Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 20. april

Her vises alle billeder af busser taget 20. april i forskellige år:

Keolis 2484 på Damgårdsvej, Albertslund

Keolis 2484 på Damgårdsvej, Albertslund

Albertslund på den københavnske vestegn har siden indførelsen af linjenumre på busserne i Københavns Amt i 1951 været betjent af 140-linjerne. Og frem til 1980 var Sengeløse Rutebiler alias De gule Busser i Herstedøster fast inventar i området, hvorefter firmaet dog lod sig opkøbe af HT frem for at forny sin kontrakt med trafikselskabet. Trods utallige omlægninger kører der stadig flere 140-linjer i Albertslund, men det er noget relativt nyt, at linje 143 kommer til denne forstad. Linjen var egentlig etableret mellem Sengeløse og Ballerup i 1949, men blev i 1954 forlænget over Herstedøster til Glostrup og i 1963 fra Sengeløse til Taastrup. I 1967 blev ruten delt op, så kørslen mellem Ballerup og Taastrup blev til linje 144, og helt frem til marts 2010 var linje 143 dermed en linje mellem Glostrup og Ballerup, og det er nok sådan, de fleste husker den, for det var - med visse justeringer undervejs - sådan den kørte gennem 43 år. Foråret 2010 blev den dog omlagt til ikke at køre til Glostrup, men via Albertslund st. og videre til Vallensbæk i stedet for den samtidigt nedlagte linje 136. Dermed optræder linje 143 nu på Damgårdsvej nord for Albertslund st., hvor dette billede er taget. Skæbnen ville, at City-Trafik, der siden 2014 hedder Keolis, kom til at køre mange af De gule Bussers gamle linjer mellem 1996 og 2021. Her er det Keolis 2484, en VDL Ambassador årg. 2009, på Damgårdsvej med en sydgående linje 143 i foråret 2021.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2021.

Keolis 2451 på Hedemarksvej, Albertslund

Keolis 2451 på Hedemarksvej, Albertslund

Keolis 2451, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, forlader Albertslund st. som linje 149. Bussen er flyttet (tilbage) fra Slagelse til Hovedstadsområdet som lån, fordi fire af Naverland garages busser brændte sammen med garageanlæggets bygninger skærtorsdag 2021. Bus 2451 er dog noget underforsynet med Movias it-udstyr, så den kan hverken skilte eller levere oplysninger til nedtællingssystemet på stoppestederne. Heller ikke et papskilt kunne det åbenbart blive til... Bussen kører mest på linje 141/149 og 143/144. Slagelse har leveret to busser, mens Keolis' garager i Skibby og Helsinge hver har leveret én.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2021.

Keolis 2542 på Strandvejen, Hellerup

Keolis 2542 på Strandvejen, Hellerup

I januar 2017 blev linje 166 forlænget fra Experimentarium i Hellerup ned til Skudehavnsvej i Nordhavnen. Og der kører nu på hverdage typisk en enkelt Volvo B12BLE-bus på linjen, hvilket dog formentlig er en ret tidsbegrænset fornøjelse. Keolis 2542, Volvo B12BLE/Aabenraa (8500LE) årg. 2003, som linje 166 på Strandvejen ved Tuborgflasken.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2018.

Keolis 2631 på Brøndbyvester Boulevard, Brøndby Strand

Keolis 2631 på Brøndbyvester Boulevard, Brøndby Strand

Keolis 2631, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2018, som linje 500S på Brøndbyvester Boulevard.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2018.

Keolis 2582 på Brøndbyvester Boulevard, Brøndby Strand

Keolis 2582 på Brøndbyvester Boulevard, Brøndby Strand

Keolis 2582, VDL Citea LLE 120 årg. 2014, som linje 166 på Brøndbyvester Boulevard.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2018.

Keolis 2617 på Brøndbyvester Boulevard, Brøndby Strand

Keolis 2617 på Brøndbyvester Boulevard, Brøndby Strand

Keolis 2617, Volvo B7RLE/Säffle (8900LE) årg. 2011, som linje 500S på Brøndbyvester Boulevard.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2018.

Togsæt 107 i Brescias metro ved San Polo station

Togsæt 107 i Brescias metro ved San Polo station

Brescia i Italien åbnede i foråret 2013 en metrolinje efter københavnsk model. Togene her svarer meget til dem, der leveres til metrocityringen i København. I det ydre er der ikke megen forskel på Brescias tog, og dem der siden 2002 har været i trafik i København, men teknisk er der sket en række opdateringer. Og så er vi jo i Italien, så sæderne er stenhårde plasticbænke. Togsæt 107 (i en serie fra 101 til 118) på vej ind mod Brescia ved San Polo station. I baggrunden Alperne.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2014.

