Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 7. januar
Her vises alle billeder af busser taget 7. januar i forskellige år:
City-Trafik 2473 i Vester Farimagsgade, København
Fredag 7. januar 2011 begyndte City-Trafik kørslen med hybridbusser på linje 12 i København. Der vil køre i alt 3 hybridbusser på linjen, men på premieredagen var bus 2473 alene på 12'eren. Tidligere samme uge blev 3 busser magen til sat i trafik på linje 17 i Aalborg. Bus 2473, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, som linje 12 i Vester Farimagsgade.
Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2011.
City-Trafik 2473 ved Vesterport st., København
City-Trafik 2473, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, som linje 12 ved Vesterport st. den første dag med hybridbusser på linjen.
Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2011.
Arriva 1918 ved Vesterport st., København
Tagkantreklamer på busserne er der ikke tradition for i København, mens det f.eks. i Århus er almindeligt. Nu kan fænomenet dog også ses på Movias busser. Her er det Arriva 1918, Scania OmniLink årg. 2008, med tagkantreklame på linje 40 ved Vesterport st.
Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2011.
Den skadede Arriva 5660 fra vinduessiden
Arriva 5660, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, blev ramt en bil, mens bussen kørte næsten 80 km/t. Derefter fortsatte bussen ind i et autoværn, ned ad en skrænt og på hovedet i en jordvold! Den kommer formentlig ikke ud at køre igen...
Foto: Thomas Hildebrand, 7. januar 2010.
Den skadede Arriva 5660 fra dørsiden
Arriva 5660, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, i skadet udgave - her set mod dørsiden.
Foto: Thomas Hildebrand, 7. januar 2010.
Østtrafik 165 på Ny Strandvej i Stubberup
Østtrafik 165, DAB 12-1024L årg. 1992, som rute 725 på Ny Strandvej i Stubberup. Rute 725 er forbindelsen mellem Fakse by og Fakse S station på Østbanen.
Foto: Thomas Hildebrand, 7. januar 2010.
Arriva 3069 som linje 606 på linjens sidste driftsdag
Ved køreplansskiftet 8. januar 2006 blev linje 606, Citybus Roskilde, nedlagt. Linjen var en ringlinje i det centrale Roskilde, der betjente forskellige dele af bymidten og Roskilde station. Linjen kørte hvert 10. minut med to store 12 m-busser og oprettedes 2. juni 1996 i forbindelse med en samlet omlægning af bybusserne i byen. Det forhold, at linjen aldrig har haft særlige mange passagerer, har sandsynligvis været en medvirkende årsag til nedlæggelsen. Arrivas bus 3069, Volvo B12BLE/Aabenraa fra 2004, på linjens sidste driftsdag.
Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2006.
Arriva 3063 som linje 604 på sidste dag med busdrift i Algade
I de gode gamle dage var der bustrafik gennem Algade, Roskildes centrale handelsgade. Roskildes bymidte har dog været gennem flere gadeomlægninger mv., og trafikken på hjul gennem Algade er efterhånden begrænset til cyklister. Linje 604 har dog i flere år kørt det lille stykke fra Skt. Peder Stræde til Hersegade som den eneste buslinje, der fik lov til at køre inde på selve "gågaden". Det er slut fra 8. januar 2006, hvor linjen blev omlagt til at køre over Hestetorvet og ad Jernbanegade, idet linjen samtidig omlagdes fra Klosterengen til Københavnsvej - Byageren, så butikscentret Ro's Torv betjenes. Med bortfaldet af linje 604 mistede Skt. Peder Stræde, den centrale del af Algade og et stykke af Hersegade den sidste busbetjening. Foto på Algade på den sidste dag.
Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2006.
Tog mellem Roskilde og Lufthavnen ved Gl. Køge Landevej
Ved DSBs køreplansskift den 9. januar 2005 nedlagdes regionaltogslinien mellem Københavns Lufthavn Kastrup og Roskilde. Linien betjentes i de sidste par år mandag-fredag med EA-lokomotiver og Bn-vogne - som her, hvor EA 3010 skubber en stamme mod Lufthavnen. Toget er på mod Køge Bugt-banens bro over Øresundsbanen og har netop passeret under Gl. Køge Landevej. Ved Gl. Køge Landevej har S-togsringbanen foreløbigt endestation, men en ny station, Ny Ellebjerg, skal være omstigningsstation mellem Ringbanen og Køge Bugt-banen. Det var også meningen, regionaltogene mellem Lufthavnen og Roskilde skulle betjene den nye station, men da linien nu nedlægges, etableres der alligevel ikke perroner ved fjerntogssporene.
Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2005.
3. generations-S-tog forlader Flintholm station
3. generations-S-tog, ASEA-togene, kørte allerede i 2004 en del ture på S-togslinie F og F+, altså på den kommende ringbane. Her forlader et ASEA-tog Flintholm station mod Hellerup som linie F dagen inden Ringbanens invielse.
Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2005.