Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 3. maj
Her vises alle billeder af busser taget 3. maj i forskellige år:
Nobina 6164 på Ålekistevej, Vanløse
Nobina 6164, Mercedes-Benz O530K Citaro årg. 2014, som linje 142 i krydset Jydeholmen/Ålekistevej i Vanløse. Busserne 6163 og 6164 er korte busser anskaffet til servicebuslinje 834 i Ballerup, men de bruges efter ønske fra Movia også på linje 142 om aftenen og i weekenden.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015.
Arriva 1323 på Grøndals Parkvej, Vanløse
Arriva 1323, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2007, som linje 9A på Grøndals Parkvej i Vanløse. Linjen overtages i december 2015 af Umove, der også skal overtage bussen, men Umove indsætter nyt materiel på linjen.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015.
Anchersen 3239 i krydset C.F. Richsvej/Grøndals Parkvej, Vanløse
I december 2014 omlagdes linje 30 ad Nyelandsvej, Dalgas Boulevard, Bernhard Bangs Allé og C.F. Richs Vej til Flintholm st., mens en ny linje 31 erstattede linjen på Finsensvej. Med denne omlægning har man igen bus på næsten hele den gamle linje 29-rute fra Vesterport til Vanløse. Anchersen 3239, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 i krydset C.F. Richs Vej/Grøndals Parkvej lige nord for Flintholm station.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015.
Arriva 1036 på Grøndals Parkvej, Vanløse
Arriva 1036, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 på Grøndals Parkvej ved C.F. Richs Vej, Vanløse.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015.
Anchersen 3213 og 3210 på Jyllingevej, Vanløse
Stort opbud - ikke mindst for en søndag - af Mercedes-Benz O530K Citaro-midibusser ved Ålekistevej-sløjfen i Vanløse. Forrest er Anchersens vogn 3213, der netop er ankommet som linje 31 fra Vesterport, og bagved vogn 3210, der var forrige linje 31-ankomst samme sted fra. Begge busserne har afsluttet dagens arbejde, idet linje 31 resten af aftenen køres af vognene 3203 og 3211 af samme type, der forinden har udført hele dagens kørsel på henholdsvis linje 71 og 74 på Frederiksberg.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015.
Anchersen 3211 på Ålekistevej, Vanløse
Linje 31 er blandt de nyere linjenumre i det københavnske gadebillede. Linjen blev etableret mellem Vesterport st. og Ålekistevej-sløjfen i Vanløse ad Gl. Kongevej, Smallegade, Finsensvej og Jernbane Allé pr. 14. december 2014. Herved håber man at have lukket nogle huller i den busbetjening af bl.a. Finsensvej, som opstod ved oprettelsen af linje 9A i marts 2013. Linje 31 betjenes i vid udstrækning med de korte Mercedes-Benz O530K Citaro'er, der oprindeligt blev anskaffet til Anchersens servicebuslinjer. Dette eksemplar er nr. 3211, leveret i 2009, og det er ikke noget tilfælde, at bussen, som netop har forladt Ålekistevej-sløjfen, fører reklame for Frederiksberg-busserne, linje 71, 72 og 74. Den har nemlig kørt alle dagens afgange på linje 74, hvorefter den kørte tom til Ålekistevej for at blive fotograferet på sin første omgang på linje 31, som den fortsatte på resten af aftenen. Søndag 3. maj 2015 blev alle ture på linje 31 udført af midibusser.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015.
Keolis 2584 på Jyllingevej, Vanløse
Keolis 2584, VDL Citea LLE 120 årg. 2014, runder hjørnet af Jyllingevej og Ålekistevej som linje 12 mod Islev.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015.
Keolis 2522 på Grøndals Parkvej, Vanløse
Keolis 2522, Volvo B12BLE/Aabenraa (8500LE) årg. 2003, som linje 13 på Grøndals Parkvej i Vanløse.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015.
Nettbuss 8414 på Teglholmsgade, København
Med linje 14's forlængelse via Teglholmen og Sluseholmen til Ny Ellebjerg er linjen blevet udvidet en del, siden Nettbuss overtog driften i marts 2013. Der køres endnu med lånebus 8414, en VDL Citea LLE 120 årg. 2012, som kom til allerede efter få måneder, og med Ny Ellebjerg-forlængelsen i april 2014 er kørslen samlet blevet udvidet med endnu 3 busser. Bus 8414 - med det for København usædvanlige dørarrangement 1-2-1 - på Teglholmsgade.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.
Nettbuss 8411 på Teglholmsgade, København
Nettbuss' MAN Lion's City-hybridbus vogn 8411 på Teglholmsgade i København, meget passende foran MANs bygning.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.
Nettbuss 8434 på Teglholmsgade, København
Nettbuss 8434, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 på Teglholmsgade.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.
Nettbuss 8411 på Sluseholmen, København
Begge de hybridbusser, Nettbuss i foråret 2014 har indsat på linje 14, er gamle kendinge i Hovedstadsområdet, idet busserne var med i et forsøg med hybridbusser, som Movia fra 2011 til 2013 gennemførte sammen med City-Trafik og De Blaa Omnibusser. De to entreprenører havde hver én MAN-hybridbus og én Volvo-hybridbus som del af forsøget. De to MAN-busser gik efter forsøgets afslutning retur til MAN, hvorfra Nettbuss har fået dem. Nettbuss 8411, MAN Lion's City-hybridbus årg. 2011, som linje 14 på Sluseholmen. Denne bus var City-Trafiks forsøgsbus og kørte i dén sammenhæng med internnummer 2001.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.
