Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 4A

Billeder fra andre linjer med samme nummer: 4E (fra 1989 til 2002).

Her vises alle 46 billeder af busser på linjen gennem tiden:

Arriva 1917 ved Valby st.

Arriva 1917 ved Valby st.

Arriva 1917, DAB 15-1200C mk. I årg. 1993, som linje 4A på Toftegårds Allé ved Valby st. Linje 4A var blevet oprettet i december 2003, men i den første tid kørte linjen med midlertidigt materiel, da ikke alle de nye Scania OmniLink-busser endnu var leveret.

Foto: Ib Erik Nielsen, 2. januar 2004.

Arriva 1856 på Toftegårds Allé, Valby

Arriva 1856 på Toftegårds Allé, Valby

Arriva 1856, Scania OmniLink årg. 2004, som forholdsvis ny på linje 4A på Toftegårds Allé i Valby. På dette tidspunkt kørte linjens korte ture kun til Sjælør st.

Foto: Ib Erik Nielsen, 27. april 2004.

Arriva 1834 på Vejlands Allé, København

Arriva 1834 på Vejlands Allé, København

Vejlands Allé er forbindelsen mellem Sjællandsbroen og Amagerbrogade. Undervejs passeres bl.a. Bella Center, Røde Mellemvej, Englandsvej og Irlandsvej. De ældre østlige dele af vejen har haft andre navne, nemlig Vernersvej og Funkiavej. Disse to veje blev omdøbt til Vejlands Allé i 1926 (og navnet Funkiavej blev genbrugt ikke så langt væk allerede i 1928). Sjællandsbroen åbnede i 1959, og ved den lejlighed fik Vejlands Allé busser: KS etablerede nemlig samtidig buslinje 46 mellem Valby og Sundbyvester Plads over Sjællandsbroen og via Vejlands Allé. Linjen eksisterede til 1965, hvor linje 37 blev forlænget fra Italiensvej ad bl.a. Engvej til Sundbyvester Plads og videre ad linje 46's rute til Valby. Linje 37 fortsatte uændret på Vejlands Allé indtil 1997, hvor en del af linjen blev erstattet af den nye linje 100S, som året efter blev alene på vejen. Linjen afløstes i 2003 af linje 4A. Andre linjenumre har også været at træffe på vejens østlige del, og en kort overgang var hver anden tur på linje 37 omdøbt til linje 38. Fra 2002 omlagdes linje 30, som hidtil havde kørt på tværs af Vejlands Allé på Englandsvej, så der kørtes ad Vejlands Allé og Sjællandsbroen ind til byen. Arriva 1834, Scania OmniLink årg. 2003, på Vejlands Allé ved Irlandsvej. Indtil 1992 lå HTs Irlandsvej-garage bag træerne til højre. Efter at området i en årrække var ude af brug, er beboelseskomplekset Oxford Have i 2006 opført på stedet.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2006.

Arriva 1827 på Nordre Fasanvej, Frederiksberg

Arriva 1827 på Nordre Fasanvej, Frederiksberg

Nordre Fasanvej opstod fra 1880'erne og til begyndelsen af det 20. århundrede. Vejen udgår fra Smallegade på Frederiksberg, hvor den ligger i forlængelse af den gamle Fasanvej, nuvændre Søndre Fasanvej, der er cirka 200 år ældre. Fra Smallegade strækker Nordre Fasanvej helt til Frederikssundsvej lige bag Nørrebro station, og vejen krydser således kommunegrænsen. Et markant element på den sydlige del af vejen var gennem årtier de krydsende jernbanelinjer mod både Roskilde og Frederikssund. Åbningen af Københavns nuværende hovedbanegård og godsbaneringen gjorde dog, at jernbanetrafikken fra 1934 alene bestod i S-tog til og fra Vanløse, og S-togene skar ikke længere Nordre Fasanvej i niveau, idet vejen fra 1928 blev ført over en bro. På S-banen oprettedes ved Nordre Fasanvejs vestside i 1986 stationen Solbjerg, som dog lukkede sammen med S-banestrækningen i januar 2000. Stationen genåbnede som underjordisk metrostation på østsiden af Nordre Fasanvej i oktober 2003. Nordre Fasanvejsbroen fjernedes i forbindelse med metroprojektet, således at Fasanvej nu igen er flad. Delen af Nordre Fasanvej forbi den gamle jernbanekrydsning fik sporvogne, da KS i 1927 oprettede linje 20 mellem Valby og Nørrebro ad Fasanvejene. Denne linje fik dog kun et forholdsvis kort liv, idet den i 1958 bortfaldt til fordel for en forlængelse af buslinje 39, der hidtil havde kørt fra Østerbro til Nørrebro. Linje 39 kørte helt til 2003, men var dog fra 1997 reduceret en del til fordel for S-buslinje 100S. Både linje 39 og 100S blev erstattet af linje 4A fra 2003. Nordre Fasanvej blev på delstrækningen fra nuværende Finsensvej til Smallegade i nogle år også betjent af en hesteomnibuslinje mellem Frederiksberg og Vanløse, og andre dele af Nordre Fasanvej har været betjent af bl.a. sporvognslinje 2 og 14. Endelig har buslinje 175E, der senere opdeltes i linje 171E og 172E, i HT/HUR-perioden betjent Nordre Fasanvej ved Solbjerg st. Stationen ændrede i øvrigt navn til Fasanvej i 2006. Arriva 1827, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 4A på Nordre Fasanvej ved Solbjerg st., september 2006.

