Billeder
Der er 6.236 billeder på Myldretid. Find billeder ud fra tags eller linjenummer, eller prøv lykken for at se tilfældige billeder.
Første ordinære letbanetog på Hovedstadens Letbane afgår fra Ishøj

Klokken er lidt over 11 søndag 26. oktober 2025, og Hovedstadens Letbane vogn 121 afgår fra Ishøj station som det første ordinære letbanetog på Ring 3-letbanen. Fotografer, entusiaster fra ind- og udland, presse og interesserede borgere er mødt frem, og letbanetoget er fyldt til randen med letbanens allerførste passagerer. Med dagens åbning af strækningen Ishøj-Glostrup-Rødovre Nord har Danmark tre letbaner i drift: Aarhus Letbane siden 2017, Odense Letbane siden 2022 og Hovedstadens Letbane siden 2025.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 103 ved Ishøj st.

Hovedstadens Letbane 103, en Siemens Avenio, afventer afgangstid fra Ishøj st. på letbanens første driftsdag. Til højre ses medarbejdere fra Hovedstadens Letbane og bagest til venstre en lille del af køen af "normals", der gerne vil prøve en tur. De her kommer nok allerede med på næste afgang.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Nobina 6017 ved Ishøj st.

Nobina 6017, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, krydser letbanesporene på vej ud fra Ishøj st. den sidste dag med buslinje 300S på stedet. Også den skiltede destination (Rævehøjvej) er blevet historie, for alle 300S' ture vil i nordenden fremover køre til Lundtofteparken.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Nobina 6020 ved Ishøj st.

Nobina 6020, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, er netop ankommet til Ishøj st. som linje 300S. Der er blevet lidt bedre plads i terminalen, efter at den store linje er forsvundet, men både linje 400S og 600S har stadig endestation her, ligesom lokale busser på linje 127, 128 og 225 samt hverdagsnatbuslinje 87 fortsat bruger terminalen.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 111 ved Vallensbæk st.

Første driftsdag på Hovedstadens Letbane går på hæld, og vogn 111 gør holdt ved Vallensbæk station som nordgående linje L mod Glostrup og Rødovre Nord. Efter flere timer med lange køer er det efterhånden blevet muligt at komme med ombord på første afgang!
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Nobina 6034 på Park Allé, Brøndby

Nobina 6034, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S mod Ishøj på Park Allé i Brøndby. Siden 1998 har linje 300S kørt ad Park Allé og Østbrovej på ruten mellem Brøndby og Glostrup i stedet for den mere direkte rute ad Søndre Ringvej og viadukten over jernbanen på vestsiden af Glostrup st. Letbanen har den mere direkte rute, nogenlunde som linje 300S havde fra oprettelsen i 1990 og frem til omlægningen i maj 1998.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Nobina 6033 ved Kirkebjerg Torv, Brøndby

Nobina 6033, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Park Allé ved Kirkebjerg Torv i Brøndby. Fra 27. oktober 2025 er det kun linje 22, der betjener dette stoppested, og 10 af linje 300S' aldrende Volvo-busser er blevet overtallige.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 124 på Søndre Ringvej syd for Glostrup st.

Lige syd for viadukten over jernbanen i Glostrup, på grænsen mellem Brøndby og Glostrup, er letbanens tracé ført fra vestsiden af Søndre Ringvej til østsiden. Her er det vogn 124, der stiller sig på tværs. Mellem Ishøj og Rødovre Nord zig-zag'er letbanen på denne måde mellem vejmidten, den ene side og den anden side intet mindre end syv gange. Derudover skal vognbanerne krydses på vej ind og ud af depotet, som ligger ved Rødovre Nord, men på modsatte side af ringvejen.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 113 ved Glostrup st.

Hovedstadens Letbane 113 ankommer til Glostrup st. i det midterste af de tre spor, som findes her. Når driften er oppe i fuldt gear fra sommeren 2026, skal der vende et letbanetog ved Glostrup station 24 gange i timen i dagtimerne. Med et par minutters vendetid ved perronen, hvor føreren skal skifte ende, samt et minuts tid til at køre op og ned ad rampen, der ses bagest i billedet, vil der meget ofte være mindst to letbanetog til stede ad gangen. Så den tredje perron skal nok gøre nytte. Det er i øvrigt det eneste sted på Hovedstadens Letbane, der er mere end to spor til rådighed.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 116 ved Glostrup st.

Hovedstadens Letbane 116 afgår fra Glostrup station mod Rødovre Nord. I baggrunden køen af mennesker, der gerne vil prøve en tur den første dag, hvor det var gratis at køre med letbanen.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Nobina 6027 ved Glostrup st.

Nobina 6027, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, kører ind i busterminalen ved Glostrup st. som linje 300S mod Ishøj. Til venstre optager et nordgående letbanetog passagerer, og i baggrunden står der telte, hvor der blev serveret lidt mundgodt til de mange interesserede, som var dukket op for at prøve en tur med letbanen den første dag. I mellemtiden er det sidste dag for bus 300S på letbanens strækning.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Nobina 6012 ved Glostrup st.

