Billeder ➜ Se billeder fra en bestemt buslinje ➜
Billeder af busser på linje 150S
Her vises alle 58 billeder af busser på linjen gennem tiden:
Bus Danmark 1298 ved Hovedbanegården, København
HT oprettede linje 150S mellem København og Kokkedal ad Helsingørmotorvejen på den iskolde søndag 1. februar 1998. Linjen erstattede det meste af linje 173E, der indtil da var en meget stor linje. Der blev købt nye busser til den nye S-buslinje, men de fleste var ikke klar til første driftsdag. Derfor blev ledbusserne fra linje 173E udstyret med blå og hvide S-busstriber og sat ind som S-busser. Kort efter oprettelsen blev det nødvendigt at indsætte flere ture på den succesrige nye linje, så linje 173E's gamle ledbusser fra begyndelsen af 1980'erne fik lov at køre videre... Bus Danmark 1298, en Leyland-DAB 6-35-TL11/6 fra 1981, ved linje 150S' første endestation ved Hovedbanegården i februar 1998.
Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.
Bus Danmark 1004 ved Hovedbanegården, København
Bus Danmark 1004, Volvo B10LA-52/Säffle, som helt ny på den netop oprettede linje 150S i februar 1998.
Foto: Thomas de Laine, 9. februar 1998.
Bus Danmark 1298 ved Nærum st.
Bus Danmark 1298, Leyland-DAB 6-35-TL11/6-ledbus årg. 1981, som linje 150S ved Nærum st. De første uger måtte den nye linje 150S, der oprettedes 1. februar 1998, køre med ældre ledbusser fra linje 173E. På grund af den store passagertilstrømning til den nye linje kom flere af disse "midlertidige" busser i øvrigt til at køre længe endnu!
Foto: Thomas de Laine, 16. februar 1998.
Bus 1007 på Nørreport st.
Bus 1007 på Nørreport st. som linie 150S. Bussen har ikke S-busstriber, idet den ikke længere skal anvendes til S-buskørsel, når de nye 13,7 m-busser er indsat på linie 150S, hvilket forventes at ske i august måned 2003. De mærkelige lodrette, hvide streger i destinationsskiltet er reflektioner af vinduesrammer på en bygning bagved fotografen. Den bus må have været usædvanligt ren!
Foto: Thomas de Laine, 16. august 2003.
Arriva 1010 ved Nærum st.
Normalt skal linje 150S, Nørreport st.-Kokkedal st., køre med Scania OmniLink i 13,7 m-udgave - naturligvis med blå hjørner. Men på et mindre antal afgange kan man møde Arrivas Volvo B10LA-52/Säffle-ledbusser fra serien 1001-1013. Disse busser skal normalt køre på linje 184, 354 og til dels 173E og har derfor ikke blå hjørner. Helt fremmede for linje 150S er de dog ikke, for de blev nemlig i sin tid nyleveret til linjen i forbindelse med dens oprettelse 1. februar 1998. Bus 1010 ved Nærum st.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2006.
Arriva 1809 på Usserød Kongevej, Hørsholm
Scania OmniLink-busserne er efterhånden blevet ret udbredte, men morsomt nok kun i 13,7 m-version. Både linje 2A, 4A, 150S, 200S og 350S betjenes nu med sådanne. Arrivas bus 1809 er fra den første serie, der i 2003 indsattes på linje 150S, Nørreport st.-Kokkedal st. Bussen ses her på Usserød Kongevej på vej gennem Hørsholm.
Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.
Arriva 1435 ved Hørsholm Midtpunkt
Arriva 1435, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 150S på Usserød Kongevej ved Hørsholm Midtpunkt.
Foto: Thomas de Laine, 7. august 2007.
Arriva 1803 på Øster Voldgade, København
Arriva 1803, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 150S på Øster Voldgade.
Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.
Arriva 1799 på Lyngbyvej, København
Arriva 1799, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 150S på Lyngbyvej.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2008.
Arriva 6634 på Nørreport st., København
CNG-gasbusser kører stadig ikke nogen steder i Danmark, men de spøger i kulissen. I Skåne kører de i stort tal, og i april 2009 gjorde Arrivas bus 6634, MAN NL313 Lion's City-CNG-gasbus årg. 2009, fra Sverige en prøvetur på linje 150S. Det var ikke første og næppe heller sidste gang, CNG-gasbusser på denne måde prøvekøres eller demonstreres i København. Her ses bussen på Nørreport st. efter en tur på nævnte linje.