Foto: Thomas de Laine, 16. september 2006.

Arriva 1852 på Mozarts Plads, København

Arriva 1852 på Mozarts Plads, København

Arriva 1852, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A på Mozarts Plads.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.

Arriva 1853 ved Lergravsparken, København

Arriva 1853 ved Lergravsparken, København

Arriva 1853 på linje 4A holder i linjens endestation ved Lergravsparken st. den sidste dag, linjen kørte hertil. Fra næste morgen var 4A omlagt til Femøren st., hvilket også er årsagen til, at teksten er forsvundet fra den røde top på stoppestedsstanderen. Endestationen var i øvrigt en vendeplads på hjørnet af Øresundsvej og Østrigsgade.

Foto: Thomas de Laine, 29. september 2007.

Arriva 1857 på Elbagade, København

Arriva 1857 på Elbagade, København

Med omlægningen af linje 4A til Femøren st. mister Elbagade sin busbetjening. Arriva 1857, Scania OmniLink årg. 2004, på Elbagade den sidste dag inden omlægningen. Stoppestedsstanderen er blevet hentet og erstattet af en midlertidig af den gamle model!

Foto: Thomas de Laine, 29. september 2007.

Arriva 1841 på Hedegaardsvej ved Femøren st., København

Arriva 1841 på Hedegaardsvej ved Femøren st., København

Linje 4A blev 30. september 2007 omlagt fra Lergravsparken st. til den nye metrostation "Femøren" på Hedegaardsvej. Arriva 1841, Scania OmniLink årg. 2004, ved Femøren st. på første dag med A-busser her.

Foto: Thomas de Laine, 30. september 2007.

Arriva 1840 og metrotog ved Femøren st., København

Arriva 1840 og metrotog ved Femøren st., København

Arrivas bus 1840, Scania OmniLink årg. 2004, afventer tid til afgang, mens et metrotog passerer broen over Hedegaardsvej den første dag med A-busser til Femøren st.

Foto: Thomas de Laine, 30. september 2007.

Arriva 1845 ved Femøren st. på Hedegaardsvej, København

Arriva 1845 ved Femøren st. på Hedegaardsvej, København

Den nye destination på 4A-busserne er "Femøren st., (Hedegaardsvej)". Arriva 1845 ved stopppestedet på Hedegaardsvej ved Femøren st.

Foto: Sikandar Sahil, 30. september 2007.

Arriva 1845 lidt oppefra i sløjfen ved SAS på Hedegaardsvej, København

Arriva 1845 lidt oppefra i sløjfen ved SAS på Hedegaardsvej, København

Ved Femøren st. vender linje 4A ved at køre rundt i "sløjfen" på parkeringspladsen ved SAS på Hedegaardsvej. Ifølge den nye køreplan for linjen skulle der egentlig være stoppested her, men det er ikke tilfældet. Arrivas bus 1845 på vej rundt i sløjfen ved SAS.

Foto: Thomas de Laine, 30. september 2007.

Arriva 1845 i sløjfen ved SAS på Hedegaardsvej, København

Arriva 1845 i sløjfen ved SAS på Hedegaardsvej, København

Arrivas bus 1845, Scania OmniLink årg. 2004, i sløjfen ved SAS på Hedegaardsvej. Bussen har fået rettet linjeføringen i tagkanten, så der nu står "Femøren st." og ikke længere "Lergravsparken st.".