Nettbuss 8436 på Borgmester Christiansens Gade, København
Nettbuss 8436, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 på Borgmester Christiansens Gade i København.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.
Arriva 1831 på Borgmester Christiansens Gade, København
Arriva 1831, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 4A på Borgmester Christiansens Gade i Sydhavnen.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.
Nettbuss 8432 på Carl Jacobsens Vej, København
Nettbuss 8432, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 på Carl Jacobsens Vej tæt ved Sjælør st. Her har der efterhånden kørt mange forskellige linjenumre...
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.
Nettbuss 8412 ved Ny Ellebjerg st.
Nettbuss 8412, MAN Lion's City-hybridbus årg. 2011, som linje 14 ved Ny Ellebjerg st. Bussen har tidligere kørt hos De Blaa Omnibusser i Holte som vogn 4002. Den er netop omskiltet, klar til afgang mod Ryparken, men der er tydeligvis gået noget galt med skilteteksten. Og linjenummerskiltet på bagenden viste "14 st".
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.
Anchersen 3232 på Teglholmsgade, København
Anchersen 3232 (opr. Arriva 1925), Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 på Teglholmsgade.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.
Arriva 1843 på Borgmester Christiansens Gade, København
Arriva 1843, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A på Borgmester Christiansens Gade.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014.
Ørslev Turisttrafik 7706 ved Vordingborg st.
Ørslev Turisttrafik 7706, Mercedes-Benz O.530K årg. 2010, som linje 661 ved Vordingborg st.
Foto: Thomas Weidekamp, 3. maj 2011.
Nobina 6095 på Næstved garage
Nobina 6095 (opr. Combus 2766), Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 2001, på garageanlægget ved Næstved st.
Foto: Thomas Weidekamp, 3. maj 2011.
Arriva 1958 på Hillerød st.
Arriva 1958, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 575P på Hillerød st. en morgen i maj 2006. Senere på året blev bussen udrangeret.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006.
Arriva 1201 på Nørreport st., København
Arriva 1201 (ex. Veolia 5092), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, som linje 185 på Nørreport st.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2008.
Funchs Turisttrafik 30 på Maribo Stationsplads
Funchs Turisttrafik vogn 30 under ophold på Maribo Stationsplads. Bussen er en Volvo B12M-60/Aabenraa-rutebil fra 2003.
Foto: Ronni Bjørn Svensson, 3. maj 2007.
Veolia 6273 på Køge st.
Veolia i Køge har haft mange problemer med DAF/Berkhof-gasbusserne. Nu har man valgt at gøre noget radikalt ved det, idet 15 nye Volvo-busser er bestilt til levering i efteråret 2006. Herefter leveres Berkhof'erne tilbage til København. Bus 6273 som linje 501 på Køge st.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006.
City-Trafik 2209 på Ringvejsbroen i Herlev
Ved køreplansskiftet i oktober 2006 nedlægges linje 174E. I stedet etableres der 5-minuttersdrift på linje 300S i myldretiderne. Linje 174E oprettedes i september 1993 under linjenummeret 303S og kørte med busser af rigtig S-bus-standard. Udover afvigende ruteføring nord for Lyngby er den væsentligste forskel til linje 300S, at linjen ikke kører ind til stationerne i Lyngby og Glostrup. Linje 303S blev degraderet til E-bus i september 1995, og 2. juni 1996 overtog City-Trafik kørslen. Bus 2209 er leveret i denne forbindelse - dog til linje 1. Foto på Ringvejsbroen i Herlev.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006.
Arriva 1826 ved Ålholm Plads
Arriva 1826 blev taget ud af drift og eksporteret i maj måned 2006. Dermed er der kun tre 12 m-B10L'er tilbage i trafik i hele HUR-området. Her ses bus 1826 ved Ålholm Plads tre uger før afskibningen. Bussen er oprindeligt leveret i november 1996 til Aalborg Omnibus Selskab, hvor den havde nr. 353.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006.
S-tog af 2. generations på København H
I maj 2006 kan man stadig møde 2. generations-S-tog på linje B, B+, C, H og H+ samt på Ringbanen, men det er kun et spørgsmål om måneder, før det er helt slut. Et ukendt 2. generations-S-tog som linje C på Hovedbanegården.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006.
Gadstrup Bustrafik-skolebus i Snoldelev
Skolebusrute 454 i Gadstrup-området kører fast med denne Leyland-DAB 6-5-TL11/3 fra 1982. Bussen kom til Gadstrup Bustrafik i 2002 efter at have tilbragt det meste af sin tilværelse på Bornholm. Her ses bussen på Snoldelev Bygade.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006.
DSB MR-sæt 79 og en Lynette fra Østbanen på Køge st.
DSB og Østbanen holder normalt ikke side om side på Køge station. Her ses DSBs MR-sæt 79 mod Roskilde i spor 4 og en tovognslynette fra Lokalbanen (Østbanen) i spor 3. Almindeligvis skal toget fra Roskilde mod Næstved være i spor 3 på dette tidspunkt, men det måtte denne gang holde i spor 2.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006.
Lokalbanen (Østbanen) Ys 11-Ym 1 forlader Køge st.
Lokalbanens Østbane-togsæt Ys 11 (nærmest)-Ym 1 forlader Køge station i retning mod Fakse Ladeplads. Ym 1 var oprindeligt en dobbeltrettet motorvogn, men den blev senere ombygget og tilkoblet en ny styrevogn, Ys 11.
Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006.