode. Bussen blev udrangeret i sommeren 2022 og havde da præsteret mere end 1,9 mio. kilometer for DitoBus. (D7200-162-2049)

Foto: Thomas de Laine, 25. marts 2022.

Keolis 238 på Aalborg Busterminal

Keolis 238 på Aalborg Busterminal

Keolis 238 (opr. Arriva 3021), Volvo B12B/Vest årg. 2010, afgår fra Aalborg Busterminal som rute 950X mod Nibe, Løgstør og Rønbjerg. Bussen blev udrangeret i 2021, og det himmelblå X-Bus-design er nu i det store og hele udryddet i Nordjyllands Trafikselskabs område. (D7200-128-9089)

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Keolis 716 ved Aalborg Busterminal

Keolis 716 ved Aalborg Busterminal

Keolis 716, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (Volvo 8900LE) årg. 2014, som linje 1(A) ved Aalborg Busterminal. Bussen har alle dage kørt i det røde Metrobus-design, som forsvinder i 2022-23 via udskiftningen af Aalborgs bybuspark. Bus 716 blev overtaget af Tide Bus i august 2022. (D7200-128-9083)

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Brdr. Davidsen 13 på Aalborg Busterminal

Brdr. Davidsen 13 på Aalborg Busterminal

Brdr. Davidsen, Aalborg, vogn 13 på Aalborg Busterminal. Bussen er en DAB-Silkeborg 12-1200L, der som ny blev leveret til Brændekildes Rutebiler og med dette selskab kom ind i City-Trafik som vogn 493 i efteråret 1996. Den kørte hos Iversen Busser fra 2005 til Iversens bitre ende, men kom i 2009 til Brdr. Davidsen. I en alder af 25½ år og med sine oprindelige nummerplader i behold, blev bussen afmeldt i august 2019, men på den regnvåde sensommerdag to år tidligere, hvor dette billede blev taget, var den indsat hele dagen på rute 38, Aalborg-Nørholm-Klitgård. (D7200-128-9095)

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Keolis 684 ved Lindholm st., Nørresundby

Keolis 684 ved Lindholm st., Nørresundby

Keolis 684, Volvo B7RLE-60/Säffle (Volvo 8900LE) årg. 2012, som linje 12(D) ved Lindholm st. i Nørresundby. (D7200-128-9166)

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Keolis 712 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

Keolis 712 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

Keolis 712, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (Volvo 8900LE) årg. 2014, ved John F. Kennedys Plads i Aalborg på bybuslinje 1(M). Bussen er blandt dem, der overgik til Tide Bus i august 2022, hvor Keolis efter 20 år måtte aflevere sin andel af bybuskørslen i byen. (D7200-128-9085)

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Keolis 646 ved Nytorv, Aalborg

Keolis 646 ved Nytorv, Aalborg

Keolis 646 (opr. Arriva 4422), Scania OmniLink årg. 2004, som linje 12 ved Nytorv i Aalborg. Bussen nåede at præstere i alt 16 år på gader og veje i den nordjyske hovedstad. (D7200-128-9048)

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

PKS Walcz ZWA-65MJ i Walcz, Polen

PKS Walcz ZWA-65MJ i Walcz, Polen

Det polske rutebilselskab PKS Walcz har haft en mængde brugte danske busser og var blandt de sidste operatører i Polen, som fortsat rådede over DAB-busser. Men selskabet trådte i likvidation i efteråret 2022. Virksomheden, der blev privatiseret omkring 2003, havde fået en del økonomiske problemer som følge af først Corona-pandemien og sidst de stigende priser på bl.a. diesel i forbindelse med krigen i Ukraine. Under en gruppe danske busentusiasters besøg i Walcz i september 2019 kunne det dog også konstateres, at busserne allerede dengang mest blev brugt af uddannelsessøgende, mens nyere busser fra konkurrerende selskaber afgik fra stationen i Walcz kort før PKS Walcz' afgange og med flere passagerer. Firmaets nedtur var således tydelig, og dertil kom, at PKS Walcz' vognpark havde en høj gennemsnitsalder - med besøg fra danske entusiaster til følge! Her ankommer PKS Walcz til jernbanestationen i Walcz med en DAB-Silkeborg 12-1200L-rutebil fra 1994. Bussen blev oprindeligt bygget til Limfjordsruterne, vogn 3, hvorfra den kom ind i Pan Bus som nr. 229. Den har kørt i Walcz fra omkring 2011. (D7200-149-7058)

Foto: Thomas de Laine, 16. september 2019.

PKS Walcz ZWA-W961 i Walcz, Polen

PKS Walcz ZWA-W961 i Walcz, Polen

En Leyland-DAB 7-1200B fra 1987 fra PKS Walcz foran banegården i Walcz, Polen. Bussen fremstår i STS-rutebildesign, dog med helt blå front, selvom bussen aldrig har været STS-bus! Vognen blev i sin tid nyleveret til Thorkils Rutebiler, Køge bybus, som selskabets sidst anskaffede vogn, og den kom i 1990 til Linjebus, nr. 6557/8557, der frem til udrangeringen i 1998 havde den stationeret i Roskilde. Efter en periode som bl.a. lånevogn hos Bus Danmark kom bussen til PKS Walcz i 2000, og her fik den hele 21 år i drift. Den blev skrottet i 2021. (D7200-149-7050)

Foto: Thomas de Laine, 16. september 2019.

PKS Walcz ZWA-36TM i Walcz, Polen

PKS Walcz ZWA-36TM i Walcz, Polen

Denne Leyland-DAB 7-1200L blev leveret i 1990 til Herluf Poulsen, Hurup Thy, og den kom året efter til Sydthy Rute- og Turistfart. Den havde efterfølgende flere nordjyske ejere, men blev i 2012 eksporteret til Polen, hvor PKS Walcz købte den. Her ses den henstillet foran stationsbygningen i Walcz. (D7200-149-7043)

Foto: Thomas de Laine, 16. september 2019.