Foto: Sikandar Sahil, 30. september 2007.

City-Trafik 2467 og Arriva 1851 ved SAS, Hedegaardsvej, København

City-Trafik 2467 og Arriva 1851 ved SAS, Hedegaardsvej, København

Linje 4A's endestation ved SAS på Hedegaardsvej, lige ved Femøren st., var kommet på plads mandag 1. oktober. Den gamle refuge ud for SAS, der tidligere har været benyttet af bl.a. linje 19, er nu taget i brug igen, og der er opsat en midlertidig stoppestedsstander. Efter endt ophold kører busserne fortsat rundt i sløjfen ved SAS. Arriva 1851 på linje 4A holder ved endestationen, mens City-Trafik 2467 fra linje 12 holder pause.

Foto: Sikandar Sahil, 1. oktober 2007.

Arriva 1836 ved Sundbyvester Plads, København

Arriva 1836 ved Sundbyvester Plads, København

Linje 4A kørte ad Wibrandtsvej mellem Sundbyvester Plads og Kastrupvej i perioden 21. oktober 2007-15. marts 2008. Derefter er den lagt tilbage via Elbagade som før oktober 2007. Arriva 1836, Scania OmniLink årg. 2004, på linje 4A svinger fra Wibrandtsvej ud på Amagerbrogade.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

Arriva 1852 på Borgmester Christiansens Gade, København

Arriva 1852 på Borgmester Christiansens Gade, København

Arriva 1852, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A på Borgmester Christiansens Gade.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2008.

Arriva 1855 ved Mozarts Plads, København

Arriva 1855 ved Mozarts Plads, København

Mozarts Plads er endestation for de korte ture på linje 4A, der ikke fortsætter til Amager. Pladsen, der ligger i Københavns Sydhavn, passeres også af linjerne 3A, 10 og 133 samt i myldretiden linje 16E og 65E. Arriva 1855, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A ved Mozarts Plads.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2008.

Arriva 1838 ved Mozarts Plads, København

Arriva 1838 ved Mozarts Plads, København

Arriva 1838, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A ved Mozarts Plads.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2008.

Arriva 1392 ved Valby st.

Arriva 1392 ved Valby st.

Arriva 1392, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, skal egentlig køre på linje 173E, men 9. maj 2008 var den og en søstervogn kommet på afveje. Den var nemlig at finde på linje 4A, og her er den fanget ved Valby st.

Foto: Jeppe Steensgaard, 9. maj 2008.

Arriva 1832 på Vejlands Allé, København

Arriva 1832 på Vejlands Allé, København

Arriva 1832, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 4A på Vejlands Allé ved Amagerbrogade.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2008.

Arriva 1836 i Haraldsgade, København

Arriva 1836 i Haraldsgade, København

Arriva 1836, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A i Haraldsgade på Østerbro.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2008.

Arriva 1833 i Lundtoftegade, København

Arriva 1833 i Lundtoftegade, København

Arriva 1833, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 4A i Lundtoftegade.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2008.

Arriva 1853 ved Bella Center st., København

Arriva 1853 ved Bella Center st., København

Linje 4A fik fra 5. april 2009 forlænget sine "korte" ture fra Mozarts Plads til Bella Center st., hvor de vender ved at køre i sløjfe med uret ad Vejlands Allé, Ørestads Boulevard, Bella Centers parkeringsplads og Center Boulevard. Arriva 1853, Scania OmniLink årg. 2004, på Ørestads Boulevard lige inden ankomst til Bella Center st. Disse ture havde i øvrigt oprindeligt endestation ved Sjælør st.

Foto: Thomas de Laine, 8. april 2009.

Arriva 1841 i Lundtoftegade, København

Arriva 1841 i Lundtoftegade, København

Arriva 1841, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A i Lundtoftegade.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2009.

Arriva 1827 på Haraldsgade, København

Arriva 1827 på Haraldsgade, København

Arriva 1827, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 4A på Haraldsgade.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2009.

Arriva 1849 på Haraldsgade, København

Arriva 1849 på Haraldsgade, København

Arriva 1849, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A på Haraldsgade.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2009.

Arriva 1840 i Lundtoftegade, København

Arriva 1840 i Lundtoftegade, København

Arriva 1840, Scania OmniLink årg. 2004, i Lundtoftegade på Nørrebro.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2009.