Foto: Torben Liebst, 7. april 2009.
Arriva 1806 og 6634 på Nørreport st., København
Et eksempel på linje 150S' sædvanlige materiel og forsøgs-CNG-gasbussen side om side på Nørreport st.: Til venstre Arriva 1806, Scania OmniLink årg. 2003, og til højre bus 6634, MAN NL313 Lion's City-CNG-gasbus årg. 2009.
Foto: Torben Liebst, 7. april 2009.
Arriva 6634 fra vinduessiden ved Nørreport st., København
Arriva 6634, MAN NL313 Lion's City-CNG-gasbus årg. 2009, på Nørreport st. efter ankomst som linje 150S.
Foto: Torben Liebst, 7. april 2009.
Arriva 6634 forlader Nørreport st., København
Dørsiden af Arriva 6634, MAN NL313 Lion's City-CNG-gasbus årg. 2009. Trods det korte ophold i Danmark fik bussen kampagne-klistermærker på siden.
Foto: Torben Liebst, 7. april 2009.
Arriva 1321 på Nørreport st., København
Det sker ofte, at Ryvangs Volvo B7RLE-busser optræder på "fremmede" linjer. 5. maj 2009 var bus 1321 fra linje 15 således ude på linje 150S. Foto på Nørreport st.
Foto: Sikandar Sahil, 5. maj 2009.
Arriva 1806 på Nørre Allé, København
Arriva 1806, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 150S på Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2009.
Arriva 1412 ved Lundtofteparken
Arriva 1412, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 150S på Helsingørmotorvejen ved Lundtofteparken. Linje 150S har gennem et stykke tid haft en håndfuld busser af denne type i drift som følge af udvidelser af antallet af afgange.
Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009.
Arriva 1813 ved Nærum st.
Arriva 1813, Scania OmniLink årg. 2003, er på vej ud på Helsingørmotorvejen igen efter stop ved Nærum st. på linje 150S.
Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009.
Arriva 1798 ved Nørreport st., København
Arriva 1798, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 150S ved Nørreport st.
Foto: Thomas Weidekamp, 1. april 2011.
Arriva 8954 på Usserød Kongevej, Kokkedal
Volvo har fået en demobus af den nye 8900-model til Danmark, og første låner er blevet Arriva i Ryvang. Her ses bussen, der er en 13,7 meter lang Volvo B7RLE med Säffle-bygget karrosseri, som linje 150S på Usserød Kongevej ud for Ådalsvej i Kokkedal. Bussen er nummereret 8954, idet Movia har indført en nummerserie for demobusser, lånevogne o.lign., der går på tværs af entreprenørerne.
Foto: Thomas de Laine, 22. april 2011.
Arriva 1813 ved Kokkedal st.
Arriva 1813, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 150S ved Kokkedal st.
Foto: Thomas de Laine, 22. april 2011.
Arriva 1813 ved den nedlagte Egedalsvej-sløjfe, Kokkedal
Ved Egedalsvej i Kokkedal findes endnu i april 2011 den gamle vendesløjfe, der har fungeret som endestation for den daværende linje 376. Sløjfen er ikke længere i brug og efter nogle vejomlægninger også uden forbindelse til vejnettet. Stedet betjenes dog stadig af bl.a. linje 150S, som har stoppested ude på selve Egedalsvej. Her Arriva 1813, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 150S mod Kokkedal st. på Egedalsvej ved den gamle vendesløjfe.
Foto: Thomas de Laine, 22. april 2011.
Arriva 1807 på Egedalsvej, Kokkedal
Arriva 1807, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 150S på Egedalsvej i Kokkedal.
Foto: Thomas de Laine, 22. april 2011.
Arriva 8954 på Ådalsvej, Kokkedal
Arriva 8954, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2011, som linje 150S på Ådalsvej i Kokkedal.
Foto: Thomas de Laine, 22. april 2011.
Arriva 1800 på Helsingørmotorvejen, Lundtofte
Arriva 1800, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 150S på Helsingørmotorvejen ved Rævehøjvej i Lundtofte.
Foto: Thomas de Laine, 27. marts 2012.