Nobina 6012, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, afgår fra Glostrup st. som linje 300S mod Gl. Holte den sidste dag med linjen syd for Rødovre Nord. Nærum og Gl. Holte mistede også linje 300S efter 31 år, da linjen nu i nordenden er afkortet til den kommende letbaneendestation ved Lundtofteparken. Rejsende videre mod nord kan skifte dér til linje 150S på Helsingørmotorvejen.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 111 på Søndre Ringvej, Glostrup

Åbningen af Hovedstadens Letbane blev ikke ligefrem tilsmilet af vejrguderne, men i et kortvarigt glimt af ægte sollys ses her vogn 111 på Søndre Ringvej lige nord for rampen ned til Glostrup station. Letbanetoget er på vej mod Ishøj, og på dette sted skal sydgående letbanetog krydse bilernes nordgående vognbaner i niveau.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 110 på Nordre Ringvej ved Ejby

Hovedstadens Letbane 110 på Nordre Ringvej omtrent ud for Ejby Mose. Der er leveret 29 Siemens Avenio-letbanetog - en model, der også kendes fra byer som München og Haag.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 116 på Nordre Ringvej ved Islev

Hovedstadens Letbane 116, Siemens Avenio leveret 2024, på Nordre Ringvej ved Islev og Ejby.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 120 ved Rødovre Nord st.

Hovedstadens Letbane 120 kort før ankomst til Rødovre Nord, hvor der er nordlig endestation indtil sommeren 2026.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Nobina 6019 på Nordre Ringvej ved Islev og Ejby

Det er blevet efterår - også for linje 300S. Fra 27. oktober 2025 er linjen afkortet fra Ishøj til busterminalen ved Rødovre Nord letbanestation. Ved Ejby Mose og Islev forløber Nordre Ringvej med grønt på begge sider, og valgplakaterne er kommet op dagen før, for der er kommunalvalg om få uger. Nobina 6019, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, lægger an til landing ved stoppestedet "Slotsherrensvej", som nu ikke længere betjenes.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 111 på Nordre Ringvej syd for Rødovre Nord st.

Hovedstadens Letbane 111 på Nordre Ringvej lige efter afgang fra Rødovre Nord station. Herfra er der knap en halv times køretid til Ishøj, og en dobbelttur gøres på lige godt en time.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Nobina 6027 på Ejby Mosevej ved Rødovre Nord st.

Nobina 6027, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, på Ejby Mosevej i retning mod Ishøj st. Sådan her har linje 300S kun kørt en enkelt dag, nemlig på letbanens åbningsdag søndag 26. oktober 2025! Linjen var fra morgenstunden omlagt via den nye busterminal ved Rødovre Nord letbanestation, og i sydgående retning indebar det en afstikker ad Ejby Mosevej, Ballerup Boulevard/Slotsherrensvej og Lille Ringvej. Linje 300S kørte på dagen parallelt med letbanen mellem Rødovre Nord og Ishøj, og det var gratis at køre med begge linjer. Fra mandag morgen var linje 300S afkortet til Rødovre Nord station.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Nobina 6015 ved Rødovre Nord st.

Nobina 6015, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, i den nye busterminal ved Rødovre Nord letbanestation, som er linjens nye endestation i sydenden fra 27. oktober 2025. Uden for myldretiden er køreplanerne for linje 300S og letbanen tilrettelagt, så der ved rettidig kørsel er 4 minutter til at skifte i begge retninger. Men i myldretiderne har letbanen 10-minuttersdrift, hvor der kun er 7-8 minutter mellem busserne, og dét kan ikke koordineres på samme måde. Fra december 2025 bliver Rødovre Nord endestation for en del af turene på linje 7A, den nye linje 130 samt ekspresbuslinje 55E. På letbanens åbningsdag, søndag 26. oktober, var Rødovre Nord endnu ikke blevet linje 300S' endestation, men der kørtes via terminalen i begge retninger, og derfor var det også busterminalens åbningsdag.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Nobina 6042 på Lille Ringvej, Rødovre

Nobina 6042, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, bar i oktober 2025 stadig sine grønne hjørner fra linje 30E, der ellers blev integreret i linje 300S i eftersommeren 2022! Her ses bussen som linje 300S på Lille Ringvej ved Rødovre Nord letbanestation.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 111 ved Rødovre Nord st.

Hovedstadens Letbane 111 på vej fra depotet over Nordre Ringvej til afgangsstoppestedet på Rødovre Nord letbanestation. Indtil sommeren 2026, hvor letbanens nordlige del åbner, skal der seks gange i timen køre en tom vogn fra stoppestedet tværs over ringvejen til depotet og tilbage igen.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 118 afgår fra indvielsen i Ishøj med særligt indbudte gæster

Hovedstadens Letbane blev indviet ved Ishøj station søndag 26. oktober 2025. Efter tale og snoreklipning mv. afgik et letbanetog for særligt indbudte gæster lidt over kl. 10.30. Turen blev kørt af vogn 118, som her er på vej fra endestationen ved Ishøj station ud på Vejlebrovej. Vognen indgik senere på dagen i den ordinære drift.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Hovedstadens Letbane 119 ved Ishøj st.

Det bliver tidligt mørkt! Åbningsdagen for Hovedstadens Letbane var også første dag efter sommertidens ophør, og solen gik ned omkring klokken kvart i fem. I den blå time og tilsat lidt regn har Hovedstadens Letbane vogn 119 endestationsophold i Ishøj.
Foto: Thomas de Laine, 26. oktober 2025.
Umove 7734 i bushavnen ved Nørreport st., København

Umove 7734, Yutong U12 årg. 2025, i bushavnen ved Nørreport efter ankomst som linje 185 fra Klampenborg og Ordrup. U12-typen har allerede et par år været brugt i Nordsjælland, men er et nyt syn i det centrale København. 21 busser af typen, Umove nr. 7734-7754, er blevet sat i trafik 12. oktober 2025. Hele leverancen omfatter 53 busser, hvoraf et dusin midlertidigt er indsat på bybusserne i Fredericia, mens resten står i depot i Slangerup garage. De skal alle fra december-køreplansskiftet 2025 i brug på linjerne 21, 23, 33 og 78.
Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2025.