City-Trafik 2712 på Østerbrogade, København

City-Trafik 2712 på Østerbrogade, København

City-Trafik 2712, Volvo B12BLE-62/Aabenraa årg. 2003, som linje 1A på Østerbrogade.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

Arriva 1658 på Øster Voldgade, København

Arriva 1658 på Øster Voldgade, København

Arriva 1658 (ex. Veolia 6322), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 6A på Øster Voldgade. I baggrunden DSBs hovedsæde i Sølvgade, en tidligere kaserne.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

Arriva 1140 på Østerbrogade, København

Arriva 1140 på Østerbrogade, København

Arriva 1140, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 14 på Østerbrogade.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

Ex. Combus 8334 på Pile Allé, Frederiksberg

Ex. Combus 8334 på Pile Allé, Frederiksberg

Denne Volvo B10M med det efterhånden sjældne M82-karrosseri fra Aabenraa har mindst siden foråret 2007 været hos en privat ejer. Bussen er oprindeligt bygget til OHJ som vogn 66, hvorfra den i 1998 kom til Combus. Hos Combus fik den nr. 8334, og den fulgte med til Arriva i 2001. Kender nogen mon noget til bussens ejerskab, som den fremstår på billedet? Foto på Pile Allé på Frederiksberg.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

Arriva 1625 i Fredensgade, København

Arriva 1625 i Fredensgade, København

Arriva 1625 (ex. Veolia 6228), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 43 i Fredensgade.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

Arriva 1487 på Øster Voldgade, København

Arriva 1487 på Øster Voldgade, København

Arriva 1487 (ex. Veolia 5202), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 185 på Øster Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

Arriva 1218 ved Trianglen, København

Arriva 1218 ved Trianglen, København

Arriva 1218 (ex. Veolia 6251), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 3A ved Trianglen.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

Arriva 1803 på Øster Voldgade, København

Arriva 1803 på Øster Voldgade, København

Arriva 1803, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 150S på Øster Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

Arriva 1094 på Østerbrogade, København

Arriva 1094 på Østerbrogade, København

Arriva 1094, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 14 på Østerbrogade.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

City-Trafik 2734 på Østerbrogade, København

City-Trafik 2734 på Østerbrogade, København

City-Trafik 2734, Volvo B12BLE-62/Aabenraa årg. 2003, som linje 1A på Østerbrogade.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

City-Trafik 2411 på Sundbyvester Plads, København

City-Trafik 2411 på Sundbyvester Plads, København

City-Trafik 2411, Scania N113CLL/Lahti årg. 1996, som linje 35 på Sundbyvester Plads. Om søndagen holder én bus på linje 35 hver time 15 minutters pause her, fordi den kører linjens korte ture, Islands Brygge-Sundbyvester Plads. To andre busser kører de lange ture, der fortsætter til Dragør og Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

Arriva 1131 på Østerbrogade, København

Arriva 1131 på Østerbrogade, København

Arriva 1131, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 14 på Østerbrogade.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

De Blaa Omnibusser 4053 på Øster Voldgade, København

De Blaa Omnibusser 4053 på Øster Voldgade, København

De Blaa Omnibusser 4053, DAB SBR4000/Jonckheere i 13,7 m-udgave årg. 2006, som linje 184 på Øster Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

City-Trafik 2726 på Østerbrogade, København

City-Trafik 2726 på Østerbrogade, København

City-Trafik 2726, Volvo B12BLE-62/Aabenraa årg. 2003, som linje 1A på Østerbrogade.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.

Dyssells amerikanske skolebus

Dyssells amerikanske skolebus

Dyssells Busser har en "amerikansk skolebus" i form af denne International fra 1987. Bussen har været hos Dyssell siden omkring 1996 og er her fanget på garageanlægget i Herlev. Rent faktisk har vognmanden to af slagsen, nemlig den her viste med 44 pladser og en lille med 20 pladser.

Foto: Jeppe Steensgaard, 20. april 2006.

Arriva 1049 på Farum st.

Arriva 1049 på Farum st.

Linje 333, Farums "bybuslinje", overgår 23. maj 2004 til Fjord-bus. Linjen har siden 1998 været kørt af Arriva, hvis bus 1049, Volvo B10BLE-60/Säffle årg. 1998, her ses på Farum st. Det interessante ved Fjord-bus' overtagelse af linjen er, at Fjord-bus ejes af Finn Sørensen, der også stod bag Birkerød Bus Compagni, der faktisk oprindeligt kørte denne linje.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2004.

Arriva 1818 på Birkerød st.

Arriva 1818 på Birkerød st.

Linje 327, 338, 537P og 538P overtages 23. maj 2004 af De Hvide Busser, der får linjerne i kompensation for nedskæringer på denne entreprenørs egne linjer. Det er bl.a. linje 375 og 377, det går ud over, ligesom linjerne 378, 379 og 383 helt nedlægges. Linje 327, 338, 537P og 538P køres i dag af Arriva, og det er dette selskabs bus 1818, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1995, der her ses på Birkerød st. som linje 537P.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2004.

De Hvide Busser 8747 på Kokkedal st.

De Hvide Busser 8747 på Kokkedal st.

Den 23. maj 2004 nedlægges linie 383, Hørsholm bybus. I stedet omlægges linie 388, Strandvejsbussen, væk fra Strandvejen og ad en del af linie 383's rute. De Hvide Busser har kørt linie 383 siden 2000 og har desuden trafikeret linien et par år tilbage i 1980'erne. Bus 8747, en Mercedes-Benz O.405N årg. 1999, fra De Hvide Busser på Kokkedal st. De Hvide Busser kører også linie 388.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2004.

De Hvide Busser 8740 på Kokkedal st.

De Hvide Busser 8740 på Kokkedal st.

I 1998 oprettedes myldretidslinierne 378 og 379 i Kokkedal, der udskiltes fra eksisterende kørsel. 23. maj 2004 forsvinder linienumrene igen i forbindelse med de omfattende besparelser i HUR-området. De Hvide Bussers bus 8740, en Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1994, på Kokkedal st.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2004.