Arriva 1430 på Lyngbyvej, København
Arriva 1430, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 150S på Lyngbyvej ved Ryparken st., kort før typen forsvandt fra linjen.
Foto: Thomas de Laine, 28. marts 2012.
Arriva 1174 på Usserød Kongevej, Hørsholm
Arriva 1174, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Usserød Kongevej i Hørsholm.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 19. juni 2012.
Arriva 1182 på Usserød Kongevej, Hørsholm
Arriva 1182, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Usserød Kongevej.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 19. juni 2012.
Arriva 1185 på Usserød Kongevej, Hørsholm
Arriva 1185, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Usserød Kongevej.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 19. juni 2012.
Arriva 1167 på Helsingørmotorvejen ved Nærum
Arriva 1167, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Helsingørmotorvejen i Nærum.
Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.
Arriva 1164 ved Jægersborg
Arriva 1164, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Helsingørmotorvejen ved Jægersborg.
Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.
Arriva 1166 på Helsingørmotorvejen ved Nærum
Arriva 1166, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Helsingørmotorvejen ved Nærum.
Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.
Arriva 1171 på Helsingørmotorvejen i Nærum
Arriva 1171, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Helsingørmotorvejen i Nærum.
Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.
Arriva 1167 ved Ryparken st., København
Arriva 1167, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S ved Ryparken st.
Foto: Thomas de Laine, 1. november 2014.
Arriva 1164 på Lyngbyvej, København
Arriva 1164, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i "+Sporet" på Lyngbyvej ved Haraldsgade.
Foto: Thomas de Laine, 1. november 2014.
Arriva 1192 ved Georg Brandes Plads, København
Natten til fredag 8. maj 2015 blev fire af Arrivas 14,6 m-busser fra linje 150S ofre for et brandattentat i Ryvang garage. Som en foreløbig foranstaltning er der overført nogle busser fra andre Arriva-garager til linje 173E, som kører med samme slags 14,6 m-busser som linje 150S, men uden blå S-bus-hjørner. På den måde kan nogle af 173E's 14,6 m-busser i stedet køre på linje 150S. Som et eksempel på dette ses her bus 1192, en 14,6 meter lang Scania OmniLink årg. 2012 fra linje 173E, som linje 150S i krydset Sølvgade/Øster Voldgade (Georg Brandes Plads). Det er (endnu?) ikke bestemte 173E-vogne, der bruges på linje 150S, og busserne kører da også i helgul.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. maj 2015.
Arriva 1180 på Nørre Allé ved Universitetsparken, København
Arriva 1180, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet på Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1162 på Tagensvej, København
Arriva 1162, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Tagensvej ved Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1180 på Nørre Allé, København
Arriva 1180, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet på Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1181 på Nørre Allé, København
Arriva 1181, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet på Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1176 på Nørre Allé, København
+Way'en gennem Tagensvej og Nørre Allé i København, der åbnede i efteråret 2014, blev i foråret 2015 kritiseret for dårlig sikkerhed, når fodgængere og cyklister krydser vejen uden for fodgængerfelterne og lysreguleringerne. Bustrafikken inde i +Sporet har ikke helt samme rytme som trafikken i de almindelige vejbaner, og de smalle rabatter på hver side af +Sporet inviterer måske nok til at blive brugt som "helle", men er ikke særlig velegnede til det. Der er derfor blevet lovet en bedre sikring af +Sporet, som dog fortsat ikke vil blive hegnet ind. Uanset dette kan man tænke, at fodgængerovergange indrettet som her ud for Universitetsparken og Fælledparken næppe heller er særlig fremmende for trafiksikkerheden. Arriva 1176, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet på Nørre Allé.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1178 og 1104 i Fredensgade, København
Den travleste del af Københavns første +Way er strækningen fra Fredensbro til Nørre Allé. Her kører både linje 6A og 150S. Fredensgade med Arriva 1178 forrest som linje 150S og Arriva 1104 bagest som linje 6A. Begge busser er af typen Scania OmniLink og leveret i 2012 hhv. 2011.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1164 på Tagensvej, København
I maj 2015 er der ved "Rigshospitalet Syd", dvs. +Way-stoppestederne på Tagensvej ved Blegdamsvej, opstillet Rejsekort-læsere på stoppestedsperronen, således at passagererne ikke kun kan checke ind og ud i bussen. Der er tale om et forsøg, der skal klarlægge, om man derved kan få folk hurtigere ind og ud af busserne med kortere stoppestedsophold og dermed rejsetid til følge. Standerne står diskret yderst til højre i billedet, mens en række store bannere fører kampagne for den nye mulighed. Det er næppe tilfældigt, at forsøget finder sted på +Way'en, og erfaringerne kan også tænkes at få betydning for den kommende +Way-udgave af linje 5A. Forsøget begyndte mandag 11. maj. Arriva 1164, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S ved det nys Rejsekort-berigede +Way-stoppested på Tagensvej.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Arriva 1178 i Fredensgade, København
Arriva 1178, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet i Fredensgade.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.
