Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2020

Movialand på vej mod 200 elbusser

Af Thomas de Laine

Elbus på linje 32 i Kastrup
Seneste nye elbuslinje i Movia-regi er linje 32 på Amager, som åbnede 18. oktober. Den køres med 2 elbusser, som Anchersen har i overskudskapacitet fra linje 18. Foto på Sirgræsvej i Kastrup på premieredagen: Thomas de Laine.

Efter Movias seneste udbudsrunder står det klart, at elbussen om halvandet år for alvor vil være synlig i gadebilledet øst for Storebælt. Senest har flere kommuner i forlængelse af afgørelsen på Movias 19. udbud i september måned skullet beslutte, om de ville benytte sig af muligheden for at få elbusser på "deres" linjer i udbuddet, og det har ført til yderligere godt 30 elbusser.

På en række udbudsenheder i 19. udbud, formelt kaldet udbud A19, skulle der bydes med elbusser som alternativ til f.eks. "fossilfrie" eller "fossile" busser. Efter tildelingen af kontrakterne havde de involverede kommuner frem til slutningen af oktober til at tage stilling til, om de ekstra omkostninger ved elbusdrift kunne accepteres. Og i lighed med de foregående Movia-udbud er det blevet til et ja. Nærmere bestemt har Albertslund, Glostrup, Lyngby-Taarbæk og Næstved kommuner valgt elbusser på linjerne 141/149, 180/181 og 182/183 samt Næstveds bybuslinjer 601-605, 607 og 611. I alt 34 elbusser skal trafikere de 13 linjer, som blev vundet af Nobina, Umove og Tide Bus. I forvejen var linjerne 1A, 10, 133 og 164 i samme udbud blevet besluttet elektrificeret.

De nye elbuskontrakter træder i kraft på forskellige datoer fra december 2021, således at der fra sommeren 2022 vil køre over 200 elbusser i Movialand. Det svarer til omkring 15 pct. af de busser, der er i trafik for trafikselskabet. Flere elbusser vil med stor sikkerhed komme med udbud A19X, som Myldretid snart vil omtale i detaljer.

Elbusoverblik

Movias elbuskontrakter er indgået i udbudsrunderne A16, A17, A18, A19 og H5. Alt i alt er det følgende linjer, operatører, starttidspunkter og udbud, der er tale om:

Linje 1A: Umove, 28 elbusser fra juni 2022 (udbud A19)

Linje 2A: Arriva, 18 el-ledbusser fra december 2019 (udbud A17)

Linje 10: Umove, 12 elbusser fra december 2021 (udbud A19)

Linje 18: Anchersen, 23 elbusser fra december 2019 (udbud A17)

Linje 32, Anchersen, 2 elbusser fra oktober 2020 (udbud A17, køres med overskydende materiel fra linje 18)

Linje 133: Umove, 2 elbusser fra juni 2022 (udbud A19)

Linje 141 og 149: Nobina, 7 elbusser fra december 2021 (udbud A19)

Linje 142 og 145: Keolis, 3 elbusser fra sommeren 2021 (udbud A18)

Linje 147, 156 og 157: Arriva, 5 elbusser fra december 2019 (udbud A17)

Linje 164: Umove, 9 elbusser fra december 2021 (udbud A19)

Linje 180 og 181: Nobina, 4-5 elbusser fra december 2021 (udbud A19)

Linje 182 og 183: Umove, 4 elbusser fra december 2021 (udbud A19)

Linje 201A, 202A, 203, 204, 205, 206, 209 og 212: Umove, 17 elbusser fra april 2019 (udbud A16)

Linje 431, 901, 902, 903, 904, 905, 907, 908 og 909: Keolis, 18 elbusser fra sommeren 2022, nogle allerede fra sommeren 2021 (udbud A18)

Linje 601, 602, 603, 604, 605, 607 og 611: Tide Bus, 15 elbusser fra april 2022 (udbud A19)

Linje 701, 702, 703, 730, 731, 737, 741 og 742: Keolis, 13 elbusser fra sommeren 2021 (udbud A18)

Linje 711 og 714: Kruse, 1 elbus fra sommeren 2021 (udbud A18)

Havnebuslinje 991, 992 og 993: Arriva, 4 elfærger fra medio 2020 (udbud H5)

Udover de nævnte busantal kommer reservebusser og ekstra elbusser, der skyldes udskiftning af vogne i løbet af dagen for opladning. Antallene kan også påvirkes af linjeændringer, der er besluttet siden udbuddet. F.eks. er der for nylig besluttet linjeændringer i Hvidovre og Københavns kommuner, der vil ændre antallet af busser på bl.a. linje 10.

Kilder: Pressemeddelelse fra Movia 02.11.20; udbudsmaterialer fra Movia mv.