Arriva 1520 ved Bella Center st., København

Arriva 1520 ved Bella Center st., København

Arriva 1520, Scania OmniLink årg. 2005, er i 2009 blev overført fra linje 2A til linje 4A. Sidstnævnte linje har fået tilført flere busser, efter at de korte ture blev forlænget fra Mozarts Plads til Bella Center st., hvor bus 1520 her en regnvåd morgen i juni 2009.

Foto: Sikandar Sahil, 12. juni 2009.

Arriva 1520 ved Femøren st., København

Arriva 1520 ved Femøren st., København

Arriva 1520, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 4A i sløjfen ved Femøren st. - uden røde hjørner på grund af den forestående overførsel til linje 173E.

Foto: Sikandar Sahil, 28. august 2009.

Arriva 1520 ved Sundbyvester Plads, København

Arriva 1520 ved Sundbyvester Plads, København

Arriva 1520, Scania OmniLink årg. 2005, har de seneste måneder været brugt på linje 4A, men i august 2009 har den mistet de røde hjørner. Det skyldes, at den fra 31. august skal køre på den udvidede linje 173E. Foto som linje 4A på Sundbyvester Plads i helgul udgave.

Foto: Thomas de Laine, 28. august 2009.

Arriva 1414 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1414 ved Svanemøllen st., København

Efter to år ude af drift vendte Arrivas bus 1414, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, tilbage i de aktive bussers rækker. Bussen blev i begyndelsen af oktober 2009 sat i trafik på linje 4A, nylakeret og med røde hjørner, og linje 4A har dermed tre busser af typen, idet også busserne 1425 og 1426 kører på linjen. Foto på Borgervænget ved Svanemøllen st.

Foto: Sikandar Sahil, 7. oktober 2009.

Arriva 1854 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1854 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1854, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A på Svanemøllen st. Bussen er totalreklame for "Bedre bustur", som bl.a. omfatter linje 4A med dertil hørende "scoresæder" og gratis internet.

Foto: Peter Hobel, 17. april 2010.

Arriva 1831 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1831 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1831, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 4A ved Svanemøllen st.

Foto: Thomas Weidekamp, 19. juli 2010.

Arriva 1837 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1837 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1837, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A ved Svanemøllen st.

Foto: Thomas Weidekamp, 19. juli 2010.

Arriva 1828 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1828 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1828, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 4A ved Svanemøllen st.

Foto: Thomas Weidekamp, 19. juli 2010.

Arriva 1851 ved Sundbyvester Plads, København

Arriva 1851 ved Sundbyvester Plads, København

Arriva 1851, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A på Amagerbrogade ved Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas Weidekamp, 19. juli 2010.

Arriva 1856 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1856 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1856, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A ved Svanemøllen st.

Foto: Thomas Weidekamp, 22. juli 2010.

Arriva 1850 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1850 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1850, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A ved Svanemøllen st.

Foto: Thomas Weidekamp, 22. juli 2010.

Arriva 1425 på Sjælør Boulevard, København

Arriva 1425 på Sjælør Boulevard, København

Arriva 1425, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 4A på Sjælør Boulevard ved Ellebjergvej.

Foto: Thomas de Laine, 15. april 2011.

Arriva 1804 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1804 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1804, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 4A ved Svanemøllen st. Bussen har kørt de første knap ni år af dens liv på linje 150S og har derfor haft blå hjørner, men den blev kort før 1. april 2012 overført til linje 4A, da 150S fik leveret nye busser.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 28. marts 2012.

Arriva 1844 på Backersvej, København

Arriva 1844 på Backersvej, København

I foråret 2012 blev linje 4A endnu engang omlagt på Amager, så der fra Sundbyvester Plads kørtes ad Wibrandtsvej og Backersvej til endestation ved Lergravsparken. Her ses Arriva 1844, Scania OmniLink årg. 2004, på Backersvej ud for den gamle linje 5-sløjfe en af de første dage med den nye rute. I samme periode var der forsøg med ændret flow i busserne på linje 4A, så man steg ind foran og bagest og kun ud i midten, hvilket store markeringer på midter- og bagdørene på 1844 forsøger at gøre tydeligt.

Foto: Thomas de Laine, 3. april 2012.

Arriva 1831 på Borgmester Christiansens Gade, København

Arriva 1831 på Borgmester Christiansens Gade, København

Arriva 1831, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 4A på Borgmester Christiansens Gade i Sydhavnen.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.