Sidste bus går i drift fra Ryvang garage på lukningsdagen
Den sidste bus, der kørte i drift fra Ryvang garage på Østerbro, blev Arriva 1186, en Scania OmniLink fra 2012. Bussen havde udkørsel lidt efter kl. 9.30 lørdag morgen 12. november 2022, og den skulle til Kokkedal for at gå i drift på linje 150S. Med denne bus var alle linje 150S' 11 lørdagsvogne kommet på gaden. På garagens sidste driftsdag havde man derudover blot en enkelt bus ude på linje 27. Ryvang garage nåede at eksistere i 53 år. Den blev åbnet af Københavns Sporveje i oktober 1969 og fulgte med ind i HT fem år senere. Herfra kom garageanlægget via Busdivisionen og Bus Danmark med ind i Arriva i 1999. Fra søndag 13. november 2022 er det Gladsaxe garage, der kører linje 150S. Busserne med de grønne hjørner, der ses i baggrunden, hører til linje 15E, som ikke kører om lørdagen.
Foto: Thomas de Laine, 12. november 2022.
Arriva 1187 på Ryvang garage, København
Arriva 1187, Scania OmniLink årg. 2012, blev den næstsidste bus, der kørte i drift fra Ryvang garage 12. november 2022, som blev garagens sidste driftsdag. Med to tredjedele af garagens vognpark og en endnu større andel af chaufførvagterne var linje 150S den absolut største af Ryvang garages tilbageværende aktiviteter, efter at linje 1A overgik til Umove i juni 2022.
Foto: Thomas de Laine, 12. november 2022.
Arriva 1178 på Sibeliusgade, København
Den tredjesidste bus, der kørte i drift fra Ryvang garage på lukningsdagen lørdag 12. november 2022, blev Arriva 1178, en Scania OmniLink årg. 2012, der lidt over kl. 9 om morgenen kørte mod Nørreport for at blive indsat som linje 150S mod Gl. Holte. Her ses bussen på vej ud ad garagen, der ligger for enden af Sibeliusgade, som ellers det meste af garageanlæggets levetid har heddet Borgervænget.
Foto: Thomas de Laine, 12. november 2022.
Sidste bus er kommet hjem til Ryvang garage på lukningsnatten
Arriva 1185, Scania OmniLink årg. 2012, i Ryvang garage på Østerbro natten til søndag 13. november 2022 efter at være kommet hjem som sidste vogn i drift fra garagen i døgnets femte time. Med ankomsten er der ikke længere nogen aktive Movia-busgarager tilbage i København, for denne nat lukkede Ryvang garage.
Foto: Jens Palmqvist, 13. november 2022.
