Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2009

DSB vinder stor kontrakt i Göteborg-området

Af Thomas de Laine

15 mio. årlige passagerer eller 60.000 daglige rejsende. 22 mio. årlige togkilometer på 11 linjer med regional- og pendlertog over 961 km strækninger. Alt sammen i og omkring Göteborg. Det er, hvad DSB og den efterhånden vanlige britiske samarbejdspartner First Group har vundet i et udbud afholdt af trafikselskabet Västtrafik i samarbejde med Jönköpings Länstrafik og Hallandstrafiken. Trafikken skal overtages fra 2010, og DSB vil herefter være Skandinaviens største togoperatør. De 22 millioner årlige togkilometre svarer i omfang til al DSBs danske regionaltogstrafik.

Den vundne trafik udgår fra Göteborg og kører mod byer som Strömstad, Åmål og Borås. DSB skal køre pendlertog Kungsbacka-Göteborg og Alingsås-Göteborg samt regionaltog Töreboda/Skövde-Herrljunga-Göteborg, Åmål/Vänersborg-Göteborg, Borås-Göteborg, Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga-Borås, Borås-Varberg, Töreboda/Skövde-Falköping-Jönköping-Nässjö, Nässjö-Jönköping-Herrljunga-Göteborg og Strömstad-Uddevalla-Stenungsund-Göteborg. I december 2012 er dobbeltsporet Göteborg-Trollhättan-Öxnered færdigt, og den nye pendlertoglinje Älvängen-Göteborg, som også indgår i kontrakten, åbner. Den ventes at give 30-40 procent flere passagerer på kontraktens kørsel, altså i alt omkring 20 mio. årligt.

Det er som nævnt igen DSB og First, der har vundet kontrakten via det fælles selskab DSBFirst Väst. DSB ejer 70 pct. af aktierne og First resten. Kontraktsummen udgør op til ca. 2 mia. kr. over de 8 år fra 12. december 2010 til december 2018, som kontrakten varer. Der er en option på forlængelse i yderligere to år til december 2020.

Kontrakten er en bruttokontrakt, hvor DSB skal stå for trafikplanlægning, togklargøring, trafikdrift, togpersonaleservice og daglig vedligeholdelse af tog, mens Västtrafik modtager billetindtægterne og stiller materiel og infrastruktur til rådighed og er ansvarlig for trafikinformationssystemerne. DSB skal ikke stå for drift af og billetsalg på stationerne.

DSB vandt i øvrigt kontrakten til trods for, at selskabets tilbud ikke var det billigste, oplyser DSB i dag. Prisen vejede 75 pct. og kvalitet 25 pct. ved vurderingen af tilbuddene. Det er SJ, der i dag står for trafikken, og dette selskab har valgt ikke selv at byde på kørslen. Tre andre selskaber bød, nemlig DB Regio Sverige, Svenska Tågkompaniet og Arriva.

Næste station Tyskland
DSB havde sat sig som mål at nå mindst 40 millioner årlige rejsende i udlandet, og det er med Göteborg-kontrakten mere end nået. Fremover vil hver fjerde DSB-kunde være udenlandsk. I Sverige kører DSB allerede Øresundstrafikken og Roslagsbanen i Stockholm.

Administrerende direktør Søren Eriksen kalder over for Ritzau Sverige for DSBs andet hjemmemarked. Endnu kører DSB kun i Danmark og Sverige, men der skal flere lande til: "Tyskland bliver formentlig det næste land, hvor DSB kører tog," siger direktøren i et net-tv-interview til Børsen. Han vil dog stadig satse på Sverige: "Vi har nu taget et stort og væsentligt skridt, men vi skal have mange flere operationer i Sverige."

Kilder: Pressemeddelelse fra Västtrafik 28.08.09; DSB i dag 01.09.09; Borsen.dk 28.08.09; DR.dk 28.08.09