Arriva 1843 på Borgmester Christiansens Gade, København

Arriva 1843 på Borgmester Christiansens Gade, København

Arriva 1843, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A på Borgmester Christiansens Gade.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.

Anchersen 3288 ved Sjælør st.

Anchersen 3288 ved Sjælør st.

Da Køge Bugt-banens første etape blev bygget, placeredes en af de nye stationer på vestsiden af skæringen med Sjælør Boulevard i Københavns sydvestkvarter, som også kom til at lægge navn til den nye S-togsstation. Den åbnede 1. oktober 1972 og havde fra begyndelsen betjening med linje 37, der gik fra Valby via Mozarts Plads, Sjællandsbroen og Vejlands Allé til Sundbyvester Plads samt gennem Sundbyøster og over Christianshavn til Holmens Bro. Fra 1983, hvor Køge Bugt-banen var ført igennem til Køge, og den traditionelle intensive buskørsel mellem Valby og Køge neddrosledes, sikredes Køge Bugts fortsatte forbindelse med Valby via gode korrespondancer mellem linje 37 og S-togets linje E på Sjælør station. Der havde tidligere været planer om at sammenbinde linje 37 med linje 39 ad Fasanvejene, men dette blev først til virkelighed i 1997, hvor begge linjer blev beskåret og en ny linje 100S opstod. Det var i praksis den linje, der i december 2003 ændrede status til A-bus under linjenummer 4A og fik stop ved alle stoppesteder. I oktober 2019 ophørte sammenbindingen af Fasanvejslinjen og Vejlands Allé-linjen dog igen, og det er nu linje 18, som kører forbi Sjælør st. mellem Valby og Amager. Planer om at udskille denne delstrækning som en ny linje 8A er dog i støbeskeen. Mens forbindelsen mellem Valby og Amager over Sjællandsbroen har været den primære busbetjening af Sjælør st. de fleste år, har en række andre linjer dog også gennem årene enten passeret stationen eller haft endestation på parkeringspladsen på stationens nordside. Heraf kan nævnes myldretidsekspresbusserne 171E og 172E, i forskellige perioder linje 14, 16E, 18, 38, 78E og 133 samt siden oktober 2019 linje 7A. På dette billede ses Anchersen 3288, en helt ny Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro, på linje 4A på Sjælør Boulevard med jernbanebroen i baggrunden. Anchersen overtog kørslen på linje 4A i december 2015, og billedet er fra første driftsdag.

Foto: Thomas de Laine, 13. december 2015.

Anchersen 3296 på Toftegårds Plads, Valby

Anchersen 3296 på Toftegårds Plads, Valby

I november 2018 brændte en af Anchersens 4A-busser, nemlig vogn 3293, der var en 13 m-bus indsat i december 2015. Som erstatning er en ét år nyere bus, nemlig bus 3296, blevet overført fra 30'er-linjerne. Denne bus, som dog kun er 12 m lang, har fået påsat røde hjørner og ses her på Toftegårds Plads som linje 4A.

Foto: Kim Løvenskjold, 9. december 2018.

Anchersen 3268 på Center Boulevard, København

Anchersen 3268 på Center Boulevard, København

Siden december 2015 har en linje 4A set således ud: en Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro fra Anchersen. Mercedes-busser var i mange år en undtagelse som rutebusser i Danmark, men flere leverancer af Citaro-busser er kommet til Anchersen og Nobina i Movia-området i bl.a. 2014 og 2015. Mens Mercedes'er således nu er et hverdagssyn, kan man ikke længere møde linje 4A, hvor dette billede er taget. Bussen, Anchersen 3268, er ved at dreje fra Center Boulevard ind til Bella Center på sin vej mod Ørestad st. På denne strækning blev linje 4A senere samme år erstattet af den nye linje 18.

Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2019.

Anchersen 3282 ved Emdrup Torv, København

Anchersen 3282 ved Emdrup Torv, København

Ved indførelsen af "Nyt Bynet" 13. oktober 2019, blev linje 4A omlagt i begge ender, så den i nordenden nu ikke længere kører til Østerbro og Svanemøllen st., men via Emdrup Torv og Høje Gladsaxe til Buddinge st. Linje 4A og 6A har derved fået en kortere fællesstrækning forbi bl.a. Emdrup Torv. Her opsamler Anchersen 3282, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2015, passagerer på Frederiksborgvej ved Emdrup Torv. Der er kamp om pladsen mellem linje 6A, hvis bagende kan ses, linje 4A, en varelevering og almindelige bilister.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2020.