Arriva 1182 som linje 150S på Usserød Kongevej, Hørsholm
Linje 150S mellem København City og Kokkedal ad Helsingørmotorvejen og Kongevejen rundede 25 år i februar 2023. Selvom linjens ruteføring er justeret lokalt i både Kokkedal og København, har den kørt ret uændret i hele sin levetid - blot er der skruet op for frekvensen over flere omgange. Linjen afløste i sin tid ekspresbuslinje 173E, som før 1987 havde heddet linje 75E, der egentlig var blandt HTs tidlige nyskabelser og forbedringer. Motorvejsbussen er i en vis forstand den S-bane til Lundtofte, der aldrig blev bygget, og hvis ufærdige anlæg i årtier har kunnet ses langs vestsiden af Helsingørmotorvejen ved Lundtofte (og nu delvist udnyttes til Ring 3-letbanen). Linje 150S har altid været kørt af Bus Danmark/Arriva, men materielmæssigt er der sket nogle forandringer i tidens løb. Fra orettelsen til 2003 kørte linjen med ledbusser, hvoraf de fleste var af Volvo B10L-typen, idet en serie på 13 sådanne nyleveredes til oprettelsen. Vognmangel gjorde dog, at væsentligt ældre Leyland-DAB- og Volvo-ledbusser og flere andre bustyper sideløbende blev anvendt i linjens barndom. Siden 2003 har Scania OmniLink'er præget linjen med først en serie på 13,7 m-busser, som efter et genudbud i 2012 blev erstattet af de nuværende på 14,6 meter. I marts 2024 overtager Umove dog linje 150S, og nye Yutong-elbusser vil afløse OmniLink'erne. Arriva 1182, Scania OmniLink årg. 2012, nyder sin sidste sommer på Usserød Kongevej og bærer flag i anledning af grundlovsdag.
Foto: Thomas de Laine, 5. juni 2023.
Arriva 1181 på Øverødvej, Gl. Holte
Arriva har i Hovedstadsområdet anvendt et ret stort antal Scania OmniLink-busser siden de første anskaffelser i 2003 og 2004. Mere end 100 styk blev tilføjet i 2011-12 til den store kontrakt i Movias 8. udbud - herunder en serie 14,6 m-busser til linje 150S. Disse busser har nu kørt mange gange op og ned ad Helsingørmotorvejen. Bus 1181 fra linje 150S, leveret 2012, har f.eks. rundet 1,2 mio. km. Her ses bussen på broen, der fører Øverødvej over Helsingørmotorvejen, hvor de korte ture på linje 150S vender.
Foto: Thomas de Laine, 5. juni 2023.
Arriva 1173 som sidste dieselbus på linje 150S ved Nørreport st., København
Sidste afgang med Arriva- og dieselbus på linje 150S sent om aftenen lørdag 23. marts 2024. Turen blev gjort af Arriva 1173, Scania OmniLink årg. 2012, som i løbet af sine tolv års daglige slid på linjen fik præsteret omkring 1,1 mio. km.
Foto: Sikandar Sahil, 23. marts 2024.
Umove 7901 som første elektriske linje 150S ved Nørreport st., København
Første elektriske afgang på linje 150S blev kørt af Umove 7901, Yutong E15 årg. 2024, med afgang fra Nørreport st. i København kl. 0.15 natten til 24. marts 2024. Her ses bussen opsamle passagerer, inden den første tur nord på.
Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.
Umove 7917 ved Kokkedal st.
Umove 7917, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S ved Kokkedal st. Firkantet sagt er Yutong E15-elbusserne den fjerde generation af busser på linje 150S, siden linjen blev oprettet i 1998: Indtil 2003 var grundstammen i vognparken Volvo B10L-ledbusser, 2003-2012 var det 13,7 meter lange Scania OmniLink, og tredje generation fra 2012 til 2024 var 14,6 meter lange, noget nyere Scania OmniLink.
Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.
Umove 7905 på Bøge Allé, Hørsholm
Umove 7905, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S på Bøge Allé i Forskerparken ved Hørsholm.
Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.
Umove 7914 ved Hørsholm Midtpunkt
Umove 7914, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S ved Hørsholm Midtpunkt.
Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.
Umove 7920 på Venlighedsvej, Hørsholm
Umove 7920, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S på Venlighedsvej ved Forskerparken i Hørsholm.
Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.
Umove 7918 på Dr. Neergaards Vej, Hørsholm
Umove 7918, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S svinger ind på Dr. Neergaards Vej fra Agern Allé i Forskerparken ved Hørsholm.
Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.
Umove 7912 ved Hørsholm Midtpunkt
Umove 7912, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S ved Hørsholm Midtpunkt.
Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.
Umove 7917 bagfra ved Kokkedal st.
Umove 7917, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S ved Kokkedal st. på linjens første dag med elektrisk drift. I baggrunden et regionaltog på Kystbanen fremført af et DSB EB-lokomotiv. Kystbanen og buslinje 150S tilbyder valgfri forbindelse med tog eller bus til Nørreport st. i København, og Kystbanen var den første fjerntogsstrækning i Danmark, der blev elektrificeret, nemlig i 1986.
Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.